اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عابدزاده: فوتبال ایران باشد برای کفاشیان


احمدرضا عابدزاده خیلی وقت است مصاحبه نکرده. قرار بود او هفته قبل به ایران بیاید. ولی سفرش به تاخیر افتاده. خودش حرف‌هایی می‌زند که انگار فعلا قصد بازگشت به ایران را ندارد و سرش آنجا گرم است.

خبرآنلاین: احمدرضا عابدزاده از شرایط حاکم بر فوتبال ایران انتقاد می‌کند.

احمدرضا عابدزاده خیلی وقت است مصاحبه نکرده. قرار بود او هفته قبل به ایران بیاید. ولی سفرش به تاخیر افتاده. خودش حرف‌هایی می‌زند که انگار فعلا قصد بازگشت به ایران را ندارد و سرش آنجا گرم است. سه شنبه گذشته با او تماس گرفتیم تا در مورد شرایط خودش و فوتبال ایران با او صحبت کنیم. وقتی با او تماس گرفتیم، صحبت از گرانی دلار شد و مصاحبه را هم از همین بحث شروع کردیم.

*به نفع شماست که دلار گران شده.

خب حالا یک بار هم به نفع ما شده.

*آنجا به دلار حقوق می‌گیری خوشحالی؟


نه خوشحالی ندارد. امیدوارم این وضعیت درست شود. گرانی برای مردم خوب نیست. ان‌شاءالله درست شود.

*بازی پرسپولیس را دیدی؟

نشستم بازی را دیدم. نیمه اول زیاد جالب نبود. نیمه دوم پرسپولیس خوب بازی کرد. بازی را از اینترنت دیدم. پرسپولیس هنوز مشکل دارد و باید روی آن زیاد کار کنند.

*چه مشکلی دارد؟

خیلی هماهنگ نیستند. همدیگر را پوشش نمی‌دهند. دوندگی‌شان کم است. موقعی که تیم حریف منطقه بازی را عوض می‌کند، دفاع‌های کناری خوب پوشش نمی‌دهند. پرسپولیس از این بابت چند بار ضربه خورده. ولی وضعیت دفاعی بهتر شده نسبت به اول فصل. پرسپولیس در گل زدن مشکل دارد، شاید به این خاطر که تحت فشار روانی‌اند. در ضد حمله هم بعضی وقت‌ها دچار مشکل می‌شوند.

*برای حل مشکل گلزنی کدام بازیکن بازی کند بهتر است؟


پرسپولیس مهاجمان خوبی دارد که می‌توانند مشکل تیم را حل کنند ولی به نظر من باید برای راه انداختن انصاری‌فرد که یک بازیکن خوب است چاره‌ای بیندیشند. من در تیم نیستم و نمی‌توانم قضاوت کنم که چرا او کم بازی می‌کند. آدم وقتی در تیم نیست نباید قضاوت کند و به جای مربی تصمیمی بگیرد. با این حال اگر انصاری‌فرد را درست کنند، او بازیکن توانمندی است. مشکل اصلی فشار روحی روانی است. روزنامه‌ها انتقاد می‌کنند و تماشاگران فشار می‌آورند و همه این فشارها می‌آید روی سر مربی خراب می‌شود. این فشارها را من تجربه‌کرده‌ام. تیم را از بین می‌برد. این به ضرر پرسپولیس است.

*الان هم ماجرای کریمی پیش آمده و حاشیه‌های زیادی برای تیم ایجاد شده.

یک چیزهایی شنیدم و خوانده‌ام. من و شما در تیم نبودیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که مربی این تصمیمی را گرفته. ولی کریمی هم کوچک نیست و می‌تواند به تیم کمک کند. پرسپولیس نیاز به آرامش دارد و این قضیه که پیش آمده فشارها را بیشتر می‌کند. در پرسپولیس مد شده که هر سال یک نفر را تشویق می‌کنند.

