اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عارف:قبول نداشتم به نفع روحانی کنار بروم،به خاطرخاتمی کناررفتم/انتظارم از روحانی این بودکه...



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

عارف:قبول نداشتم به نفع روحانی کنار بروم،به خاطرخاتمی کناررفتم/انتظارم از روحانی این بودکه...

از روز كناره‌گیری‌اش گفت و اینكه فكس سیدمحمد خاتمی را میان زمین و آسمان به دستش رساندند، گفت: در هواپیما بودم كه فكسی ناخوانا و كمرنگ از آقای خاتمی به دستم رسید كه از مضمونش متوجه شدم درخواستی است برای كناره‌گیری من...

 گلایه داشت ولی شرایط را مساعد نمی‌دید كه بی‌پرده حرف بزند شاید نگران بود كه مورد قضاوت قرار بگیرد، شاید هم تبعات طرح گلایه‌هایش بر ائتلاف فعلی اصلاحات – اعتدالگرایان مانع می‌شد همه نظراتش را رسانه‌یی كند.

 از حال و هوای 22 خرداد پرسیدم و چرایی و چگونگی انصرافش، اینكه روحانی هم به نفع او كنار می‌رفت؟ پرسیدم كه چه شد كه اصلاحات كاندیدای میانه‌رویی چون حسن روحانی را انتخاب كردند و اصول و دلایلشان برای این ائتلاف چه بود، چرایی نام نبردن از روحانی در بیانیه‌اش، نرفتن به دولت روحانی، ارزیابی عملكرد چند ماه دولت تدبیر و امید و... مهم‌ترین محورهای مصاحبه ما با محمد رضا عارف است.

 

مصاحبه با او كه این روزها به‌شدت درگیر امور بنیاد امور ایرانیان است، سه بخش داشت: انتخابات ریاست‌جمهوری و كناره‌گیری‌اش از رقابت‌ها و شایعات داغ آن روزها، ارزیابی كارنامه دولت روحانی و برنامه اصلاح‌طلبان برای مجلس آینده.

 

ماجرای انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را با هم دوره كردیم اما پاسخ بسیاری از سوالاتم را درمباحث انتخابات مجلس آینده و برنامه او و دوستانش برای اجماع در این انتخابات گرفتم. پاسخی كه در شرایط اجماع و چگونگی ائتلاف‌ها بود، شرایطی كه به گفته او به ائتلافی غیرمدون میان اصلاح‌طلبان با روحانی انجامید كه نا مشخص بود و اصلاح‌طلبان نمی‌توانستند در دولت روحانی سهمی بخواهند یا ادعایی بكنند.

 

در لابه‌لای مصاحبه مدام تاكید می‌كرد كه همه حرف‌هایش را روزی خواهد گفت نه برای اینكه به رخ بكشد كه درست پیش‌بینی می‌كرده است به خاطر اینكه مردم باید واقعیات را بدانند. اصرارش بر طرح خیلی از موضوعات پشت پرده در فرصتی مناسب آنقدر پررنگ بود كه پاسخ برخی سوالات فقط به لبخندی گذشت.

 

حرف بسیار داشت، آنچنان كه در بازخوانی شب كناره‌گیری‌اش از كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری «چندین بار گوشزد كرد این را برای اولین بار است كه می‌گویم».

 

برای همین هم بود كه فكر كردم عنوان مصاحبه را بگذاریم اولین‌های عارف در گفت‌وگو با «اعتماد». مصاحبه با محمدرضا عارف، در یكی از روزهای برفی پایتخت اما با استقبال گرم اما در ساختمان پر رفت و آمد بنیاد امید ایرانیان آغاز شد.

 

چند دقیقه‌یی به خوش و بش و نقل‌های غیررسمی گذشت. مصاحبه را با سوالی درباره نیمه شب دوشنبه بیست و دوم خردادماه آغاز كردم و پرسیدم چه شد كه اعلام كردید به خاطر درخواست سید محمد خاتمی از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی كناره‌گیری كردید؟اما او می‌خواست فراتر از شرایط چگونگی تصمیمش برای انصراف از حضور در رقابت‌های انتخاباتی بپردازد به همین خاطر هم گفت كه از ابتدا می‌گوید كه چه شد كه تصمیم گرفت كاندیدا شود.

