اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عارف:خاتمی سرمایه ملی است و توهین به او روا نیست



عارف:خاتمی سرمایه ملی است و توهین به او روا نیست/ آیت‌الله جوادی آملی: سیاستمداران از جهل مردم سوء استفاده نکنند

انتخابات - محمدرضا عارف در ادامه دیدار با علما و مراجع تقلید با آیات امینی، جوادی آملی، گرامی و آیت الله شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

انتخابات,محمدرضا عارف,سید محمد خاتمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون اول دولت اصلاحات پیش‌تر با آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله بیات زنجانی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

آیت‌الله ابراهیم امینی، امام جمعه موقت قم در دیدار با محمدرضا عارف با بیان اینکه وضعیت دولت آینده وضعیت خوبی نیست،گفت: هر دولتی سر کار بیاید با انبوهی از مشکلات رو به رو است که حل این مشکلات آسان نیست.

وی با بیان اینکه مردم نگران هستند، اظهار داشت: آنچه مردم را نگران می کند تورم و گرانی است. گرانی مردم را به ستوه آورده است. مردم کارد به استخوانشان رسیده است. تورم علت مختلفی دارد هم تحریم‌ها تاثیر گذار است هم سیاست‌های اقتصادی.

آیت الله امینی تاکید کرد: اینکه بگوییم نظام اسلامی نظام عدالت است کافی نیست.مردم از این شعارها خسته شده‌اند مردم باید عدالت را با تمام وجود حس کنند.

وی با انتقاد از وضعیت فرهنگی جامعه به مساله اشتغال اشاره کرد و گفت: بیکاری واقعا رنج آور است. بیکاری باید ریشه‌ای حل شود. ما اکنون فارغ التحصیلان بیکار فراوانی داریم. وی همچنین با بیان اینکه بخاطر عملکرد بد مسئولان در حوادث انتخابات 88 بسیاری از افراد بی‌انگیزه شد‌ه‌اند،اظهار داشت: اصلاح طلبان بخاطر احساس وظیفه در قبال کشور خود هیچگاه قهر نکرده‌اند و در انتخابات پیش رو نیز علی‌رغم برخی دلخوری‌ها حضور فعالی دارند.

همچنین آیت‌الله محمد علی گرامی در دیدار محمدرضا عارف و هیات همراه با یادآوری دوران اصلاحات،گفت: دوران آقای خاتمی یک دوره نسبتا خوبی بود و آرامش برای مردم از هر حیثی وجود داشت.مردم احساس رضایت می کردند که کارها در جریان است.

وی خطاب به عارف گفت: بخشی از موفقیت‌های دولت خاتمی به خاطر مدیریت اجرایی شما بود.شما و خانواده‌تان دارای مدارج علمی بالایی هستید.

این عالم دینی با بیان اینکه آقای خاتمی به نظام در عرصه بین‌الملل آبرو داد، خاطرنشان کرد: دولت جدید باید شعارش را صداقت بگذارد.شما انشالله بتوانید متانت را احیا کنید. وی با اظهار نگرانی از سست شدن اعتقادات دینی جوانان گفت: متاسفانه ایمان لطمه خورده است.باید به داد اعتقادات جوانان رسید.

محمدرضا عارف نیز در این دیدار با اشاره به شکاف بین نسلی در جامعه از رواج قانون گریزی بین مسئولان به عنوان یک پدیده زشت یاد کرد. سکوت مراجع معظم و بزرگان در برابر بی قانونی‌ها نباید به همراهی با سیاست‌های غلط تعبیر شود.

معاون اول دولت اصلاحات همچنین ضمن قدردانی از اظهار لطف آیت‌الله گرامی نسبت به عملکرد دولت اصلاحات تاکید کرد: اقای خاتمی سرمایه ملی است و توهین به ایشان روا نیست.