پارسال دایی و امسال کریمی را تشویق می‌کنند. این‌که یک روز بگویید کریمی یک روز دایی و یک روز رویانیان و یک روز مایلی کهن، کمکی به پرسپولیس نمی‌کند. خود پرسپولیس از همه مهم‌تر است. این تیم 40 میلیون هوادار دارد. باید از این شرایط خار ج شود. من شک ندارم کریمی هم دوست ندارد وقتی تیم بازی می‌کند تشویقش کنند. مشکل کریمی ان‌شاءالله حل شود ولی این وضعیت، همه چیز را بدتر می‌کند. کریمی خودش هم دوست ندارد یک چنین جوی به وجود بیاید. این درست و اصولی نیست.


*به طور کلی چرا فوتبال ایران افت کرده؟ خارج از بحث پرسپولیس.

دلیل زیاد دارد. مدیریت فدراسیون و انتخاب‌هایی که صورت گرفته از دلایل اصلی است. البته پرسپولیس چند سالی است نتیجه نگرفته. فقط امسال نیست. پرسپولیس حتی زمانی که در جام حذفی قهرمان شده، در لیگ 4 تا 4 تا خورده. همین استقلال هم همیشه توی فشار بوده. باشگا‌ه‌های بزرگ ما دچار مشکل شده‌اند. تیم ملی هم همین‌طوری است. این یک چیزی است که ثابت شده.

*قبول داری نسل جدید بازیکنان هم افت کرده‌اند و توانایی بازیکنان قبلی را ندارند؟

این هم می‌تواند دلیل داشته باشد. پول آمده در فوتبال اما فرهنگش نیامده. بازیکن باید سر وقت بخوابد و بلند شود و صبحانه و شام بخورد. هفته‌ای یک بار بدنسازی کند. در آمریکا که ما هستیم، هفته به هفته تست‌های مخصصو می‌گیرند از بازیکنان. بازیکن باید بداند انتظاراتی در مقابل پولی که می‌گیرد وجود دارد. بازیکن باید مراعات کند. ولی الان ژل زدن و ابرو برداشتن و ادکلن زدن و ماشین گران قیمت سوار شدن را بلد هستند. به کارشان رسیدگی نمی‌کنند و حرفه‌ای زندگی نمی‌کنند.

 وقتی پول خوب می‌گیری باید زیاد تمرین کنی. باید بعد از تمرین اختصاصی تمرین کنی. نه این‌که خسته بروی سر تمرین. بازیکن شب می‌رود مهمانی. نمی‌خوابد یا دیر می‌خوابد. شما وقتی یک بازیکن مطرح هستی باید مراعات خیلی چیزها را بکنی. نباید در اماکن عمومی خیلی کارها را انجام دهی. الان من در آمریکا هستم، خیلی از خواننده‌ها دعوتم می‌کنند که به کنسرت‌شان بروم اما نمی‌روم. چون من احمدرضا عابدزاده هستم.

به خاطر شخصیت خودم و جایگاه خودم نمی‌روم. می‌توانم بروم بنشینم که استراحتی هم کرده باشم. اما این کار را نمی‌کنم. ولی بازیکنان ما به این چیزها فکر نمی‌کنند. به خدا دلم می‌سوزد. بازیکنان پول حرفه‌ای می‌گیرند اما زندگی حرفه‌ای فوتبالی ندارند. یک بازیکن باید بداند عمر فوتبال حرفه‌ای او مگر چقدر است؟ آیا در این 10 یا 15 سال مسائل حرفه‌ای را مراعات می‌کند یا نه؟


*صحبت ژل زدن شد. خودت هم که بازی می‌کردی ژل می‌زدی.


