اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف در نزد ایرانیان مثل‌مصدق‌و امیرکبیر شد



اخبار,اخبارسیاسی, بیانیه هسته‌ای

هشتگ « Iran Talks» (گفت‌وگوی ایران) معروف‌ترین هشتگی بود که در این مدت مورد استفاده کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود. این هشتگ برای چند روز در ١٠ هشتگ پرترند توییتر قرار گرفته بود.

 روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: ساعت ٩ و ١٩ دقیقه پنجشنبه ١٣ فروردین است، تا این لحظه خبری از مذاکرات مخابره نشده. مردم نمی‌دانند که چه سرنوشتی در انتظارشان است. ادامه تحریم‌ها، ادامه مذاکرات برای رسیدن به یک راه‌حل یا توافق. اما ظریف بار دیگر برای ایران تاریخ ساز می‌شود و زمانی که تمام نگاه‌ها به شبکه‌های خبری و تلویزیون است در توییتر و فیس‌بوک می‌نویسد: «راه‌حل را یافتیم». «به لطف خدا و با حمایت و دعای شما راه‌حل‌ها را نهایی کردیم.

 

نوشتن متن را ظرف هفته آینده آغاز می‌کنیم.» این دو جمله دنیا را تکان داد. خبر توافق هسته‌ای که در قالب دو بیانیه در لوزان خوانده شد بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی داشته است. مردم ایران از چند روز مانده به پایان مذاکرات از طریق هشتگ‌هایی که به موضوع هسته‌ای ایران مربوط می‌شد، خبرهای این مذاکرات را دنبال می‌کردند. توییت ظریف بیش از ١٠هزار بار بازنشر شده است. اما مردم پس از اعلام این توافق واکنش‌های زیادی را نشان دادند. مردم هر‌کدام در اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک عکس‌ها و نوشته‌هایی را درباره مذاکرات هسته‌ای در لوزان منتشر کردند.

اکثر مردم از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به خصوص محمدجواد ظریف تشکر کردند. پس از اعلام خبر توافق توسط وزیر خارجه کشورمان مردم با هشتگ «تاریخ ایران به احترام تو خواهد ایستاد» به ابراز احساسات پرداختند. محمد در توییتر نوشت: «آقای ظریف به اندازه هشت سال از شما ممنونیم؛ اینکه توانستیم تحریم‌ها و انرژی هسته‌ای را از طریق دیپلماسی کنترل کنیم.» علی در فیس‌بوک نوشت: «نزدیک صد سال است که امریکا در هیچ مذاکره‌ای به این اندازه وقت نگذاشته است و این نشان می‌دهد که ایران می‌تواند با گفت‌وگو تمام مشکلات کشور را برطرف کند.» بی‌شک محمد‌جواد ظریف کسی بود که برای این مذاکرات از جان مایه گذاشته. یکی از کاربران نوشته است: «او هنگامی که می‌خواست بیانیه را بخواند همین‌طور سرفه می‌کرد و خستگی در چهره او مشخص بود. قطعا تاریخ به احترام او خواهد ایستاد.»

سال ٩٤ با امید شروع شد
بخش دیگری از مردم زیر توییت ظریف به او خسته نباشید گفته‌اند و مطالبی را برای او نوشته‌اند. یکی از کاربران توییتر نوشته: ایران بیش از هشت سال است که تحریم‌های ظالمانه‌ای را تحمل کرده است. کاربر دیگری نوشته: «باید از رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور تشکر کنیم که همان‌طوری که تحقیقات را برای انرژی هسته‌ای نگه داشتند، تحریم‌ها را از بین بردند.»

 

رضا در توییتر نوشت: «همه جوانان ایرانی منتظر شنیدن خبر این توافق بودند و حالا با امید بیشتری سال ٩٤ را شروع می‌کنیم.»پس از تمام شدن کنفرانس خبری ظریف مردم در برخی نقاط شهر به خیابان‌ها آمدند و شادی کردند. مردم با پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود «ظریف، عراقچی، تشکر تشکر» و با پرچم ایران خوشحالی می‌کردند. علی درباره این توافق گفت: «ما در طول تعطیلات نوروزی به خصوص شب‌ها خبرهای مذاکرات را دنبال می‌کردیم و برای ما اهمیت بسیار زیادی داشت، از زمانی که آقای روحانی رییس‌جمهور شدند ما منتظر لغو تحریم‌ها و حل شدن این مذاکرات بودیم، حالا امشب از این توافق بسیار خوشحالم و به نظرم ایران وارد یک دوره تازه خواهد شد.»

هشتگ مذاکرات بیش از یک میلیون توییت داشته است
مینا که به همراه خانواده خودش به خیابان ولیعصر آمده بود، درباره توافق گفت: «وقتی ما جلوی تلویزیون نشسته بودیم تا این خبر اعلام شود همه استرس زیادی داشتیم و باورمان نمی‌شد که قرار است طی چند ماه آینده تحریم‌های ایران برداشته شود و ما بتوانیم به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود ادامه دهیم، همیشه دیپلماسی بهترین راه است که ایران همراه با کشورهای اروپایی نشان دادند که دیپلماسی از هر راهی بهتر و کارساز‌تر است.»

