اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عارف : امام با کسانی که خلافت اسلامی را مطرح کردند برخورد کرد



اخبار, خلافت اسلامی ,عارف

 

اخبار سیاسی - عارف:امام با کسانی که خلافت اسلامی را مطرح کردند برخورد کرد/ کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری یک وظیفه بود

محمدرضا عارف گفت:کسانی که عقبه‌ای در انقلاب ندارند جمهوریت نظام را زیر سوال می‌برند.اگر مردم همراه نظام نبودند با چالش‌های مختلفی رو به رو بودیم .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کم اهمیت دانستن رای و نظر مردم در اداره کشور را مصداق بارز زیر سوال بردن جمهوریت نظام دانست و تاکید کرد: اگر کسانی که عقبه‌ای در انقلاب اسلامی ایران ندارند بخواهند نقش تاثیر گذار مردم در اداره کشور را کم اهمیت جلوه دهند و نگاه قیم مابانه به مردم داشتند باشند بدانند نظام جمهوری اسلامی با رای و نظر مردم استقرار پیدا کرد و با همراهی همین مردم راه خود را ادامه خواهد داد.

دکتر محمدرضا عارف در دیدار جمعی از اعضای فراکسیون خط امام(ره) مجلس هشتم با اشاره به نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تأکید کرد: اگر مردم همراه نظام و انقلاب نبودند مطمئنا با چالش‌های مختلفی رو به رو بودیم ولی مردم صاحب اصلی انقلاب هستند و در تمامی دوران‌ها همراه و پشتیبان نظام بودند و اکنون هم تنها راه موفقیت در عرصه بین‌المللی تکیه بر ملت در داخل است .

وی مهمترین راه جذب همراهی و رضایت مردم را عمل به تمامی اصول قانون اساسی دانست و افزود: متاسفانه دیده می شود عده‌ای که عقبه ای در انقلاب اسلامی ایران نداشتند میدان‌داری می‌کنند و اصل جمهوریت نظام را زیر سوال می‌برند مگر این عده خود در برخی از انتخابات با رای مردم به عضویت برخی مجالس درنیامده‌اند حال چگونه مدعی کم اهمیت بودن رای مردم می‌شوند؟

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره در پیش بودن ایام سالگرد ارتحال امام خمینی با گرامیداشت یاد و خاطره رهبر فقید انقلاب ،یادآور شد: امام(ره) با توجه به اعتقادی که به جمهوریت نظام داشتند با کسانی که طرح خلافت اسلامی را در آغاز پیروزی انقلاب مطرح می‌کردند برخورد کردند و به رأی مردم احترام ‌گذاشتند.

عارف همچنین بر ضرورت همگرایی بین اصلاح طلبان تاکید کرد و گفت: اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده باید با برنامه وارد عرصه انتخابات شوند و با همگرایی میان جریان‌های مختلف اصلاح‌طلبی و دوری از تفرقه و چند دستگی در اندیشه پیروزی قاطع در انتخابات مجلس باشند.

وی به تلاش برای اختلاف‌افکنی میان اصلاح‌طلبان و دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: در نقد دولت باید جانب انصاف را رعایت کرد و در نظر داشت که این دولت در چه شرایطی روی کار آمد و میراث دار چه نابسامانی های بوده است مجموعه دولت در حال خدمت رسانی به مردم است البته انتظار این است در حوزه معیشتی در کوتاه مدت اقدامات مهم و اساسی صورت گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، عارف همچنین در واکنش به اظهارات حاضرین در جلسه درباره نقش کناره گیری وی در پیروزی دکتر روحانی ،خاطرنشان کرد:آنچه در انتخابات سال گذشته از سوی من صورت گرفت اقدامی آگاهانه و انجام وظیفه در قبال نظام و مردم بود.
در این دیدار اعضای فراکسیون خط امام(ره) مجلس هشتم مباحثی درخصوص نقش آفرینی بیشتر دکتر عارف در جبهه اصلاحات و ضرورت حضور موثر در انتخابات مجلس آینده مطرح کردند.

اخبار سیاسی  - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
پاسخ شبهه"چرا پیامبر در روز عرفه خلافت را مطرح نکردند؟"

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاتمی:امام(ره) جمهوری اسلامی را مطرح کردند نه خلافت اسلامی/مجلس نباید در انحصار گروهی تندرو و انحصارطلب باشد



اخبار,سید محمد خاتمی اصلاحات

اخبار سیاسی - خاتمی: کمک کنیم بدبینی‌های احتمالی نظام به اصلاحات، حذف شود

سیدمحمد خاتمی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی دانشجویان اصلاح طلب، گفت: اصلاحات باید رویکردش رو به مردم باشد و کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود. اگر چنین نشود، نتیجه‌ای جز واگذاری عرصه به تندروهای مسئولیت‌ناپذیر جامعه حاصل نخواهد شد و این هم به زیان مردم است و هم به زیان نظام و رهبری.

به گزارش انصاف نیوز، سید محمد خاتمی در این جلسه به تبیین مواضع و رویکردهای جریان اصلاحات پرداخت. وی در بخش نخست این جلسه به تأکید این نکته پرداخت که هر جریانی باید تعریف واضحی از چیستی و کیستی خود داشته باشد و نقش این چیستی و کیستی را در رفتار، مواضع و رسالت‌های خود بشناسد. همه جریانات باید گفتمان خاص خود را داشته باشند و با آن گفتمان شناخته شوند. گفتمان مجموعه‌ای از اندیشه و رویکرد است و در مورد اصلاح‌طلبی باید مشخص کنیم که این گفتمان چیست؟ البته در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته است و ماهیت و رویکرد اصلاح طلبی روشن است گرچه هنوز هم باید در این زمینه کار کرد.

