اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف در کار سرهنگ‌ ها دخالت نکند


نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از اظهارات ظریف در دانشگاه تهران گفت از وی خواست که در امور سرهنگ‌ها دخالت نکند.

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از اظهارات ظریف در دانشگاه تهران گفت از وی خواست که در امور سرهنگ‌ها دخالت نکند.

مهرداد بذرپاش در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: اخیراً وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران جملاتی را گفته است که نه در شأن ملت ایران بود و نه در شأن خود وزیر. یک توصیه به وزیر فعال و دیپلمات دارم و اینکه دیپلمات‌ها در کار فرهنگ‌ها دخالت نکنند و اگر شکی در توانمندی ملت ایران دارند در حاشیه نشست بعدی با 1+5 از آقای جان کری که برخی از اطلاعات را در اختیار دارند سؤال کند ولی امیدوارم که وی با این ذهنیت راجع به ملت ایران و توانمندی‌های ایران در مذاکرات حاضر نشده باشد و اگر تا به اینجا اینگونه بوده از این به بعد آن را اصلاح کند تا شیرینی یک مذاکره مقتدرانه‌تر از گذشته را بچشد. مدیریت شده و بسیار محدود را سرویس‌های رژیم صهیونیستی به دست آورده‌اند و بعد از آن فکر تهدید کردن از ذهنشان بیرون رفت و جرأت تهدید هم نداشتند.

وی افزود: در موضوع توافقنامه ژنو اگرچه در کلیات و تحرکات دیپلماتیک دولت و تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کنیم ولی این حمایت به این معنا نیست که در جزئیات چیزی نگوییم چرا طرف مذاکره‌کننده تا این حد هتاکانه صحبت می‌کند و کسی جواب او را نمی‌دهد.

بذرپاش اظهار داشت: پاسخ سخنان غیر مؤدبانه رئیس‌جمهور به اصطلاح مؤدب آمریکا را چه کسی می‌دهد؟ در کجای این متن غنی‌سازی آمده؟ آیا متن دیگری در دست داریم و از طرف‌ دیگر طرف‌های اصلی مذاکره‌کننده ما نیز به این حق اذعان ندارند. پس ما بر سر چه چیز مذاکره کرده‌ایم؟ اینکه بگوییم در NPT آمده به نظر حرف درستی نیست که اگر این حرف درست باشد پس چرا ما در حال مذاکره‌ایم و چرا اصلا تحریم شده‌ایم.

بذرپاش اضافه کرد: قرار است در 6 ماه آینده و در مراحل بعدی چه امتیازی بدهیم که اصلی‌ترین بخش تحریم ما که نفتی و پولی و جابجایی پول در شبکه بانکی است برداشته شود. آیا طرف‌های غربی گزینه‌های دیگری روی میز خواهند گذاشت؟ اینکه طرف غربی مرتب می‌گوید امنیت رژیم صهیونیستی برای ما مهم است آیا نمی‌خواهند با این موضوع با شما مذاکره کنند و اینکه مرتب بی‌آبروترین آدمها در عرصه حقوق بشر دم از نقض حقوق بشر در ایران می‌زنند؟ آیا نمی‌خواهند در این باره با شما مذاکره کنند؟ حواستان باشد این است رسم دیپلماتیک نه صرفا لبخند و حضور در فیس بوک.

بذرپاش تصریح کرد: چرا اصل تعهدات در متن توافقنامه ژنو نیامده و در ضمیمه آمده و اصل تعهدات ایران در اصل توافقنامه آمده است و این همه جملات تأثیرپذیر توسط طرفین با کدام منطق دیپلماتیک سازگار است. قرار بود فرق این دور از مذاکرات با مذاکرات گذشته این باشد که ابتدا بر سر گام آخر توافق صورت گیرد و بعد گام اول را برداریم. کدام گام آخر توافق شد که ما قدم اول را برداشتیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: برخی از رفع تحریم‌ها مانند پرداخت پول به نهادهای بین‌‌المللی بیشتر به نفع غربی‌ها است، برداشتن این تحریم‌ها چه ضرورتی داشت؟ آیا برداشتن تحریم از فروش نفت مهمتر از این موضوع و به نفع ملت ایران نبود؟

