اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عارف گزینه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری/ خاتمی و نوری نامزد نمی‌شوند



عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه به احتمال زیاد محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، گفت: بعید می دانم خاتمی و نوری برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

حسن غفوری فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برخی اخبار مبنی بر حضور احتمالی سید محمد خاتمی و عبدالله نوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: بعید می دانم خاتمی و نوری برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

وی در خصوص کاندیدای اصلی اصلاح طلبان در ریاست جمهوری یازدهم گفت: به احتمال زیاد محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان خواهد بود.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: آقای عارف خود هم اعلام کرده است که به احتمال زیاد نامزد ریاست جمهوری خواهد بود..../مهر 


ویدیو مرتبط :
سقوط هواپیمای نامزد انتخابات ریاست جمهوری برزیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حاجی: عارف گزینه مناسب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس است/ ورود خوئینی‌ها و عبدالله نوری به عرصه انتخابات



عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه عارف گزینه مناسب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس است گفت:‌ وجود آقای عارف برای اصلاح‌طلبان مغتنم است و سرلیستی برای آقای دکتر عارف کمترین جایگاهی است که می‌شود در ازای کار ارزشمندی که انجام داد، برای وی قائل شد.

اخبار,اخبارسیاسی,مرتضی حاجی

 

به گزارش فارس، مرتضی حاجی عضو بنیاد باران و عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان در گفت‌و‌گویی تفصیلی به تشریح برنامه‌ها و اقدامات اصلاح‌طلبان و شورای راهبردی برای انتخابات آینده پرداخت.

حاجی همچنین در این گفت‌و‌گو درباره وجوه اختلافی شورای راهبردی اصلاح طلبان با شورای هماهنگی اصلاحات که با انتقادهایی نیز از سوی اصلاح طلبان از جمله قائم مقام حزب اعتماد ملی مواجه شده بود، توضیحاتی را ارائه کرد.

این فعال اصلاح‌طلب درباره بازگشت‌ چهره‌هایی نظیر موسوی‌خوئینی‌ها و عبدالله نوری به عرصه سیاست معتقد است: فعالیت سیاسی آنها به پرشور شدن انتخابات کمک می‌کند.

حاجی که بر اصلاح‌طلب بودن مجلس آینده تاکید دارد و عارف را بهترین گزینه ریاست مجلس آینده می‌داند، می‌گوید «رئیس‌جمهور فعلی با مجلس خیلی راحت نیست.»

آنچه در ادامه می‌آید مشروح این گفت‌وگو پس از ویرایش نهایی آن توسط  وی است:

مرتضی حاجی وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در ارزیابی فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه فصل انتخابات فصل نشاط سیاسی است و ایام انتخابات گروه‌ها و احزاب و تشکل‌های سیاسی فعال‌تر هستند، اظهار داشت: در این دوره جلسات مختلف برای رایزنی و هماهنگی و برنامه‌ریزی برای فعالیتی که منجر به گسترش حضور مردم و به دست آمدن نتیجه مناسب شود پیش از ایام دیگر به چشم می‌خورد.

حاجی بر همین اساس تصریح کرد: بنابراین ما هم در بین اصلاح‌طلبان و هم در بین اصولگرایان شاهد تحرک زیادتری هستیم و اصلاح‌طلبان و سایر فعالان سیاسی تلاش می‌کنند از شرایط به نحو بهتری استفاده کنند تا همگرایی‌ها افزایش پیدا کند. ما می‌خواهیم مجلسی شکل بگیرد تا به زعم اصلاح‌طلبان مجلس مناسب‌تری برای تحقق آرمان‌ها و هدف‌های جمهوری اسلامی ایران باشد.

وزیر دولت اصلاحات در خصوص روند فعالیت اصلاح‌طلبان که از رادیکالیسم 88 به بی‌فعلی 90 و اجماع حداکثری 92 رسیده‌اند، توضیح داد: یک ایرادی به سال 88 وارد است که خارج از بحث ماست ولی اصلاح‌طلبان تجربه موفقی را در انتخابات سال 92 داشته‌اند. آن تجربه موفق نیروی بیشتری می‌دهد که برای انتخابات مجلس هم با همگرایی بیشتر تلاش گسترده‌تری کنند.

حاجی درباره اظهارات عباس عبدی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان از فضای تند و تیز عبور کرده‌اند، گفت: فضای کشور نه تنها در سال 88 بلکه در سال 89، 90 و 91 فضای سختی برای فعالیت سیاسی بود که ما از آن فضا عبور کرده‌ایم.


وی درباره اینکه «عبدی معتقد است چون جامعه تندی را برنمی‌تابد، اصلاح‌طلبان هم از آن رویکرد تیز عبور کردند»، گفت: رویکرد اصلاحات اعتدال است نه تندروی. برخی ممکن است ادبیات مناسبی نداشتند که از آن می‌گذریم اما فضای عمومی اصلاح‌طلبان میانه‌ای با تندروی ندارد.

حاجی با بیان اینکه من نمی‌خواهم به مسائل گذشته اصلاحات بر‌گردم، در خصوص بحث جدید سعید حجاریان در خصوص «مبارزه مصلحانه» و قرینه این موضوع در بین اصلاح‌طلبان، تصریح کرد: شرح نظر هرکس را باید از خودش پرسید.

*توضیحات درباره اختلافات با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات
وزیر دولت اصلاحات درباره «اظهارات‌ اخیر هادی خامنه‌ای مبنی بر اینکه فعالیت اصلاح‌طلبان باید در چارچوب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد»، اظهار داشت: این طبیعی است که در مسیر تفاهم حداکثری نشست‌های متعددی توسط گروه‌های مختلف برگزار شود و راه‌حل‌های متعدد را بررسی کنند که این جلسات به سمت هدف واحدی پیش می‌رود و آن هم جهتی و هم سویی حرکت‌هاست و همه خواهان حضور منسجم و تاثیرگذار در انتخابات آینده هستند و جلسات متعدد برای طراحی ساز و کار رسیدن به این هدف مشترک است.

حاجی در خصوص اینکه «با وجود اینکه در عرصه تئوری همه بر وحدت‌بخش بودن تشکل‌های مختلف تاکید دارند اما در عرصه عملیاتی انتقادات به شورای راهبردی اصلاح‌طلبان بیشتر است،» تصریح کرد: با توضیحی که دادم، هیچ واگرایی وجود ندارد و اظهارنظر برخی افراد را می‌توان ناشی از کم‌اطلاعی دانست که به تدریج مرتفع می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم به انسجام حداکثری نزدیک‌تر می‌شویم.

«شورای راهبردی یک جلسه هماهنگی است و در این جلسه نیز نمایندگان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شخصیت‌های خارج از تشکل‌های رسمی حضور دارند، بنابراین نه تنها واگرایی وجود ندارد بلکه دقیقا متن همگرایی است.»

*شورای راهبردی شاخه و شعبه ندارد
حاجی با اشاره به سازوکار و کارکرد شورای راهبردی گفت: ما در این شورا هیچ کمیته‌ای نداریم و جلسات شورای راهبردی، همفکری و هم‌نظری برای رسیدن به تفاهم حداکثری است بنابراین این شورا شاخه و شعبه ندارد.

وزیر دولت اصلاحات درباره اینکه «چرا قائم مقام حزب اعتماد ملی تاکید دارد که ما مخالف فعالیت شورای راهبردی هستیم» گفت: همانطور که گفتم هرچه پیش می‌‌رویم برداشت‌های اشتباه کاهش می‌یابد لذا بعید می‌دانم که ایشان اخیرا چنین صحبتی کرده باشد. البته یک مقدار کمبود اطلاعات باعث شده بود برخی احساس کنند تشکیلات جدیدی در حال اتفاق افتادن است در حالی که اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه شناسایی مصادیق نامزدها، موضوع کار شورای راهبردی نیست، گفت: جلسات هماهنگی برای ایجاد تفاهم حداکثری بوده است.

