اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عارف: تورم مهمان ناخوانده سفره‌ مردم است


این لکه سیاه اقتصادی باید از زندگی مردم پاک کرد، تورم مهمان ناخوانده سفره‌های مردم است، اگر دولت آینده نتواند تورم افسارگسیخته را کنترل کند، با خطر فروپاشی اجتماعی مواجه خواهیم بود.

خبرگزاری فارس:  کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه لکه سیاه اقتصادی «تورم» باید از زندگی مردم پاک شود، گفت: اگر دولت آینده نتواند تورم افسارگسیخته را کنترل کند، با خطر فروپاشی اجتماعی مواجه می‌شویم.

 محمدرضا عارف در ابتدای سخنان خود در رادیو ایران، ضمن گرامیداشت 15 خرداد، به روح پرفتوح امام راحل درود فرستاد و اظهار داشت: می‌دانیم بسیاری از مردم کشورمان از بیکاری رنج می‌برند و یا از ترس بیکاری آرامش ندارند، چرا باید از هر سه جوان ما یک نفر بیکار باشد؟ کار عار نیست اما چرا باید یک فردی که فوق‌لیسانس دارد، به شغل رانندگی مشغول باشد؟‌ چرا باید برای مشغول کردن جوانانمان به هزار دوست و آشنا رو بیاندازیم؟

وی افزود: می‌دانیم همین بیکاری است که جوان من و شما را به دام اعتیاد می‌کشاند، می‌دانیم همین بیکاری است که ناهنجاری‌ها را در جامعه رواج می‌دهد و می‌دانیم همین بیکاری است که برخی طلاق‌ها را رقم می‌زند.

عارف خاطرنشان کرد: یک پنجم خانواده‌های ایرانی، شغل پایدار ندارند، بر اساس آمار در سال 89، از هر پنج خانوار، در یک خانوار هیچ شغل پایداری وجود نداشت. فقط هم داشتن شغل مهم نیست بلکه امنیت شغلی هم امر مهمی است که باید به طور جدی پیگیری شود، بسیاری از کارگران شریف و زحمت‌کش ما، اطمینان ندارند که فردا هم می‌توانند سرکار بروند یا نه؟ مناسب بودن شغل هم امر مهمی است، نباید فردی که مهندسی کشاورزی خوانده است، به کارهای اداری یا بساز و بفروش مشغول باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: شغل‌آفرینی راه حل دارد، شک ندارم مشکل بیکاری حل شدنی است، در دولت اصلاحات سالانه بیش از هفتصد هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم، با استفاده از تجربه دولت اصلاحات می‌توانیم سالانه بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم و نرخ بیکاری را به کمتر از 10 درصد برسانیم، برای حل مشکل باید راه‌‌کارهای درست و پاسخگو را از راه‌کارهای مقطعی تفکیک کنیم.

به گفته وی، دادن وام‌های بی‌هدف، چاره‌ساز نیست، دادن وام‌های بی‌هدف موجب می‌شود که افراد بیکار به افراد بیکار بدهکار تبدیل شوند، مشکل اشتغال را نباید فقط روی کاغذ حل کرد، باید با رونق تولید و کارخانجات و کارگاه‌ها و بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری، مشکل اشتغال را حل کنیم.

محمدرضا عارف با تأکید بر اینکه دولت باید از تولید حمایت کند، دولت باید جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد، گفت: سال حمایت از سرمایه و کار ایرانی نباید به حمایت از سرمایه و کار چینی تبدیل شود؛ اتخاذ سیاست‌هایی در جهت واردات گسترده و بی‌رویه و ضد تولید، شرایط کنونی اشتغال در کشور را رقم زده و بسیاری از سیاست‌ها در جهت ترغیب واردات و نه حمایت از تولید داخلی است.

وی ادامه داد: فردی را دیدم که مسافرکشی می‌کرد اما روزگاری برای خودش کارگاه کفش داشت اما با ورود کفش‌های چینی به کشور، ورشکست شد و هم خودش و هم کارگرانش بیکار شدند، همین بلا بر سر برخی کارگاه‌های تولید لباس افتاده است، متأسفانه طی سال‌های اخیر بازارهای کشورمان بدون گرفتن هیچ امتیازی، به تولید کنندگان خارجی نظیر چینی و ترکیه‌ای واگذار شده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اضافه کرد: در واقع چند سال گذشته صادرکننده برخی کالاها بودیم ولی هم‌اکنون با کیفیت پائین‌تر، از کشورهایی دیگر آن کالاها وارد می‌شود، کلید اصلی اشتغال حمایت از تولید و راه‌اندازی طرح‌های ویژه است. یکی از مهمترین کارها جذب سرمایه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است ولی باید مسیر را برای آنان فراهم کنیم و با  حداقل بروکراسی اداری و کاغذبازی، مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری در کوتاهترین زمان ممکن صادر شود.

محمدرضا عارف با بیان اینکه با توجه به مزیت نسبی کشور، چهار طرح ویژه را طراحی کرده‌ایم، طرح توسعه صنعت گردشگری با ایجاد حداقل 200هزار فرصت شغلی، طرح تبدیل ایران به قطب تجاری و ارتباطی منطقه، طرح توسعه صنعت انرژی یعنی نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین طرح توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات را چهار طرح ویژه دانست و گفت: برای ثبات بازار اشتغال باید بیمه بیکاری هم به طور جدی اجرایی شود. دولت باید به خاطر بیکاری جریمه شود، با ایجاد بیمه بیکاری فراگیر، دولت مجبور می‌شود که سیاست‌هایش را در راستای اشتغال جهت‌گیری کند.

وی با یادآوری اینکه اگر دولت جریمه نشود، به فکر اشتغال نمی‌افتد، اضافه کرد: شغل‌آفرینی راه حل دارد و شک ندارم که مشکل بیکاری در کشور حل شدنی است،‌ با تجربه‌ای که از دولت اصلاحات داریم با اطمینان می‌گویم که ایجاد سالانه یک میلیون شغل شدنی است، اگر سرمایه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را خوب جذب کنیم و از تولید داخلی حمایت کنیم و از مزیت‌های کشور به خوبی بهره گیریم، می‌توانیم آرامش اقتصادی و منزلت اجتماعی را به خانواده‌ها تقدیم کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از اولویت‌های دولت بعدی باید برداشتن مهمان ناخوانده «تورم» از سفره‌های مردم است، گفت: این لکه سیاه اقتصادی باید از زندگی مردم پاک کرد، تورم مهمان ناخوانده سفره‌های مردم است، اگر دولت آینده نتواند تورم افسارگسیخته را کنترل کند، با خطر فروپاشی اجتماعی مواجه خواهیم بود.

