اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عامل 65 درصد همسرآزاری ها در ایران


وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: اعتیاد عامل 65 درصد همسر آزاری ها، 30 درصد کودک آزاری ها و 20 درصد اعمال منکراتی منافی عفت است.

خبرگزاری مهر: وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: اعتیاد عامل 65 درصد همسر آزاری ها، 30 درصد کودک آزاری ها و 20 درصد اعمال منکراتی منافی عفت است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست صمیمی با رئیس و اعضای هیئت مدیره خانه خیرین ایران با اشاره به جامعه آماری معتادان در كشور گفت: رقم یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد به اندازه کافی وحشتناک است و نیازی به اعلام دیگر رقمهای اغراق آمیز نیست ، متاسفانه 63 درصد این تعداد نیز متاهل هستند یعنی 750 هزار نفر زن در کشور دارای همسر معتاد هستند که دچار مشکلاتی همچون افسردگی، همسرآزاری، پرخاشگری و نارضایتی اجتماعی هستند.

وی افزود: تنوع در مصرف مواد مخدر در جامعه زیاد شده و با وجود مخدرهای صنعتی قاچاقچیان به دروغ برای درمان هر نوع مرض و بیماری مثل استرس، افسردگی، چاقی، لاغری، بهبودی پوست و ناتوانی جنسی یکی از این مخدرها را معرفی می‌کنند كه با این وجود پیچیدگی کار در مبارزه با مواد مخدر بالا رفته است.

دبیركل ستاد بیان داشت: حدود 46 درصد از زندانیان کشور مستقیماً و 25 درصد از سایر زندانیان به صورت غیر مستقیم به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها محبوسند، همچنین علت 55 درصد طلاق ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها، 25 درصد قتل‌ها، 20 درصد منکراتی منافی عفت، 10 درصد جرایم مالی و 23 درصد نزاع و خشونت‌ها به دلیل اعتیاد است که همه این آمار و ارقام با مبارزه و کنترل مواد مخدر در ارتباط است كه اگر این ارقام کاهش یابند مابقی جرایم به خودی خود کاهش خواهند یافت.

رحمانی‌فضلی گفت: تاکنون در مبارزه با مواد مخدر زحمات زیادی کشیده شده و نظام متحمل هزینه‌های بی‌شماری در این زمینه شده اما هنوز از قاچاقچیان و معتادان عقب هستیم.

وی در ادامه، پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از بهبودیافتگان را از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: سالانه 500 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف می‌شود، در حوزه مقابله یکی از سیاست‌هایی که در پیش گرفته شد کنترل مرزها به ویژه مرزهای شرقی با استفاده از احداث برجک، دیوار بتنی و کشیدن سیم خاردار بود، به گونه‌ای که در حال حاضر امکان ترانزیت مواد مخدر به ایران به صورت کاروانی وجود ندارد.

وی اظهار كرد: در بحث پیشگیری باید عموم جامعه درگیر مبارزه با مواد مخدر شوند، چرا که نخستین علت گرایش به اعتیاد یعنی کسب لذت است، نشان می‌دهد که آگاهی و اطلاع افراد جامعه نسبت به مواد مخدر و عوارض آن پایین است که در این مسیر باید به دنبال تاثیرگذار‌ترین جریان‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

دبیركل ستاد ادامه داد: همچنین در بحث درمان باید گفت که تنها 20 درصد از معتادانی که تحت درمان قرار می‌گیرند هرگز به چرخه اعتیاد بازنمی‌گردند و تا آخر عمر پاک می‌مانند که باید تلاش شود این رقم در درمان به 50 درصد برسد، با احتساب بعد خانوار برای افراد معتاد نیز، شش میلیون نفر مستقیما با معضل مواد مخدر درگیر هستند که باید برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت رفع این مشکل اندیشیده شود.

رحمانی‌فضلی گفت: رویکرد فعلی ستاد، اجتماعی‌کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر است و ستاد در نظر دارد این امر را نهادینه و جامعه را نسبت به معضل اعتیاد حساس کند که با این رویکرد به نظر می‌رسد که بتوانیم با این معضل مقابله کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود، توجه به NGO ها به خصوص آنان که با مشکلات مردم به‌طور مستقیم در تماس هستند را امری مهم خواند و گفت: این در اولویت برنامه‌های وزارت کشور می‌باشد و ما به طور جد در حال پیگیری آن هستیم،‌ چرا كه ساماندهی NGO ها موضوع مهمی است و در این رابطه طرحی در مجلس ارائه شده که امیدواریم موثر واقع شود.