حاجی در پاسخ به این سوال که «آیا سازوکار شورای راهبردی مانند نهاد عالی اصلاح‌طلبان است؟» خاطرنشان کرد: آن هم جلسه‌ای برای گسترش این نوع تفاهم‌هاست.

وزیر دولت اصلاحات همچنین درباره «راهبرد عملیاتی شورای راهبردی» متذکر شد: اگر به راهبرد مشخص رسیدیم اعلام می‌کنیم.

*کار شورای راهبردی فقط تحلیل شرایط است
وی همچنین اظهار داشت: انتخاب کاندیداها حق مردم هر حوزه انتخابیه است و کار شورای راهبردی فقط تحلیل شرایط برای انسجام حداکثری در جهت نتیجه مطلوب‌تر است.

حاجی در خصوص «رایزنی با دولت در راستای انتخابات» اظهار داشت: دولت مجری انتخابات است و اگر بخواهیم رایزنی داشته باشیم درخصوص انتخابات خوب و برگزاری انتخابات بدون حرف و حدیث خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که «اظهارات انتخاباتی مسئولان دولتی همچون ترکان و جهانگیری را چطور تحلیل می‌کنید» تصریح کرد: برخی اعضای دولت در تشکل‌های سیاسی عضویت دارند و خارج از مسئولیت دولتی خود فعال سیاسی‌اند؛ نه در شغل اداری.

حاجی با بیان اینکه اگر لازم باشد از هواداران دولت برای انسجام بیشتر دعوت خواهد شد، گفت: تاکنون از آنها دعوت نداشته‌ایم.

وی درباره پیوند اصلاح‌طلبان و دولت با لاریجانی و وقوع چنین ائتلافی خاطرنشان کرد: آنچه به نظر من برای آینده باید بیشتر مورد توجه باشد، ترویج اعتدال‌گرایی در کشور و دور شدن از فضای تندروی است و ان‌شاالله شکل گرفتن مجلسی است،که تندروی در آن جایی نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شعار اعتدال دولت مورد قبول اصلاح‌طلبان است، گفت: در انتخابات گذشته رئیس دولت شعار نفی تندروی و خشونت  داد بنابراین فکر می‌کنم مجموعه دلسوزان کشور که مشی اعتدال را می‌پسندند و می‌خواهند کشور از گردنه مشکلات با کمترین هزینه عبور کند و اهداف توسعه‌ای چشم‌انداز تحقق پیدا کند، خوب است که با هم همکاری داشته باشند.

حاجی با بیان اینکه این نکته به معنای آنکه ائتلافی صورت خواهد گرفت، نیست، افزود: مناسب می‌دانم که جناح‌ها برای حضور و مشارکت حداکثری مردم و خلق حماسه‌ای جدید در انتخابات همکاری داشته باشند.

*پیش‌بینی شکل‌گیری ائتلاف بین معتدلین دو جریان در دولت و مجلس
وزیر دولت اصلاحات درباره اینکه «آیا در صورت چنین ائتلافی تمایل دولت، ائتلاف با طیف لاریجانی است یا اصلاح‌طلبان» توضیح داد: من گمان می‌کنم که دولت را اینجا باید به معنای هواداران دولت تلقی کنیم که در آن هم اصلاح‌طلبان می‌گنجند و هم اصولگرایان معتدل،البته ائتلاف به معنای اینکه لیست اسامی مشترک از نامزدها بدهند بعید است که چنین اتفاقی بیفتد اما اینکه با هم همکاری داشته باشند تا فضای مناسب انتخاباتی شکل گیرد، می‌تواند امکانپذیر باشد.

