اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف بازی فیس بوک را برد


جواد ظریف در پنج روز مذاکرات نفسگیر ژنو نیز لحظه ای از شبکه های اجتماعی غافتل نشد؛ رقم باورنکردنی لایک های آخرین پستش نشان از موفقیتش در فضای مجازی است.


 روزنامه هفت صبح: جواد ظریف در پنج روز مذاکرات نفسگیر ژنو نیز لحظه ای از شبکه های اجتماعی غافتل نشد؛ رقم باورنکردنی لایک های آخرین پستش نشان از موفقیتش در فضای مجازی است.

«دوستان سلام

ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد، فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست.»

از آن روزی که جواد ظریف با گرفتن رأی اعتماد از مجلس کار خود را شروع کرد شاید کمتر کسی پیش بینی می کرد وزن سیاست ورزی این سیاستمدار در دنیای مجازی به اندازه سیاست ورزی او در پهنه دیپلماسی ادامه پیدا کند. او سیاستمدارانه راه فیس بوک و شبکه های اجتماعی را در پیش گرفت تا موجی عظیم از حمایت های اجتماعی را همراه خود کند و در این راه البته بسیار موفق عمل کرد. ظریف در هر شرایط و موقعیتی تلاش کرد تا بازدیدکنندگان صفحه خودش را با آن همراه سازد و اطلاعات دسته اولی به آنها بدهد.

وزیر امور خارجه با ذکاوت خود به درستی این حس را به بازدیدکنندگانش منتقل کرد که آنها نیز بخشی از عرصه سیاست کشور هستند و باید در جریان ریز وقایع و اتفاقات قرار گیرند (نگاهی که در میان سیاستمداران داخلی تا به حال کمتر نشانه ای از آن به چشم می خورد و تا پیش از این کاربران دنیای مجازی با حسرت به تعامل دیپلمات های خارجی با کاربران کشورشان نگاه می کردند) همین نگاه سیاستمدارانه ظریف باعث شد تا او در پنج روز مذاکرات نفسگیر ژنو نیز لحظه ای از شبکه های اجتماعی غافل نشود و کاربرانش را در جریان مذاکرات قرار دهد.

الگوی رفتاری او به گونه ای بود که کاربران صفحه اجتماعی اش به این باور رسیدند که خبرهای مهم و حساس پیش از انتشار در خبرگزاری ها از طریق صفحه شخصی ظریف منتشر می شود و این صفحه به یک منبع قابل اتکا برای کاربران تبدیل شد.

ظریف در روزهایی که همه خبرنگاران داخلی و خارجی در جلوی هتل اینترکانتیننتال منتظر بودند تا کوچکترین خبری از مذاکرات را مخابره کنند همین الگوی رفتاری را اجرا کرد و خبر توافق در مذاکرات را پیش از همه در صفحه توئیتر و فیس بوک خود اعلام کرد. ماجرا البته سویه های دیگری نیز دارد و ظریف با پاسخ های کم اما حساب شده خود و همچنین متن استاتوس های خود تلاش می کند تا کاربرانش یک رابطه دو طرفه را احساس کنند و اطمینان داشته باشند که نظراتشان توسط خود ظریف خوانده و مورد توجه قرار می گیرد.

همه این موارد ظریف را به مرد بلامنازع شبکه های اجتماعی تبدیل کرده و از او یک سیاست ورز قهار دنیای مجازی ساخته است.در ادامه نگاهی داریم به فعالیت مجازی او و کاربرانش در پنج روز مذاکرات ژنو.

شنبه 25 آبان

جواد ظریف چد روز پیش از آغاز مذاکرات ژنو سیاست ورزی در فیس بوکش را آغاز کرد و در 25 آبان ماه کمیک استریپی مربوط به خودش را که در ماهنامه خط خطی کار شده بود به اشتراک گذاشت. کمیک استریپی که در حاشیه کمردرد ظریف در مذاکرات قبلی به چاپ رسیده بود و در آن نشان می داد که ظریف به علت کمردردش نزد یک پزشک رفته است و او مشغول راهنمایی و توصیه است. در کمیک استریپ مذکور پزشک به جواد ظریف می گوید: «دیگه کارای سنگین مثل مذاکره با آمریکا و اتحادیه اروپا ممنوعه. فقط می تونی کارای سبک مثل مذاکره با گامبولافاسو رو انجام بدی!» انتخاب هوشمندانه ظریف در به اشتراک گذاشتن کمیک استریپی که به چند ماه قبل مربوط می شد به خوبی تنور را داغ کرد و از همان روزهای پیش از مذاکرات موجی حمایتی از ظریف در صفحه شخصی اش آغاز شضد.

