اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عالی قاپو را خراب کنید، خیابان بسازید



اخبار,اخبار اجتماعی ,ساخت  مترو در اصفهان

مدیر میراث فرهنگی اصفهان در واکنش به صحبت‌های اعضای شورای شهر مبنی بر وسواس بیش از حد میراث فرهنگی اصفهان بر حفظ آثار تاریخی گفت: خطاب به این افراد می گویم که عاقلانه است برای کم کردن ترافیک شهر عالی قاپو را خراب کنید و خیابان بسازید؛ میراث فرهنگی باید برای حفظ آثار وسواسی باشد.

به گزارش  خبرآنلاین در اصفهان، از زمان تصمیم برای ساخت ایستگاه دروازه دولت و عبور غیرمترقبه مترو از قدیمی ترین خیابان اصفهان کشمکش های دوست داران میراث فرهنگی وشهرداری گویی تمامی ندارد.

با توجه به هشدارهای اولیه کارشناسان میراث درباره احتمال کشف آثار تاریخی در این خیابان سربرآوردن این آثار در دل زمین طبیعی به نظر می رسید موضوعی که گویی شهرداری اصفهان آن را باور نداشت.

کشف تونل زیرزمینی، سفالینه ها و سنگ قبر تاریخی علاوه بر پایه های کاخ جهان نما در محل ساخت ایستگاه مترو عبور غول تمدن بشری از دل خیابانهای تاریخی اصفهان را حساس تر کرد به گونه ای که کارشناسان میراث اکنون بر روند عبور مترو از این محور نظارت دارند.

همین امر موجب شده که مسئولان شهری که بیشتر به گسترش و توسعه شهر می اندیشند بر نظارت میراث بر ساخت مترو حساس شوند به گونه ای که یکی از اعضای شورای شهر در جلسه علنی شورا حساسیت مسئولان میراث فرهنگی را به جست و جوی در محل ساخت مترو با قاشق چایخوری تشبیه کرد که واکنش الهیاری رئیس میراث را در برداشت.

رئیس میراث فرهنگی اصفهان به مهر گفت: اگر بنا به گفته برخی اعضای شورای شهر میراث اصفهان با قاشق چایخوری به دنبال آثار تاریخی در ایستگاه مترو می گردد باید بگویم که در عوض شهرداری اصفهان با بیل مکانیکی آثار تاریخی را کشف می کند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی اعضای شورای شهر حساسیت میراث فرهنگی را مانع پیشبرد ساخت متروی اصفهان دانسته اند، افزود: میراث فرهنگی اصفهان با حضور در محل ساخت متروی اصفهان بر این روند نظارت و همکاری‌های لازم را انجام می دهد مگرنه متروی اصفهان تا این مرحله نیز پیشرفت نمی کرد.

مدیر میراث فرهنگی اصفهان تاکید کرد: مسلم است میراث فرهنگی اجازه تخریب آثار تاریخی به بهانه توسعه شهری را نخواهد داد.

کم‌کاری خود رابه گردن میراث می‌اندازند
وی اضافه کرد: باید با تدبر و برنامه ریزی صحیح به گونه ای عمل کنیم که در عین توسعه شهری میراث های پایتخت فرهنگی اسلام جهان اسلام نیز آسیب نبیند چراکه توسعه همیشه امکان پذیر است اما تاریخ بازگرداندنی نیست.

الهیاری تاکید کرد: افرادی که مدعی شده اند حساسیت های میراث فرهنگی موجب کند پیش رفتن پروژه متروی اصفهان شده است باید دقت کنند که کم کاری برنامه ریزی های خود را به گردن میراث فرهنگی نیندازند و خدمت این ارگان به مردم را اشتباه جلوه ندهند.

وی با توجه به صحبتهایی مبنی بر وسواس بیش از حد میراث اصفهان برای حفظ آثار تاریخی گفت: اگر این افراد برای کم کردن ترافیک شهر می خواهند خیابان درست کنند می توانند عالی قاپو را خراب کنند و خیابان بسازند! میراث فرهنگی باید برای حفظ آثار وسواسی باشد.

 

 اخبار  اجتماعی  -  خبر  آنلاین 


ویدیو مرتبط :
عالی قاپو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عالی قاپو، رفيع ترين بناي عهد صفوي



کاخ عالی قاپو عمارتی است که در غرب میدان نقش جهان اصفهان و روبروی مسجد شیخ لطف اله سر بر افراشته و به عنوان یکی ازمهمترین شاهکاره ی معماری اوائل قرن یازدهم هجری از شهرتی عالم‌گیر برخوردار است .

تاریخ ساخت بنا به 1054 هـ.ق باز می گردد و بانی آن بانی : شاه عباس اول می باشد.

عالی قاپو

این قصر دروازه مرکزی و مدخل کلیه قصرهایی بود که در دوران صفویه در محدوده میدان نقش جهان بنا شده بودند .

عالی قاپو مرکب از دوکلمه عالی و قاپو است که با هم به معنای « سر در بلند » یا « درگاه بلند» هستند. اسامی دیگر آن علی قاپو ، دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه می باشند.

عالی قاپو

از زیر سر در بلند کاخ که تمامأ با سنگ ساخته شده به قصر وارد می شویم و به وسیله پلکانی که در دو طرف تعبییه شده اند به طبقات فوقانی می‌رسیم .

عالی قاپو دارای پنج طبقه است که هر طبقه آن تزئینات ویژه‌ای دارد در طبقه همکف دو تالار وجود دارد که در آن روزگار به امور اداری و دیوانی اختصاص داشت ، در طبقه سوم ایوان بزرگی است که بر هجده ستون بلند و رفیع ،استوار است و در وسط این ایوان حوض زیبایی از مرمر وجود دارد .

آنچه عالی قاپو را در عداد آثار با شکوه و بسیار نفیس قرار داده است اثر هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی یعنی گچبریهای آخرین طبقه است که تالار آن به اتاق موسیقی یا اتاق صوت نیز معروف است .

عالی قاپو

در این قسمت از کاخ شکل انواع جام و صراحی در دیوار تعبییه شده است که این اشکال علاوه بر نمایش زیبایی و خلاقیت و ابتکار هنرمندان گچکار برای این بوده است که انعکاس حاصل از نغمه‌ها ی نوازندگان به وسیله این اشکال گرفته شود و صداها طبیعی و بدون انعکاس صوت به گوش برسند .

به طورکلی بنای عالی قاپو به عنوا ن یک بنای تشریفاتی خوش ساخت و زیبا دستاورد دیگری از هنر معماری دوران صفویه است .