وزیر دولت اصلاحات در ادامه این مصاحبه در خصوص اینکه «در نهایت از سه شورای مشورتی، راهبردی و هماهنگی کدام یک از آنها برای انتخاب لیست تصمیم‌گیری می‌کنند؟» توضیح داد: به نظر من احزاب و گروه‌ها در هر حوزه انتخابیه نامزد مورد نظر خود را تعیین و معرفی‌ می‌کنند، مجمعی از اصلاح‌طلبان همان حوزه با ارزیابی شرایط از بین آنها نامزد مورد نظر را مشخص و اعلام کند و فرد منتخب مورد حمایت همه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این شوراها در عرض یکدیگر نیستند بلکه در طول هم محسوب می‌شوند، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در واقع احزابی هستند که اجرای فعالیت انتخاباتی را به عهده دارند و کار احزاب این است که در انتخابات فعال باشند و نقش ایفا کرده، ستاد بزنند و کاندیدا تعیین و حمایت کنند، به گمان من هیچ شورایی به جای احزاب ایفای نقش نمی‌کند.

حاجی درباره اینکه «آیا نهایتا مجموعه واحدی درباره لیست نهایی تصمیم‌گیری نمی‌کند؟» گفت: به گمان من احزاب از لیست کسانی که در حوزه انتخابیه بیشترین شانس موفقیت را دارند حمایت کنند و در واقع مجموعه اصلاح‌طلبان که در منطقه همکاری دارند باید درباره لیست خود تصمیم بگیرند.

عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان درباره اینکه «آیا شورای راهبردی همان کمیته انتخابات شورای مشورتی خواهد بود» تصریح کرد: در انتخابات فعالیت‌های اجرایی وجود دارد که احزاب آن را انجام می‌دهند.

*هیچ‌کار اجرایی برعهده شورای راهبردی نیست
وی افزود: هیچ‌کار اجرایی برعهده شورای راهبردی نیست و این شورا یک مجموعه فکری است که اگر مجریان نظرات دیگری داشتند با هم گفت‌وگو می‌کنند تا به تفاهم کامل برسند و برای تقویت و انسجام راهبردهایی را تدوین می‌کند و آن را با شورای هماهنگی در میان می‌گذارد.

حاجی درباره «حمایت از کاندیداهایی غیر اصلاح‌طلب در استان‌ها» خاطرنشان کرد: این امر اقتضائاتی دارد که اگر در حوزه‌ای فرد مناسب‌تر نباشد و فرد معتدلی که با برنامه‌های دولت مخالف نباشد شانس رای داشته باشد،‌حمایت از وی غیرمنطقی نیست.

* عارف گزینه مناسب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس است
عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه شورای مشورتی برای فعال شدن هیچ استانی اقدامی نکرده است درباره «فعالیت انتخاباتی عارف و سرلیستی وی در انتخابات مجلس» گفت: آقای دکتر عارف یک کار تاریخی بزرگی انجام دادند و یک شخصیت محترم علمی و شخصیت سیاسی مطرح و مقبولی است که در انتخابات آینده نیز فعال خواهد بود.

حاجی تاکید کرد: وجود آقای عارف برای اصلاح‌طلبان مغتنم است و سرلیستی برای آقای دکتر عارف کمترین جایگاهی است که می‌شود در ازای کار ارزشمندی که انجام داد، برای وی قائل شد.

وزیر دولت اصلاحات درباره اینکه «آیا بیشترین جایگاهی که اصلاح‌‌طلبان می‌توانند برای آقای عارف قائل شوند ریاست مجلس است؟» تصریح کرد: امیدواریم به مجلس وارد شود تا بعد به مساله ریاست بپردازیم.

وی درباره اینکه «اگر آقای عارف به مجلس ورود کند حمایت اصلاح‌طلبان از ریاست وی قطعی است» گفت: من نظرات خود را می‌گویم و سخنگوی اصلاح‌طلبان نیستم‌؛ گمانم این است که آقای عارف گزینه بسیار مناسبی در بین اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس است.