دبیركل ستاد در ادامه، خطاب به اعضای خانه خیرین ایران گفت: عشق و علاقه شما در انجام کارهای نیک و خیر، قابل ستایش است و انشالله خداوند در تمام اعمالتان خیر و برکت قرار دهد، انتظار این است كه شما خیرین با تجربیات خوب خود در امر مبارزه با مواد مخدر مشاركت كنید، دولت نیز شما را حمایت خواهد کرد، اما این به معنای وابسته شدن به دولت نیست، چرا که كار دولت سیاست‌گذاری، هماهنگی و حمایت است.

وی در ادامه موافقت خود را با تشکیل اتحادیه خیرین، صندوق حمایت از درمان و اشتغال بهبودیافتگان و عضویت روسای خیرین در شوراهای مرتبط با استانداری و کمیسیون‌های مختلف اعلام كرد و افزود: باید به مردم اعتماد كرد و کار مبارزه با مواد مخدر را به آنان واگذار كرد، چرا که معتقدم اگه این امر به مردم واگذار نشود، موفق نخواهیم بود.

وی بر توجه جدی به اشتغال بهبودیافتگان، ایجاد نشاط اجتماعی و انگیزه در جوانان، برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت منطقه‌ای، تقویت باورهای دینی به‌منظور پیشگیری از اعتیاد و ایجاد حساسیت در بین روحانیون و ائمه جماعات تاکید کرد و گفت: در حوزه سرپرستی خانواده‌های معتادان می‌توان کارهای مهمی کرد، چون برخی از زنان هستند که دارای همسر معتاد هستند، لذا با توجه به نیات خیر شما می‌خواهم که اگر کاری از دستتان بر می‌آید حتما انجام دهید و امیدوارم این جلسه منبع خیر و عمل صالح باشد.


ویدیو مرتبط :
65 درصد اراضی القلمون از تکفیری ها پاکسازی شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیماری های قلبی عامل 43.7 درصد مرگ و میر ایرانیان/ میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران



وزیر بهداشت,دکتر سید حسن هاشمی

بیماری های قلبی عامل 43.7 درصد مرگ و میر ایرانیان/ میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران

وزیر بهداشت اعلام کرد: در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است. میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است.

به گزارش  ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به پانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق به راهکارهایی برای کاهش بار بیماری‌های قلبی - عروقی با استفاده از ظرفیت متخصصان این حوزه اشاره کرد و گفت: همان طور که می‌دانید در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت در دنیا و ایران محسوب می‌شود و این بیماری‌ها به 36 میلیون مورد مرگ در سال منجر می‌شود که این رقم حدود 63 درصد از کل مرگ‌هایی است که هر ساله در دنیا رخ می‌دهد.

وی افزود: 80 درصد این مرگ‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق افتاده و یک سوم آن در افراد زیر 60 سال رخ می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی بیماری‌های قلبی و عروقی را از جمله بیماریهای غیرواگیر بسیار شایع خواند گفت: در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است و میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است که این واقعیات اهمیت پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها را گوشزد می‌کند.

وزیر بهداشت در این پیام به برنامه‌های اصلی لازم برای کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: ترسیم نقشه بروز بیماری‌های غیرواگیر و تحلیل عوامل خطر تأثیرگذار، کاهش سطح مواجهه افراد و جوامع با عوامل خطر مشترک، بیماری‌های غیرواگیر، تقویت مراقبت‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر با گسترش مداخلات مقرون به صرفه و سیاست‌گذاری و استاندارد سازی خدمات برای پیشگیری از خطرات اصلی تهدید کننده سلامت یقیناً می‌تواند در کاهش مرگ و افزایش کیفیت زندگی افراد مؤثر باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف مذکور اقدامات زیادی طی سال‌های متمادی انجام شده گفت: تشکیل پایگاه داده برای تجمیع اطلاعات بروز و شیوع بیماری‌های قلبی، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عوامل خطر در برنامه نظام مراقبت عوامل خطر و جمع‌آوری سیر بیماری‌های قلبی و عروقی بر اساس گواهی فوت در قالب کتاب سیمای مرگ در 29 استان، تنظیم سند فعالیت بدنی و سند تغذیه، تعهد به کنوانسیون دخانیات و برنامه‌ریزی برای مداخلاتی مانند فشار خون، دیابت، چاقی، خود مراقبتی و بازتوانی قلب از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

وی اذعان داشت: با وجود همه اقدامات انجام شده تا تحقق اهداف این برنامه یعنی کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی راه درازی در پیش است و بدون شک این امر بدون یکپارچگی بخش‌های مختلف نظام سلامت ممکن نیست که یکی از بخش‌های محوری صاحبان تخصص در حوزه قلب و عروق هستند./ایسنا