 

از نگرانی هایش پس از حوادث 88 گفت واز تقلیل ارزش‌های انقلابی در نسل سومی‌ها و لزوم بازگشت مجدد اصلاحات به عرصه مدیریتی كشور. گفت كه سه دهه تجربه مدیریتی در نظام را دارم و بر خودم تكلیف می‌دانستم وارد میدان انتخابات شوم. گفت: «واقعا برایم «من» بودن مطرح نبود به همین خاطر هم بحث اجماع را مطرح كردم و همان روزها به سید محمد خاتمی گفتم كه اگر شما یا هاشمی بیاید من كناره‌گیری می‌كنم.»

 

تاكیدش بر اعلام كناره‌گیری به نفع كاندیدای اصلاح‌طلب چندین بار تكرار شد و گفت: «همان روزها چهار تن از اصلاح‌طلبان برای رقابت در عرصه انتخابات مطرح بودند به خاتمی گفتم كه برای اجماع حاضرم كناره‌گیری كنم چرا كه بنای مان پیروزی حداكثری بود.

 

می‌خواست بحث انصراف به نفع روحانی را به همین جمله كه «در نهایت براساس مكانیزمی از میان من و آقای روحانی تصمیم‌گیری شد و قرار شد بر سر ایشان اجماع صورت بگیرد» محدود كند. به همین دلیل هم سوالمان را درباره چگونگی این مكانیزم و اینكه چه شد اصلاح‌طلبان روحانی را كاندیدایشان كردند پاسخی نداد.

 

اما از روز كناره‌گیری‌اش گفت و اینكه فكس سیدمحمد خاتمی را میان زمین و آسمان به دستش رساندند، گفت: در هواپیما بودم كه فكسی ناخوانا و كمرنگ از آقای خاتمی به دستم رسید كه از مضمونش متوجه شدم درخواستی است برای كناره‌گیری من. پرسیدم گفتند كه آقای خاتمی با شما تماس تلفنی گرفته بودند تا از شما بخواهند به نفع حسن روحانی كناره‌گیری كنید اما به تماس ایشان پاسخ ندادید كه گفت: «برای اولین بار است كه اینها را می‌گویم ساعت 5 یا 6 عصر 22 خرداد ماه بود و من در سفرهای انتخاباتی در شیراز برای سخنرانی آماده شده بودم و در حال رفتن به جایگاه بودم كه گفتند از طرف آقای خاتمی تماس گرفته شده است.

 

در آن زمان حقیقتا فرصتی برای پاسخگویی نبود و مردم منتظر سخنرانی بودند، در نهایت شب 22 خرداد بود كه با نزدیكانم نشستی برگزار كردم و تصمیم بر این شد تا كناره‌گیری كنم.»

 

بعد از احساسش در آن ساعت‌ها پرسیدم و اینكه بعد از چند ماه فعالیت‌های شبانه‌روزی و حس و حالی كه هواداران به كاندیدا‌ها منتقل می‌كنند وقتی با این درخواست روبه‌رو شدید كه باید به نفع روحانی كه به كاندیدای اعتدالگرایان شهره بود كناره‌گیری كنید چه احساسی داشتید كه گفت: «اگرچه تشخیص من چیز دیگری بود اما معتقدم اگر در یك حكومت معنوی مسوولیتی از دوش فردی برداشته شود جای خوشحالی هم دارد.» از ساز و كاری كه اصلاحات را به حمایت از روحانی كشاند پرسیدم و او گفت «من با این سازو كار موافق نبودم این را برای اولین بار است كه طرح می‌كنم با جمع‌بندها موافق نبودم و فقط به خاطر قول و قرارهای اخلاقی با آقای خاتمی كناره‌گیری كردم.»