همچنین آیت‌الله جوادی آملی در دیدار معاون اول دولت اصلاحات و هیات همراه گفت: اگر نماز ستون دین است و بدون آن دین استوار نمی ماند، باید بدانیم که در سیاست دینی هم مردم ستون سیاستند و ما نمی توانیم هر وقت دلمان خواست مردم را جذب و هر وقت دلمان نخواست آن ها را در امور دخالت ندهیم. کسی که بخواهد به آبروی مردم اهمیت ندهد و مردم را نادیده بگیرد و به نظر مردم احترام نگذارد، سیاستش اسلامی نیست.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی مشکلات فعلی کشور و با بیان این که اگر زندانی و فقر در کشور زیاد شود، همه مسئولیم، گفت: کسی باید برای ریاست جمهوری انتخاب شود که به مشکل مردم برسد و راهکار رفع آن‌ها را بداند.

وی گفت: در کشور فقط به جان هم افتادیم و این به خاطر این است که جهنم را باور نکردیم و از بسیاری اسرار آن بی خبریم؛ باید بدانیم که خود ظالم هیزم جهنم است.

وی با اشاره به شعار حضور حداکثری و حماسه سیاسی در انتخابات، گفت: حضور حداکثری وظیفه همه مردم و از جمله افرادی چون ماست که رأی می دهیم؛ یعنی حضور حداکثری برای مردم است، نه برای کاندیداها؛ آقایان باید این مشکل را حل کنند.

این استاد فلسفه اسلامی با اشاره به ظرفیت های مادی و معنوی موجود در ایران، اظهار داشت: با وجود این امکانات در کشور، یک مدیریت خوب، معقول، تنش زا و فکر خوب در جایگاه ریاست جمهوری می تواند مشکلات کشور را حل نماید. سیاستمداران نباید از جهل مردم سوء استفاده کرده و به جای تبلیغ به تکرار روی بیاورند.

محمدرضا عارف نیز در این دیدار گفت: مهمترین مسئله کشور در سال جاری، مسئله انتخابات ریاست جمهوری است اما متأسفانه به دلیل مسائل پیش آمده در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و حوادث پس از آن، فضای کشور هنوز انتخاباتی نشده و هنوز هم فضایی امنیتی بر کشور و به ویژه دانشگاه‌ها حاکم است.

وی افزود: حضور مردم در انتخابات ها برای کشور سرمایه است و بزرگان کشور نیز همیشه روی حضور مردم حساب باز کرده و دنیا نیز روی این موضوع حساب باز می کرد؛ امروز هم اگر بخواهیم اوضاع فعلی کشور سامان یابد، باید حضور پرشوری را در انتخابات شاهد باشیم و یک رئیس جمهور با رأی حداکثری انتخاب شود.

معاون اول دولت اصلاحات به سرمقاله چند روز قبل حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان که در آن حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشور را مفسد فی الارض خوانده بود اشاره کرد و گفت: چنین کارهایی فضا را به هم زده و مردم را دلسرد می کند در حالی که باید مردم و نیروهای انقلاب را امیدوار کرد. متأسفانه اخلاق در کشور ما قربانی امیال سیاسی شده که این زیبنده کشور ما نیست.

وی با تأکید بر این که باید بداخلاقی ها خاتمه یابد، گفت: مراجع تقلید باید در مسئله اخلاق جدی‌تر ورود کنند تا با رویکرد مثبت‌تری در جامعه حرکت کنیم./خبرآنلاین

 

 

 


ویدیو مرتبط :
خاتمی و عارف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف: شورایعالی امنیت ملی سریع‌تر در مورد ممنوع‌التصویری خاتمی موضع گیری کند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

منتخب اول مردم تهران درباره همراهی‌ او با رئیس‌ جمهور در سفر به یزد گفت: همراهی‌ام با آقای رئیس جمهور طبیعی بود و یزدی‌ها باید دولت را میزبانی می کردند. البته آقای روحانی لطف کردند و از من اسم آوردند و من هم به ابراز احساسات مردم پاسخ دادم. رسانه ها آزادند تحلیل‌ها و تفسیرهای خودشان را ارائه دهند، ولی به نظرم بهتر است با نگاه ملی به این سفر نگریسته شود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در دیداری صمیمانه با جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با قدردانی از زحمات آنها در طول برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: بی‌شک در کنار رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تلاش‌های مسئولان دست‌اندرکار انتخابات و حضور پرشور و شعور مردم در انتخابات، رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها، مطبوعات، پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی نقش بی‌بدلیلی در خلق حماسه هفتم اسفند داشتند و اگر تلاش بی‌وقفه اصحاب رسانه نبود شکوه و عظمت این انتخابات به گوش جهانیان نمی‌رسید.

