اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عامل حمله به مرز عراق مشخص شد


داعش روز مسئولیت یک حمله انتحاری را در عراق در مرز عربستان سعودی به عهده گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان: داعش روز مسئولیت یک حمله انتحاری را در عراق در مرز عربستان سعودی به عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه تروریستی داعش روز شنبه مسئولیت یک حمله انتحاری را در عراق در مرز عربستان سعودی به عهده گرفت. این حمله به کشته شدن شش عضو گارد مرزی عراق از جمله یک افسر منجر شد.

یک عامل انتحاری که به عنوان ابو علی النصاری معرفی شد روز جمعه کامیون بمب گذاری شده خود را مقابل ساختمان گارد مرزی حفر زاویه در استان انبار در غرب عراق منفجر و 14 نگهبان را زخمی کرد.

به گفته یک سرهنگ ارتش عامل انتحاری لباس نظامی با درجه سروان به تن داشت و سوار یک خودروی نظامی حامل مواد منفجره بود.
یک مقام محلی استان انبار این آمار را تایید کرد.

داعش با انتشار یک بیانیه و چند عکس که به نظر می رسد برخی از ‌آنها از داخل یک هواپیمای بدون سرنشین گرفته شده است مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

خودروهای بمب گذاری شده و حملات انتحاری تاکتیکی است که داعش از آن استفاده می کند.

داعش بخش وسیعی از انبار بزرگترین استان عراق را تحت کنترل دارد. انبار با سوریه، اردن و عربستان سعودی هم مرز است.

نیروهای دولتی عراق روز سه شنبه یک منطقه را در الرمادی بزرگترین شهر انبار از داعش پس گرفتند.

این حمله در چارچوب عملیاتی با هدف پس گرفتن برخی مناطق تحت کنترل داعش صورت گرفت.


ویدیو مرتبط :
حمله هوایی آمریکا به مرز عراق و سوریه: آخرین اطلاعات و تحلیل‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریكا: مشخص نیست در عراق باید به چه کسی حمله کنیم



اخبار,اخبار بین الملل,بحران عراق

 

اخبار بین الملل - به دستور مالکی 59 افسر عراقی محاکمه می‌شوند
آمریكا: مشخص نیست در عراق باید به چه کسی حمله کنیم

 باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در دیدار با رهبران کنگره آن کشور گفته است که او برای دست زدن به اقداماتی علیه «داعش» در عراق به اجازه نمایندگان نیازی ندارد.

پس از دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با نمایندگان ارشد کنگره، آنها بر این عقیده‌اند که رئیس‌جمهوری می‌تواند برای انجام اقداماتی علیه شورشیان شخصاً تصمیم بگیرد. شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز از قول نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان، گفته است که به عقیده او رئیس‌جمهوری نیازی به اجازه کنگره در این مورد ندارد. کاخ سفید گفته است در مورد عراق به رایزنی نزدیک با نمایندگان ادامه می‌دهد.

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، پس از این دیدار به خبرنگاران گفته است رئیس‌جمهوری آمریکا «نمایان ساخت که احساس نمی‌کند برای گام‌هایی که ممکن است بر دارد به اجازه ما نیازی داشته باشد». در هر صورت به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ممکن است اختلافاتی بین کاخ سفید و نمایندگان غیر ارشد کنگره شکل بگیرد؛ به ویژه اگر اوباما تصمیم بگیرد هواپیماهای با سرنشین را عازم عراق کند یا دست به اقدامی مستقیم بزند.

هرچند بنا بر گزارش‌ها موضوع «دخالت هوایی» در حال حاضر کم‌تر مورد توجه دولت آمریکا است. با این همه این موضوع ممکن است در روزهای آینده تغییر کند. در دیدار با اوباما، رهبر اکثریت دمکرات سنا؛ هری رید، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا؛ میچ مک‌کانل، رئیس مجلس نمایندگان؛ جان بوهنر و رهبر اقلیت دمکرات در آن مجلس؛ نانسی پلوسی، حضور داشتند.

 

همزمان ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا، ۲۸ خرداد ماه در نشست کمیته روابط خارجی کنگره ایالات متحده، از درخواست عراق از آن کشور برای انجام حملات هوایی به شورشیان خبر داده است. به گفته این مقام بلندپایه نظامی آمریکا، واشینگتن تا زمانی که اطلاعات موثق بیشتری دریافت نکند، نمی‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند. ژنرال دمپسی می‌گوید لازم است تصاویر موجود راست‌آزمایی و تصدیق شوند وگرنه به سختی می‌توان فهمید از هوا به چه کسی حمله می‌کنیم.

رئیس ستاد کل ارتش آمریکا می‌گوید «آسان نیست به یک ویدئو در آی‌فون از یک کاروان (نیروهای شورشی) نگاه کنید و بعد آن را بزنید». ژنرال دمپسی به رخدادهای موصل طی ۳۶ ساعت اشاره می‌کند که یک پایگاه نیروهای عراقی نخست به دست نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام» افتاد و بعد به دست پیشمرگ‌های کرد؛ موضوعی که تردیدهایی را در مورد توانایی نیروی هوایی آمریکا یا هوانوردان نیروی دریایی آن، در این مورد که به چه کسی ضربه خواهند زد، به وجود می‌آورد.

هفته گذشته خبرگزاری رویترز از قول یک مقام آگاه در دولت آمریکا گفته بود، واشینگتن ترجیح می‌دهد به جای حمله هوایی نیروهای نظامی عراق را تقویت کند. اکنون نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته‌های مقام‌های ارشد دولت اوباما اشاره کرده است که تمرکز کاخ سفید بر حمله هوایی در عراق نیست، با این همه اگر دستگاه‌های اطلاعاتی بتوانند موقعیت روشنی از شورشیان به دست بیاورند، ممکن است شخص رئیس‌جمهوری دستور این حمله را صادر کند. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، که او نیز در دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی کنگره شرکت داشت، گفت باراک اوباما گزینه حمله هوایی را کنار نگذاشته، اما چنین اقدامی باید «به لحاظ نظامی» قابل توجیه باشد.

به دستور مالکی 59 افسر عراقی محاکمه می‌شوند
فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از تشکیل کمیته‌های حقیقت یاب درباره 59 افسری که از خدمت فرار کرده‌اند و ارجاع آنها به دادگاه‌های نیروهای امنیت داخلی برای اخراج از خدمت خبر داد.

نوری مالکی، اعلام کرد که شوراهای حقیقت یابی درباره 59 افسر و ارجاع آنها به دادگاه‌ها تشکیل شده است. قاسم عطا، سخنگوی دفتر فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرد که افسران مشمولین بازپرسی و محاکمه در جریان حملات استان نینوا از خدمت فرار و پست‌های نظامی خود را ترک کرده‌اند. لیست کسانی که به دادگاه‌ها ارجاع داده می‌شوند شامل افسران برجسته ارتش و پلیس در سطوح مختلف پلیس فدرال، گارد مرزی و افسران استان‌های نینوا، کرکوک، صلاح الدین و دیالی است.

 

این تصمیم بر اساس ماده سوم قانون مجازات نیروهای امنیت داخلی مصوب سال 2008 است که بر اساس آن هرگونه فرار از خدمت یا تحویل پست به گروه‌های مخالف مراکز پلیس با مجازات اعدام روبرو خواهد بود. نوری مالکی پیشتر چهار فرمانده نظامی را از پست‌های خود برکنار کرده بود.

اخبار بین الملل - بهار نیوز