رئیس‌جمهور اسبق کشور سپس به تبیین سه گفتمان غالب عصر مشروطیت پرداخت:


1- گفتمان نخست دین را مانع پیشرفت می‌دانست و به‌طورکلی دین‌ستیز بود. امروزی بودن را، بدون در نظر گرفتن سیر و تحول تاریخی غرب و بنیادهای فکری آن، شباهت ظاهری با غرب معنا می‌کرد.

2- گفتمان دوم غرب را دشمن می‌پنداشت و باوجود این‌که درون‌مایه اصلی سنت محتوای آن است، ظاهر آن را بدون در نظر گرفتن محتوا اصل می دانست. به‌عنوان‌مثال پیروان این گفتمان با آنکه در ابتدا با ظلم و ستم قاجار مخالف بودند بعدها حاضر شدند همراه محمدعلی شاه و حکومت مستبد وی باشند.

3- گفتمان سوم گفتمانی بود که در عین پایبندی به سنت، قائل به نوآوری و اجتهاد در آن بود. با نوآوری در سنت مفاهیم جدیدی به‌مقتضای زمان در آن معنا می‌شود و دین می‌تواند پاسخ نیازهای جدید را بدهد. این گفتمان معتقد بود مردم بر سرنوشت خویش حاکم‌اند.

اما رویکرد سوم در عمل شکست خورد و در پی آن گفتمانی ایجاد شد که ماحصل آن دیکتاتوری خشن که ادعای نوآوری و نوسازی را داشت بود.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به ترسیم شاخصه‌های انقلاب اسلامی پرداخت و ادامه داد: ما انقلاب بسیار بزرگی داشتیم که هم نگاه به دین داشت و هم به جامعه. چون جامعه ما هویت دینی خاص خودش را دارد، اگر بتوانیم جمهوریت را سازگار با دین تعریف کنیم توانسته‌ایم به اهداف انقلاب و امام نزدیک‌تر بشویم.

وی ادامه داد، گرچه اخلاق همواره در عرصه سیاست غریب بوده است ولی به خصوص بعد از ماکیاولی به ‌طور کامل در اختیار سیاست قرار گرفت و سیاست معطوف به قدرت شد. ما جمهوری اسلامی را می‌خواستیم و می خواهیم چراکه فقدان اخلاق و معنویتی که در جوامع دموکراتیک دیگر وجود دارد می توان با درک درست دین جبران کرد. متاسفانه گاهی بداخلاقی‌هایی با دین توجیه می‌شود و چهره شرعی و موجه به خود می‌گیرد و گاهی تا جایی پیش می‌رود که این بی‌اخلاقی‌ها به ارزش تبدیل می‌شود و به‌عنوان‌مثال تهمت زدن و دروغ گفتن و بردن آبروی دیگران و حتی گرفتن جان آنان تبدیل به یک ارزش می‌شود. امام(ره) جمهوری اسلامی را مطرح کردند نه خلافت اسلامی و امروز هم شاهد این هستیم که گروه‌هایی تحت عنوان خلافت اسلامی چه بر سر اسلام و مردم‌آورده‌اند و می آورند. امام این موضوع را مطرح کردند چراکه مطمئن بودند جمهوریت به همان معنایی که در سطح جهان مطرح است دقیقاً با اسلام و دین سازگار است؛ اگر تعبیری از دین ارائه شود که با جمهوریت سازگار نیست آن تعبیر از اسلام لااقل از نظر انقلاب ما نادرست است.

ریاست دولت‌های هفتم و هشتم جمهوری اسلامی ایران در آخرین بخش از سخنان خود به تبیین جایگاه جریان اصلاحات پرداخت و با تصریح این نکته که هر جریانی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد و ما منکر اشتباهات خود نیستیم ادامه داد: ولی می‌توان به اطلاعات و آماری که چه در دولت قبل و چه امروز منتشر می شود مراجعه کرد و به‌راحتی به این نتیجه اذعان کرد که عملکرد دولت اصلاحات درخشان‌ترین عملکرد در دوران پس از جنگ در بسیاری از حوزه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: اصلاحات باید رویکردش رو به مردم باشد و کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود. اگر چنین نشود، نتیجه‌ای جز واگذاری عرصه به تندروهای مسئولیت‌ناپذیر جامعه حاصل نخواهد شد و این هم به زیان مردم است و هم به زیان نظام و رهبری. اصلاح‌طلبان در عرصه‌های مختلف باید زمینه تعامل و گفتگو با همه جریانات سیاسی معتدل را ایجاد کنند. البته این به معنای ائتلاف مستقیم نیست؛ اما می‌توان در حین رقابت، با احزاب و گروه‌های دیگر همکاری و همراهی داشت.

خاتمی سخنان خود را با این جملات پایان داد که مجلس نباید در انحصار گروهی تندرو و انحصارطلب باشد و امید است گروه‌های اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و عقلای متعلق به هر جناح و گرایشی بتوانند مجلسی آرام و معتدل به وجود بیاورند.

پیش از سخنان سید محمد خاتمی، تعدادی از اعضای شورای هماهنگی دانشجویان اصلاح‌طلب به تبیین وضعیت دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشجویی، محدودیت‌های موجود، مطالبات فعالین و تشکل‌های دانشجویی، بررسی عملکرد دولت و وزارت علوم، بررسی وضعیت دانشگاه‌های سایر استان‌ها و تبیین دیدگاه خود نسبت به جریان اصلاحات و افق‌پیش روی آن پرداختند.

 

اخبار سیاسی - انصاف نیوز