اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عامل اصلی گرانی لبنیات چیست؟



گرانی لبنیات و وعده های مسئولین دولتی

عامل اصلی گرانی لبنیات چیست؟

اردیبهشت ماه بود که قیمت شیر و لبنیات با نوسان شدید مواجه شد.کار به جایی رسید که به طور متوسط هر روز قیمت شیر و سایر محصولات لبنی افزایش می یافت و میرفت تا لبنات به طور کامل از سبد خانوارهای ضعیف و متوسط حذف شود. در همان روزها، منتقدین اقتصادی معتقد ...

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شفاف: اردیبهشت ماه بود که قیمت شیر و لبنیات با نوسان شدید مواجه شد.کار به جایی رسید که  به طور متوسط هر روز قیمت شیر و سایر محصولات لبنی افزایش می یافت و میرفت تا لبنات به طور کامل از سبد خانوارهای ضعیف و متوسط حذف شود.

در همان روزها، منتقدین اقتصادی معتقد بودند، قیمت شیر و محصولات لبنی به دلیل عدم نظارت مسئولان تنظیم بازار کشور بصورت روزانه افزایش پیدا می کند.

این اتفاق در حالی رخ داد که انتظار می رفت با حذف یارانه شیر بازار این محصولات رقابتی باشد اما  نحوه قیمت گذاری این کالا باعث شد تا تخلف و کم فروشی در خصوص محصولات لبنی شدت بگیرد.

حالا اما در حالی که شیر یارانه ای  به نوعی بازگشت تا بازار لبنیات کنترل شود، دوباره قیمت لبنیات افزایش چشمگیری داشته تا این بار نرخ این کالای اساسی مفید برای بدن  انسان، با چراغ خاموش و بدون جنجال خبری افزایش یابد.

 این در حالی است که اواسط تیر ماه معاون استاندار تهران با بیان اینکه در موضوع گران شدن محصولات لبنی توانستیم شاخ مافیای شیر را بشکنیم گفته بود : بسیاری از شرکتها جریمه و حتی پلمب شدند ولی داریم مشکلات تولیدکنندگان شیر را هم برطرف می کنیم. تا به این ترتیب مقصر اصلی گرانی شیر شرکت ها مافیایی قلمداد شوند نه سوء مدیریت دولت و به این ترتیب قرار بود مشکل شیر و محصولات لبنی حل شود نه این که دوباره مردم با افزایش قیمت مواجه شوند. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد كه قیمت فرآورده‌های لبنی در یك هفته اخیر و در سكوت خبری با افزایش بین 8 تا 40 درصدی روبرو شده است.

مشاور انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در این باره گفت: متاسفانه باوجود همه تمهیداتی كه در رابطه با موضوع قیمت شیرخام اندیشیده شد، نه تنها قیمت این محصول در بازار كاهش نیافت بلكه شاهد افزایش قیمت شیرخام و به تبع آن قیمت فرآورده‌های لبنی در بازار بودیم.

حسین چمنی با اشاره به اینكه هم اكنون به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی هركیلوگرم شیرخام در حدود 1100 تومان از سوی دامداران به كارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی عرضه می‌شود، درعین حال گفت: البته به نظر می‌رسد كه در حدود 200 تا 250 تومان حباب قیمتی برای شیرخام وجود داشته باشد، چون تولید شیرخام در كشور به اندازه نیاز مصرف انجام نمی‌شود.

وی با اعلام اینكه عدم ثبات قیمتی شیرخام موجب افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی در بازار شده است، گفت: البته با اقدام قهری و برخورد تعزیراتی نمی‌توان قیمت فرآورده‌های لبنی را در بازار كاهش داد، چون این اقدام نه تنها موجب كاهش قیمت این فرآورده‌ها نخواهد شد بلكه موجب به وجود آمدن تنش در بازار هم خواهد شد.

تا به این ترتیب مشاور انجمن صنفی  صنایع فرآورده های لبنی افزایش قیمت لبنیات را تایید کند.

