اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: دولتمردان سعودی به عقلانیت روی بیاورند



اخبار,اخبار امروز,وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه تهران در قبال اقدامات اخیر عربستان با خویشتن‌داری عمل کرد، به دولتمردان این کشور توصیه کرد که از سراسیمگی دست برداشته و به عقلانیت روی بیاورند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (سه‌شنبه) پس از دیدار و رایزنی با فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان در تهران در نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت که در گفت‌وگوهای انجام شده در خصوص سوریه و افغانستان و همچنین مناسبات دوجانبه با همتای آلمانی خود گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرد که آلمان نقش مثبتی در مذاکرات هسته‌ای داشته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفرش به لندن گفت: این سفر برای شرکت در نشستی در خصوص سوریه انجام می‌شود و در حاشیه این سفر نیز دیدارهایی با مقامات انگلستان انجام خواهد شد.

ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص مناسبات تهران و ریاض عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داد همانطور که در مذاکرات هسته‌ای با 6 قدرت جهانی عزتمندانه، تعامل کرد، همین نگاه را نسبت به همسایگان خود دارد. متاسفانه دولت سعودی در ابتدا با نگرانی نسبت به عادی شدن اوضاع پس از برجام تلاش کرد کارشکنی کند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدامات خطرناک و غیراخلاقی پلیس سعودی و ناکارآمدی مسئولان حج سعودی در حمایت و حراست از جان حجاج، دست به جبران نزد، ولی براساس سیاست خود تلاش کرد با خویشتن داری برخورد کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: گردن زدن یک عالم دینی که هیچ اقدامی علیه امنیت ملی هیچ کشوری انجام نداده بود، اقدامی غیرقابل قبول بود و بسیاری از دولت‌های منطقه و اروپا این اقدام را محکوم کردند. اقدامی که در حمله به سفارت سعودی شد از نظر ما اقدامی علیه امنیت ملی ما بود و تمامی مقامات سعودی آن را محکوم کردند. متاسفانه رژیم سعودی به دنبال حل و فصل مشکلات نبوده است و باید در این روش خود تجدیدنظر کند.

ظریف تصریح کرد: حمایت از افراط در منطقه به نفع هیچ کس نیست و بیش از همه حاکمان سعودی از آن متضرر خواهند شد.

وی در نصیحتی خطاب به حاکمان عربستان سعودی عنوان کرد: ایران قدرت بزرگ منطقه است که خواهان روابط معقول با همه همسایگان است و از آنها خواست که از این سراسیمگی که در نتیجه مثبت برجام بوده دست بردارند و به عقلانیت روی بیاورند.

 

اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
پیام تبریک ظریف به وزیر امور خارجه عربستان سعودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوت رسمی از ظریف برای سفر به عربستان سعودی



اخبار,دعوت رسمی از ظریف برای سفر به عربستان


اخبار سیاست خارجی - سعود الفیصل: دعوت رسمی از ظریف برای سفر به عربستان سعودی/ امیدواریم همه اختلافات دو کشور پایان یابد

در صورت سفر ظریف به عربستان سعودی، این نخستین سفر یک وزیر خارجه ایران به ریاض برای دیدار دوجانبه بعد از 6 سال است.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی امروز سه شنبه گفت: ریاض به طور رسمی از وزیر خارجه ایران برای سفر به عربستان سعودی دعوت کرده است.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر ادامه داد: سعود الفیصل در کنفرانس مطبوعاتی در ریاض افزود: عربستان سعودی به طور رسمی از محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران برای سفر به این کشور دعوت کرده است. عربستان سعودی آماده استقبال و میزبانی از ظریف در هر زمانی است که وی آن را مناسب بداند.
 
سعود الفیصل تاکید کرد: عربستان سعودی آماده گفتگو با ایران است.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) هم گزارش داد: وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: تمایل برای ازسرگیری روابط با ایران وجود دارد. دعوتنامه برای سفر وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی، ارسال شده اما این سفر هنوز انجام نشده است.

وی افزود: امیدواریم ایران در ثبات منطقه نقش داشته باشد و بخشی از مشکل دخالت در امور داخلی کشورها نباشد.

سعود الفیصل تاکید کرد: ایران، همسایه ماست و دارای روابط با این کشور هستیم و با ایرانی ها گفتگو می کنیم. امیدواریم همه اختلافات میان دو کشور پایان یابد.

در صورت انجام سفر ظریف به عربستان سعودی، این نخستین سفر یک وزیر خارجه ایران به ریاض برای دیدار دوجانبه بعد از 6 سال است.
آخرین بار منوچهر متکی وزیر خارجه وقت ایران در اسفند 1387 برای دیدار دو جانبه به عربستان سعودی سفر کرد.

ایران و عربستان سعودی در دوره 8 ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شاهد تیره ترین و پرتنش ترین روابط میان دو کشور در 25 سال گذشته بود گرچه احمدی نژاد 5 مرتبه در این مدت به عربستان سفر کرد.

در مقابل، عالی ترین مقام سعودی که در این مدت به تهران آمد سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی بود که تنها یک مرتبه به ایران سفر کرد.

بحران سوریه، وضعیت لبنان، تحولات عراق، بحرین و یمن و پرونده هسته ای ایران مهمترین موضوعات مورد اختلاف میان تهران و ریاض هستند.

این سفر می تواند روابط سرد کنونی میان ایران و عربستان سعودی را تغییر دهد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از ابتدای آغاز به کار خود در تابستان گذشته ، بارها بازسازی روابط با عربستان سعودی را از اولویت های خود ذکر کرده بود.

اخبار سیاست خارجی  - عصرایران