محمدرضا عارف همچنین گفت: افزایش آمار جرم و جنایت، طلاق و اعتیاد، از نشانه‌های این فروپاشی است، برای نشان دادن اثر تورم در کاهش قدرت خرید مردم و مقایسه تأثیر یارانه‌های پرداختی دولت به مردم کافی است. قیمت کالاها قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌های امروز را بررسی کنیم.

عارف با بیان اینکه مسکن مهر ایده خوب و از طرح‌های خوب دولت بوده است، گفت: باید مسکن مهر را به مسکن ماندگار تبدیل کنیم؛ گرچه مسکن مهر به دنبال کاهش و تثبیت قیمت مسکن بود اما چنین نتیجه‌ای از آن حاصل نشد.

وی با بیان اینکه باید برای پیشرفت و توسعه پایدار از مشارکت زنان در مدیریت جامعه استفاده کرد، گفت: توانمندسازی زنان در کنار مردان باید از دغدغه اصلی دلسوزان کشور باشد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری، با تاکید بر رعایت حقوق زنان در جامعه افزود: زنان و دختران نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند اما میزان بیکاری آنان بسیار بیشتر از مردان است.

وی با بیان اینکه خانه‌داری باید به عنوان یک شغل محسوب شود، افزود: نباید بین زنان و مردان تبعیض قایل شویم چرا که توجه به زنان لازمه پویایی جامعه است. لذا برنامه‌های ارزشمندی برای توجه به زنان و حقوق آنها داریم.

عارف ضمن مخالفت با طرح تفکیک جنسیتی، افزود: این طرح  به بهبود وضعیت آموزشی کمک نکرد و تنها هزینه‌های مادی و معنوی را به دنبال داشت.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری، بر استفاده از استعدادهای زنان در بخش‌های مدیریتی و اجتماعی کشور تاکید کرد و افزود: باید برای دفاع از حقوق زنان و دختران تلاش کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اصلاح طلب است و معاون اول رئیس جمهور دولت اصلاحات بوده است، گفت: بنده به عنوان یک اصلاح‌طلب 30 سال است که فعالیت می‌کنم و اکنون نیز استاد دانشگاه صنعتی شریف هستم؛ در خانواده‌ای کاملا معمولی و مذهبی در یزد متولد شدم.

عارف با اشاره به حوادث انتخابات 88 گفت: برخی از مردم از حوادث 88 و برخی رد صلاحیت‌ها دلخوری دارند و من حق را به آنها می‌دهم که دلخور باشم اما قهر کردن به معنای عقب‌نشینی است و این درست نیست؛ تا ایران و انقلاب است جریان اصیل اصلاح‌طلبی وجود دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از عموم ملت ایران خواست حضور باشکوه و پرشوری در پای صندوق‌های رای داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
مهمان ناخوانده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جلیلی:نقاط فرصت ما در سیاست خارجی بیش از نقاط تهدید است/عارف:تورم مهمان ناخوانده سفره‌های مردم است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سعید جلیلی در شبکه 4: نقاط فرصت ما در سیاست خارجی بیش از نقاط تهدید است/ دولت باید از ظرفیت سینما استفاده کند

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید به مشکلات سلبی همچون مفاسد اقتصادی و اخلال‌ها در عرصه اقتصادی توجه داشت و لزوما در آن شیوه‌های نظارتی را دخیل نکرد، یادآور شد: در وهله اول خود دولت باید مدعی مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد و سازوکار آن را تعریف کند تا اگر کسی خواست اخلالی ایجاد کند امکان آن وجود نداشته باشد و این امر بعید نیست چرا که کشورهایی چنین تجربه‌ای داشته‌اند.

کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه نقاط فرصت ما در سیاست خارجی بیش از نقاط تهدید است، ‌گفت: این رویکرد باید در دستگاه سیاست خارجی و بخش‌های مختلف سایر دستگاه‌ها به صورت جدی پیگیری شود تا ما از فرصت‌های بیشتری برخوردار شویم.

به گزارش فارس، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رویکردها،برنامه‌های شبکه چهارم  صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در عرصه سیاست خارجی چه ظرفیت‌هایی در منطقه و سطح بین‌الملل برای جمهوری اسلامی وجود دارد، اظهار داشت: سیاست خارجی هر کشوری اصول، اهداف، ارزش، حقوق و منافعی دارد؛ دستگاه سیاست خارجی و سایر دستگاه‌های مرتبط با آن باید درک دقیقی از این موضوعات داشته باشد.

جلیلی با بیان اینکه سیاست خارجی در صحنه بین‌الملل عرصه‌ای از اشتراک این اصول ارزش‌ها و حقوق است، که کشورها برای خود قائلند،‌ افزود: اگر در صحنه بین‌المللی که نزدیک به 200 کشور وجود دارد، نگاه کنیم، با کشورهای زیادی نقاط مشترک زیادی داریم که می‌تواند برای ما تولید فرصت کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که مطرح بود وقتی صحبت از سیاست خارجی می‌شد برخی به چند کشور محدود غربی توجه می‌کردند که اتفاقا بیشترین اختلاف را با ما در اهداف و رویکردها داشتند و از بسیاری کشورها غافل شدند و آنها را به صورت جدی پیگیری نمی‌کردند.

وی ادامه داد: اگر با این نگاه که نقاط مشترک بین کشورها می‌تواند تولید فرصت و ایجاد تعامل کند، توجه داشته باشیم، نقاط فرصت ما در سیاست خارجی بیش از نقاط تهدید است و این رویکرد باید در دستگاه سیاست خارجی و بخش‌های مربوط به آن در سایر دستگاه‌ها مثل حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی جدی پیگیری شود تا با گسترش روابط خارجی فرصت‌های بیشتری برای ما به دست آید.

جلیلی به دوران حضور خود در معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: ما در آن دوران این دیدگاه را انجام دادیم؛ مثلا در حوزه آمریکای لاتین دیدیم با اینکه این حوزه از ما بسیار دور است اما در سیاست خارجی با ما نگاه مشترکی دارد و از لحاظ سیاسی چند بار به طور جدی از ما دفاع کردند؛ در شورای حکام، ونزوئلا تقاضای رای‌گیری کرد و به قطعنامه‌ای که می‌خواست علیه ما باشد، رای منفی دهد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری به رابطه اقتصادی با ونزوئلا و امضای حدود 11 میلیارد دلار قرارداد با این کشور اشاره کرد و افزود: امضا کافی نیست و باید با پیگیری آن را اجرایی کرد. البته پس از حضور بنده در شورای عالی امنیت ملی حدود 5 میلیارد دلار آن اجرایی شد و اکثر صادرات ما به این کشور بود.

