اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف و عراقچی به مجلس می‌روند



اخبار,اخبارسیاسی,وزیر امور خارجه

وزیر امور خارجه و معاونش برای ارایه گزارش درباره آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای روز یکشنبه به مجلس می‌روند.

حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب افزود: آقای ظریف و عراقچی در جلسه غیرعلنی صبح یکشنبه گزارشی را از آخرین تحولات مربوط به مذاکرات جاری هسته­‌ای ارائه خواهند کرد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بیش از یک ماه است که برای نگارش متن پیش نویس توافق هسته‌ای در سطح معاونان و کارشناسان آغاز شده است و در این چارچوب تاکنون چهار دور مذاکره در وین و نیویورک انجام شده است.

قرار است از سه شنبه هفته آینده نیز مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان در وین از سرگرفته شود.

با وجود مذاکرات فشرده برای نگارش متن پیش‌نویس به نظر می‌آید اختلاف‌ها و تغییر دیدگاه‌ها و مواضع به ویژه از سوی آمریکایی‌ها روند مذاکرات و نگارش متن را با دشواری و کندی مواجه کرده است و برخی کارشناسان و منابع نزدیک به مذاکرات از احتمال به دست نیامدن توافق تا ضرب‌الاجل تعیین شده 10 تیرماه خبر می‌دهند.

سید عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای روز جمعه بعد از پایان چهارمین دور مذاکرات در وین گفت که "به دلیل گستردگی موضوعات و پیچیدگی آن‌ها پیشرفت در نگارش بسیار کند صورت می‌گیرد."

 

 اخبار  سیاسی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
مصاحبه زنده با عباس عراقچی درباره روند مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراقچی: مجلس تصمیم گیرنده اجرای پروتكل الحاقی / ظریف از روی ناچاری بر ویلچر سوار شد



مذاكرات ایران با 5+1 ,مذاكرات ژنو

عراقچی: مجلس تصمیم گیرنده اجرای پروتكل الحاقی / ظریف از روی ناچاری بر ویلچر سوار شد

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان با گروه ۱+۵ با بیان این كه اجرای پروتكل الحاقی برعهده مجلس شورای اسلامی است، گفت : بار اصلی اعتماد سازی برای دستیابی به نتیجه مورد نظر طرفین بر دوش دولت آمریكا است.

 «سیدعباس عراقچی» كه شنبه شب در برنامه دو نیم ساعت شبكه خبر سخن می گفت، مهم ترین مشخصه مذاكرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو را جدی بودن دو طرف و ورود به بحث های محتوایی اعلام كرد.

وی افزود: ما در این دور از مذاكرات كاملا جدی و برای مذاكرات محتوایی به ژنو رفته بودیم و البته این جدیت را در طرف مقابل نیز احساس كردیم و همین جدیت باعث شد كه امكان ورود به بحث ها را به صورت دقیق و ریز داشته باشیم و نهایتا وارد بحث های محتوایی شدیم.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با بیان اینكه جدیت طرفین باعث ایجاد فضای مثبت در مذاكرات شد، تصریح كرد: مثبت بودن فضا این بدان معنا نیست كه دو طرف دیگر اختلاف ندارند؛ دو طرف كماكان اختلافات بسیار عمیق وزیادی دارند و ما در یكسری از اصولمان اصرار داریم و راه طولانی در پیش است.

*** در مذاكرات ژنو توانستیم وارد یك مسیر مشترك شویم
عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان درباره تفاوت مذاكرات اخیر با مذاكرات گذشته گفت: در این دور از مذاكرات، بعد از مدت ها توانستیم وارد یك مسیر مشترك شویم؛ سابق بر این مسیرهای متفاوتی داشتیم و فضاهای فكری متفاوت بود ولی برای اولین بار بود كه موفق شدیم وارد یك مسیر مشترك شویم كه البته طولانی است و ورود به آن به معنای خاتمه كار نیست.