*پر شور شدن انتخابات با فعالیت سیاسی موسوی‌خوئینی‌ها و عبدالله نوری
این فعال اصلاح‌طلب درباره فعال شدن چهره‌هایی مانند موسوی‌خوئینی‌ها، عبدالله نوری و محتشمی‌پور،‌اظهار داشت: اینها شخصیت‌های محترم و معتبری هستند و فعالیت سیاسی آنها به پرشور شدن انتخابات کمک می‌کند.

وی درباره اینکه «آیا این مسئله به چندلیدری جریان اصلاحات و تشتت منتج نمی‌شود؟» گفت: یک تشکیلات سیاسی به نام مجمع روحانیون مبارز سازوکار مدیریتی خود را دارد و حزب کارگزاران سازندگی نیز سازوکار خود را دارد.

حاجی درباره انتقاد برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه احزاب باید لیدر اصلاح‌طلبان باشند نه اشخاص، خاطرنشان کرد: عیبی ندارد، ایده‌آل این است که احزاب به درجه‌ای از رشد برسند که تعیین کننده باشد در حالی که در فعلاً این طور نیست و احزاب تفاوت‌های زیادی با هم دارند و اینکه یک حزب فراگیر و اثرگذار باشد بین اصلاح‌طلبان چنین چیزی وجود ندارد و فعلا رئیس بنیاد باران لیدر است.

وزیر دولت اصلاحات درباره «بحث نواصلاح‌طلبی و مطرح شدن این موضوع از سوی تاجیک و اینکه آیا این به معنای عبور از اصلاح‌طلبی است» توضیح داد: شرح آن را از خود ایشان باید پرسید من معتقدم که خصیصه اصلاح‌طلبی این است که در جا نزنند و به عقب بازنگردد لذا باید اجازه دهد که افکار جدید مطرح شود.

وی با بیان اینکه فضا باید برای طرح افکار جدید و نوآوری و خلاقیت در عرصه سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی فراهم باشد تصریح کرد: آنچه در مجموعه و محدوده قانون اساسی و ارزش‌های اعتقادی ما قابل تعریف باشد قابل دفاع است و باید استقبال کرد.

حاجی در خصوص اینکه «یکی از مباحث نواصلاح‌طلبی توجه به بخش‌های مغفول جنبش‌های اجتماعی است آیا طرح این مسئله به دلیل ضعف اصلاح‌طلبان در این زمینه است» گفت: نمی‌توان جلوی افکار را گرفت و گفت آنچه تاکنون شده کافی بوده است.

وزیر دولت اصلاحات در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «حامیان دولت به دنبال این هستند که قطب سومی به نام اعتدالیون تشکیل دهند، آیا این از نظر شما شدنی است یا خیر، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم این موضوع شدنی باشد اعتدال یکی از صفات اصلاح‌طلبی است و من اعتدال را خارج از اصلاح‌طلبی نمی‌دانم؛ اما به هر صورت تلاش برای دور شدن از افکار تندروانه و جایگزینی میانه‌روی و اعتدال تلاشی پسندیده است.

وی درباره اینکه «اگر اعتدال اصلاح‌طلبی است چرا آقای هاشمی در دوره دوم خرداد بحث اعتدال را مطرح کرد؟» گفت: ربطی بین آنچه می‌پرسید نمی‌بینم و اعتدال را از صفات اصلاح‌طلبی می‌دانم، اصلاح‌طلبی در ذات خود مشی میانه‌روی دارد و از تندروی و رادیکالیسم به‌دور است.

*به مقالاتی که علیه هاشمی نوشته می‌شد انتقاد می‌کردم
وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه آقای هاشمی بحث اعتدال را مطرح کرد اما نگفت که این اعتدال را مقابل چه کسانی مطرح می‌کند، درباره کتاب عالیجناب سرخپوش و نقد روزنامه‌های زنجیره‌ای افزود: من همان موقع به این نوشته‌ها و مقالات اعتراض داشتم و آن را مطرح کردم و آن زمان هم گفتم مشخص نیست کسانی که آقای هاشمی را تخریب می‌کند دنبال چه چیزی هستند چراکه تضعیف و تخریب هاشمی به سود انقلاب نیست.