من چی کار می‌کردم؟ چند جلسه تمرین می‌کردم؟ روزی چند ساعت؟ بروید از هم‌بازی‌های من بپرسید. تمرینات من را کدام گلر انجام می‌دهد الان؟ سخت‌کوشی که من داشتم را الان دارند؟ سخت‌کوشی که بازیکنان بزرگ ما داشتند را بازیکنان فعلی دارند؟ فوتبالیست‌های زمان ما با چهار تا بازی ملی و چهار گل زدن و چهار تا توپ گرفتن اشتباع نمی‌شدند. بازیکنان بزرگ فوتبال ما از حجازی و دایی بگیر تا بقیه، ببینید چطوری زندگی کرده‌اند. نحوه زندگی آن‌ها را مطالعه کنید.

در فوتبال ما هیچ چیزی سر جایش نیست. نود را دیدید که چه انتخاباتی در شیراز انجام شد و چه تخلفاتی در آن وجود داشت؟ فوتبال ما الان باند بازی است. یک آدم مثل دادکان که کلی تجربه دارد را می‌گذارند کنار. یکی مثل کفاشیان که یا می‌خندد یا مسخره می‌کند را می‌گذارند رئیس فدراسیون. مشکل فوتبال ما از آن بالاست. هم بالا مشکل دارد هم پایین. وقتی بالا مشکل دارد چه توقعی از پایین دارید؟

وقتی مدیریت غلط است از بازیکن چه توقعی دارید؟ آیا کسی هست بالای سر آن‌ها که بگوید زحمت باید بکشید؟ همین الان، من که دوران قهرمانی‌ام تمام شده به خودم سختی می‌دهم. همین الان در آمریکا از 7 صبح تا 10 شب کار می‌کنم. با 4 تا تیم کار می‌کنم. امروز هم که دارم با شما صحبت می‌کنم 3 شنبه است. سه شنبه روز تعطیلم است. کارم کمتر است.


*صحبت از علی کریمی شد. این قضیه در استقلال هم وجود دارد و تماشاگران استقلال هم مجیدی را تشویق می‌کنند.


این مشکل فوتبال ماست. تماشاگران ما اخیرا یک کارهایی می‌کنند که به باشگاهشان لطمه می‌زند. پارسال در پرسپولیس می‌گفتند دایی امسال می‌گویند کریمی. الان استقلالی‌ها هم می‌گویند مجیدی. به نظرم مجیدی کار خیلی قشنگی کرد. کاری کرد که اسمش در یاد همه می‌ماند. دقیقا همان کاری را کرد که کریم باقری انجام داده بود.

در اوج خداحافظی کرد. الان صبح تا شب همه دنبال کریم باقری هستند که بیاید مسئولیت بگیرد. چه به عنوان مربی چه به عنوان سرپرست. ولی قبول نمی‌کند. قدر خودش را می‌داند. فوتبالیست‌های ما باید قدر خودشان را بدانند. تماشاگران هم باید کاری کنند که به باشگاه کمک کنند. تماشاگران استقلال باید بدانند تشویق مجیدی کمکی به تیم نمی‌کند. قطعا خود مجیدی هم دوست ندارد این اتفاق بیفتد.


*فکر می‌کنی مشکل علی کریمی حل می‌شود؟

همان‌طور که گفتم، در بطن ماجرا نبودم که چه اتفاقی افتاده. ولی به هر حال کریمی بازیکن کوچکی نیست و طرفدار هم دارد. محبوبیت دارد. اگر این مشکل حل شود، هم احترام کریمی حفظ شده و هم به نفع پرسپولیس است. رویانیان دارد زحمت می‌کشد. پول آورده. بهترین بازیکنان را آورده و تیمش نتیجه نگرفته. ولی او هم باید صبور باشد. مشکلات را شناسایی کند تا بحران را پشت سر بگذارند.

*از خودت چه خبر؟


دارم کارهایم را انجام می‌دهم.

*قرار بود به ایران برگردی؟


نه. فعلا که وقت ندارم. مشخص نیست که کی برمی‌گردم. شاید تا یک سال دیگر اینجا باشم. دارم با 4 تا تیم کار می‌کنم.