او ادامه داد: رسانه یک رکن دموکراسی است و اگر وقتی ما به جایی رسیدیم که رسانه‌ها جایگاه اصلی خود را پیدا کردند و خبرنگاران نیز در آنجایگاه قرار گرفتند، می‌توان گفت که دموکراسی در کشور پیاده می‌شود و می‌توانیم به اهدافی که انقلاب اسلامی داشت، امیدوار باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: وظیفه و رسالت اصلی خبرنگار اطلاع رسانی شفاف و بدون غرضی ورزی است. البته در اکثر موارد خبرنگار درست می‌نویسد اما چون مقامات بالا‌تر در آن رسانه به بهانه ویراستاری در خبر دستکاری می‌کنند اظهارات یک فرد وارونه منتشر می‌شود. البته اینگونه اقدامات نشانه نرسیدن به بلوغ سیاسی و فرهنگی است.

او تصریح کرد: خیلی‌ها تلاش دارند اختلاف نظرهای بین جریان‌های سیاسی را به دو قطبی‌های کاذب در کشور تبدیل کنند به طوری که بگویند، یک جریان اسلام ناب است و جریان دیگر رو به روی نظام است. آنهایی که پایبند به منافع ملی نیستند اختلاف نظر‌ها را به مخالفت با نظام تعبیر می‌کنند و این کار بسیار خطرناک است در صورتیکه سیاست نظام، امام (ره) و مقام معظم رهبری اینگونه نبوده و نیست.

منتخب اول مردم تهران خاطرنشان کرد: اختلاف نظر طبیعی است و اختلاف نظر‌ها محترم است. وظیفه رسانه‌هاست که رو در رو قرار دادن افراد وفادار به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب با نظام را از بین ببرند و در بیان نظرات افراد امانت دار خوبی باشند. رویکرد و راهبرد نظام هم هیچ وقت این نبوده است که در ارتباط با جریان‌های سیاسی داخل نظام یک جریان سیاسی را حق و جریان دیگری باطل قلمداد کند. نگاه رهبر فقید انقلاب هم به همین‌گونه بوده است خیلی‌ها در اوایل انقلاب اختلاف نظر داشتند اما امام آن‌ها را به رسمیت شناختند، چون روی ارزش‌ها و نظام اختلافی نبود.

عضو شورای علی انقلاب فرهنگی همچنین درباره انتخابات مجلس، پیام رهبر معظم انقلاب بعد از برگزاری انتخابات را منشوری مهم برای مجلس دهم دانست و گفت: انتخابات که در هفتم اسفند با آن شکوه و عظمت برگزار شد، حقیقتا عنایت خداوند بود. انتخابات نشاط ایجاد می‌کند و همبستگی در موسم انتخابات باید بیشتر شود. شاید یکی از رموز ثبات بالای ایران در منطقه برگزاری انتخابات‌های مختلف به صورت منظم با مشارکت حداکثری مردم باشد.

عارف همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت همراهی‌اش با رئیس‌جمهور در سفر به یزد و تعابیری که از این همراهی می‌شود، گفت: فضای با نشاطی در کشور ایجاد شده است که وظیفه داریم این فضا حفظ شود. نمونه این فضای بانشاط در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به یزد قابل مشاهده بود که از همین‌جا از مردم نجیب و مومن یزد به جهت استقبال کم‌نظیرشان از رئیس جمهور محترم و هیات دولت قدردانی می‌کنم. آقای روحانی در سفر به یزد تاکید کرد که این سفر قابل مقایسه با سفر قبل از انتخابات ایشان نبود. یک دلیلش هم حضور مردم است. خوشبختانه در ۲ انتخابات اخیر بحث برد و باخت مطرح نبود. وقتی کسانی‌که رای نیارودند می‌گویند نتیجه انتخابات را پذیرفتند، بسیار با ارزش است. سال ۷۶ که آقای خاتمی پیروز شد آقای ناطق نوری بلافاصله تبریک گفت، اگر رسانه‌ها روی اینکونه مسایل اخلاقی مانور می‌دادند خیلی از مسائل تلخ و گزنده اتفاق نمی‌افتاد و خوشحالم که کشور در انتخابات اخیر وارد این فضا شده است و هم نامزد‌ها احساس برد می‌کنند.

