اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف و کری نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل


وزرای خارجه آمریکا و ایران ازجمله نامزدهای اصلی دریافت جایزه صلح نوبل هستند. پایگاه خبری انتخاب: وزرای خارجه آمریکا و ایران ازجمله نامزدهای اصلی دریافت جایزه صلح نوبل هستند.


روزنامه گاردین نوشت: معرفی برنده امسال جایزه صلح نوبل در روز جمعه به گمانه زنی ها و شرط بندی ها در این خصوص خاتمه خواهد داد. اما تجربه گذشته نشان داده است کمیته جایزه صلح نوبل در اسلو معمولا انتخاب های غیرمنتظره ای دارد، از قبیل اعطاء‌ جایزه به باراک اوباما فقط چند ماه پس از تصدی سمت ریاست جمهوری و اعطاء جایزه به اتحادیه اروپا در سال دو هزار و دوازده.

در این گزارش از پاپ فرانسیس،‌ آنگلا مرکل، جان کری و محمد جواد ظریف از جمله مهمترین نامزدهای دریافت این جایزه نام برده شده است.

ظریف و کری نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل

به نوشته گاردین، تا قبل از آنکه بحران آوارگان در اروپا طی تابستان به اوج برسد، وزرای خارجه آمریکا و ایران برندگان مسلم جایزه صلح نوبل قلمداد می شدند.آنها طی دو سال دیپلماسی فشرده قراردادی را در مورد برنامه هسته ای ایران تنظیم کردند که از نظر بسیاریها غیرممکن بود. آنها به عنوان نمایندگان دو کشور متخاصم، طی جلسات شبانه بی شمار در تعدادی از شهرهای اروپایی مدت زمانی را که با هم سپری کردند بیش از مدت زمان ملاقات آنها با هر مقام خارجی دیگر بود و توانستند بر پیچیدگی های فنی عظیم این مسئله و جناح مخالف قوی تندرو در کشورهایشان فائق آیند.

آن توافق به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده و بررسی های موشکافانه مجالس قانون گذاری آمریکا و ایران را پشت سر گذاشته است. این امر یک پیروزی برای دیپلماسی قوی است و طرفداران توافق معتقدند بوسیله آن از یک جنگ دیگر در خاورمیانه، غرب آسیا، اجتناب شد و یک پیروزی چشمگیر بر ضد اشاعه هسته ای بدست آمد. از طرف دیگر، اجرای این توافق هنوز آغاز نشده است و جمهوری خواهان آمریکا و دولت اسرائیل به حملات شان ادامه می دهند. مسئله مهم این است که آیا اکثریت جدید در کمیته نوبل حاضر است با پاداش مجدد به دولت اوباما موجب دلخوری مخالفان توافق شود یا نه.

به نوشته گاردین، در هر حال اکنون آنگلا مرکل و پاپ فرانسیس از جمله نامزدهای پیشتاز برای دریافت جایزه صلح نوبل اند.

احتمال اختصاص جایزه به پاپ فرانسیس آرژانتینی پس از آن قوت گرفت که معلوم شد واتیکان نقش مهمی در برقراری مجدد روابط بین آمریکا و کوبا در دسامبر گذشته داشت. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز پس از بازکردن مرزهای کشورش به روی آوارگان جنگ سوریه و جنگهای دیگر از موقعیت بهتری برای دریافت جایزه صلح نوبل برخوردار شده است، گرچه پیچیدگی های سیاسی انتخاب برنده امسال این جایزه را دشوار می سازد.


ویدیو مرتبط :
ظریف نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف و کری؛ بخت کدام یک برای دریافت جایزه صلح نوبل بیشتر است؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

ممکن است کمیته نوبل درباره شایستگی کری تردید کند چرا که او در زمان جنگ عراق و حمله نظامی امریکا از نیروهای امریکایی حمایت کرد.

آیا وزرای امور خارجه ایران و امریکا خواهند توانست جایزه صلح نوبل را در سال آینده میلادی دریافت کنند؟ این پرسشی است که "محمد المنشاوی" تحلیلگر سیاسی مصری در مقاله تازه خود در سایت اهرام آنلاین مطرح کرده است. این تحلیلگر مصری با اشاره به سوابق اجرایی "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "جان کری" همتای امریکایی او اشاره می کند که هر یک از آنان تا چه میزان از بخت بیش تری برای دریافت جایزه صلح نوبل برخوردار خواهند بود.