سه شنبه 28 آبان


وزیر امور خارجه یک روز پیش از آغاز مذاکرات با بارگذاری صحبت های خود در ارتباط با حقوق هسته ای ایران در یوتیوب بار دیگر ظرفیت های استفاده از شبکه های اجتماعی را به رخ همگان کشید. او در این کلیپ که با زبان انگلیس و زیرنویس زبان های مختلف تهی شده بود بر حقوق هسته ای ایران تاکید کرد و در آخر آن خطاب به کشورهای مذاکره کننده گفت: «یا با هم می بریم یا با هم می بازیم.» همین یک جمله کافی بود تا کاربران او در صفحه شخصی اش بار دیگر به وجد بیایند و موجی از حمایت ها در کامنت ها به راه بیفتد.

چهارشنبه 29 آبان

او اولین گزارش خود از مذاکرات را در همان روز اول در صفحه شخصی اش کار کرد. گزارشی که مثل همیشه در ابتدای نوشته اش مقداری شخصی نویسی انجام داده بود تا همان حس همیشگی را به کاربرانش منتقل کند. او در ابتدای نوشته خودش نوشته بود: «سیاعت 7 و ربع بعدازظهر چهارشنبه به وقت ژنو (9 45 دقیقه به وقت ایران عزیز) است. از جلسه کوتاه عمومی مذاکرات 1+5 برگشته ام و همکارانم وارد مذاکرات دوجانبه با هیات ها شده اند. فرصتی شد تا بعد از چند روز، گزارش کوتاهی را خدمت شما تقدیم کنم. بالاخره بعد از یک تاخیر دو هفته ای دیروز موفق شدم یک سفر سه ساعته به رم داشته باشم.»

او پس از اشاره به ماجراهای بمب گذاری های بیروت دوباره همان خط گزارشی خود را پی گرفت و از گفتن جزئیاتی مانند مسیرهای رفت و آمدی، مصاحبه ها و ... نیز دریغ نکرد.

پنجشنبه 30 آبان


در این روز ظریف به بارگذاری یک تصویر برای کاور صفحه خود بسنده کرد که همین اتفاق نیز واکنش های جالبی را نیز به همراه داشت. در متن تصویر یک بیت شعر با این متن قرار داشت: «گر هزاران دام باشد در قدم، چون تو با مایی نباشد هیچ غم». نوشتهای که با واکنش طنزآمیز یکی از کاربران همراه بود و در زیر آن نوشت: «دکتر دل به مذاکرات نمی دیا! همه ش فیس بوکی! (زنده باشید جناب ظریف ...)» در حالی که کسی انتظار پاسخ به این کامنت را نداشت اما ظریف سیاست ورزی خود را با پاسخی شیرین و زیرکانه به این کامنت ادامه داد: «تازه از مذاکرات نفسگیر سه ساعنه آمدم بیرون. فکر کردم با شما بودن و از خدا یاد کردن بهترین راه تمدید قواست.»

جمعه اول آذر


در حالی که اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات ژنو مخابره می شد اما جواد ظریف در نوشته ای با خوشبینی به ماجراها نگاه کرد و روند مذاکرات را مثبت دانست. او در پست خود نوشته بود: «ساعتی ک بعدازظهر جمعه به وقت ژنو (سه و نیم به وقت ایران) است.