چرا در بیانیه انصراف نامی از روحانی نبردید؟
گفت كه آگاهانه متن بیانیه كناره‌گیری‌اش را تنظیم كرد تا شانس پیروزی روحانی را بالا ببرد، پرسیدم پس چرا در بیانیه نامی از روحانی نبردید كه توضیح داد: تحلیل‌های دوستانم این بود كه رقیب به دنبال این بود كه بداند در نهایت من به صراحت اسم آقای روحانی را می‌برم یا نه؟ گفتم یعنی این هم یكی از استراتژی‌های اصلاح‌طلبان برای پیروزی حداكثری بود؟ جواب داد: استراتژی خودم برای اولین بار است اعلام می‌كنم و كسی هم نمی‌دانست كه ما تعمدا برای به اجماع نرسیدن رقبای خود این‌گونه اقدام كردیم. پرسیدم نگران نبودید كه این استراتژی جواب معكوس بدهد؟ گفت: نه، گفتم كه مردم به كسی رای می‌دهند كه تفكر اصلاح‌طلبی و اعتدال را قبول دارند كه واضح و روشن بود این فرد كیست. در ادامه پرسیدم كه چرا نامی از روحانی نبردید كه گفت در آن زمان تبلیغات ممنوع بود.

برخی از اصلاح‌طلبان باور نمی‌كردن انصراف دهم
پرسیدم اما این كناره‌گیری به رقیب هم می‌فهماند كه منظور شما چه كسی است و هدف اصلاحات اجماع نهایی است فكر نمی‌كنید كه این موضوع حداقل برایشان قابل حدس زدن بود؟ كه گفت: نه، آنها تحلیل‌شان این بود كه من تا پایان می‌مانم آنها فكر نمی‌كردند كه من به نفع آقای روحانی كناره‌گیری كنم حتی برخی از دوستان اصلاح‌طلب هم فكر نمی‌كردند من چنین كاری انجام دهم.

چرا جواب تماس‌های خاتمی را نداید؟
گفتم كه شما كه پیشتاز ائتلاف بودید و اعلام كردید كه اولین نفری بودید كه بحث اجماع را مطرح كردید چرا برخی اصلاح‌طلبان تصورش را نمی‌كردند كه شما به نفع آقای روحانی كناره‌گیری كنید؟ جواب داد: «اینها را بعد‌ها بازگو می‌كنم و فعلا نمی‌خواهم وارد این موضوعات شوم». پرسیدم كه درباره كناره‌گیری شما شایعات بسیاری مطرح شد مثلا گفتند عارف نمی‌‌خواهد كناره‌گیری كند، می‌گفتند شما حتی به تماس‌هایی كه از طرف آقای خاتمی گرفته می‌شد هم پاسخ نمی‌دادید، جوابی نداد و با لبخندی فهماند كه پاسخ این را هم در آینده می‌دهد.

نمی دانم روحانی حاضر به انصراف می‌شد یا نه؟
بعد پرسیدم كه فكر می‌كنید اگر پیشنهاد كناره‌گیری به آقای روحانی داده می‌شد ایشان می‌پذیرفت به نفع شما كنار برود؟ اینكه آقای روحانی عمل می‌كرد یا نه را نمی‌دانم. پرسیدم چیزی هم دراین باره از گوشه كنار و و دوستان‌تان نشنیدید؟ كه خندید و گفت چرا مهم این است كه به من پیشنهاد شد و پذیرفتم من وكیل دیگران نیستم.

انتظار داشتم روحانی از من مشورت بگیرد.
بعد بحث جذب او در دولت یازدهم را مطرح كردم و پرسیدم كه شما به عنوان كاندیدای اصلاح‌طلبان به خاطر شرایط پیش آمده به نفع آقای روحانی كه به عنوان یك چهره میانه‌رو و معتدل شناخته می‌شود از عرصه انتخابات كنار رفتید و آرایتان به سبد روحانی ریخته شد، این امر هواداران تان و كسانی كه در حمایت از جریان اصلاح‌طلبی رای داده بودند را متوقع می‌كرد كه شما در دولت به گونه‌یی حضور داشته باشید اما این اتفاق نیفتاد، چه شد كه برخلاف برخی خبرهای غیررسمی كه از حضور شما در پاستور خبر می‌داد به دولت نرفتید؟ گفت: این توقع فقط در طرفداران ما نبود و آن‌گونه كه به من خبر می‌دادند این توقع از سوی هواداران و ستاد آقای روحانی هم مطرح شده بود.