وی افزود: محل غنی سازی که هیچ اشاره‌ای به آن نشده چه تضمینی دارد که آنها در ایران بودنش را بپذیرند. در مذاکرات آتی شما می‌خواهید با چه پشتوانه و اهرمی وارد شوید در حالی که دولت در حال سیاه‌نمایی شبانه‌روزی است و با خالی نشان دادن کشور از منابع از یک طرف و خالی شدن دست سازمان انرژی اتمی از مواد و تجهیزات از طرف دیگر معلوم نیست دور بعد شما با چه اهرمی در مذاکرات حضور خواهید داشت.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: رئیس‌جمهور که در انتخابات با شگرد تبلیغاتی فرهنگ و حقوقدان برای خود مانور تبلیغاتی فراهم آورد باید این را بداند که هر چند سالیانی در کسوت شبه فرهنگی در ارتش حضور داشته و خدمت کرده و پس از آن سالیان طولانی در کسوت امنیتی با عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی خدمت کرده است این را نیز باید بداند که اگر نیروهای مسلح شریف، سپاه سرافراز، ارتش سربلند و نیروی انتظامی زحمتکش و مجاهدت‌های خانواده آنها نبود حال نه کشوری بود که شما رئیس جمهور آن باشید و نه حقوقدانی که در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری کند.

بذرپاش اضافه کرد: ما به این قشر و خانواده‌های آنها خیلی بدهکاریم و خانواده‌های شهدا که بخشی از این خانواده‌ها هستند از ما خیلی طلبکارند. حواسمان باشد روش‌های تبلیغاتی ما زحمات همت، باکری و خرازی، ستاری و صیاد شیرازی و آبشناسان را از بین نبرد. اینکه رئیس جمهور با هدف اینکه می‌خواهد نشان دهد دولت در حال کار است و در گذشته وضع خراب بوده و کارها زمان می‌برد تا خود را نشان دهد به عنوان یک تدبیر سیاسی باشد که می‌گوید خزانه خالی است اما اگر رئیس‌جمهور در سیاه‌نمایی از حد اعتدال خارج شود و بداند خود وی در اداره کشور دچار مشکل خواهد شد و در برنامه‌ریزی‌ها اشتباه خواهد کرد که نمونه این اشتباه در بودجه سال 93 تقدیمی به مجلس شورای اسلامی است که هم در سقف بودجه و هم در نامتوازن بودن ارقام بودجه در توسعه مناطق محروم هم در میزان درآمدهای دلاری، هم در قیمت دلار و هم در میزان درآمدهای مالیاتی و هم در رنگ جلد بودجه هم که به رنگ بنفش تغییر پیدا کرده دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: اینکه اصلی‌ترین شعار اقتصادی ما کنترل تورم باشد خوب است ولی دولت به خوبی می‌داند که اصلی‌ترین دلیل تورم افزایش نرخ ارز در دو سال گذشته بوده است. اصلی‌ترین راه برای کنترل تورم کاهش نقدینگی از طرف دولت مطرح می‌شود آن هم از طریق عدم تزریق پول به بسیاری از پروژه‌ها که خود دولت به خوبی می‌داند که این روش در کوتاه مدت و میان مدت به بیکاری بیش از پیش اضافه خواهد کرد و از طرف دیگر کارگران چینی و به طور کل کارگران خارجی بیشتر صاحب کار می‌شوند. مشاوران اقتصادی مشورت‌های درخورتر بدهند.

وی اظهار داشت: سؤال من این است که چگونه با خزانه خالی در طی چند روز و یکی دو هفته تمام انبارهای کالاهای اساسی پر شد. به نظر من همان حرفی که دولت در انتخابات زد 80 درصد بی‌تدبیری و 20 درصد تحریم بر همان سیاق حرکت کند که بسیاری امور اینگونه حل خواهند شد.