عراقچی مسیر پیش رو را طولانی، مشكل، پر فراز و نشیب و پر پیچ و خم توصیف كرد و افزود: این مسیر دشمنان و موانع زیادی دارد ولی مهم این است كه ما وارد این مسیر شویم و مهم تر اینكه ما این مسیر را معرفی كرده ایم .

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه در پایان دو روز مذاكرات فشرده در ژنو، قالب طرح ایران برای ادامه مذاكرات مورد توافق قرار گرفت، اظهار كرد: در محتوای طرح هنوز اختلافات عمیق است و این حركت نه تنها آسان نیست بلكه بسیار سخت است.

عضو تیم مذاكره كننده ایران با گروه ۱+۵ مهم ترین دشمن این گفت و گوها را رژیم صهیونیستی دانست و افزود: صهیونیست ها با تبلیغات و فضاسازی های رسانه ای و با اخبار و گمانه زنی های دروغ سعی می كنند تا فضای به وجود آمده را تخریب كنند تا مذاكرات پیش نرود.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با بیان اینكه باید انتظارات خودمان را از مذاكرات معقول كنیم، تصریح كرد: مطمئن هستم با توكل به خداوند، با استفاده از ارشادات حكیمانه رهبر معظم انقلاب و با حمایتی كه اكثریت مردم از ما خواهند كرد این مسیر را با پیشرفت طی خواهیم كرد.

*** مذاكرات هسته ای را نبردی دیپلماتیك می بینیم
وی درباره برداشته شدن تحریم ها و به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ملت ایران گفت: ملت ایران از حقوق خود بهره مند هستند و این را با ایستادگی ده سال اخیر در موضوع هسته ای و با پیشرفت دانشمندان در عرصه میدانی نشان داده اند و ما آنجا مذاكراه می كنیم تا این حقوق تثبیت شده و تحریم های ظالمانه برطرف شود.

عراقچی درباره اینكه به مذاكرات خوشبین است یا نه، گفت: اگر به معنای خوشبینی به طرف مقابل باشد كه ما هیچ گاه نه خوشبین و نه ذوق زده هستیم ؛ ما این مذاكرات را یك نبرد دیپلماتیك می بینیم، همان نبردی كه در جبهه های حق علیه باطل و علیه صدام و اشغالگری وجود داشت به شكل دیگری در قالب یك جبهه دیپلماتیك در حال تكرار است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه به دشمن اعتمادی نداریم و خوشبین نیستیم، اظهار داشت: دشمن، دشمن است و حتما با ترفندهای آن مقابله خواهیم كرد ولی با شیوه مربوط به خود و دیپلماسی.

عضو تیم مذاكره كننده در عین حال افزود: البته ما به مذاكرات امیدوار هستیم. دیپلمات باید امیدوار باشد و اگر دیپلمات، امیدوار نباشد مذاكرات به پیش نخواهد رفت زیرا اصطلاحی است كه می گوید وقتی دیپلماسی به پایان می رسد یا وقتی دیپلمات ها ناامید می شوند، جنگ آغاز می شود.


وی توضیح داد كه دیپلمات های ایرانی به قوت و توانایی های خود، حمایت های مردمی، هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی اعتماد داشته و به آن امیدوار هستند.

عراقچی تاكید كرد: رهبری همواره ارشاد می كنند و مراقب هستند؛ ایشان فرمودند كه به تیم مذاكره كننده ایرانی خوشبین هستند و این بزرگترین سرمایه برای ماست كه اعتماد و خوشبینی ایشان را داریم.

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان خاطرنشان كرد: دشمن مدت ها تهدید نظامی و تحریم اقتصادی كرد ولی مردم ما باج ندادند و حال قصد دارد به چیزهایی كه با تهدید و تحریم به آن دست نیافت در عرصه دیپلماسی دست یابد كه ما نیز در این عرصه باج نخواهیم داد.
وی گفت: مسلما روزی كه وقت آن برسد، جزییات مذاكرات را برای آگاهی مردم منتشر خواهیم كرد و مردم خواهند دید كه فرزندان آنها چگونه از حقوق آنها دفاع كرده اند.