حاجی درباره اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه «من تغییر نکرده‌ام آیا خروجی این بحث ایشان این است که اصلاح‌طلبان تغییر کرده‌اند؟» گفت: شما هر طور دوست دارید برداشت کنید.

وی هاشمی رفسنجانی را شخصیتی توصیف کرد که مورد قبول حضرت امام بوده است و یادآور شد: تا آنجا که من می‌دانم آقای هاشمی با تندروها همیشه زاویه داشته است و در موقعیت‌های مختلف کاری معمولا تندروی نداشته و معتدل بوده است.

حاجی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه «برخی معتقدند که روحانی باید حماسه سیاسی جدیدی را رقم بزند و این ناظر به چه شرایطی است» گفت: امسال سال مهمی است هم بحث انتخابات و هم مذاکرات هسته‌ای را داریم که امیدواریم به نتیجه برسد و هم شرایط به گونه‌ای شود که دولت شعارهای خود را محقق کند، این زمانی نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت که بار دیگر پشتوانه گسترده مردم از آقای روحانی اعلام شود، ایشان در مجلس فعلی شاهد ناهماهنگی‌هایی بوده است.

*رئیس‌جمهور فعلی با مجلس خیلی راحت نیست
این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: ما اگر مجلسی داشتیم که با مبانی سیاست خارجی آقای روحانی همگراتر بود و بیشتر حمایت می‌کرد، طبعاً  دست دولت بازتر بود اما در انتخاب اعضای کابینه گاهی احساس می‌شد که نوعی سو تفاهم یا کم حمایتی از کسانی که رئیس‌جمهور معرفی می‌کرد به خصوص در وزارت علوم، وجود دارد و رئیس‌جمهور فعلی با مجلس  خیلی راحت نیست،‌ لذا اگر انتخابات پرشور با حضور حداکثری مردم داشته باشیم، هم دولت برای اجرای برنامه قوی‌تر خواهد بود و هم دست قوی‌تری در مراودات بین‌المللی خواهیم داشت.

وی در توضیح حماسه سیاسی جدید رئیس‌جمهور تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور می‌خواهد شرایطی فراهم کند تا مردم با اشتیاق بیشتری پای صندوق رای بیایند و حماسه بزرگی با حضور همه مردم دوباره شکل گیرد.

حاجی در خصوص اینکه «آیا در حال حاضر دولت جایگاه مردمی سابق را دارد یا خیر»، گفت: من نمی‌خواهم بگویم تغییر نکرده اما می‌خواهم بگویم که جایگاهش در بین مردم خوب است آقای روحانی با اکثریت خیلی قوی انتخاب نشد اما بعد از انتخابات شدن، حمایت از آقای روحانی خیلی بیشتر از تعداد رای‌دهندگان به او شد.

« دلیل روشن آن هم این بود که روحانی نوید تدبیر و اعتدال را داد؛ مردم احساس خوبی نسبت به او پیدا کردند و امید زیادی برای آینده کشور در عرصه‌های اجتماعی اقتصادی ایجاد شد.»

وی با بیان اینکه شعار اعتدال روحانی باعث گرایش افراد به او حتی کسانی که رای نداده بودند شد، ادامه داد: هنوز روشنایی امید را می‌شود در دیدگان مردم دید و معتقدم مقبولیت آقای روحانی بعد انتخابات رشد داشته است.

حاجی در پاسخ به این سوال که «بنابراین چرا با وجود این مقبولیت، مردم در هدفمندی یارانه انصراف ندادند؟» گفت: در بحث یارانه نتیجه‌گیری‌تان درست نیست  و یک نیاز مادی مطرح است و هم دلایل دیگری دارد. یک دلیل آن اقتصادی است که خیلی‌ها نمی‌خواهند اعلام کنند که وضعیت اقتصادی خوبی دارند و نگران کنترل حساب‌ها و افزایش دریافت مالیات و امثال آن هستند.