در این میان اما، رئیس سازمان صنعت استان تهران از بازگشت قیمت لبنیات تا دور روز دیگر خبر داده و گفته: كارخانجات لبنیات گرانفروش 10 میلیارد تومان جریمه شده‌اند.   ید‌الله صادقی در خصوص افزایش قیمت محصولات لبنی گفت: پیگیری و بررسی‌های قیمت محصولات لبنی براساس قیمت شیر خام انجام شده است و تا دو روز دیگر تمامی كارخانجات لبنیات باید قیمت‌ها را اصلاح كنند.   وی افزود: در حال حاضر متوسط قیمت شیر خام هزار تومان است و بر همین اساس باید قیمت محصولات لبنی تعیین شود اما در چند كارخانه شاهد گران‌فروشی بودیم از این روا چند كارخانه لبنیات 10 میلیارد تومان جریمه و پرونده آنها به تعزیرات تحویل داده شد. 

در هر حال، حتی اگر قیمت لبنیات  به گفته رئیس سازمان صنعت تهران،  ظرف دو روز به حالت قبل برگردد باز هم این مساله نشان دهنده نظارت ضعیف و سوء مدیریت اقتصادی دولتی هاست. هر چند مشخص نیست که این وعده آقای رئیس محقق شود اما باز هم اصل ماجرا بر جای خود باقی است.

آنچه مسلم است، اگر روند افزایشی قیمت محصولان لبنی ادامه دار شود به زودی بسیاری از خوانو ارهای ایرانی قادر به تهیه آن نخواهند بود و بحران در حوزه سلامت نیز ایجاد خواهد شد./شفاف

 


ویدیو مرتبط :
باز هم گرانی قیمت لبنیات این بار 10 درصد بعد از ماه رمض

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عامل اصلی گرانی طلا و سکه در بازار


نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر گفت: افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی متاثر از افزایش قیمت دلار است.

خبرگزاری ایسنا: نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر گفت: افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی متاثر از افزایش قیمت دلار است.

مسعود عطاریان درباره تشریح دلایل افزایش قیمت طلا طی هفته جاری گفت:‌ علت گران شدن طلا افزایش نرخ دلار است.

وی ادامه داد: قیمت دلار در سال جدید نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و همین موضوع بر افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی تاثیر گذاشته است.

عطاریان با اشاره به این‌که عدم تثبیت فعالیت‌ها در دو ماهه اول سال نیز بر افزایش قیمت طلا تاثیر گذاشته است گفت: بخش کمی از این افزایش قیمت‌ها نیز حباب است.

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر با تاکید بر این‌که روند افزایشی قیمت اونس جهانی در سال جدید شمسی نسبت به سال گذشته بیشتر است، خاطرنشان کرد: نباید نگاه کرد که امروز قیمت اونس 11 دلار کاهش یافته است بلکه در چند وقت اخیر قیمت اونس روند افزایشی داشته و همین موضوع بر افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار است.

وی با بیان این‌که دلیل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی افزایش قیمت دلار است، بیان کرد: اصل موضوع متاثر از دلار است. علت افزایش قیمت دلار نیز به سادگی قابل بیان نیست.

عطاریان در پایان با تاکید بر این‌که قیمت دلار امروز درمرز 3130 تومان قرار گرفته است، گفت: ممکن است یکی از دلایل افزایش قیمت دلار همسان نبودن عرضه و تقاضا با توجه به تعطیلات ایام نوروز بوده باشد.

روند افزایشی قیمت انواع طلا، سکه و ارز که از ابتدای هفته جاری آغاز شده همچنان ادامه دارد. امروز سه شنبه علیرغم کاهش قیمت اونس جهانی قیمت سکه تمام نسبت به روز گذشته بدون تغییر مانده و بهای ربع سکه، نیم سکه و سکه یک گرمی افزایش یافته است.

امروز قیمت اونس جهانی نسبت به روز قبل در حدود 11 دلار کاهش داشته و همین کاهش باعث شده هر گرم طلای 18 عیار با 230 تومان کاهش 100 هزار و 190 تومان معامله شود.

همچنین قیمت سکه تمام نسبت به روز قبل تغییری نداشته و همچنان 981 هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت نیم سکه نیز امروز بیشترین افزایش را به خود اختصاص داده و با 8000 تومان افزایش نسبت به روز قبل 528 هزار تومان معامله می‌شود.