*** لغو همه تحریم ها
عراقچی در پاسخ به سوالی درباره خبر منتشر شده در روزنامه نیویورك تایمز مبنی بر اینكه دولت اوباما آماده آزادسازی تمام اموال بلوكه شده دولت ایران است، گفت: هیچ مقام آمریكایی این موضوع را نگفته و از نظر من این موضع در قالب فضاسازی های رسانه ای است تا فضا را تخریب كنند و با ایجاد ابهامات اذعان مردم را به انحراف بكشانند.

وی با بیان اینكه بلوكه كردن اموال ایران اقدامی كاملا غیرقانونی است، افزود: ما حتی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را ماهیتا غیرقانونی و غیرمنطقی می دانیم چه برسد به این تحریم های یكجانبه كه كاملا غیرقانونی و برخلاف موازین حقوق بین الملل بر ملت ایران تحمیل شده است.


عضو تیم مذاكره كننده ایران با گروه ۱+۵ تاكید كرد: در طول مذاكرات حتما باید به نقطه ای برسیم كه همه تحریم ها اعم از تحریم های یكجانبه و چند جانبه و شورای امنیت رفع شود، این از جمله اهداف ما در مذاكرات است و اینكه تحریم ها تدریجی رفع شود یا دفعتا، بستگی به روند مذاكره دارد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه از مذاكرات استانبول -۲ توافق شد تا مسائل به دلیل پیچیدگی به صورت گام به گام حل شود، خاطرنشان كرد: اعتمادسازی برای مردم ما برداشتن تحریم های ظالمانه است و در مقابل آماده پرداختن به نگرانی های معقولی هستیم كه ممكن است طرف مقابل داشته باشد.

وی با تاكید بر «نگرانی های منطقی» طرف مقابل گفت: هر سوالی، هر ابهامی و هر نگرانی از نظر ما معقول نیست بلكه خیلی از این نگرانی ها بهانه جویی، زیاده خواهی و مستمسكی است برای اغراض دیگر؛ با این حال اگر نگرانی از پایه عقلایی برخوردار باشد، به آن خواهیم پرداخت.

*** گام اول بیشتر از سه ماه زمان نیاز ندارد
عراقچی درباره تعیین چارچوب زمانی برای مذاكرات گفت: فكر می كنیم می شود در طول یك دوره شش ماه تا یكساله مذاكرات را جمع بندی و به پایان برسانیم.

وی با یادآوری طرح پیشنهادی جدید جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد، برای گام اول احتمالا بیشتر از سه ماه زمان نیاز نباشد و اگر همین جدیت و حسن نیتی كه مدعی هستند دارند، ادامه پیدا كند می توانیم مذاكرات را در یك دوره چند ماهه پایان دهیم.

عضو تیم مذاكره كننده ایران با گروه ۱+۵ مرحله بعد از مذاكرات را ورود به اجرا عنوان كرد و افزود: مسلما برای هر گامی كه باید برداشته شود، از گام اول تا گام آخر، دوره های زمانی خواهیم گذاشت و قطعا وارد هیچ مسیر تاریكی نخواهیم شد و حتما باید مسیر روشن باشد.

وی با بیان اینكه براساس طرح پیشنهادی ایران گام اول و گام آخر مهم ترین گام ها هستند، تصریح كرد: در یك مسیر گام به گام، هدف نهایی مذاكرات باید روشن باشد و ما چارچوب زمانی برای هر گام مشخص خواهیم كرد و سعی می كنیم مسیر را از هم اكنون روشن نگاه داریم.

*** اطمینان و اعتماد به طرف مقابل نداریم
عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینكه چه تضمینی برای برداشته شدن تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد، گفت: هر احتمالی از سوی طرف های مقابل می رود و ما نه اطمینان و نه اعتماد داریم و نه خوشبین هستیم.