هشتگ « Iran Talks» (گفت‌وگوی ایران) معروف‌ترین هشتگی بود که در این مدت مورد استفاده کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود. این هشتگ برای چند روز در ١٠ هشتگ پرترند توییتر قرار گرفته بود. هشتگ گفت‌وگوی ایران از دور قبلی مذاکرت که در ژنو انجام شد تا مذاکرات لوزان بیش از یک میلیون و صد هزار توییت را به خود اختصاص داده است. همچنین هشتگ ایران (Iran٨٦٠) هزار توییت را به خود اختصاص داده است. از میان تمام این توییت‌ها بیش از ٦٠ هزار توییت به زبان فارسی نوشته شده است. از سویی دیگر کاربران در شبکه‌های اجتماعی درباره اظهارات اوباما مطالبی را نوشتند. یکی از کاربران در توییتر نوشت: «همین اندازه که رییس‌جمهور امریکا به صورت رسمی اعلام کند که تحریم‌ها نتوانست ایران را از مسیر خودش منحرف کند نشان می‌دهد که مردم چه اندازه می‌توانند استقامت داشته باشند، باید به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خسته نباشید بگوییم.»

یکی دیگر از کاربران در فیس‌بوک نوشت: به نظرم تفاوتی میان بیانیه فارسی و انگلیسی وجود نداشت و امیدوارم با توجه به اینکه امسال هم به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده است از تیم مذاکره‌کننده و سیاست‌های دولت حمایت شود. ایران از امروز می‌تواند به دنیا نشان دهد که به جای جنگ و هر کار دیگری از طریق دیپلماسی مشکلات خودش را برطرف می‌کند. مرتضی که با پرچم ایران به خیابان شریعتی آمده بود، گفت: «ما باورمان نمی‌شد که امشب این خبر اعلام شود به این دلیل که تا شب گذشته خبرهای خوبی از مذاکرات شنیده نمی‌شد اما وقتی آقای ظریف در توییتر نوشت که راه‌حل‌ها پیدا شده فهمیدم که بالاخره مذاکرات به نفع ایران تمام شد.

ظریف مثل مصدق و امیرکبیر بود
محسن در توییتر نوشت: «وقتی ما می‌توانیم کاری کنیم که امریکا با ایران بیش از ٩ ساعت در یک شب مذاکره کند نشان می‌دهد که دیپلماسی ایران پاسخ داده است و می‌توانیم این‌گونه بر مشکلات خودمان غلبه کنیم.» همچنان شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر خبر توافق هسته‌ای ایران قرار گرفته است. میترا درباره ایران پس از مذاکرات در فیس‌بوک نوشته است: «به‌نظرم ایران به دو دوره تقسیم می‌شود و حالا ایران پس از توافق هسته‌ای قطعا می‌تواند قدرت بیشتری را نسبت به گذشته در منطقه به دست بیاورد، ما همان‌طوری که می‌توانیم به تحقیقات خودمان در زمینه هسته‌ای ادامه دهیم، می‌توانیم با شرکت‌های خارجی و بانک‌ها ارتباط داشته باشیم و این بسیار خوب است.»

یکی از نکاتی که مردم در شبکه‌های اجتماعی و خیابان‌ها به آن اشاره می‌کردند بازگشت امید به بازار کار و در میان جوانان در ایران است. علی آقا که به قول خودش ٨٠ساله است در ماشین فرزندهایش نشسته و خوشحال است. او می‌گوید: وقتی این جوان‌ها را دیدم که در مقابل تلویزیون با شنیدن این خبر خوشحالی می‌کنند یاد زمان جنگ و خبر تمام شدن جنگ افتادم. باید از ظریف تشکر کنیم که مثل امیرکبیر و مصدق برای ایران مبارزه کرد و این‌گونه امید و شادی را به مردم و جامعه بازگرداند.

 

 اخبار  اجتماعی  -  اعتماد 


ویدیو مرتبط :
رهبر ملی ایرانیان - دکتر محمد مصدق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف ممکن است در آینده مانند امیرکبیر و مصدق سرنوشت ایران را تغییر دهد / توافق وین، ترکمنچای نیست



اخبار,اخبار سیاست خارجی,استفان کینزر

کینزر در کتاب «همه مردان شاه» کودتای ۲۸ مرداد را در قالب روایتی داستانی و رمان‌گونه مورد بررسی قرار می‌دهد و به تأثیر آن بر روابط ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

 استفان کینزر نویسنده و استاد پژوهشگاه مطالعات بین‌المللی واتسون در دانشگاه براون است. او که سال های متمادی خبرنگار نیویورک تایمز بود و از پنجاه کشور جهان برای این نشریه گزارش تهیه می کرد، کتاب های بسیاری در مورد اوضاع خاورمیانه و ایران نوشته است.

کینزر در کتاب «همه مردان شاه» کودتای ۲۸ مرداد را در قالب روایتی داستانی و رمان‌گونه مورد بررسی قرار می‌دهد و به تأثیر آن بر روابط آمریکا و ایران می پردازد.