وی در همین زمینه به رابطه با کوبا اشاره کرد و یادآور شد: زمانی ما واکسن را از چند کشور اروپایی وارد می‌کردیم که آن را بین 4 تا 5 دلار داده و فناوری آن را نیز نمی‌دادند اما کوبا که به این فناوری رسید آن را با قیمت زیر نیم دلار به ما داد.

جلیلی تاکید کرد: آسیای میانه، قفقاز، عراق و افغانستان ظرفیت‌های بسیاری هستند که باید از آنها استفاده کرد و ما باید با عراق و افغانستان با توجه به نیاز فعلی آنها صادرات خود را قوی کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نوع اقتصاد شما واقع‌گرایانه است یا آرمان‌گرایانه یا ترکیبی از این دو اظهار داشت: هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید در سیاست خارجی خود آرمان ندارم اما مهم این است که این آرمان‌ها را بر اساس اقتضائات موجود محقق کنید چرا که در خلأ این امر صورت نمی‌گیرد و بر اساس واقعیت نقشه راه شما مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح تحول اقتصادی را ادامه می‌دهید یا خیر یا نسبت به طرح 12 گامی شما برای جهاد اقتصادی با طرح تحول چیست، گفت: اگر دولت بخواهد اهداف خود را مبتنی بر اسناد بالادستی همچون چشم‌انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله محقق کند ابتدا باید طرح تحول ساختاری و اداری در دولت شکل گیرد.

جلیلی گفت: بنابر این علیرغم وقت گذاشتن نیروهای دولتی اما آنها می‌گویند کارآمدی لازم وجود ندارد از این رو ساختار اداری ماست که باید درست شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید به مشکلات سلبی همچون مفاسد اقتصادی و اخلال‌ها در عرصه اقتصادی توجه داشت و لزوما در آن شیوه‌های نظارتی را دخیل نکرد، یادآور شد: در وهله اول خود دولت باید مدعی مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد و سازوکار آن را تعریف کند تا اگر کسی خواست اخلالی ایجاد کند امکان آن وجود نداشته باشد و این امر بعید نیست چرا که کشورهایی چنین تجربه‌ای داشته‌اند.

جلیلی با بیان اینکه کارآمدی این شیوه نیز باید حداکثری باشد و این به سازوکار دولت برمی‌گردد خاطرنشان کرد: مثلا اگر وزارت کشاورزی و صنعت کارآمد باشد ارباب رجوع  نگران نیست که باید از هفت خوان دستگاه دولت بگذرد و آن را مرجع و پشتیبان خود می‌داند.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی بسیار ضروری است به 70 هزار میلیارد معوقات بانکی اشاره کرد و افزود: این ناشی از مشکل بانک‌هاست و اول از همه خود آنها باید مدعی باشند که هستند.

وی به ناهمگونی در پرداخت مالیات‌ها اشاره و تصریح کرد: کسانی که ده‌ها برابر یک کارگر درآمد دارند به اندازه او هم مالیات نمی‌دهند.  از این رو باید یک شفافیت اقتصادی داشته باشیم تا بانک‌های اطلاعاتی با تقاطع اطلاعات خود بتوانند مانع مفاسد شوند؛‌در دبیرخانه شورا بحث شد که باید بانک‌های اطلاعاتی را تسریع کنیم.

جلیلی با بیان اینکه 12 گام حماسی که ما برای حوزه اقتصادی تعریف کردیم این طور نیست که به صورت اول و دوم باشد بلکه باید به صورت همزمان آغاز شود و زمان زیادی نیز برای این بحث‌ها نداریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری به لزوم تسریع در اجرای شفافیت اقتصادی، حمایت از تولید، حمایت از محصولات کشاورزی و پالایش دستگاه‌های اداری اشاره کرد و متذکر شد: ممکن است برخی از آنها در 6 ماه و برخی در یک سال صورت گیرد. به طور مثال بانک‌های اطلاعاتی که موجب شفافیت اقتصادی می‌شود حداکثر ظرف 6 ماه می‌توانند به پایان خود برسند و شکل بگیرد.

جلیلی افزود: ما در سیاست خارجی یکی از منابع قدرتمان محصولات فرهنگی است و دشمنان می‌گویند که اگر جمهوری اسلامی ایران قدرت دارد به خاطر سخت‌افزارهای ما نیست بلکه به خاطر قدرت نرم افزاری و محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطر نشان کرد: آقای محمود الزهار که در غزه هستند به ایران آمده بودند و من داشتم با ایشان درباره این بازمانده سیف الله داد که یک کار ماندگار در حوزه حمایت از فلسطین است از وی پرسیدم که شما این فیلم را دیده‌اید ولی او اظهار بی اطلاعی از این فیلم کرد.

اکنون برای من جای تعجب بود.

جلیلی خاطر نشان کرد: محصولات خوب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید به خوبی در سطح جهان و به خصوص در منطقه توزیع شود، شهید شهریاری، شهید چمران و احمدی روشن و موضوعات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ظرفیت‌های بسیار زیادی است که ما هم می‌توانیم پیاممان را برسانیم و هم به لحاظ اقتصادی باعث صادرات فرهنگی شود و اگر بتوانیم تولیدات فاخری داشته باشیم، حتی در غرب نیز بازار خوبی برای این محصولات خواهیم داشت.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: صادرات محصولات فرهنگی باید یکی از اهداف اصلی ما باشد که تمام دستگاه‌های فرهنگی برای این امر به صورت هم افزار باید فعال شود و از طرف دیگر بسیاری از محصولات فرهنگی بسیار خوبی در کشور تولید شده ولی متاسفانه به خوبی توزیع نشده است که این هم باید مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: ما باید بتوانیم با ایجاد فرصت‌ها، ظرفیت‌های فرهنگی تمام مناطق کشور و استان‌های محروم را شکوفا کنیم و شاعر، فیلمنامه نویس و هنرمند قوی و بسیار زیادی در کشور داریم که باید از آنها به طور جدی پشتیبانی شود و اگر لازم است به آنها وام داده شود و زندگیشان به خوبی تامین شود.

وی در سوالی مبنی بر اینکه آیا از افراد جریانات دیگر هم استفاده خواهیم کرد، گفت: آیا واقعا نیروهای کارآمد و ارزشمند و متعهد در دو قالب اصلاح طلب و اصولگرا هستند، من در سفرهای استانی که دارم مردمی را می‌بینم که ظرفیت بسیار بالایی دارند و شوق خدمت به کشور را نیز دارا هستند که باید از آنها نیز استفاده شود.