وی ویژگی روند گام به گام را در برداشته شدن گام ها به صورت همزمان و متعادل دانست و گفت: اگر طرف مقابل گام خود را برندارد و به تعهدات خود براساس توافق عمل نكند، مسلم است كه گام های بعدی برداشته نمی شود و ما پیش بینی كرده ایم كه باید به جایی برسیم كه همه تحریم ها از جمله تحریم های شورای امنیت برداشته شود.

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان تاكید كرد: در هر طرحی، برداشته شدن همه تحریم ها از جمله تحریم های شورای امنیت جزء گام ها و اهداف است؛ طرف های مقابل نیز تاكید كردند كه از نظر آنها تحریم ها هدف نیست و اگر به هدف اصلی كه به اصطلاح صلح آمیز بودن و صلح آمیز ماندن برنامه هسته ای ایران برسند، هیچ تحریمی باقی نخواهد ماند.

عراقچی در عین حال اضافه كرد: ما به این گفته گروه ۱+۵ اعتماد نخواهیم كرد و طراحی گام ها را به گونه ای انجام خواهیم داد كه در نهایت همه تحریم ها برداشته شود.

*** همواره آماده گفت و گو بوده ایم
معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت از مذاكره و گفت و گو فرار نكرده است و ما همواره آماده گفت و گو بوده ایم.


عراقچی تاكید كرد: سلاح هسته ای نه در اعتقادات مذهبی و انسانی و نه در دكترین نظامی ما جایی نداشته است.

*** كارشناسان در كمیته های تخصصی
عضو تیم مذاكره كننده ایران درباره زمان برگزاری جلسه كمیته های تحریم، علمی و هسته ای كه در مذاكرات ژنو درباره آن توافق شد، گفت: با تشكیلات خانم اشتون در ارتباط هستیم تا درباره تاریخ و محل این گفت و گوهای به توافق برسیم.

وی با باین اینكه تشكیل این كمیته ها باید تا پیش از برگزاری دور بعدی مذاكرات (۱۵ و ۱۶ آبان ماه) انجام شود، افزود: از طرف ما غیر از كارشناسان هسته ای از سازمان انرژی اتمی، در بحث های مربوط تحریم كارشناسان مالی، بانكی، نفتی و تجاری هم باید حضور داشته باشند.

*** اگر اقداماتی كه می خواهیم، انجام ندهند گامی برنمی داریم
در ادامه این برنامه درباره اظهارات وندی شرمن نماینده دولت آمریكا در مذاكرات ۱+۵ در زمان سفر به سرزمین های اشغالی مبنی بر اینكه «تا زمانی كه ایران اقداماتی را كه ما می خواهیم انجام ندهد، تغییری درتحریم ها صورت نخواهد گرفت»، سوال شد كه عراقچی پاسخ داد: این یك نبرد دیپلماتیك است. ما هم به طور متقابل، اگر اقداماتی را كه می خواهیم انجام ندهند، اقدامی انجام نخواهیم داد.


وی با تاكید بر اینكه مسیر مذاكرات گام به گام است، گفت: در این دعوا هر طرف شانتاژ خبری و فضاسازی روانی می كند ولی ما باید بدانیم كه دوستان با هم مذاكره نمی كنند بلكه دشمنان با هم مذاكره می كنند.

*** گام ها باید متوازن و همزمان باشد
عراقچی در پاسخ به آخرین سوال نیم ساعت اول برنامه شبكه خبر در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ویلیام هیگ درباره اینكه ایران باید گام های اول را بردارد، گفت: ین اظهارات از نظر ما صحیح نیست بلكه گام ها باید به صورت همزمان برداشته شود.

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان اظهار داشت: پیشنهاد ما این بود كه هر دو طرف نگرانی های فوری طرف دیگر را برطرف و اعتمادسازی كنند؛ از نظر ما تحریم های ظالمانه باید برداشته شد و ما نیز نگرانی های منطقی آنها را برطرف خواهیم كرد ولی گام ها باید به صورت همزمان برداشته شود.


معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه به كشورهای ۱+۵ توصیه كرد رویكرد گذشته خود را كنار بگذارند.

وی ادامه داد: در بازی برد- برد هر دو طرف باید یك بازی مشخص و سازنده را ارائه دهند و لازم است تا هم آقای هیگ و هم سایرین رویكرد جدید ایران را بهتر درك كنند و بدانند گام ها باید متعادل و همزمان برداشته شود.

*** موضوع هسته ای باید بین ایران و آژانس حل شود
عراقچی در نیم ساعت دوم برنامه «دو نیم ساعت شبكه خبر» با انتقاد از سیاسی شدن روند پرونده هسته ای كشورمان گفت: این بحث فنی و حقوقی است و باید بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شود.


معاون وزیر خارجه ارجاع این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد غیرقانونی و غیرمنطقی دانست و افزود: هیچ یك از تحریم های ظالمانه باعث نشده تا اهداف و خواسته های طرف مقابل برآورده شود.

*** پروتكل الحاقی برعهده مجلس شورای اسلامی
عضو تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان در پاسخ به سوالی درباره اجرای پروتكل الحاقی به معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته ای گفت: ایران این پروتكل را امضا كرده است ولی به صورت نهایی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است.

وی خاصیت این پروتكل را شفافیت بیشتر از جمله با اعمال دسترسی های بیشتر، بازرسی های سرزده و بازدید های مفصل تر عنوان كرد و افزود: اجرای این پروتكل ضریب اطمینان از عدم اشاعه را بالاتر می برد.


عراقچی با یادآوری اجرای داوطلبانه این پروتكل در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، تصریح كرد: ما برای نشان دادن حسن نیت خود نزدیك به دو سال و نیم این پروتكل را اجرا كردیم اما آنها به بهانه پروتكل بدنبال اهداف دیگری رفتند كه شرح آن مفصل است.

معاون وزیر امور خارجه اقدام مجلس در ممانعت از ادامه اجرای داوطلبانه پروتكل الحاقی را انقلابی، صحیح و منطقی توصیف كرد و گفت: این اقدام مجلس مورد حمایت وزارت امور خارجه است و اكنون نیز تصمیم گیری درباره اجرای آن برعهده مجلس شورای اسلامی است.

وی تاكید كرد: در مذاكرات ژنو به طرف مقابل به صورت جدی گفتیم كه مجلس در این مورد دخیل است و اگر اقدامات اعتمادساز و گام های بزرگی از سوی شما برداشته شود، ممكن است در گام های پایانی مجلس احساس كند منافع ملی ایران تضمین شده و اجرای این پروتكل را تصویب كند.

*** بار اصلی اعتمادسازی بر دوش آمریكا
عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاكرات دو جانبه ایران و آمریكا در چارچوب ۱+۵ گفت: ما در قالب ۱+۵ با همه كشورهای عضو مذاكرات دو جانبه هم معمولا داشتیم و البته در مجامع بین المللی امر رایجی است كه كشورهایی كه در جمع چند جانبه شركت می كنند در حاشیه آن با هم دیدار دارند.


وی با بیان اینكه در دوره های گذشته نیز با هیات آمریكایی دیدارهای دو جانبه صورت گرفته است، تصریح كرد: در ژنو نیز ما با درخواست همه كشورهای ۱+۵ برای دیدارهای دو جانبه مواجه شدیم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه آمریكا باید تلاش زیادی را برای جلب اعتماد مردم ایران انجام دهد، خاطرنشان كرد: همه این مصایب را از چشم دولت آمریكا می بینند و «شیطان بزرگ» یك شعار و لفاظی نیست بلكه مبتنی بر واقعیاتی است كه تاریخ ما از سیاست های استعماری و امپریالیستی و سلطه طلبانه دولت آمریكا تجربه كرده است.