وی افزود: همراهی من با آقای رئیس جمهور طبیعی بود و یزدی‌ها باید دولت را میزبانی می‌کردند. البته آقای روحانی لطف کردند و از من اسم آوردند و من هم به ابراز احساسات مردم پاسخ دادم. رسانه‌ها آزادند تحلیل‌ها و تفسیرهای خودشان را ارائه دهند ولی به نظرم بهتر است با نگاه ملی به این سفر نگریسته شود. رسانه‌ها باید به مسائل ملی توجه کنند.

یکی از خبرنگاران به قطع شعار‌ها و صدای مردم هنگام پاسخ عارف به ابراز احساسات مردم یزد اشاره کرد که وی در واکنش به این اظهارنظر گفت: احتمالا صدا و سیما تکلیف خود می‌داند که بعضا صدای مردم را قطع کند.

عارف در ادامه خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: ما گفتیم مجلسی با برنامه می‌خواهیم. این حرف‌ها نباید در حد شعار باقی بماند. گفتیم که وضعیت معیشت و اقتصاد مردم اولویت است نباید از روز اول در مجلس درگیر مسائل سیاسی و جناحی شویم. قطعا به شعار‌ها و برنامه‌های ارائه شده پایبندیم.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان بر ضرورت نقدپذیری مسئولان تاکید کرد و گفت: برخی مسئولان برای اینکه ضعف‌هایشان بروز نکند، جلوی نقد منصفانه را گرفته‌اند. مردم خوب درک می‌کنند چون اگر رفتار مردم را تحلیل کنید، می‌بینید که مردم باهوشند و پیچیده عمل می‌کنند. الان هم در این پیروزی اگر اشتباه کنیم و پاسخگوی مطالبات مردم نباشیم معلوم نیست که چهار سال بعد چه اتفاقی می‌افتد.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مسأله ما در مجلس آینده تقویت همدلی و همبستگی ملی است و برای اینکه بتوانیم این شعار را عملیاتی کنیم باید روی برنامه‌های مشترک فعالیت کنیم و روی برنامه اقتصادی اختلاف نظری نداریم. یعنی هم ما و هم دوستانمان در جناح رقیب شعار رونق اقتصادی و معیشت را مطرح کرده‌ایم. می‌خواهیم بگوییم که مجلس می‌تواند رفتاری متمایز داشته باشد.

عارف همچنین درباره مسئله حصر و ممنوع‌التصویری آقای خاتمی نیز گفت: درباره مسئله حصر بار‌ها گفته‌ام که این موضوع باید در فضای آرام و فضایی که کسی احساس برد و باخت نکند، حل شود. حضور مردم در انتخابات و نشاط جامعه هم به این موضوع کمک می‌کند. البته اینگونه مسائل نباید رسانه‌ای شود؛ چرا که ممکن است گره‌ها با این کار کور و کور‌تر شود. درباره ممنوع‌التصویری آقای خاتمی رئیس‌جمهور محترم با صراحت موضع‌گیری کردند و بهتر است شورای عالی امنیت ملی نیز سریع‌تر موضع گیری کند.

در این جلسه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود در عرصه رسانه و طرح برخی نکات در مورد مجلس آینده پرداختند و تبریک به دکتر عارف، لزوم پاسخگویی مسئولان به سوالات خبرنگاران، وضع قوانینی در جهت بهبود وضعیت خبرنگاران در مجلس آینده از اهم موضوعات مطرح شده از سوی اصحاب رسانه بود.

در پایان این نشست صمیمانه، با اهدا لوح تقدیر از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران در خلق حماسه هفتم اسفند قدردانی شد.


اخبار سیاسی - ایلنا