حتما اگر فردی که دارای توانایی‌ است و در انتخابات ریاست جمهوری به کس دیگری جز من نیز رای بدهد و اصلا در ستاد من نیز نباشد از او استفاده خواهم کرد.

سعید جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط فعلی نیمی از جمعیت در 25 شهر و کشور مستقر شدند و روستاها به عنوان قطب‌های تولید دارند تخلیه می‌شوند و برای بحث آمایش سرزمین چه برنامه‌ای دارید گفت: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ جغرافیایی دارای ظرفیت منحصر به فردی است و روستاها باید موتور حرکت و توسعه کشور باشند. من یک کشور اروپایی رفتم که یک چلهم ایران مساحت داشت ولی چندین برابر این صادرات داشت که بیشتری صادرات آن نیز تولیدات کشاورزی و روستایی بود و در آن کشور وقتی از روستا به شهر می‌رفتیم هیچ تفاوتی را احساس نمی‌کردیم.

وی افزود: بسیاری از تولیدات صنعتی را علاوه بر کشاورزی می‌توانیم به راحتی در روستاها توسعه دهیم اما این به شرطی است که روستاییان مطمئن باشند که از تولیداتشان پشتیبانی خواهد شد و به فروش خواهد رفت. خیلی از صادرات کشورهای دیگر به کشورمان از روستاهای آنها تولید می‌شود و اگر تولید در روستاها افزایش یابد مهاجرت معکوس خواهد شد.

سعید جلیلی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهبرد انرژی هسته‌ای را چگونه ادامه خواهید داد، گفت: اینکه دشمن با تمام توانش مانع تحقق انرژی هسته‌ای می‌شوند نشان از این دارد که انرژی هسته‌ای بحث ارزشمندی برای کشورمان است و می‌تواند یک ظرفیت و یک فرصت برای کشور باشد.

وی افزود: نکته دوم اینکه در همین موضوعات شما می‌بینید که انرژی هسته‌ای نیاز ما است و ما از سر لجبازی انرژی هسته‌ای را ادامه نمی‌دهیم، در سوخت 20 درصد و ایزوتوپ‌های دارویی نیاز کشورمان است. ما 850 هزار نفر از بیمارانمان از این داروها استفاده می‌کنند و شما شاهد بودید که در سال 88 ما به آنها گفتیم که این سوخت 20 درصد را به ما می‌دهید و ما آنرا برای دارو می‌خواهیم که به صراحت گفتند نمی‌دهیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما رفتیم و این داروها را با سوخت 20 درصد تولید کردیم و این نشان می‌دهد که این پافشاری که ما داریم براساس نیازمان است و برای رفع نیاز 850 هزار بیمارمان این کارها را انجام داده‌ایم چون زمان فاسد شدن این ایزوتوپ‌های دارویی بسیار محدود است و ما نمی‌توانیم آنها را وارد کنیم.

وی افزود: نکته سوم اینکه انرژی هسته‌ای حق کشورمان است و حقوق حاکمیتی قابل اغماض نیست مثلاً اینکه ما بیاییم بگوییم این اروند رود مگر چقدر مساحت دارد که ما با صدام دعوا داشتیم و 500 هزار شهید به‌خاطر آن دادیم و مشاهده کردید که ملت ما به خاطر حق حاکمیتی خود، با قدرت از آن دفاع کرد، بطوری بود که ما فقط از اروند دفاع نکردیم و آن عملی که انجام دادیم باعث این شد که 25 ساله آنها فهمیدند که دیگر چشم طمع به تهدید نظامی علیه خاک ما نمی‌کنند و کشور را بیمه کردند و امروز در حق هسته‌ای نیز همین بحث است و آنها باید بفهمند که دیگر فقط بحث دفاع از حقوق هسته‌ای نیست بلکه همه حقوق ما مدنظر است و آنها نمی‌توانند حقوق ما را پایمال کنند و ایران در حق خودش جدی است و امروز اگر حق هسته‌ای را از دست بدهیم فردا حقوق دیگری را از ما مطالبه می‌کنند.

کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: روند گفت‌و گوها در مسیری که پیشرفته موفق بوده است ، آنها یک زمانی به ما می‌گفتند که اصلاً نباید سانترفیوژی داشته باشید، ما امروز هر تعداد سانترفیوژی که بخواهیم می‌توانیم تولید کنیم و با شتاب این مسیر را داریم دنبال می‌کنیم و از این سانتریفیوژها برای زندگی‌مان در تولید برق، کشاورزی و موارد بسیاری استفاده می‌کنیم.

وی افزود: با همین ظرفیتهای فنی‌ای که ایجاد کردیم مانع شدیم از اینکه آنها بتوانند آن مسیر زیاده‌خواهی که داشتند طی کنند و اینکه بعضی‌ها می‌گویند این گفت‌و گوهای 1+5 چه فایده‌ای دارد ، این است که ما در سال 88 با آنها مذاکره می‌کردیم، انها به ما می‌گفتند حالا که شما به سوخت 20 درصد نیاز دارید مطالبات ما را انجام بدهید تا ما این سوخت را به شما بدهیم، امسال که سال 92 است آنها به ما می‌گویند که خیلی خب، ما حاضریم برخی خواسته‌های شما را انجام دهیم تا شما این سوخت 20 درصد را ادامه ندهید و همه چیز برعکس شده است.

جلیلی تصریح کرد: اینکه برخی می‌گویند ما در مذاکرات می‌یاییم بیانیه می‌خوانیم و اعلام موضع می‌کنیم، آیا با اعلام موضع معادلات اینگونه می‌شود؟ اینکه در سال 88 بگویند سوخت 20 درصد را اگر می‌خواهی من به تو بدهم خواسته‌های ما را برآورده کن تا این سوخت را به تو بدهیم و امروز می‌گوید که این 20 درصد را ادامه نده تا حقوقت را بهت بدهم.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه ما باید حرکت کنیم که هزینه‌ها را کاهش بدهیم، گفت: تهدیداتی که در موضوع هسته‌ای ما را تهدید می‌کرد، چه بود؟ این بود که می‌خواستند مانع پیشرفت ما بشوند، این هنر دیپلماسی نیست که اگر فشار سیاسی نیست آنرا به بخش فنی انتقال بدهد و تهدید رفع می‌شود که پیشرفت فنی ادامه پیدا بکند.