هفته نامه «طلوع صبح» در گفتگویی کوتاه، نگاه کینزر به توافق هسته ای را جویا شده است.

یک ماه پیش، ایران و 1+5 بعد از دوازده سال مذاکره به توافق رسیدند. ارزیابی تان از این توافق چیست و چه عاملی موجب شد که طرفین به سمت آن حرکت کنند؟
ایران به عنوان قدرت شیعی، دشمن جنبش های سنی رادیکال مانند داعش، القاعده و طالبان است. اگر امریکا حقیقتا به دنبال مبارزه با این جنبش ها است، پس ایران شریکی معقولانه است.

در همین حال، فرصت های اقتصادی، ایران و آمریکا را به سمت توافق سوق دادند. ایران بزرگترین بازار مصرفی دست نخورده جهان با 80 میلیون انسان باسواد است که به محصولات امریکایی علاقمندند. باتوجه به اینکه ایران منابع نفت و گاز انقدر دارد که انچه می خواهد را خریداری کند، پس سود اقتصادی بالقوه بزرگی اینجا وجود دارد.

ایران همچنین بر دیگر مناطق خاورمیانه از جمله عراق، سوریه و یمن تاثیر می گذارد. اوباما معتقد است که می تواند به کمک ایران مناقشه های منطقه ای را حل کند.

مذاکرات وین چه تمایز و ویژگی داشت که وزرای خارجه شش قدرت جهانی به همراه ایران را مجبور به اقامت 3 هفته ای در وین کرد؟
خب، ظریف و کری مصمم بودند تا توافق را به سرانجام برسانند. شکست خیلی اتفاق بدی بود. هر دو از این مسئله اگاه بودند و تلاش های زیادی را همراه با تیم هایشان برای دستیابی به بهترین توافق ممکن انجام دادند.

پس از اعلام توافق، سر و صداهای بلندی از کنگره امریکا بلند شد که خواستار نابودی توافق بودند، باتوجه به چنین شرایطی، ایا توافق پایدار خواهد ماند؟
مخالفت با توافق در واشنگتن چندان به اعمال و رفتار ایران ربطی ندارد. خاطره ی اقدامات گذشته از جمله ماجرای گروگانگیری سفارت امریکا باعث شده که چشمان ما در مقابل منافع ملی کور شود و نبیند. ما انچه را دشمن ترین دشمنان تهران به ما می گویند را قبول می کنیم و ایران را به عنوان کشوری که به ما ضربه ای بزرگ وارد کرده تلقی می کنیم، اما ضربه هایی که خود به ایران زدیم را نمی بینیم و به آن توجه نمی کنیم.

با این حال، باید بگویم که این احتمال وجود دارد که کنگره توافق را رد کند، اما اوباما رای انها را وتو می کند و همین مسئله موجب اجرای توافق می شود.

اکنون که توافق منعقد شده است، محمدجواد ظریف بین ایرانیان به شدت محبوب شده و بسیاری از او به عنوان مصدق و امیرکبیر زمانه یاده کرده اند. باتوجه به مطالعات گسترده ای که در مورد تاریخ ایران داشته اید، ارزیابی تان از این موضوع چیست؟
ظریف این لیاقت را دارد که اعتبار زیادی از توافق نصیبش شود، همینطور جان کری. با این حال این تنها، «یک» واقعه بوده است. امیر کبیر و مصدق رهبران ملی بودند که عمیقا سرنوشت ایران را تغییر دادند. ظریف نیز ممکن است بتواند زمانی در آینده این کار را انجام دهد، با این حال او اکنون یک مذاکره کننده موفق است و همین هم کافی است که ایرانیان به وجود او افتخار کنند.

همانطور که برخی از نمایندگان کنگره و منتقدان توافق هسته ای در آمریکا به شدت این موافقتنامه را مورد نکوهش قرار داده اند، در ایران نیز برخی ضمن انتقاد از این توافق، آن را یک ترکمنچای خوانده اند. باتوجه به ین مسئله، ایا اساسا این معاهده را ترکمنچایی برای امریکا یا ایران می دانید؟
این توافق کاملا برخلاف و عکس ترکمنچای است چراکه توافق وین بین دو طرف و براساس احترام مقابل به سرانجام رسید و برای طرفین منافع به بار آورد. این توافق به منزله تسلیم حقوق حاکمیتی یا ضربه به فردی نیست.

باتوجه به توافق منعقد شده بین ایران و 1+5، برخی بر این باورند که این موافقتنامه می تواند سراغازی برای بهبود روابط ایران و امریکا باشد، شما چطور فکر می کنید؟
دشمنی بین ایران و امریکا در عرصه ی جهانی 36 سال قدمت دارد. روابط مسمومی مثل این مورد، در ساختاری قرار گرفته اند که شکستن این ساختار به طور فوق العاده ای دشوار است. در واقع وضعیت به شکلی است که تهران و واشنگتن به دنبال دلایل جدیدی برای نفرت از یکدیگر می گردند. اکنون دو کشور باید سعی کنند از این حالت خارج شوند.
 
 اخبار سیاست خارجی - طلوع صبح