 دیروز و امروز نزدیک شش ساعت مذاکره فشرده رسمی با خانم اشتون و ساعت ها مذاکرات رسمی و غیررسمی با اعضای 1+5 داشتیم. آنها هم چندین ساعت مذاکره در بین خودشان برای هماهنگ کردن مواضع داشته اند. مذاکرات خوب پیش می رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم. امیدوارم به یاری خدا و با دعای شما از این مرحله هم با موفقیت بگذریم و بتوانیم از حقوق و منافع ملت بزرگ ایران حراست کنیم. بسیار به دعای خیر شما نیاز داریم.» یک پست توأم با امیدواری و البته مثل همیشه شریک کردن کاربران در اتفاقات و تقویت یک رابطه دوطرفه.

همین پست ظریف خیال کاربران را راحت کرد که توافق بیش از آنچه تصور می شود، نزدیک است و باید به صحبت های وزیر امور خارجه خود اطمینان کنند.

یکشنبه 3 آذر


در حالی که بسیاری از خبرنگاران و مردم تا صبح بیدار بودند که خبرهای نهایی از مذاکرات را دنبال کنند، این جواد ظریف بود که اولین خبر توافق در مذاکرات را مخابره کرد. او این بار صفحه تئیتر خود را انتخاب کرده بود که این خبر را برای اولین بار در جهان از آن مخابره کند، صفحه ای که البته او در آن کمتر حضور پیدا می کند و تاکنون مدیریت آن را تائید نکرده است.

ساعتی بعد نیز این خبر را در صفحه فیس بوک خودش منتشر کرد. در ساعت 6:35 روز گذشته و در حالی که هنوز بسیاری از رسانه ها خبرهای قطعی از توافق در مذاکرات را در اختیار نداشتند و هیچ کدام از وزیران امور خارجه در این رابطه به اظهار نظر نپرداخته بودند، جواد ظریف در فیس بوک خودش نوشت: «ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست.»

به این ترتیب این دیپلمات فیس بوک باز در حساس ترین و سخت ترین شرایط نیز کاربرانش را فراموش نکرد و با این پست خود موج ایجاد شده توسط خودش را به درستی هدایت کرد و به سرانجام رساند.

چکیده

- وزیر امور خارجه یک روز پیش از آغاز مذاکرات با بارگذاری صحبت های خود در ارتباط با حقوق هسته ای ایران در یوتیوب بار دیگر ظرفیت های استفاده از شبکه های اجتماعی را به رخ همگان کشید.

- جواد ظریف چند روز پیش از آغاز مذاکرات ژنو سیاست ورزی در فیس بوکش را آغاز کرد و در 25 آبان ماه کمیک استریپی مربوط به خودش را که در ماهنامه خط خطی کار شده بود به اشتراک گذاشت.


ویدیو مرتبط :
فیس بوک چیست؟ کمک به اسرائیل با ورود به فیس بوک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پدر ۲۰۰ دلار به دختر خود می دهد تا وی ۵ ماه فیس بوک بازی نکند!



 

پدری اهل بوستون در یک موافقتنامه عجیب و غریب از دختر خود امضا گرفت تا بمدت 5 ماه وارد فیس بوک نشود و در عوض این کار 200 دلار دریافت کند.
پدر دختر 14 ساله با ارسال موافقتنامه روی اکانت دخترش در فیس بوک، خبر یک رسانه های بوستون شد.
در این موافقتنامه دختر 14 ساله متعهد شده تا ظرف 5 ماه آینده وارد فیس بوک نشود و پسورد خود را به پدرش بدهد تا از ورود وی به فیس بوک جلوگیری کند.
اعتیاد استفاده از فیس بوک بین نسل جدید مشهود بوده و نوجوانان بیشتر از بقیه در معرض چنین اعتیادی قرار گرفته اند.
رسانه ها نوشتند راه حل این پدر بوستونی کاملا جالب و قابل توجه است و با پرداخت 200 پوند دختر خود را ترغیب کرده اند تا از اعتیاد به فیس بوک دست بردارد.
این پول کم کم و بعداز اینکه پدر متوجه شود واقعا دخترش وارد فیس بوک نشده، پرداخت خواهد شد.
در متن قرار داد دسترسی کامل پدر خانواده به اکانت فیس بوک و غیر فعال کردن آن ذکر شده است تا دعوایی پیش نیاید.

فیس بوک , اخبار گوناگون

منبع:khabaronline.ir