ویدیو مرتبط :
من وتو : ایران در سوریه دخالت نکند وگرنه سقوط می کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد مطهری از بازداشت روزنامه‌نگاران/سپاه در کار وزارت اطلاعات دخالت نکند



اخبار,اخبار سیاسی,انتخابات مجلس


 اخبار سیاسی - مطهری: بعید می‌دانم شورای نگهبان اجازه دهد مجلسی با اکثریت غیر اصولگرا تشکیل شود/نزد بعضی از اصولگرایان وقتی که می‌گویی اصلاح طلب، انگار گفته‌ای کافر

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس می گوید باید تلاش کنیم در انتخابات مجلس آینده افرادی وارد مجلس شوند که خود را نماینده مردم بدانند نه اینکه خود را نماینده نظام بدانند و فقط از نظام دفاع کنند.

به گزارش «تیک»،  علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای شورای راهبردی پویش امید ضمن خوشامدگویی، در پاسخ به سوالی درباره تفکر حضرت امام(ره) در رابطه با آزادی بیان و اندیشه، گفت: نظرات و رفتار حضرت امام(ره) در سال‌های جنگ بوده است و ممکن است ایشان کاری خلاف آزادی هم کرده باشد اما چون شرایط جنگی بوده قابل توجیه است.

 

مثلا زمانی امام فرمودند: "قلم‌های مسموم باید شکسته شود" و بلافاصله چندین روزنامه بسته شد چون پشت جبهه و روحیه مردم را تضعیف می‌کردند و گاهی مانند ستون پنجم دشمن عمل می‌کردند. اگر بخواهیم رفتار آن زمان امام را برای امروز مبنا قرار دهیم منطقی نیست و خود ایشان هم در اواخر جنگ فرمودند که از این پس براساس قانون عمل می‌شود. باید مبنا را قانون اساسی قرار دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با وضعیت حجاب در کشور و اینکه چرا این روزها تاکید بیشتری از سوی برخی گروه‌ها در این باره می‌بینیم ،اظهار داشت: وضعیت حجاب در کل کشور در مجموع قابل قبول است و این طور نیست که عصیانی صورت گرفته است. بحث در مورد بعضی موارد ناهنجار است که بیشتر متأثر از شبکه‌های ماهواره‌ای است.

 

این طور نیست که بدحجابی صرفا ناشی از جهل به فلسفه حجاب باشد. بسیاری از خانم‌های بد حجاب فلسفه حجاب را می‌دانند ولی به زبان حال می‌گویند دوست داریم این طور بیرون بیاییم. مثل پزشکی که درباره مضرات سیگار صحبت می‌کند و بعد یک سیگار روشن می‌کند. نمی‌توانیم بگوییم هر نوع بد حجابی دهن کجی به نظام است. بخشی از آن ناشی از تمایل زن به خودنمایی است.

وی افزود: بحث در این است که آیا دولت اسلامی در اینجا وظیفه‌ای دارد یا نه. یعنی همه قبول دارند که اساس، کار فرهنگی و تربیت دینی است، ولی پس از همه اینها اگر عده‌ای رعایت نکردند چه باید کرد؟عده‌ای مانند آقایان احمدی نژاد و مشایی می‌گفتند که دولت در این زمینه وظیفه‌ای ندارد. در حالی که قدرت اجرایی دست دولت است و طبق اجماع فقها آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است وظیفه دولت اسلامی است. مسائل اخیر در مورد حجاب بیشتر سیاسی است چون وضعیت حجاب نسبت به دولت گذشته تغییر چندانی نکرده است.

 

مثلا ساپورت‌پوشی از دوران آقای احمدی‌نژاد شروع شده است. حمله به دولت، جوانمردانه و منصفانه نیست، بیشتر جنبه سیاسی دارد ولی دولت موظف است بر پوشش اسلامی نظارت داشته باشد و نباید بی‌تفاوت باشد و البته باید از اماکن دولتی شروع شود.

