اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عادل الجبیر: از این پس سوئیس حافظ منافع عربستان در ایران است



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی , عادل الجبیر

وزیر خارجه سوئیس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عربستانی‌اش در ریاض از طرف‌های ذی ربط در پرونده یمن و سوریه خواست تا هرچه سریعتر به درگیری‌ها در این دو کشور پایان داده و آتش جنگ در سوریه و یمن را خاموش کنند.

به گزارش  ایسنا ، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، دیدیه بورک‌هالتر، وزیر خارجه سوئیس در این کنفرانس خبری که در ریاض برگزار شد، گفت: این اولین دیدار ما با یکدیگر است و من قبل از همه چیز از عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان تشکر می‌کنم. دیدار ما درباره مسائل مشترک و پاره‌ای از موضوعات منطقه‌ای بود و نتایج مثبتی داشت. من با چند پیام به ریاض آمده‌ام که یکی از آنها تقویت روابط دیپلماتیک و دو جانبه است. عربستان و سوئیس از 60 سال قبل با یکدیگر روابط دیپلماتیک دارند، ما منافع مشترک گسترده‌ای داریم و در دیدارمان با الجبیر درباره مسائل مختلفی رایزنی کردیم.

درباره بحران سوریه و یمن نیز وزیر خارجه سوئیس تاکید کرد: من از طرف‌های ذی ربط درباره بحران یمن و سوریه می‌خواهم برای خاموش کردن آتش جنگ در این دو کشور و رساندن کمک‌ها به نیازمندان تلاش کنند.

الجبیر نیز با بیان اینکه در دیدارش با وزیر خارجه سوئیس درخصوص اوضاع منطقه، بحران سوریه، یمن و تحولات کلی جهان گفت‌وگو کرده اعلام کرد: از این پس سوئیس مسئول اداره سفارت عربستان در ایران و حافظ منافع ما خواهد بود و تسهیل ورود حجاج ایرانی به عربستان را عهده دار خواهد شد.

الجبیر در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره موضع عربستان در قبال سوریه نیز گفت: هدف ما حل سیاسی بحران سوریه براساس بیانیه ژنو 1 و تشکیل دولتی دموکراتیک و انتقالی است که بتواند قانون اساسی جدید را تدوین کرده و انتخابات در سوریه را برگزار کند.

الجبیر گفت: ما همیشه از مخالفان "میانه‌رو" سوری حمایت کرده‌ایم. مخالفان سوری در ریاض نشست‌هایی را برگزار کرده و تیمی‌ را برای مذاکره با دولت سوریه انتخاب کردند اما متاسفانه دولت سوریه آماده مذاکره و حل اختلافات نبود. روس‌ها و ایران کمک زیادی به نظام سوریه در حملاتش می‌کنند و امیدواریم که نظام سوریه به این حملات خود پایان داده و اجازه ورود کمک‌ها را بدهد. امیدواریم مشکلات و رنج‌های مردم سوریه کاسته شود.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: همان طور که گفتیم اسد و همپیمانانش آماده حل مشکلات از طریق سیاسی و مذاکره نیستند، ما همچنان به حمایتمان از مخالفان میانه رو ادامه می‌دهیم و امیدوارم که نشست‌های مونیخ نتایج مثبتی را برای سوریه داشته باشد.

وزیر خارجه عربستان همچنین مدعی شد: بارها گفته‌ام اسد مسئول کشتار هزاران تن در سوریه و ویرانی این کشور است. اسد جایی در آینده سوریه ندارد، چون ملت سوریه دیگر تحمل حضور بیشتر این شخص را که مسئول جنایات سوریه است ندارند.

عادل الجبیر درباره پرونده سوریه مدعی شد: عربستان سعودی هیچ چشم‌داشتی به داشتن منافعی در سوریه ندارد و به هیچ وجه دنبال ماجراجویی در منطقه نیز نیست اما تغییر نظام در سوریه به نفع همه از جمله عربستان است. رهبران این کشور به ملت خود ستم‌های زیادی کرده‌اند و برای بقا دست به هر کاری زده‌اند که تاکنون موفق نبوده‌اند و دیر یا زود نیز سرنگون می‌شوند.

در همین حال وزیر خارجه سوئیس در خصوص جزئیات طرح پیشنهادی‌اش برای نزدیک کردن روابط میان ایران و عربستان گفت: ما یک طرح ساده به دو طرف پیشنهاد دادیم که دفاتر دیپلماتیک سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع عربستان عمل کند و دفاتر دیپلماتیکمان در عربستان حافظ منافع ایران در ریاض باشند که این طرح ابتدا با موافقت ایران مواجه شد و در مذاکرات امروز خود با طرف عربستانی آنها نیز به شکل کلی با طرح موافقت کردند که قرار است در مذاکرات نهایی جزئیات نیز بررسی شود و رسما توافقی در این باره به امضا برسد.

وی در پاسخ به خبرنگاران که احتمالا این طرح تا سطح میانجی‌گری برای حل اختلافات ارتقاء می‌یابد یا خیر گفت: هنوز این مساله مطرح نشده است و باید استقبالی از سوی طرفین در این باره باشد تا ما به طور رسمی برای میانجی‌گری و حل اختلافات اقدام کنیم. اما اکنون و تنها در سطح انجام وظایف سفارتخانه‌های دو طرف به عنوان حافظ منافع ریاض و تهران پا پیش گذاشته‌ایم.

وزیر خارجه عربستان نیز در پاسخ به طرح پیشنهادی سوئیس گفت: ریاض تنها برای تسهیل روند اداری خدمات کنسولی به زائران ایرانی که قصد زیارت خانه خدا را دارند این اقدام را پذیرفته و تا ایران مواضع خود را در منطقه تغییر ندهد و به "دخالت‌"هایش پایان ندهد هیچ گونه میانجی‌گری از سوی ما مورد قبول نخواهد بود.


 اخبار سیاست خارجی -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
1392/11/21:سفیر سوئیس، حافظ منافع آمریکا احضار شد...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگوی تلفنی پوتین و اوباما: ایران و عربستان از تنش بیشتر جلوگیری کنند / جان کری با عادل الجبیر دیدار می کند



اخبار,اخبار سیاست  خارجی , تنش میان ایران و عربستان

کاخ کرملین روسیه می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور و همتای آمریکایی او، در تماسی تلفنی، خواستار کاهش تنش میان ایران و عربستان سعودی شده‌اند.

در بیانیه‌ای که در این مورد صادر شده آمده است که رهبران دو کشور همچنین در مورد اوکراین، پیدا کردن راه‌حلی برای بحران سوریه و اوضاع شبه‌جزیره کره گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک ۲۳ دی ماه گفته‌است، مکالمه تلفنی ایده‌ای از طرف واشینگتن بود و روز سه‌شنبه انجام شد.

تا کنون چند کشور برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض اعلام آمادگی کرده و گروهی از رهبران جهان خواستار کاهش تنش‌ها شده‌اند.

در عین حال قرار شده جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده نیز سفری به لندن داشته باشد و با وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کند. یکی از اهداف این سفر نیز، گفت‌وگو در مورد این بحران دیپلماتیک، عنوان شده‌است.

 
 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب