اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عارضه‌ای که نوزاد را طی یک ماه نابینا می‌کند



اخبار,اخبار اجتماعی , نوزادان نارس

یک چشم‌پزشک با هشدار به والدین درباره ابتلای نوزادان نارس به بیماری رتینوپاتی تصریح کرد: این بیماری می‌تواند نوزادان را در طول یک ماه نابینا کند.

به گزارش فارس، رضا کارخانه، چشم‌پزشک اظهار کرد:‌ در سال‌های اخیر با توسعه بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، نوزادان نارس با سن کمتر هم زنده می‌مانند اما در معرض خطر بیماری رتینوپاتی، نوزادان نارس (Retinopathy of Prematurity یا ROP) قرار دارند که در صورت درمان نشدن به موقع، به نابینایی مطلق می‌انجامد.

 این چشم‌پزشک تصریح کرد:‌ چنانچه نوزادی در ایران در سن کمتر از 34 هفتگی و وزن 2 کیلوگرم به دنیا آید، ریسک ابتلا به بیماری رتینوپاتی را دارد که باید توسط پزشک متخصص معاینه شود.

وی درباره علت بروز رتینوپاتی در نوزادان نارس نیز گفت:‌ وقتی نوزاد نارس به‌دنیا می‌آید، عروق شبکیه چشمش هنوز کامل نشده است بنابراین اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی به شبکیه دچار اختلال می‌شود یعنی از آنجا که محیط بیرون از رحم مادر اکسیژن بیشتری دارد، منجر به تنگ‌شدن رگ‌های سطح چشم می‌شود و در نتیجه جریان خون کاهش می‌یابد و این باعث ترشح VEGF به‌عنوان یک فاکتور رگ‌ساز شده و این ماده، سبب رشد عروق جدید شبکیه می‌شود.

کارخانه افزود: رگ‌های جدید مانند علف‌های هرز رشد کرده و سبب کشیدگی شبکیه می‌شود که در صورت مراجعه نکردن به موقع نوزادان ROP به پزشک، این رگ‌های اضافی سبب کشیدگی شبکیه و در نهایت جدایی آن و نابینایی می‌شوند.

 این چشم‌پزشک نمره چشم بالا، انحراف چشم، ابتلا به آب مروارید و در صورت تأخیر در مراجعه به چشم‌پزشک، کنده‌شدن شبکیه و نابینایی را از عوارض پیشرفته‌تر این بیماری دانست که در همان زمان نوزدای بروز می‌کند.

وی تصریح کرد:‌ طول یک دوره بارداری طبیعی ٤٠هفته است اما براساس پیشرفت‌های پزشکی، امروزه نوزادانی که در ٢٢هفتگی هم به دنیا می‌آیند، شانس زنده‌ماندن دارند و در دنیا جدولی وجود دارد که بر اساس آن نسبت به سن بارداری نوزاد، زمان مراجعه وی به چشم‌پزشک مشخص شده است.

کارخانه افزود: بر این اساس چهار تا ٩هفته پس از تولد، بسته به سن بارداری مناسب‌ترین زمان برای معاینه چشم این قبیل نوزادان است، برای مثال نوزادانی که در ٢٢هفتگی جنینی به دنیا می‌آیند، ٩هفته پس از تولد، مناسب‌ترین زمان مراجعه به چشم‌پزشک است و در صورتی‌که نوزادی در ٢٤هفتگی دوره جنینی به دنیا بیاید، والدینش باید هفت‌هفته بعد، او را نزد چشم پزشک ببرند.

این چشم‌پزشک خاطرنشان کرد: این تفاوت ناشی از اصلاح سن نوزاد و رسیدن او به ٣١هفتگی حاملگی است بنابراین جمع سن جنینی و سن نوزادی او باید به ٣١ تا ٣٣هفته برسد.

وی درباره درمان بیماری رتینوپاتی گفت:‌ تزریق دارو، لیزر و جراحی از روش‌های درمانی است اما با توجه به وضعیت هر نوزاد، روش درمان متفاوت و به‌طور کلی درمان این بیماران با پیچیدگی همراه است.

کارخانه در خصوص موفقیت درمان بیماری رتینوپاتی نیز تأکید کرد:‌٩٠درصد این نوزادان بهبود می‌یابند ضمن اینکه بیماران هرچه زودتر تشخیص داده شوند، زودتر درمان می‌شوند و نتیجه درمان بهتر خواهد بود و برعکس هرچه دیرتر این مراجعات صورت گیرد، نتایج بدتر خواهد بود.

اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
مادر نابینا برای اولین بار فرزند خود را دید+نوزاد+فیلم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولد یک نوزاد سالم، سه ماه پس از مرگ مغزی مادر!



مرگ مغزی,تولد نوزاد از مادران دچار مرگ مغزی

تولد یک نوزاد سالم، سه ماه پس از مرگ مغزی مادر!

پزشکان مجارستانی موفق شدند جنین 15 هفته‌یی را بمدت سه ماه در رحم مادر دچار مرگ مغزی زنده نگه داشته و به سلامت به دنیا بیاورند.

به گزارش ایسنا ، این مادر 31 ساله در هفته 15 بارداری در اثر سکته مغزی دچار مرگ مغزی شد، اما پزشکان موفق شدند با اتصال مادر به دستگاه های مختلف، او و جنین در رحم را زنده نگه دارند.

با وجود تشخیص قطعی مرگ مغزی مادر، سونوگرافی های انجام شده حاکی از سلامت جنین در رحم بود.

در طول این مدت، مادر باردار توسط مایعات خاص غنی از مواد مغذی تغذیه می‌شد و وضعیت سلامت و رشد جنین با کمک حسگرهای متعدد بطور مداوم تحت کنترل قرار داشت.

دکتر «بلا فولسدی» رئیس دانشگاه پزشکی دبرسن تأکید می‌کند: در دو روز نخست تلاش کردیم تا وضعیت مادر را ثابت نگه داریم و حتی با وجود توقف مقطعی گردش خون مادر، جنین در سلامت کامل بسر می برد.

به گفته دکتر «فولسدی»، در طول این مدت پدر و مادربزرگ نوزاد با حضور بر بالین مادر، با جنین در رحم صحبت کرده و یک متخصص موسیقی درمانی نیز از موسیقی برای تحریک جنین استفاده می‌کرد.

در طول این مدت پزشکان مجبور به مقابله با عفونت های مختلف بوده و برای جلوگیری از زخم بستر، مادر باردار را بطور مداوم جابجا می کردند.

جنین تا هفته 27 مراحل رشد خود را در رحم مادر سپری کرد، اما پس از گذشت سه ماه از مرگ مغزی و بدلیل ناپایدار شدن وضعیت گردش خون مادر، پزشکان با عمل سزارین نوزاد 1.5 کیلوگرمی را از رحم خارج کردند.

با گذشت دو روز از عمل سزارین و تولد نوزاد، دستگاه ها از مادر جدا شده و قلب، دو کلیه، کبد و لوزالمعده وی به چهار بیمار نیازمند اهدا شدند.

وضعیت سلامت نوزاد یک ماه پس از تولد و ترخیص از بیمارستان، کاملا رضایت بخش اعلام شده است.

در جهان تنها سه مورد تولد نوزاد از مادران دچار مرگ مغزی در هفته 15 بارداری گزارش شده است که یکی از سه نوزاد پس از تولد جان خود را از دست داد.
/ایسنا