اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف در مجلس: اخم و لبخند ابزار مذاکره‌اند/ دستاوردها با دید منافع ملی نقد شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اخبار سیاسی - وزیر امور خارجه در مجلس حضور یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز(چهارشنبه) میزبان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و رییس هیات مذاکره کننده با 1+5 هستند.

به گزارش ایسنا، قرار است وزیر امور خارجه گزارشی از روند توافق صورت گرفته بین ایران و 1+5 به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
 
همچنین سه نفر از نمایندگان مجلس به قیدقرعه سوالات، ابهامات و مسائل مختلف پیرامون مذاکرات انجام گرفته بین ایران و شش قدرت صنعتی جهان را مطرح خواهند کرد.
 
عراقچی معاون وزیر امورخارجه نیز ظریف را همراهی می‌کند.

 

----------------------------


اخم و لبخند ابزار مذاکره‌اند/ دستاوردها با دید منافع ملی نقد شود

وزیر امور خارجه از مردم خواست تا برای نقد مذاکرات و توافق هسته‌ای اخیر انصاف و منافع ملی را در نظر بگیرند و دستاوردها را با دید منافع ملی نقد کنند.


به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وظیفه‌ای که بر عهده من و همکارانم از سوی شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری واگذار شده بود حتما وظیفه آسانی نبود، همه ما از ابتدا واقف بودیم وارد شدن به مذاکره با دشواری‌های اساسی روبه رو خواهد بود؛ چرا که مذاکره به معنی ورود به حوزه‌ای است که حتما نمی‌توانید همه خواسته‌هایتان را از آن بدست آورید.

وی اضافه کرد: در مذاکره لااقل دو طرف وجود دارد و هر طرفی باید بتواند یا با رضایت کامل یا با رضایت نسبی از مذاکره خارج است طبیعی است وقتی نتوانتد تمام خواسته‌هایتان را از این طریق بدست آورید در مقابل نقد و نگرانی قرار می‌گیرد و حتی حملاتی به شما می‌شود؛ الان همین وضع را مشاهده می‌کنیم.

ظریف ادامه داد: همه کسانی که در مذاکره بودند یا به صورت واقعی یا در یک بازی زرگری فعلا همه‌شان مورد نقد هستند، طبیعی است در مذاکره همان میزانی که شما بدست می‌آورید باید در مورد نکاتی توافق کنید؛ مهم این است که با چشم باز و با توجه به عواقب تصمیم‌تان با ملاحظه همه جوانب با توجه به مجموعه نگرانی‌ها، توانمندی‌ها و خواسته‌های که مقامات بالاتر نسبت به آن دارند و توقعاتی که مردم دارند وارد معرکه شوید. واقعا هم معرکه است،‌ خوش و بش نیست.

وزیر خارجه اضافه کرد: من بارها گفته‌ام که لبخند و شوخی دیپلماتیک در واقع پوششی برای بحث‌های بسیار تلخ،‌ تند و چالشی است شما یک لبخند ابتدای جلسه و یک لبخند آخر جلسه می‌زنید و تمام جلسه را به بحث و چالش و اختلاف نظر می گذارنید که این هم امر طبیعی است؛ همه اینها چه اخم و لبخند جز ابزار مذاکره هستند.

ظریف یادآور شد: همه برای این است که در نهایت منافع کشور را حفظ و حراست کنید؛ من و همکارانم هم حتما این ادعا را نداریم که امکانش نبود مذاکرات از این بهتر انجام شود اما فعلا قرعه فال به نام من دیوانه زدند و ما هم با افتخار این قرعه فال را پذیرفتیم تا با توهم اینکه نتیجه کار ما به شکلی باشد که هیچ نقدی به آن وجود نداشته باشد بلکه حتما نقد است ما هم خیلی از نقد هم استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: من تقاضا کردم دوستان همیشه انصاف و منافع ملی را در ذهن داشته باشند شاید اولی هم ضرورت نباشد و توقع بی‌جایی است من از دوستانی که در جلسه نبودند توقع ندارم بدانند در این ده‌ها ساعتی که شش کشور بزرگ جهان با ما در این مذاکرات بودیم چه گذشت.

