اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عاملان قتل معاون وزیر، محاکمه می‌شوند



 اخبار حوادث - عاملان قتل معاون وزیر، محاکمه می‌شوند

زوج جنایتکار که در جنایت شبانه معاون وزیر صنعت را به قتل رسانده بودند، 9 ماه پس از این جنایت پای میز محاکمه قرار می گیرند.

به گزارش  قانون، ساعت 20 و 30 دقیقه یکشنبه 19آبان ماه سال گذشته، با پیدا شدن جسم بی‌جان صفدر رحمت‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در داخل خودروی پرشیای یشمی‌‌رنگش در حوالی میدان سبلان، تحقیقات پلیس برای کشف راز این جنایت آغاز شد.


جسد در حالی پیدا شدکه آثار اصابت گلوله به سر و سینه معاون وزیر به چشم می‌خورد و قربانی پشت فرمان ماشین پارک شده‌اش در ابتدای خیابان گلبرگ افتاده بود.وقتی هویت مقتول شناسایی شد، چندین تیم از مأموران امنیتی و همچنین پلیس راهی محل حادثه شدند. با توجه به اینکه احتمال می‌رفت ماجرا یک ترور باشد، وزیر اطلاعات نیز در محل حادثه حاضر شد و از همان زمان تحقیقات برای کشف راز جنایت کلید خورد.


گرچه در ابتدا تصور می‌شد که معاون پارلمانی وزیر از سوی گروهک‌های تروریستی به قتل رسیده است اما در تحقیقات بعدی این فرضیه ردشد چرا که پیدا شدن 2 پوکه در داخل ماشین، سالم بودن شیشه‌های ماشین، بالا بودن تمامی شیشه‌ها و همچنین پارک و خاموش بودن ماشین در کنار خیابان نشان می‌داد که عامل جنایت درحالی‌که داخل ماشین نشسته و با مقتول در حال گفت‌وگو بوده، به وی شلیک کرده است. این یعنی قاتل فردی آشنا با قربانی بوده و از قبل با او قرار داشته است.


از سوی دیگر مشخص شد عامل جنایت که سلاحی با کالیبر کوچک در اختیار داشته، با سوءاستفاده از صدای طبل‌ها، اقدام به شلیک مرگبار کرده و به همین دلیل در لحظه جنایت کسی متوجه شلیک گلوله نشده است. با این اطلاعات تحقیقات گسترده برای شناسایی کسی که با معاون وزیر در میدان سبلان قرار داشته، آغاز شد و طولی نکشید که نخستین مظنون پرونده شناسایی شد.ماموران اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت که با دستور قاضی سپیدنامه، بازپرس ویژه قتل تهران رسیدگی به این پرونده را آغاز کرده بودند در بررسی‌های تخصصی توانستند زوج جوانی را شناسایی کنند که آخرین بار با قربانی در تماس بودند و با وی اختلاف نیز داشتند.


در اقدامات اطلاعاتی مشخص شد که آنها همان کسانی بودند که در محل جنایت با مقتول قرار ملاقات داشتند بنابراین شکی باقی نماند که این زوج از راز جنایت باخبرند و قاضی سپیدنامه دستور بازداشت هردوی آنها را صادر کرد. وقتی محل زندگی آنها در شرق تهران شناسایی شد، تیمی از مأموران پلیس آگاهی پایتخت صبح چهارشنبه 22آبان‌ماه این محل را محاصره و در یک عملیات ضربتی متهمان را در خانه‌شان دستگیر کردند.


مرد 42ساله در بازجویی‌های اولیه با تناقض‌گویی سعی داشت خود را بیگناه نشان دهد و مدعی بود که روز حادثه با معاون وزیر قرار نداشته و در خانه بوده است. او اما تصور نمی‌کرد که حرف‌های دخترش، رازش را فاش کند. وقتی مأموران به تحقیق از دختر وی پرداختند، گفت که پدر و مادرش ساعت 18روز حادثه از خانه بیرون رفته و حدود ساعت 21برگشته‌اند. این زمان، دقیقا همان زمان تقریبی جنایت بود چرا که بررسی‌ها نشان می‌داد معاون وزیر وقتی ساعت 16 و 30 دقیقه از محل کارش به خانه برگشته بود، پس از استراحتی کوتاه، حدود ساعت 18 و 30 دقیقه سوار خودروی شخصی‌اش شده و از خانه خارج شده بود.

 

مرد جوان در ادامه لب به اعتراف گشود و به کارآگاهان گفت: مرحوم رحمت آبادی از بستگان پدری‌ام بود. من و همسرم 10 سال قبل پس از ازدواج به تهران آمده و در شرق تهران ساکن شدیم. از چندی قبل با مقتول اختلافاتی داشتم و به دنبال راهی برای انتقام بودم. روز حادثه با تهیه اسلحه از همسرم خواستم که با مرحوم رحمت آبادی قرار بگذارد. حدود ساعت هشت شب به محل قرار در خیابان گلبرگ رسیدیم.