*غیر از لوس‌آنجلس بلوز با چه تیمی کار می‌کنی؟


بازی‌های بلوز تمام شده و مشخص نیست فصل بعد شرایط چطوری باشد. منتظر خبرشان هستم که ببینم فصل بعد در این تیم هستم یا نه.

*فصل بعد هم چارلی سرمربی لوس‌آنجلس بلوز است؟

هنوز باشگاه مشخص نکرده.

*الان با کدام تیم‌ها کار می‌کنی؟


یک آکادمی در کالیفرنیا است که یکی از شاگردانم پسر کلینزمن است. 17 سالش است. با او تمرینات اختصاصی انجام می‌دهم.

*شرایطش چطور است؟

استعداد خوبی دارد ولی پاهایش ضعیف است. این را به خود کلینزمن هم گفته‌ام. در یک تیم هم هستم که زیر 15 سال است. 6 تا دختر و 5 تا پسر هستند. یکی دو تا شاگرد خصوصی هم دارم که اختصاصی کار می‌کنم با آن‌ها. اینجا طبق برنامه کارهایم را انجام می‌دهم.

*یعنی دور فوتبال ایران را خط کشیدی؟

فوتبال ایران باشد برای خود فدراسیون. برای آقای کفاشیان. من اینجا کار می‌کنم و راحت هستم. مشکلی ندارم. در فوتبال ایران برای این‌که مربیگری کنی باید هفت خان رستم را رد کنی. حتی اگر عابدزاده باشی و کلی تجربه داشته باشی. هیچ چیز سر جایش نیست. باند بازی است.

*مشکل پسرتان هم که به زودی حل می‌شود؟


راجع به امیر صحبت نمی‌کنم. از باشگاه بپرسید.

*بازی تیم ملی با کره جنوبی را چطور می‌بینی؟

با توجه به باخت لبنان، شرایط سخت است. فشار روحی روانی زیادی روی تیم است. اگر تماشاگران بروند استادیوم و ورزشگاه پر شود، ملی‌پوشان می‌فهمند مردم پشت آن‌ها هستند. کره هم تضعیف می‌شود. باید از تیم ملی حمایت کنیم. درست است که کروش مربی گران قیمتی بوده و انتظارات بیشتری از او داشتیم، اما باید از تیم ملی حمایت کنیم.

*خبر داری جواد زرینچه و امیر قلعه‌نویی هم در غم از دست دادن مادران خود عزادار شده‌اند؟


بله. من هم به این دو عزیز تسلیت می‌گویم.


ویدیو مرتبط :
مناظره کفاشیان و دادکان درباره فساد در فوتبال ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده مجلس: بی کفایتی کفاشیان باعث رکود فوتبال ایران



 

 

نماینده مجلس: بی کفایتی کفاشیان باعث رکود فوتبال ایران

 

رئیس پیشین کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی گفت: «بی کفایتی مدیریت در فوتبال ایران آنجا مشخص می‌شود که قطر در لیگ قهرمانان آسیا دارای چهار نماینده باشد، عربستان و امارات دارای سه و نیم سهمیه باشند اما ایران که روزی بر بام قاره آسیا ایستاده بود، باید دو و نیم سهمیه داشته باشد.»

به گزارش جام نیوز به نقل از رجانیوز، عضو کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مسئله که حضور وزیر ورزش و جوانان در جلسه روز سه شنبه کمیسیون فرهنگی قطعی است و هیچ بهانه ای برای عدم حضور محمد عباسی در این جلسه وجود ندارد، گفت: «برای آنکه اتفاقی که دو هفته پیش در دقیقه نود روی ندهد این بار اعضای کمیسیون سؤالات متعددی را مطرح کردند که وزیر ورزش و جوانان موظف است که برای ادای توضیحات در کمیسیون حضور یابد تا نمایندگان را با پاسخگویی خود قانع کند.»