وی افزود: آنها می‌خواستند ایران را متهم کنند به اینکه ایران پایبندی لازم را ندارد، شما دیدید که در این 5 سال یکی از کارهای اساسی که صورت گرفت این بود که به آژانس گفتیم شما هرچه سوال دارید بگویید و ما آنها را برایتان برطرف می‌کنیم و آنها 6 سوال مطرح کردند و ما تمام سوالات را پاسخ دادیم و این عملاً آنها را خلع سلاح کرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: زمانی که گفت‌و گوها می‌خواست شروع بشود امریکا اعلام کرد که من در این گفت‌و گوها شرکت نخواهم کرد چون ایران قطعنامه‌ها را رعایت نمی‌کند ولی علیرغم اینکه رسماً اعلام کرده بود آمد.

وی افزود: از سال 87 تا الان، آنها فقط یک قطعنامه علیه ما صادر کردند ما در بیانیه تهران کاری کردیم که آنها خلع سلاح شدند. در تهران آقای اردوغان و لولا نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور برزیل از 7 صبح تا 1 بامداد بیانیه تهران را نوشتیم و وقتی که بیانیه را سه کشور امضاء کردند مشاهده کردند که ایران با یک بلوک جدیدی از قدرت حاضر شده است و در واقع بیانیه تهران تمام خواسته‌های ما بود که دو نفری که آقای اوباما از آنها خواسته بود که با ما مذاکره کند، آیا این پیروزی نیست؟

جلیلی خاطرنشان کرد: اینکه آنها به تحریم‌ها یک جانبه می‌پردازند به این دلیل است که در گفت‌و گوها نتوانستند موفق عمل کنند اما اینکه چرا تحریم یک جانبه را انجام می‌دهد این است که امریکا از روز اول علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است، وقتی که قطعه هواپیمای مسافربری و دارو را تحریم می‌کند، نشان می‌دهد که یک موضوعی که اینگونه دارد برای جمهوری اسلامی ایران ظرفیت ایجاد می‌کند اینگونه آن را دنبال می‌کنند.

کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: روند مذاکرات در عرصه فنی، حقوقی و سیاسی موفقیت آمیز بوده است، اینکه در آلماتی 2 آنها بیان می‌کنند که  ما باید برویم و در پایتخت‌هایمان مشورت کنیم و بعد از 40 روز جواب می‌دهند، آیا این نشان می‌دهد که ما فقط یک بیانیه خوانده‌ایم؟ اگر بیانیه می‌خواندیم آنها همانجا سریع جواب می‌دادند، من متأسفم که بعضی‌ها این مسئله را مطرح می‌کنند.

وی افزود: این مدیون گفت‌و گوها و مذاکرات ما نیست بلکه مدیون خون شهدای هسته‌ای ماست، اگر ما 10 بار هم می‌رفتیم به ژنو 2 و مذاکره می‌کردیم این ظرفیت اینگونه شکوفا شود و به خاطر خون امثالی مانند شهریاری دانشمندی که اهل نماز شب است و بدون اینکه یک ریال از جمهوری اسلامی ایران بگیرد تکمیل سوخت 20 درصد را انجام داد،‌می باشد.

جلیلی تاکید کرد: آنها بیش از سوخت 20 درصد از امثال شهید شهریاری می‌ترسند، برای همین است که شهید شهریاری را هدف قرار می‌دهند و این باعث افتخار و قدرت ما است.

جلیلی با اشاره به فشار دشمن در بخش‌های دفاعی و بیشترین پیشرفت‌های کشور در این بخش یاد آور شد: دشمن مجددا بیشترین فشار را در بحث هسته‌ای وارد کرد در حالی که ما امروز جز 10 کشور برتر دنیا هستیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در عرصه‌هایی که دشمن به ما فشار می‌آورد می‌توان آن را تبدیل به فرصت کرد افزود: چرا کشوری که نفت خیز است باید به تحریم بنزین تهدید شود.

وی با بیان اینکه آقای میرکاظمی با یک تفکر جهادی به وزارت نفت آمد و در کمتر از شش ماه این مشکلات را رفع کرد که این ارزشمند است افزود: بنابراین این کار جهادی باعث شده که اجازه ندهد که تحریم بنزین شکل بگیرد.

جلیلی ادامه داد: چرا ما باید در مسائل کشاورزی 11 میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد کنیم آن هم در حالی که مشکلات نقل و انتقال ارز و کشتی‌ها مطرح است و اگر این مقدار را وارد نکنیم می‌توانیم آن را به کشاورز خود بدهیم.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه بنده رد نمی‌کنم که برخی تحریم‌ها یک شوک به کشور وارد می‌کند، یاد آور شد: اگر با این تحریم‌ها به صورت هوشمندانه برخورد شود همین تبدیل به فرصت می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی که آیا برای این کار برنامه عملیاتی مشخص دارید یا خیر، گفت: ما در این زمینه هم وزارت صنعت و معدن کار خوبی شده بود و حتی خود شورای عالی امنیت ملی نیز مصوبات خوبی در همین زمینه داشتیم، اما سوال این است که چرا اینها اجرا نشد.

جلیلی افزود: اولویت دولت باید این باشد که مشابه سفرهای استانی، سفرهای وزارتخانه‌ای ایجاد شود و در واقع باید وزارتخانه‌ها با به گونه‌ای کارآمد کرد که این مصوبات را محقق کنند.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: حدود دو سه سال قبل در شورای عالی امنیت ملی بررسی کردیم و دیدیم که کشورهای جنوبی خلیج فارس حدود 14 میلیارد دلار کالا وارد می‌کنیم در حالی که آنها تولید ندارند و اکثر آنها صادرات مجدد بود.

وی با بیان اینکه پس از بررسی‌ها مصوب شد که زیر ساختها را ما انجام دهیم گفت: اجرای آن نیاز به اراده دارد چرا که عده‌ای به دلیل کاستی‌های سیستم اداری و برخی به خاطر منافع خود مقاومت می‌کنند. لذا اگر ما بنادر خود را در چابهار، بندرعباس و بوشهر زیر ساختش را درست و بودجه آن را تامین کنیم ظرفیت‌های جنوبی ما را فعال خواهد کرد.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما وضعیت سینمای امروز کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه راهکارهایی برای رسیدن به وضعیت مطلوب آن دارید، گفت: هنر انقلاب اسلامی این است که پیام دارد و قدرت آن نیز در همین است لذا هر چقدر این پیام هنرمندانه تر منتقل شود، گستره نفوذ آن بیشتر خواهد شد.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: همه فیلم‌های مستندی که نامزدهای محترم انتخابات ساخته اند، می‌گویند که تاثیر آن بیشتر از مصاحبه است.