مطهری تصریح کرد: اگر تمام اقدامات فرهنگی و تربیتی نیز انجام شود باز هم ناهنجاری در پوشش به دلیل عوامل خارجی و هوا و هوس‌ها وجود خواهد داشت، اینجا چه باید کرد؟ اسلام می‌گوید اینجا وظیفه دولت اسلامی است که امر به معروف و نهی از منکر را توسط ضابطین خودش اجرا کند.

وی با بیان اینکه گشت ارشاد در مواردی درست عمل نمی‌کرد و با برخی بی‌جهت برخورد می‌کرد،گفت: باید گشت ارشاد درست عمل کند و فقط با موارد بسیار ناهنجار برخورد کند. ضابطان آن هم باید آموزش دیده باشند و در برخورد با خانمها از خانمها استفاده شود و در برخورد با آقایان از آقایان. اعمال قانون در این مورد مانند اعمال زور در سوادآموزی عمومی یا بهداشت عمومی از قبیل واکسن زدن است که مصلحت جامعه چنین اقتضا می‌کند و مخالف آزادی نیست و مردم قبول می‌کنند.

مطهری در رابطه با انتخابات مجلس آینده  نیزگفت: ترکیب مجلس آینده از یک طرف به عملکرد دولت بستگی دارد و از طرف دیگر به نوع رفتار شورای نگهبان که سخت‌گیری بکند یا نه. اگر افراد مستقل و اصلاح طلب نیز کاندیدا باشند و در نتیجه مردم مشارکت قابل قبولی داشته باشند مجلس خوبی خواهیم داشت ولی اگر رد صلاحیت‌ها زیاد  باشد مشارکت مردم پایین می‌آید و مجلسی مانند مجلس کنونی خواهیم داشت. بعید می‌دانم شورای نگهبان اجازه دهد مجلسی با اکثریت غیر اصولگرا تشکیل شود.

وی تصریح کرد: راه سومی که خیلی‌ها با عنوان اعتدال پیشنهاد می‌کنند این است که معتدل‌های اصلاح طلب و اصولگرا بتوانند با یکدیگر کار کنند. انتظاری که از دولت می‌رفت همین بود ولی عملاً این طور نشد. انتقاداتی که اصولگرایان به دولت می‌کنند بیشتر ناشی از این است که آنها در امور اجرایی زیاد به بازی گرفته نشدند. برداشت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از اصل ولایت‌فقیه و اصل آزادی بیان و آزادیهای اجتماعی متفاوت است و در اینجا اختلاف فکری وجود دارد ولی در بقیه موارد اختلاف این دو گروه ناشی از تعصبات گروهی و تعلق خاطر به شخصیت‌هاست و واقعی نیست. به همین علت دیواری که بین خود کشیده‌اند مصنوعی است و با راه سوم می‌توان آن را شکست.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: نزد بعضی از اصولگرایان وقتی که می‌گویی اصلاح طلب، انگار گفته‌ای کافر. در طرف مقابل هم وقتی می‌گویی اصولگرا، آدمی با فکر بسته و خشن در نظرشان مجسم می‌شود. آقای پزشکیان اصلاح طلب است و من اصولگرا ولی ما همفکر هستیم و باهم همکاری داریم. این می‌تواند در سطح کشور گسترش پیدا کند و به صورت یک جریان در بیاید.

مطهری با بیان اینکه باید تلاش کنیم انتخابات خوبی برگزار شود و افرادی وارد مجلس شوند که خود را نماینده مردم بدانند نه اینکه خود  را نماینده نظام بدانند و فقط از نظام دفاع کنند، تاکید کرد: افرادی که بین دفاع از نظام و دفاع از حقوق مردم تضادی قائل نباشند و این دو را در طول هم بدانند نه در عرض هم. برای اینکه انتخابات سالم برگزار شود، یکی از لوازمش اصلاح قانون انتخابات است که پیش نویس آن در مجلس آماده شده. اگر نمایندگان واقعی مردم وارد مجلس شوند مجلس در رأس امور خواهد بود.
اخبار سیاسی - تیک