عضو تیم مذاكره كننده ایران با گروه ۱+۵ تاكید كرد: بار اصلی اعتمادسازی بر دوش دولت آمریكاست و ملت ایران اعتمادی به این كشور ندارد و ما با نگاه بدبینی و سوء ظن به سیاست های آنها نگاه می كنیم.


معاون حقوقی و بین المللی وزیر خارجه گفت: دولت آمریكا باید سردمدار اعتمادسازی برای به معنی تصحیح سیاست ها در عمل است و در ادامه باید به برداشته شدن تحریم های تحمیلی بیانجامد.

*** به نظرات مخالفان احترام می گذاریم
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مخالفان توافق ایران و گروه ۱+۵ گفت: همه نقش ما را در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و افغانستان به عنوان یك بازیگر صلح می دانند ولی بسیاری نقش ما را درباره مقابله با سلطه و ایجاد عدالت و صلح برنمی تابند.

عراقچی به برخی منتقدان داخلی تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان اشاره كرد و اظهار داشت: البته در داخل كشورهم كسان دیگری هستند كه به شیوه های دیگری اعتقاد دارند؛ ما به آنها احترام می گذاریم و اتفاقا در خیلی از موارد دیدگاه های آنها به ما كمك كرده و برای ما سازنده بوده است با این حال تخریب پسندیده نیست.

*** محرمانه ماندن مذاكرات نشانه ای از جدی بودن آن
عضو تیم مذاكره كننده محرمانه بودن مذاكرات را نشانه ای بر جدی بودن و حسن نیت طرفین برای پیشرفت آن دانست و افزود: مذاكراتی كه همه چیز آن باز است و در رسانه ها جزییات طرح ها گفته می شود، نمایش، جنگ تبلیغاتی و مذاكره تبلیغاتی است؛ در حالی كه مذاكرات واقعی تا آخرین لحظه جوش خوردن معامله، جزییاتش محرمانه باقی می ماند.

معاون وزیر امور خارجه خطاب به مردم كشورمان گفت: مردم ما می فهمند كه بحث محرمی و نامحرمی نیست بلكه بحث این است كه مذاكراتی كاملا جدی در حال جلو رفتن است و اگر كنترل آن نكنیم، دشمنانی كه در راس آنها رژیم صهیونیستی قرار دارد و می خواهند این مذاكرات شكست بخورد، به اهداف خود می رسند.

عراقچی تصریح كرد: من آن قدر به خودم مطمئن هستم كه امیدوارم روزی تمامی نوار های مذاكرات پخش شود تا مردم ببینند چگونه با صلابت از حقوق آنها دفاع كردیم؛ البته عاری از خطا نیستیم و منكر این مساله هم نیستیم و ان شاء الله روزی این مطالب را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

*** ظریف از روی ناچاری در ژنو بر ویلچر سوار شد
عراقچی درباره كمردرد وزیر امور خارجه نیز با یادآوری فشار كاری سنگین به دكتر ظریف در جریان سفر به نیویورك گفت: بعد از شركت وزیر خارجه در جلسه كمیسیون امنیت ملی مجلس، تیتر یكی از روزنامه ها خیلی برای ایشان سنگین آمد؛ دكتر ظریف بعد از دیدن این تیتر چون موضوع مربوط به كمیسیون امنیت ملی می شد به صورت تلفنی با آقای بروجردی صحبت كرد و در حین صحبت كمرش را گرفت.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینكه دكتر ظریف بنا به توصیه پزشكان باید به استراحت مطلق بپردازد، گفت: علیرغم اینكه پزشكان به آقای ظریف توصیه اكید برای استراحت مطلق كرده بودند اما به خاطر مذاكرات ژنو، ایشان به این توصیه عمل نكرد و هم در جلسات مختلف شركت كرد و هم به ژنو آمد.


وی درباره سوار شدن وزیر خارجه بر ویلچر در ژنو نیز تصریح كرد: من از نزدیك شاهد بودم كه دكتر ظریف چه قدر درد می كشید و ایشان از سر ناچاری و كمر درد شدید حاضر شد در ژنو بر ویلچر سوار شود. /ایرنا