وی با اشاره به فیلم «خداحافظ رفیق» تصریح کرد: بنده از فیلم بسیار خوشم آمد چرا که با لطافت همان خاطرات جبهه را به زبان هنر منتقل کرد، از این رو باید از هنر استفاده حداکثری کرد.

جلیلی با تاکید بر اینکه دولت باید به سراغ ظرفیت سینما برود و این ظرفیت را به کار بگیرد اضافه کرد: ما هنرمندان، کارگردانان و فیلمنامه نویسان بسیار خوبی داریم.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص تئاتر نیز گفت: نه تنها درتئاتر بلکه در شعر، رمان و کتاب و همه عرصه‌های‌ هنری باید از این ظرفیت استفاده کنیم و در این صورت در انتقال پیام خود موفق‌تر خواهیم بود.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عارف در رادیو ایران: تورم مهمان ناخوانده سفره‌های مردم است

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از اولویت‌های دولت بعدی باید برداشتن مهمان ناخوانده «تورم» از سفره‌های مردم است، گفت: این لکه سیاه اقتصادی باید از زندگی مردم پاک کرد، تورم مهمان ناخوانده سفره‌های مردم است، اگر دولت آینده نتواند تورم افسارگسیخته را کنترل کند، با خطر فروپاشی اجتماعی مواجه خواهیم بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه لکه سیاه اقتصادی «تورم» باید از زندگی مردم پاک شود، گفت: اگر دولت آینده نتواند تورم افسارگسیخته را کنترل کند، با خطر فروپاشی اجتماعی مواجه می‌شویم.

به گزارش فارس، محمدرضا عارف در ابتدای سخنان خود در رادیو ایران، ضمن گرامیداشت 15 خرداد، به روح پرفتوح امام راحل درود فرستاد و اظهار داشت: می‌دانیم بسیاری از مردم کشورمان از بیکاری رنج می‌برند و یا از ترس بیکاری آرامش ندارند، چرا باید از هر سه جوان ما یک نفر بیکار باشد؟ کار عار نیست اما چرا باید یک فردی که فوق‌لیسانس دارد، به شغل رانندگی مشغول باشد؟‌ چرا باید برای مشغول کردن جوانانمان به هزار دوست و آشنا رو بیاندازیم؟

وی افزود: می‌دانیم همین بیکاری است که جوان من و شما را به دام اعتیاد می‌کشاند، می‌دانیم همین بیکاری است که ناهنجاری‌ها را در جامعه رواج می‌دهد و می‌دانیم همین بیکاری است که برخی طلاق‌ها را رقم می‌زند.

عارف خاطرنشان کرد: یک پنجم خانواده‌های ایرانی، شغل پایدار ندارند، بر اساس آمار در سال 89، از هر پنج خانوار، در یک خانوار هیچ شغل پایداری وجود نداشت. فقط هم داشتن شغل مهم نیست بلکه امنیت شغلی هم امر مهمی است که باید به طور جدی پیگیری شود، بسیاری از کارگران شریف و زحمت‌کش ما، اطمینان ندارند که فردا هم می‌توانند سرکار بروند یا نه؟ مناسب بودن شغل هم امر مهمی است، نباید فردی که مهندسی کشاورزی خوانده است، به کارهای اداری یا بساز و بفروش مشغول باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: شغل‌آفرینی راه حل دارد، شک ندارم مشکل بیکاری حل شدنی است، در دولت اصلاحات سالانه بیش از هفتصد هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم، با استفاده از تجربه دولت اصلاحات می‌توانیم سالانه بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم و نرخ بیکاری را به کمتر از 10 درصد برسانیم، برای حل مشکل باید راه‌‌کارهای درست و پاسخگو را از راه‌کارهای مقطعی تفکیک کنیم.

به گفته وی، دادن وام‌های بی‌هدف، چاره‌ساز نیست، دادن وام‌های بی‌هدف موجب می‌شود که افراد بیکار به افراد بیکار بدهکار تبدیل شوند، مشکل اشتغال را نباید فقط روی کاغذ حل کرد، باید با رونق تولید و کارخانجات و کارگاه‌ها و بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری، مشکل اشتغال را حل کنیم.

محمدرضا عارف با تأکید بر اینکه دولت باید از تولید حمایت کند، دولت باید جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد، گفت: سال حمایت از سرمایه و کار ایرانی نباید به حمایت از سرمایه و کار چینی تبدیل شود؛ اتخاذ سیاست‌هایی در جهت واردات گسترده و بی‌رویه و ضد تولید، شرایط کنونی اشتغال در کشور را رقم زده و بسیاری از سیاست‌ها در جهت ترغیب واردات و نه حمایت از تولید داخلی است.

وی ادامه داد: فردی را دیدم که مسافرکشی می‌کرد اما روزگاری برای خودش کارگاه کفش داشت اما با ورود کفش‌های چینی به کشور، ورشکست شد و هم خودش و هم کارگرانش بیکار شدند، همین بلا بر سر برخی کارگاه‌های تولید لباس افتاده است، متأسفانه طی سال‌های اخیر بازارهای کشورمان بدون گرفتن هیچ امتیازی، به تولید کنندگان خارجی نظیر چینی و ترکیه‌ای واگذار شده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اضافه کرد: در واقع چند سال گذشته صادرکننده برخی کالاها بودیم ولی هم‌اکنون با کیفیت پائین‌تر، از کشورهایی دیگر آن کالاها وارد می‌شود، کلید اصلی اشتغال حمایت از تولید و راه‌اندازی طرح‌های ویژه است. یکی از مهمترین کارها جذب سرمایه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است ولی باید مسیر را برای آنان فراهم کنیم و با  حداقل بروکراسی اداری و کاغذبازی، مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری در کوتاهترین زمان ممکن صادر شود.

محمدرضا عارف با بیان اینکه با توجه به مزیت نسبی کشور، چهار طرح ویژه را طراحی کرده‌ایم، طرح توسعه صنعت گردشگری با ایجاد حداقل 200هزار فرصت شغلی، طرح تبدیل ایران به قطب تجاری و ارتباطی منطقه، طرح توسعه صنعت انرژی یعنی نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین طرح توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات را چهار طرح ویژه دانست و گفت: برای ثبات بازار اشتغال باید بیمه بیکاری هم به طور جدی اجرایی شود. دولت باید به خاطر بیکاری جریمه شود، با ایجاد بیمه بیکاری فراگیر، دولت مجبور می‌شود که سیاست‌هایش را در راستای اشتغال جهت‌گیری کند.