 

همسرم روی صندلی جلوی خودرو نشست و من پشت سر مقتول نشستم. پس از کمی صحبت اسلحه را به سمت سر مقتول گرفته و دو گلوله شلیک کردم. به خاطر سر و صدای خیابان کسی متوجه شلیک نشد. سریع از ماشین پیاده شده و به خانه بازگشتیم که قبل از فرار ماموران ما را دستگیر کردند.


زن جوان نیز با تایید اعترافات همسرش گفت: شوهرم از من خواست با مرحوم رحمت آبادی تماس گرفته و از او بخواهم برای حل مشکلی که دارم قراری بگذارد. مقتول نیز برای حل مشکل ما و بدون اطلاع از نقشه شوهرم در محل قرار حاضر شد. همسرم به خاطر اختلافاتی که با مقتول داشت مرا وارد این جنایت کرد.


شنیده‌ها از شب وقوع قتل حاكی است كه قاتل هنگام سوار شدن به ماشین مقتول با وجود مرد بودن چادر سیاه به سر كرده و بر صندلی عقب ماشین نشسته تا مقتول متوجه هویت او نشود. با تکمیل تحقیقات و بازسازی صحنه قتل پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

 

در این پرونده مرد جنایتکار به اتهام قتل و حمل و نگهداری اسلحه و همسرش به اتهام معاونت در قتل محاکمه می شوند.رئیس شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران، پس از بررسی پرونده و با توجه به اینکه ابلاغ قرار صورت نگرفته بود، پرونده را برای رفع نقص به دادسرا بازگرداند.
پس از رفع نواقص ، پرونده دوباره به دادگاه بازگشت. قرار است زوج جنایتکار ساعت 10 صبح 15 مرداد در شعبه 74 دادگاه کیفری و به ریاست قاضی عبداللهی محاکمه شوند.

اخبار حوادث - قانون

 


ویدیو مرتبط :
تظاهرات کم نظیر در کابل برای محاکمه عاملان قتل فرخنده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محاکمه دوباره عاملان قتل معاون وزیر



 
 زن و شوهر جوان که پیشتر به اتهام قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به قصاص و زندان محکوم شده بودند دیروز برای دومین بار پشت درهای بسته و غیرعلنی محاکمه شدند. قضات دیوان عالی کشور با ادعاهای این زوج مبنی‌بر مهدورالدم بودن مقتول، حکم دادگاه بدوی را شکستند و خواستار رسیدگی دوباره به پرونده شدند.

 

رسیدگی به این پرونده از ساعت 4:20 بامداد یکشنبه نوزدهم آبان 92 به دنبال کشته شدن صفدر رحمت‌آبادی، معاون سابق پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با شلیک دو گلوله در خودروی پژو پارس مشکی‌اش در دستور کار پلیس قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌داد وی با شلیک دو گلوله به سر و سینه‌اش در حوالی میدان سبلان، ابتدای خیابان جانبازان شرقی تهران کشته شده است و عامل یا عاملان جنایت در تاریکی شب گریخته‌اند.

 

وقتی یکی از شاهدان به پلیس گفت دیده است دو زن از داخل پژو سراسیمه فرار کرده‌اند، تحقیقات وارد مرحله تازه‌ای شد و رد یک زن که از بستگان قربانی بود به دست آمد. زن جوان به نام مریم به جنایت با همدستی همسرش به نام محمد اعتراف کرد. آنها ‌انگیزه جنایت را اختلاف کهنه با مرحوم رحمت‌آبادی اعلام کردند. محمد گفت: «من و همسرم طبق نقشه‌ای که کشیده بودیم با صفدر رحمت‌آبادی قرار گذاشتیم و به بهانه گفت‌وگو با وی برای حل مشکلات زندگی‌مان به ملاقات او رفتیم. من هم که چادر به سر کرده بودم همراه همسرم رفتم و مریم مرا به‌عنوان دوستش معرفی کرد. همسرم تازه سر صحبت را باز کرده بود که اسلحه‌ای را که همراه داشتم از زیر چادر بیرون کشیدم و دو گلوله شلیک کردم.»

 

این زوج در شعبه74 محاکمه شدند و هیات قضایی محمد را به قصاص و همسرش را به جرم معاونت در قتل به 15سال زندان محکوم کرد. این حکم در شعبه 24 دیوان عالی کشور تحت رسیدگی موشکافانه قرار گرفت و با توجه به ادعاهای این زوج مبنی‌بر مهدورالدم بودن قربانی حکم صادره تایید نشد. به این ترتیب پرونده برای رسیدگی دوباره و بررسی این ادعا به شعبه همعرض فرستاده شد. متهمان دیروز در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست محمدباقر قربان‌زاده و با حضور دو مستشار پشت درهای بسته و غیرعلنی محاکمه شدند. قرار است به‌زودی هیات قضایی درباره این پرونده اظهارنظر کنند.


 اخبار حوادث  - فرهیختگان