برای ورود به دولت ائتلاف مدونی نداشتیم كه ادعا كنیم
من دو ملاقات با آقای روحانی پس از انتخابات با ایشان داشتم در ملاقات اول كه برای تبریك رفته بودم فرضم این بود كه بنده وظیفه كمك به دولت دارم و حقیقتا دلم می‌خواست به دولت او كمك كنم. وی ادامه داد كه یك زمانی است كه بر اساس ساز و كار سیاسی ائتلافی صورت می‌گیرد و برنامه هم مشخص است.

 

در مورد كناره‌گیری من ائتلاف مدون و برنامه‌ریزی شده‌یی صورت نگرفته بود كه برنامه‌های دولت از پیش تعیین شده باشد به همین خاطر نه ادعایی می‌توانستیم داشته باشیم و نه من باوری به چنین ادعاهایی دارم. بعد هم از دو دیدارش با روحانی گفت: تا قبل از دیدار دوم بحث اصلی این بود كه جایگاهمدر دولت ایشان در چه سطحی باشد اما من در دیدار دوم این موضوع را مطرح كردم كه چگونه باید حضور 73 درصدی مردم را كه انصافا سرمایه عظیمی است حفظ كرد.

انتظارم این بود كه روحانی از من مشورت می‌گرفت
پرسیدم كه فكر نمی‌كنید با توجه به كناره‌گیری شما و اینكه آخرین پست دولتی شما معاون اولی در دولت اصلاحات بود آقای رییس‌جمهور باید پیشنهاد بهتری به شما می‌كردند؟من توقعی از ایشان نداشتم. شاید انتظاری كه داشتم این بود كه با توجه به تجربه 30 سال مدیریتی‌ام آقای روحانی در برخی امور بیشتر از من مشورت می‌گرفتند. در ادامه مصاحبه با معاون اول دولت اصلاحات درباره مجلس دهم و برنامه‌های راهبری اصلاح‌طلبان برای ورود و كسب اكثریت این مجلس به گفت‌وگو پرداختیم، ارزیابی كارنامه هفت ماهه دولت تدبیر و امید و نقاط ضعف و قوت آن نیز دیگر محور این مصاحبه بود كه به همراه مباحثی كه به اجمال به آن پرداختیم شرح تفصیلی شان را در سالنامه «اعتماد» منتشر خواهیم كرد.

اخبار سیاسی -  اعتماد

 

 


ویدیو مرتبط :
عارف به نفع روحانی از انتخابات کنار رفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیبا کلام: نمی شد روحانی به نفع عارف کنار برود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

زیبا کلام: نمی شد روحانی به نفع عارف کنار برود/ شانس تعامل روحانی با نظام بیشتر از عارف است

صادق زیبا کلام در تبیین چرایی کنار کشیدن محمدرضا عارف به نفع روحانی در انتخابات گقت: نمی شد روحانی به نفع عارف کنار برود چرا که اول زمستان هستیم.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که چرا عارف به نفع روحانی کنار کشید گفت: به نظر من عارف از خیلی جهات یک سر و گردن بالاتر از روحانی بود ، دانشگاهی بود دنبال آزادی بیان و آزادی اندیشه احزاب بود  اما الآن اول زمستان هستیم. 

وی در توضیح این مطلب گفت: روحانی در برابر شورای نگهیان، اصولگرایان ، گروه های فشار، روزنامه کیهان، مجلس نهم، ائمه جمعه و جماعات و ... قرار دارد و در تعامل با آنها، عارف نمی توانست کاری بکند. یا بهتر است بگویم روحانی بهتر می تواند با آنها عمل کند و شانس تعامل روحانی با نظام خیلی بیشتر از عارف است./خبرآنلاین