وی با یادآوری اینکه اگر دولت جریمه نشود، به فکر اشتغال نمی‌افتد، اضافه کرد: شغل‌آفرینی راه حل دارد و شک ندارم که مشکل بیکاری در کشور حل شدنی است،‌ با تجربه‌ای که از دولت اصلاحات داریم با اطمینان می‌گویم که ایجاد سالانه یک میلیون شغل شدنی است، اگر سرمایه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را خوب جذب کنیم و از تولید داخلی حمایت کنیم و از مزیت‌های کشور به خوبی بهره گیریم، می‌توانیم آرامش اقتصادی و منزلت اجتماعی را به خانواده‌ها تقدیم کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از اولویت‌های دولت بعدی باید برداشتن مهمان ناخوانده «تورم» از سفره‌های مردم است، گفت: این لکه سیاه اقتصادی باید از زندگی مردم پاک کرد، تورم مهمان ناخوانده سفره‌های مردم است، اگر دولت آینده نتواند تورم افسارگسیخته را کنترل کند، با خطر فروپاشی اجتماعی مواجه خواهیم بود.

محمدرضا عارف همچنین گفت: افزایش آمار جرم و جنایت، طلاق و اعتیاد، از نشانه‌های این فروپاشی است، برای نشان دادن اثر تورم در کاهش قدرت خرید مردم و مقایسه تأثیر یارانه‌های پرداختی دولت به مردم کافی است. قیمت کالاها قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌های امروز را بررسی کنیم.

عارف با بیان اینکه مسکن مهر ایده خوب و از طرح‌های خوب دولت بوده است، گفت: باید مسکن مهر را به مسکن ماندگار تبدیل کنیم؛ گرچه مسکن مهر به دنبال کاهش و تثبیت قیمت مسکن بود اما چنین نتیجه‌ای از آن حاصل نشد.

وی با بیان اینکه باید برای پیشرفت و توسعه پایدار از مشارکت زنان در مدیریت جامعه استفاده کرد، گفت: توانمندسازی زنان در کنار مردان باید از دغدغه اصلی دلسوزان کشور باشد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری، با تاکید بر رعایت حقوق زنان در جامعه افزود: زنان و دختران نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند اما میزان بیکاری آنان بسیار بیشتر از مردان است.

وی با بیان اینکه خانه‌داری باید به عنوان یک شغل محسوب شود، افزود: نباید بین زنان و مردان تبعیض قایل شویم چرا که توجه به زنان لازمه پویایی جامعه است. لذا برنامه‌های ارزشمندی برای توجه به زنان و حقوق آنها داریم.

عارف ضمن مخالفت با طرح تفکیک جنسیتی، افزود: این طرح  به بهبود وضعیت آموزشی کمک نکرد و تنها هزینه‌های مادی و معنوی را به دنبال داشت.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری، بر استفاده از استعدادهای زنان در بخش‌های مدیریتی و اجتماعی کشور تاکید کرد و افزود: باید برای دفاع از حقوق زنان و دختران تلاش کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اصلاح طلب است و معاون اول رئیس جمهور دولت اصلاحات بوده است، گفت: بنده به عنوان یک اصلاح‌طلب 30 سال است که فعالیت می‌کنم و اکنون نیز استاد دانشگاه صنعتی شریف هستم؛ در خانواده‌ای کاملا معمولی و مذهبی در یزد متولد شدم.

عارف با اشاره به حوادث انتخابات 88 گفت: برخی از مردم از حوادث 88 و برخی رد صلاحیت‌ها دلخوری دارند و من حق را به آنها می‌دهم که دلخور باشم اما قهر کردن به معنای عقب‌نشینی است و این درست نیست؛ تا ایران و انقلاب است جریان اصیل اصلاح‌طلبی وجود دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از عموم ملت ایران خواست حضور باشکوه و پرشوری در پای صندوق‌های رای داشته باشند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

حدادعادل در رادیو معارف: هماهنگی لازم بین‌ نهادهای فرهنگی در کشور وجود ندارد

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: برخی که تصور می‌کنند فرهنگ در زندگی انسان‌ها همانند سبزی در سفره غذاست به فرهنگ توجه نمی‌کنند و می‌گویند اگر فرهنگ باشد یا نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما این در حالی است که باید به فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم. باید زمینه‌ ازدواج آسان جوانان را فراهم کنیم چرا که این اقدام آرامش روانی را برای جوانان، فراهم می‌کند و بسیاری از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها جلوگیری می‌کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه هماهنگی لازم بین‌ نهادهای فرهنگی در کشور وجود ندارد گفت:‌ اگر موفق به تشکیل دولت شوم بودجه برای ساخت حوزه‌های علمیه در شهرها اختصاص می‌دهم.

به گزارش فارس، غلامعلی حدادعادل نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی در رادیو معارف، اظهار داشت: بنده عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم؛ ما برنامه چشم‌انداز را در مجمع مورد بحث قرار دادیم و در این برنامه بر هویت اسلامی و انقلابی تأکید شه است.

وی افزود: اگر ما بخواهیم چشم‌انداز را عملی کنیم باید دولتی را تشکیل دهیم که برنامه‌هایش اسلامی باشد.

حدادعادل افزود: من در دولت تقوی و تقدیر برنامه‌ها را به سوی اسلامی شدن می‌برم؛ دولت باید دائماً مراقب باشد که برنامه بر مبنای اعتقادات اسلامی باشد بنابراین باید یک ارتباط سازمان یافته میان برنامه‌های دولت و معارف اسلامی وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: کسانی که انسان را مطالعه می‌کنند و انسان‌شناس هستند تصدیق می‌کنند که انسان علاوه بر نیازهای مادی نیاز به پرستش هم دارد و اگر خدا را گم کند بهتر است بیغوله‌هایی درمی‌آورد که باعث تباهی خود و دیگران می‌شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: گفتمان اسلامی ایمان و صداقت را به جامعه هدیه می‌کند و قدرت جمهوری اسلامی هم در فرهنگش است؛‌ما مثل دشمن برای تسلط بر کشورهای دیگر پول خرج نمی‌کنیم و معنوی بودن و اخلاقی بودن باعث قدرت ما شده است.

حدادعادل گفت: نهادهای فرهنگی چون فکر و شخصیت مردم را می‌سازند مهم هستند و دولت هم باید مرتباً برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این رابطه داشته باشد.

وی گفت: رئیس دولت باید برنامه‌اش این باشد که هر دستگاهی کارش را انجام دهد و از موازی‌کاری هم جلوگیری کند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور باید جایگاهشان معلوم شود؛ بنده چون ذاتاً فرهنگی هستم در سیاست هم سعی می‌کنم فرهنگ را زیر پا نگذارم سال‌ها است که بنده عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم.