به گزارش خرداد، این تحلیلگر مصری با اشاره به انتقادات "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل از "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران می نویسد:"نتانیاهو متوجه شده که ظریف از استعداد و توانایی خاصی برخوردار است و به همین خاطر آشفته شده است. ظریف به خوبی می داند که باید چگونه با همتایان غربی خود با استدلال و منطق تعامل کند. ظریف از شیوه زندگی امریکایی آگاه است و در عین حال به نظام سیاسی ایران نیز وفادار بوده است. او در انتقاد از نتانیاهو گفته است که این اسرائیلی ها بوده اند که مانع اصلی صلح با فلسطینیان و برقراری آرامش بوده اند." این تحلیلگر مصری در ادامه اشاره می کند که علیرغم حملات لفظی نتنانیاهو علیه ظریف، محبوبیت وزرای امور خارجه ایران و امریکا پس از حصول توافق هسته ای میان ایران افزایش پیدا کرد به طوری که ظریف و کری به طور همزمان به عنوان نامزدهای احتمالی دریافت جایزه صلح نبول در سال اینده میلادی مطرح شدند. این موضوع به حدی جدی شد که "کارل بیلت" وزیر امور خارجه سوئد نیز اظهار داشته که کری و ظریف شایستگی دریافت جایزه را خواهند داشت."

این تحلیلگر سیاسی مصری در ادامه به بررسی سوابق ظریف پرداخته و می نویسد:"ظریف در تهران در سال 1960 میلادی متولد شد. او یکی از ارکان اصلی دیپلماسی عمومی ایران بوده است. دیپلمات است و روشنفکر و تحصیلات آکادمیک و حرفه ای خود را در امریکا گذرانده است. مقالات متعدد و کتاب های زیادی در حوزه حقوق بین الملل و سیاست خارجی از او منتشر شده اند. طریق مدرک دکترای حقوق بین الملل خود را از دانشگاه دنور کلرادو و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه سانفرانسیسکو اخذ کرده است. به دلیل سال ها زندگی در امریکا، محافظه کاران ایران از او انتقاد کرده بودند و احمدی نژاد نیز در سال 2007 میلادی او را از مقامش برکنار کرد. محافظه کاران در ایران هنوز هم از دیپلماسی نرم او راضی نیستند و معتقدند که باید موضعی سرسختانه در قبال امریکا اتخاذ کرد. این در حالیست که ظریف در مجلس حضور یافت و در مقابل نمایندگان محافظه کار بیان کرد که به هیچ وجه قصد عبور از خطوط قرمز را در مذاکرات ندارد."

این تحلیلگر در ادامه به بررسی سوابق جان کری پرداخته و می نویسد:"پس از کناره گیری "هیلاری کلینتون" از مقام وزارت امور خارجه امریکا جانشین او شد. پیش از آن جان کری سناتور دموکرات شناخته شده ای از ماساچوست بود و پیش از آن در رقابت انتخاباتی سال 2004 به جورج بوش باخته بود. کری یکی از حامیان اصلی مذاکره با ایران برای حصول توافق هسته ای بوده است. او سال ها در جنگ ویتنام حضور داشته است."

این تحلیلگر در ادامه ضمن اشاره به این که توافق هسته ای و تلاش های ظریف و کری می تواند به تقویت ثبات در منطقه بیانجامد اشاره کرده که در مقام مقایسه ظریف بخت بیشتری برای دریافت جایزه صلح نوبل دارد و در این باره می نویسد:"ممکن است کمیته نوبل درباره شایستگی کری تردید کند چرا که او در زمان جنگ عراق و حمله نظامی امریکا از نیروهای امریکایی حمایت کرد. بسیاری نیز معتقد بودند که جایزه صلح نوبل نباید در سال 2009 میلادی به اوباما داده می شد."

این تحلیلگر اشاره می کند که "پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک های جهان نیز به دلیل تلاش برای آشتی دادن دولت کلمبیا و مخالفان مسلح مارکسیست یکی دیگر از گزینه های مطرح شده برای دریافت جایزه صلح نوبل است با این حال، او باور دارد کشوری (ایران) راه حل صلح آمیز را برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای اش انتخاب کرده شایستگی لازم برای دریافت جایزه صلح نوبل را دارد.

 

اخبار بین الملل - خردادنیوز