ظریف در ادامه خاطر نشان کرد: اینها قوی‌ترین کشورهای دنیا هستند که همه به ابزار حیوانی سلاح هسته‌ای مسلح هستند و حداقل دو تا از اینها می‌توانند خودشان و کل دنیا را ده‌ها بار نابود کنند، آنها امنیت را در این می‌بینند که اگر طرف مقابل از سلاح هسته‌ای استفاده کند آنها هم می‌توانند استفاده کنند؛ در واقع آنها امنیت را در دیوانگی می‌جویند، ولی به هر حال اینها طرف مذاکره هستند لذا این کار دشوار است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: کسانی که در جلسه نبودند نمی‌توانند در این قسمت با انصاف و کامل قضاوت کنند زیرا آنها نتیجه را می‌بییند و بررسی می‌کنند، اما من احساس می‌کنم ضرورت دارد دوستان توجه به منافع ملی را مد نظر قرار دهند و بدانند قسمت کوچکی از مذاکره در اتاق مذاکره می‌گذرد و قسمت عمده بعد از آن اتفاق می‌افتد که به آن می‌گویند چرخ دادن خبری.

وی اضافه کرد: لحظه‌ای که هنوز سر میز مذاکره بودیم کاخ سفید چیزی به اسم "صفحه واقعیات" منتشر کرد چرا آنها متن را نمی‌دهند؟ زیرا می‌خواهند چرخه مورد نظرشان را در آن لحاظ کنند دیگرانی را هم صحبت می‌کنند هیچ کدام از موضع ملی تنازل نمی‌کنند و همه بالاتر را می‌گیرند لذا درخواست من این است که دستاوردها را باید با دید منافع ملی نقد کنند.

 وزیر امور خارجه با حضور در مجلس شورای اسلامی به تشریح روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 پرداخت و گفت: این توافق‌نامه شامل شش لایه کلیات، شفاف‌سازی، حفظ وضعیت موجود، کاهش‌ها، اقدامات اعتمادساز و گام نهایی است.

ظریف در تشریح جزئیات مذاکرات انجام شده با 1+5 خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اکنون درخصوص متن توافق‌نامه صحبت می‌کنم.

وی افزود: بنده چند متن آورده‌ام که به صورت فایل تقدیم مسئولان محترم مجلس شده است که باید در کامپیوتر‌های مقابل شما قرار گیرد. این متن‌ها شامل چهار فایل است؛ یکی متن اصلی توافق است که کل متن در مقابل دوستان قرار دارد، متن دیگر شامل ترجمه دقیق متن انگلیسی است و یک متن ترجمه کلمه به کلمه به جز چند عنوان است.

وی افزود: جدول مربوط به اقدامات ایران و 1+5 یک جدول است که آن را توضیح می‌دهم. بنده اصل این جدول را مقایسه می‌کنم ضمنا خود دوستان می‌توانند این کار را انجام دهند. بنده این توافق را به چند لایه تقسیم کرده‌ام که لایه کلیات، شفاف‌سازی حفظ وضعیت موجود، کاهش‌ها و اقدامات اعتمادساز و گام نهایی است.

ظریف با تشریح مفاد شش گانه توافق انجام شده بین ایران و 1+5 گفت: در کلیات چند نکته از متن استخراج کرده‌ام یک نکته، درباره توافق پیرامون یک راه حل جامع شامل اقدامات اولیه و گام نهایی برای رفع نگرانی‌ها است که اگر یک جز آن اجرا نشود اصلا کل آن به درد نمی‌خورد عنوان این متن "برنامه اقدام" برای شش ماه است.

رئیس هیات مذاکره کننده افزود: این اقدامات یک بخش مربوط به ایران، یک بخش مربوط به 1+5 و یک بخش مشترک است. یک نقطه مشترک دیگر ایجاد کمیسیون مشترک است؛ البته آژانس می‌تواند بر اجرای این توافق‌ نظارت کند ولی ابزاری برای اجرای درست توافق توسط طرفین وجود ندارد. بنابراین با مشارکت ایران و 1+5 این نظارت انجام می‌شود و بقیه نظارت‌ها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیدگی می‌شود.

ظریف تصریح کرد: نکته دیگر دوره شش ماه اول است که در صورت توافق تمدید می‌شود. نکته دیگر حفظ فضای سازنده است که باید از سوی دو طرف انجام شود. این لایه اول کلیات است.

وزیر امور خارجه با تشریح اجزای لایه دوم گفت: لایه دوم شامل شفاف‌سازی مواضع است در این بخش ایران دو شفاف‌سازی انجام داده است اول تضمین غنی‌سازی است و دوم اعلام عدم پیگیری سلاح هسته‌ای است. این مساله در متن در قالب کلمه "تاکید مجدد" استفاده شده است این کلمه یعنی در بالاترین سطح نظام یک بار گفته‌ایم که سلاح هسته‌ای حرام است و حالا مجددا آن ر ا تکرار می‌کنیم.

رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی و 1+5 تصریح کرد: بهره‌گیری کامل ایران از حق انرژی هسته‌ای یک بخش این لایه است. این بخش را کمی توضیح می‌دهم براساس ماده 4 ان.پی.تی هیچ چیز نمی‌تواند اعضای ان.پی.تی را از حق غیرقابل انتزاعشان محروم کند. از این حق هیچکس برای استفاده، تولید و توسعه انرژی هسته‌ای نمی‌تواند محروم کند. این حق برای صاحب‌حق وجود دارد چه به رسمیت شناخته شود و چه به رسمیت شناخته نشود احترام به این حق ضروری است.

وی افزود: این حق در ان.پی.تی و متن توافق گفته شده است. اما آمریکا‌یی‌ها چنین چیزی در سخنانشان نمی‌گویند به خاطر همین فورا در توییتر یک متن انگلیسی منتشر کردند.

ظریف ادامه داد: حق بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای متن توافق‌نامه است در کنفرانس بازنگری در سال 1990 و سال 2010 در ان.پی.تی گفته شده است کشورها باید تصمیم‌گیری و انتخابشان راجع به چرخه سوخت،‌ مورد احترام قرار گیرد و هیچ‌جا درباره نیروگاه و این مسائل صحبت نشده است.

ظریف افزود: در کنفرانس بازنگری سال 1990 و 2010 و یک بار در مجمع عمومی در سال 1978، انتخاب کشورها به رسمیت شناخته شده است؛ از این رو آنچه در متن توافق آمده بهره‌برداری کامل ایران از حق شبه معاهده است.

وی تصریح کرد: جمله بعدی، برنامه هسته‌ای ایران یک قسمت از راه‌حل است که مورد تاکید قرار گرفته است این کار باید در قالب یک چارچوب باشد که جزئیات آن باید طی شش ماه به توافق طرفین برسد. 1+5 اعلام می‌کند همه تحریم‌های سازمان ملل متحد و تحرم‌های دو و چند جانبه بدون شرط باید برطرف شود.
این خبر تکمیل میی شود.

 

 


ویدیو مرتبط :
وزیر خارجه ایران: ما برای منافع ملی مذاکره می کنیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس::مذاکره با آمریکا منطقه ممنوعه نظام نیست



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عوض حیدرپور:مذاکره با آمریکا منطقه ممنوعه نظام نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر آمریکا با سه شرط ایران موافقت کند به طور قطع بحث رابطه با آمریکا قابل مذاکره و قابل حل است و با اجازه مقام معظم رهبری این کار شدنی است.

عوض حیدرپور شهرضایی درباره اظهارات علی اکبر صالحی در اجلاس امنیتی مونیخ پیرامون مذاکره مستقیم با آمریکا اظهار کرد: موضع صالحی موضع نظام بوده است و باید بگویم حقیقتاً مذاکره با آمریکا منطقه ممنوعه نظام نیست و ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که گفت‌وگو بهترین راه حل و بهترین راهکار برای حل مسائل و مناقشات میان کشور‌ها است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: علی القاعده ما سه راه داریم گفت‌و‌گو، قهر و یا جنگ و نزاع، جنگ و نزاع اصلاً پسندیده نیست و قهر هم در اسلام توصیه نشده بنابراین تنها راه گفت‌و‌گو باقی می‌ماند.

وی افزود: البته آقای صالحی این عنوان مشروط را گذاشته است که آمریکا باید ایران را به عنوان یک کشور مستقل و تابع اسلام و قرآن به رسمیت بشناسد و در ذهن داشته باشد که این ملت ایران هستند که از نظام جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌کنند و بنابراین دست از دشمنی با نظام بردارد.

حیدرپور تصریح کرد: اگر آمریکا با این سه شرط موافقت کند به طور قطع بحث رابطه با آمریکا قابل مذاکره و قابل حل است و با اجازه مقام معظم رهبری این کار شدنی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی درباره پخش فیلم ملاقات سعید مرتضوی با فاضل لاریجانی در سایت یوتیوب تاکید کرد: این موضوع قطعاً مورد پیگیری کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار خواهد گرفت و حتی تهیه فیلم در سازمان تامین اجتماعی اقدامی مجرمانه بود حتی نشان دادن این فیلم در مجلس هم اقدامی مجرمانه بود و برداشت ما این است که قوه قضاییه باید به این موضوع رسیدگی کند.

وی درپایان گفت: هیچ منبعی جز دولت نمی‌توانسته است این فیلم را در سایت خارجی توزیع کند و باید با تهیه کنندگان و پخش کنندگان این فیلم برخورد جدی انجام بگیرد./ایلنا