حدادعادل افزود: تصور می‌کنم طبق فرمایش رهبری شورای انقلاب فرهنگی قرارگاه فرهنگی برنامه‌های فرهنگی در کشور است؛ ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به فکر اموری که تار و پود فرهنگ جامعه هستند، باشیم؛ کار شورای عالی انقلاب فرهنگی رهبری ارکستر فرهنگی است.

وی گفت: بنده توفیق داشتم که از حدود 60 سال پیش با روحانیت و حوزه سرکار داشتم و هم نزد روحانیون درس خواندم و هم در آنجا تدریس کردم و کاملاً به اهمیت حوزه واقفم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحولی که در حوزه‌های علمیه صورت گرفته در هیچ بخشی انجام نشده است؛ یکی از کمک‌هایی که دولت باید انجام دهد اختصاص بودجه برای ساخت حوزه‌های علمیه در شهرها است و اگر بودجه برای تربیت  اختصاص دهیم بسیاری از بودجه‌هایی که در دادگاه و زندان‌ها صرف می‌کنیم کاسته می‌شود. لذا بهترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری دینی است چرا که آدم‌های متدین و با تقوی نیازی به پلیس ندارند.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات فعلی حوزه‌های علمیه این است که متناسب با نیازهای کشور از لحاظ تعداد روحانی تولید نمی‌شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وحدت حوزه و دانشگاه هم از موضوعاتی بود که امام (ره) مطرح کرد و بر آن پای فشرد؛ امام با تجربه‌ایی که داشت می‌دانست جدایی حوزه و دانشگاه چه آثار سویی در جامعه دارد؛ وحدت حوزه و دانشگاه لازمه حکومت دینی است.

حدادعادل در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره لزوم تحول در علوم انسانی گفت: بنده مسئول تحول در علوم انسانی هستم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این موضوع را پیگیری می‌کنم.

وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی یک امر اساسی در جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: باید با استفاده از دانشمندان و متخصصان درباره تحول در علوم انسانی اقدامات لازم را انجام بدهیم.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا آقایان رئیس‌جمهور خانه هستند یا خانم‌ها، گفت: آقایان رئیس خانه هستند؛ گرچه حرف اول را آقایان و حرف آخر را خانم‌ها می‌زنند اما خوشا به حال خانواده‌ای که در آن زن و شوهر با هم تفاهم دارند و به جای پرداختن به مسائل غیرمربوط با تعامل مشکلات را حل می‌کنند.

حدادعادل خانواده را بستر انتقال فرهنگ دانست و گفت که باید از هر اقدامی که باعث مخدوش شدن بنیاد خانواده می‌شود، پرهیز شود.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید در اسلام کارهای حلال، آسان و کارهای حرام سخت باشد، گفت: متأسفانه اقدامات حلال سخت و اقدامات حرام آسان شده است. حلال است که جوانان ازدواج کنند اما این اقدام متأسفانه سخت شده است.

وی با بیان اینکه در صورت پیروزی در انتخابات نهضت ازدواج آسان را در کشور راه‌اندازی خواهد کرد، گفت: باید زمینه‌ ازدواج آسان جوانان را فراهم کنیم چرا که این اقدام آرامش روانی را برای جوانان، فراهم می‌کند و بسیاری از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها جلوگیری می‌کند.

مجری برنامه از حدادعادل درباره بیداری اسلامی پرسید که وی در پاسخ گفت: بیداری اسلامی حاصل یک تجربه مثبت و یک تجربه منفی است. تجربه منفی از این جهت که 100 سال است روشنفکران به شیوه‌های مختلفی به نمایندگی از غرب کشورهای اسلامی را اشغال کرده و حقوق مردم را تضعیف می‌کنند و در عین حال از دموکراسی سخن می‌گویند و تجربه مثبت از این جهت که انقلاب ما علی‌رغم مقاومت در مقابل مستکبران به پیشرفت‌های خوب و موفقی رسیده است، لذا جوانان مسلمان وقتی می‌بینند ایران در مقابل مستکبران مقاومت کرده و به پیشرفت‌های بزرگی هم رسیده است، ایران را به عنوان الگو انتخاب می‌کنند.

حدادعادل اولویت فرهنگی کشور را آموزش و پرورش دانست و افزود:‌ برای اینکه اشخاص فرهنگی و مدیر داشته باشیم باید به آموزش و پرورش توجه کنیم باید تلاش کنیم تا آنها که دغدغه‌های فرهنگی دارند، مدیریت فرهنگی را بر عهده بگیرند.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: برخی که تصور می‌کنند فرهنگ در زندگی انسان‌ها همانند سبزی در سفره غذاست به فرهنگ توجه نمی‌کنند و می‌گویند اگر فرهنگ باشد یا نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما این در حالی است که باید به فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم.

حدادعادل با بیان اینکه باید بودجه فرهنگی مناسبی برای فرهنگ در نظر گرفته شود، گفت: برخی مراکز فرهنگی پول هم دارند، کار هم می‌کنند اما کارشان خروجی ندارد، لذا باید توجه داشته باشیم که پول فرهنگی کجا و چگونه هزینه می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حجاب، گفت: حجاب حکم قرآنی است و بی‌حجابی بنیان خانواده را تهدید می‌کند و همان کاری را با جامعه می‌کند که با جامعه غرب کرده است.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری افزود: در دنیای غرب مشکلات جنسی آنقدر زیاد شده است که اگر بچه‌ای به دنیا می‌آید مشخص نیست پدر و مادرش کیست اما اسلام به ما این زندگی را آموخته که بر اساس عفت و کرامت عمل کنیم.

حدادعادل توضیحات بیشتر درباره حجاب را به کتابی ارجاع داد که سال 59 با عنوان حجاب نگاشته است.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره نقش رسانه‌ها گفت: رسانه سلاح جنگ نرم است و امروز دشمن از این سلاح برای مقابله با ما استفاده می‌کند و ما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی رسانه را رکن مهمی از ارکان جامعه دانست و تأکید کرد: بنده زمانی که رئیس مجلس بودم هر دو هفته یک بار با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کردم و به آنها درباره عملکرد مجلس گزارش می‌دادم؛ بهترین رابطه را با خبرنگاران داشتم.

حدادعادل در پاسخ به سؤالی درباره نقدپذیری گفت: بنده از نقدهای منصفانه استقبال می‌کنم و اما به نقدهایی که همراه با تهمت باشد تذکر می‌دهم و خود را انتقادپذیر می‌دانم./فارس