سید جلال یحیی زاده عضو کمسیون مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب در ادامه گفتگو خود گفت: «لغو ناگهانی جلسه دو هفته پیش مجلس برای سؤال از وزیر ورزش و جوانان بسیار تأسف انگیز و تأسف آور بود اما با تمام احترامی که برای دوستان در وزارت ورزش و جوانان قائل هستیم برای آن که این بار مسئولان از پاسخگویی به سؤالات نمایندگان طفره نروند و در دقیقه نود با نماینده پرسشگر صلح نکنند چند سؤال را مطرح کردیم که اگر یکی از این سؤالات منتفی شد وزیر برای پاسخگویی به سؤالات دیگر در جلسه حاضر شود تا به سؤالات نمایندگان جوابگو باشد.»

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصاحبه روز گذشته بیژن نوباوه، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل حضور عباسی در مجلس گفت: «توضیحات آقای نوباوه درباره دلایل احضار وزیر به مجلس شورای اسلامی کاملا درست بود، انتخاب افراد مسئله دار برای مدیریت در ورزش، مشخص نبودن برنامه وزارتخانه برای امور جوانان، تغییرات هدفمند در برخی رشته‌های ورزشی از جمله مواردی است که باید وزیر درباره آن به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد، امیدوارم که مدیریت وزارت ورزش و جوانان با در نظر گرفتنشان مجلس و احترام به حقوق مردم در جلسه فردا حضور یابد تا این باور از ذهن افکار عمومی دور شود که مسئولان وزارتخانه تازه تاسیس ورزش و جوانان به دلیل عملکرد نامطلوب دوست ندارد به نمایندگان مردم پاسخگو باشد.»

رئیس سابق کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی که چندی پیش از ضرورت برگزاری انتخابات به موقع فدراسیون فوتبال سخن گفته بود، در واکنش به اظهارات روز گذشته علی کفاشیان درباره تعویق احتمالی انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: «متأسفانه من دیروز در جریان اظهارات نسنجیده و نامتعارف آقای کفاشیان قرار گرفتم، تنها مطلبی که می‌توانم در این خصوص بگویم این است که فقط باید برای این مدیریت باید تأسف خورد، دیگر مردم مانده‌اند چطور باید نارضایتی خود را از این مجموعه اعلام کنند، انتظار می‌رفت وزارت ورزش و جوانان برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در زمان مقرر تلاش کند اما انگار وزارت ورزش و جوانان هم از این وضعیت ناراضی نیست چون اگر وزیر قاطعیت داشت اجازه نمی‌داد کفاشیان و همکارانش در فدراسیون فوتبال این گونه افکار عمومی را به سخره بگیرند و با اعصاب مردم بازی کنند.»

وی در ادامه توضیح داد: «خیلی جالب است وزارت ورزش و جوانان فدراسیون‌های موفق و مسئولان آن را از کار برکنار می‌کند اما مدیریت ناموفق و ناکام فوتبال ایران را همچنان پشتیبانی می‌کند تا آن‌ها همچنان به تخریب فوتبال ایران مشغول باشند، شاید کفاشیان و همکارانش در فدراسیون فوتبال در این مدت چهار ساله به زعم خود تلاش زیادی انجام داده باشند، اما این تلاش حاصلی جز ناکامی فوتبال ایران در بر نداشته است، مصاحبه علی کفاشیان درباره تعویق انتخابات فوتبال پس از افتضاح اخیر فدراسیون فوتبال که باعث کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا شد نوعی دهان کجی به افکار عمومی به حساب می‌آید تا مردم بفهمند کفاشیان به هیچ قیمتی حاضر نیست از صندلی ریاست جدا شود.»

