اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: منفعت عربستان با از دست دادن ایران محقق نمی‌شود



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,ظریف

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: آینده ما و کشورهای عربی یکی است و اگر این کشورها این مسئله را درک کنند و اطمینان خاطر داشته باشند، ایران در کنار آن‌ها خواهد بود و به آن‌ها کمک خواهد کرد تا به ساحل امنیت برسند.

 محمد جواد ظریف، در دیدار با سردبیران روزنامه‌های عربی از جمله روزنامه الرأی کویت گفت: ما و اعراب در یک کشتی هستیم، اگر این کشتی آسیبی ببیند پس همگی غرق خواهیم شد و هیچ کسی نجات پیدا نمی‌کند. در نهایت نیز همگی به یک ساحل می‌رسیم.

وی افزود: آینده ما و کشورهای عربی یکی‌ است و اگر اعراب این مسئله را درک کنند و اطمینان خاطر داشته باشند ایران در کنار آن‌ها خواهد بود و به آن‌ها کمک خواهد کرد تا به ساحل امنیت برسند.

ظریف در گفتگوی خود با این روزنامه‌ها این سوال را مطرح کرد که زمانی که ایران توانست به توافق با کشورهای ابرقدرت برسد چرا نتواند به توافق با برادران عرب خود برسد؟

وی درباره روابط میان تهران و ریاض گفت: به نفع ایران نیست که عربستان را از دست بدهد، منفعت عربستان نیز با از دست دادن ما محقق نمی‌شود.

ظریف نارضایتی خود را از موضع عربستان در قبال توافق هسته‌ای ایران و غرب ابراز داشت و آن را موضعی مطابق با موضع رژیم صهیونیستی دانست.

وی گفت: ایران و عربستان منافع مشترک، چالش‌های مشترک و ویژگی‌های مشترکی مثل دین، تاریخ و جغرافیا دارند پس چرا نباید با هم همکاری کنیم.

ظریف تاکید کرد: تهران معتقد است که عربستان از سوی داعش و تروریسم هدف قرار گرفته است. ما به بهبود روابط و دوستی با عربستان چشم دوخته‌ایم.

وی بار دیگر تاکید کرد که آینده اعراب و ایران یکی است.

محمد جواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود دست داشتن تهران در بازداشت 25 کویتی از جمله یک ایرانی را به اتهام جاسوسی برای ایران و حزب الله و در اختیار داشتن مقادیر زیادی سلاح تکذیب کرد.

25 نفری که سپتامبر گذشته به اتهام جاسوسی برای ایران و حزب الله لبنان بازداشت شده بودند به باند العبدلی معروف بودند.

ظریف گفت: اتهاماتی که به ایران در این باره وارد شده اتهاماتی مشکوک است چراکه پس از توافق نامه هسته‌ای این اتفاق رخ داد. ما تاکید می‌کنیم که امنیت کویت جزو امنیت ایران است.


 اخبارسیاست خارجی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
Iran FM Zarif handshake with Saudi FM al-Jubeir at OIC Turkey دست دادن ظریف با وزیر خارجه عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: عربستان در فعالیت تروریستی مرزهای شرق ایران دست دارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

وزیر امور خارجه ایران در ژنو گفت:شاهد دست داشتن عربستان در فعالیت‌های تروریستی در مرزهای شرقی ایران بوده‌ایم.

به گزارش تسنیم به نقل از المیادین، وزیر امور خارجه ایران در ژنو گفت که ایران آماده حل تمامی مشکلات منطقه است.
 
ظریف گفت: ایران در طول 35 سال گذشته همواره سیاست حسن همجواری را پیگیری می‌کرده است.
 
وزیر امور خارجه ایران افزود: یا همه باید از امنیت در منطقه بهره ببریم یا آنکه در محیطی بی‌ثبات و سخت زندگی خواهیم کرد.
 
وی اضافه کرد: خریدار امنیت از دست رفته و هم اکنون نیازمند همکاری در راستای امنیت هستیم و ایران دستان خود را برای همکاری دراز می‌کند و این موضوع را در جریان تعاملات خود نشان داده‌ایم.
 