وزیر دولت اصلاحات درباره «سخنان اخیر یونسی دستیار رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان باید برای بقای خود از دولت حمایت کنند» خاطرنشان کرد: اگر نسبی در نظر بگیریم ما قبل از آقای روحانی، دولتی داشتیم که مجال نفس کشیدن نمی‌داد اما این دولت فضا را مساعدتر و شرایط را برای فعالیت سیاسی بازتر کرده است بنابراین از این دولت باید نسبت به دولت قبل حمایت کرد چه بسا دولت آینده بعد از آقای روحانی بتواند بیشتر شرایط را مساعد کند.

*نباید بقای اصلاح‌طلبی را به هیچ دولتی گره زد
حاجی با تأکید بر اینکه نباید بقای اصلاح‌طلبی را به هیچ دولتی اعم از دولت سخت‌گیر یا دولت سهل‌گیر گره زد، گفت: درباره اینکه « برخی معتقدند دولت یازدهم رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است که چهار سال بیشتر دوام نخواهد داشت،  اظهار داشت: من معتقدم که دولت آقای روحانی هشت ساله خواهد بود و ان‌شالله اگر در مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد در ذهن مردم ماندگار خواهد شد.

حاجی با اشاره به اینکه سیاست خارجی از بخش‌های مهمی است که در زندگی مردم به ویژه عرصه اقتصادی موثر است، افزود: مردم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد راه برای گشایش شرایط اقتصادی کشور و کنترل تورم بازتر خواهد شد، اما بالاخره آن هم یک قیمتی دارد. لذا من موفقیت دولت را تنها به سیاست خارجی گره نمی‌زنم بلکه یکی از مهم‌‌‌ترین نشانه‌های موفقیت را تفاهم عزت مندانه می‌دانم.

وزیر دولت اصلاحات تصریح کرد: ما در حال حاضر برای جذب سرمایه‌گذار مشکل داریم و اگر سرمایه‌گذاری در کشور صورت نگیرد، اشتغال رونق پیدا نمی‌‌کند، تورم پایین نمی‌آید و از طرفی هم نمی‌شود تورم را دائم با کنترل نقدینگی و محدود کردن قدرت خرید مردم کنترل کرد چراکه این منجر به مشکلات دیگری از جمله کاهش تولید می‌شود، لذا اینها عواملی است که به هم وصل هستند و نمی‌توان آن را جدا کرد.

وی درباره تأثیر جذب گردشگری و افزایش اشتغال توضیح داد: در این شرایط گردشگری قطعاً رونق پیدا می‌کند؛ نتیجه لوزان که مشخص شده بود، مدیر یکی از هتل‌های 5 ستاره به بنده گفت تا چند ماه آینده ظرفیت ما برای مسافران خارجی پر شده است و اگر قبلا نسبت مهمان ایرانی به خارجی 30 به 70 بود در حال حاضر 70 به 30 است و برعکس شده است.

«ما وقتی برای نقل و انتقال پول خود دچار مشکل می‌شویم باعث گرفتاری و ریسک بالا می‌شود در حالی که وقتی خرید و فروش بر اساس روال عادی باشد و بانک‌ها بتوانند خط اعتباری باز کنند، ریسک و قیمت فروشنده و بیمه خارجی کاهش می‌یابد که این در قیمت نهایی کالا مؤثر است»

حاجی درباره جغرافیای سیاسی انتخابات آینده و مجلس دهم توضیح داد: مجلس آینده مجلسی است که اکثریت،‌ نیروهای معتدل و واقع بین و حامی دولت خواهد بود و کفه سنگین آن نیز به نفع اصلا‌ح‌طلبان خواهد بود.

این فعال اصلاح‌طلب در توضیح دلیل خود برای این مسأله گفت: فضای عمومی کشور دلیل این است، اگر حضور پرشور مردم در پای صندوق رأی اتفاق بیفتد اکثریت با اصلاح‌طلبان است و مجلس معتدل همراه با دولت خواهیم داشت.

 اخبار سیاسی  - فارس