سید جلال یحیی زاده در ادامه سخنان خود گفت: «واقعاً جای تأسف است که فوتبال ایران با این توانمندی به جایی برسد که پس از قطر، عربستان، امارات قرار گیرد، روزی این کشورها آرزوی این را داشتند که به سطح فوتبال ایران نزدیک شوند اما حالا مردم ایران دعا می‌کنند که مثل فوتبال قطر شویم، بی کفایتی مدیریت در فوتبال ایران آنجا مشخص می‌شود که قطر در لیگ قهرمانان آسیا دارای چهار نماینده باشد، عربستان و امارات دارای سه و نیم سهمیه باشند اما ایران که روزی بر بام قاره آسیا ایستاده بود، باید دو و نیم سهمیه داشته که شانس دستیابی به آن نیم سهمیه هم به اندازه ای اندک است که کسی امیدی به موفقت آن ندارد. با قاطعیت و صراحت اعلام می‌کنم هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این وضعیت رضایت ندارند و اگر موضوع به همین شکل پیش برود اصلاً دور از انتظار نیست که فوتبال ایران با چالشی بزرگ و اسفناک رو به رو شود.»

عضو کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «وقتی کفاشیان چنین مطلبی را عنوان می‌کند این نگرانی به وجود می‌آید که برخی جریان‌های خاص به دنبال تأثیرگذاری در نتیجه انتخابات هستند، این ذهنیت زمانی جدی می‌شود که وزارت ورزش و جوانان در برابر این مسئله سکوت اختیار می‌کند، اگر وزیر با این موضوع مخالف بود، هرگز کفاشیان جرات بیان چنین مطلبی را نداشت، این مسئله تهدید جدی برای فوتبال ایران است چرا که فدراسیون هانی فوتبال به اندازه کافی بر مسائل فوتبال ما اشراف دارد و اگر این مسئله برای آن‌ها روشن شود که تأخیر در برگزاری انتخابات با هماهنگی وزیر ورزش و جریان‌های دولتی صورت گرفته امکان برخورد قانونی و تعلیق فعالیت‌های فوتبال ایران از سوی فیفا وجود دارد که اگر این اتفاق روی دهد دیگر هیچ آبرویی برای ورزش ایران باقی نخواهد ماند چون در کمتر از پنج سال فوتبال ایران دو بار تعلیق شده است.»

سید جلال یحیی زاده در ادامه سخنان خود در این باره به وزیر ورزش و جوانان هشدار داد که اجازه ندهد مناسبات سیاسی بر ورزش ایران احاطه پیدا کند: «شاید دوستان فکر کنند کسی از اتفاقات گذشته خبردار نباشد اما برای من و همکارانم در مجلس شورای اسلامی پشت پرده انتخابات ورزشی کاملاً هویداست، پرونده انتخابات فرمایشی فدراسیون‌های ورزشی زیر بغل من است، در همکاران ما در مجلس شورای اسلامی در جریان تحقیق و تفحص از مجموعه مدیریتی ورزش در دوره قبلی در جریان تمامی تخلفات صورت گرفته در انتخابات ورزشی قرار گرفته‌اند آرای باطله و سالم انتخابات موجود است از این رو به دوستان توصیه می‌کنم اجازه ندهند ورزش ایران به سرنوشتی نامشخص گرفتار شود. وزیر ورزش و جوانان برای دفاع از جایگاه قانونی خود نباید اجازه دهد نتیجه انتخابات ورزشی مخدوش شود.»

رئیس پیشین کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو خود افزود: «اگر انتخابات فدراسیون فوتبال و سایر فدراسیون‌های ورزشی در موعد مقرر برگزار نشود ممکن است محرومیت‌هایی سخت برای جامعه ما در برداشته باشد از این رو صراحتاً اعلام می‌کنم که باید شرایطی فراهم شود که انتخابات در زمان قانونی خود به صورت سالم برگزار شود تا ورزش ایران از بحران محرومیت‌های بین‌المللی در امان بماند. قطعاً مردم ایران شرایط را به خوبی تحلیل می‌کنند پس آقای وزیر باید به گونه ای عمل کند که شرمنده مردم نشود چون شرمندگی هیچ سودی ندارد.»