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: معتقدم که ایران هرگز به‌دنبال به حاشیه راندن عربستان در منطقه نبوده است ولی متأسفانه همسایگان سعودی ما از طریق روابطشان با قدرت‌های بزرگ گمان کردند که می‌توانند ما را به حاشیه برانند.
 
وی تأکید کرد: معتقدم کشورهایی که در منطقه بسیار استراتژیکی هستند باید با همکاری یکدیگر مشکلات را حل کنند.
 
ظریف افزود: همسایگان ما اولویت‌های ما بوده و معتقدیم که منطقه ما باید باثبات و امنیت باشد.
 
وی تصریح کرد: ما آماده حل تمامی مشکلات در منطقه بوده و از دوستانمان دعوت می‌کنیم که به ما بپیوندند.
 
ظریف هشدار داد: هر میزان که بیشتر منتظر بمانیم و این همکاری ضروری در منطقه را به تأخیر بیندازیم مشکلات سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.
 
وی به سفر خود به عمان نیز اشاره کرد و گفت که این سفر با هدف امضای توافقنامه‌ای برای ترسیم مرزهای دریایی با این کشور بوده است.
 
وزیر امور خارجه ایران گفت: ما درباره بحران یمن با طرف‌های متعددی در منطقه از جمله عمان، پاکستان و ترکیه رایزنی می‌کنیم.
 
وی گفت: تمایل داریم همان روابطی که با عمان داریم با دیگر همسایگان نیز داشته باشیم.
 
ظریف ابراز کرد: ما با تهدیدات مشترکی مواجه هستیم و نیازمند اقدام مشترک برای مقابله با این چالش‌های مشترک هستیم.
 
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: معتقدیم که زمان سیطره بر دیگر کشورها به پایان رسیده است. ما نیازمند آن هستیم که خودمان مسیرمان را در منطقه رقم بزنیم.
 
وی در ادامه به بحران یمن اشاره کرد وگفت: اردوغان در جریان سفر به ایران نکاتی را برای حل بحران یمن پیشنهاد داد که نکته نخست آن آتش‌بس فوری تمامی طرف‌ها بوده است و نکته دوم رساندن کمک‌های بشردوستانه به یمن بوده و نکته سوم آغاز مذاکرات یمنی ــ یمنی با کمک طرف خارجی بوده است.
 
محمد جواد ظریف تأکید کرد: هیچ چاره‌ای جز آتش‌بس چه در یمن و چه در سوریه وجود ندارد.
 
وی گفت: می‌توانیم اقدامات تروریستی عربستان در لبنان و در مرزهای شرقی‌مان را ببینیم.
 
ظریف اعلام کرد: ایران هیچ منفعتی از بی‌ثباتی در یمن نمی‌برد و ایران هیچ سودی از عدم‌ثبات در عربستان ندارد.
 
وزیر امور خارجه ایران افزود: برخی از کشورهای منطقه اقدام به ارائه تسهیلات مالی و سلاح و معابر امن به داعش و جبهة النصره در سوریه کردند و متأسفانه برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که برخی خواستار گسترش داعش در منطقه هستند.
 
وی تأکید کرد: هیچ چاره‌ای جز روند سیاسی فراگیر در سوریه و در راستای آن چیزی که ملت می‌خواهد، وجود ندارد و تراژدی سوریه بسیار بزرگ و فاجعه آمیز بوده که برخی از آن سوء استفاده می‌کنند.
 
ظریف گفت: تقسیم منطقه به‌نفع هیچ کسی نبوده و امنیت و ثبات جهان را تهدید می‌کند.
 
وی تصریح کرد که ایران با آمریکا جز درباره پرونده هسته‌ای درباره موضوع دیگری مذاکره نمی‌کند.
 
وزیر امور خارجه ایران در ادامه به مصر نیز اشاره کرد و گفت: مصر کشور مهمی چه در جهان عرب و چه در جهان اسلام بوده و ایران در زمینه‌های بین‌المللی متعددی با این کشور مشارکت دارد.
 
وی افزود: در برخی موارد با مصر اختلافاتی داریم که امیدواریم با درایت رهبری کنونی مصر حل شود. 

 

اخبار سیاست خارجی - تسنیم