اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: اگر ۱+۵ جدیت داشته باشد مسئله هسته‌ای ایران قابل حل است



مجلس اعلای اسلامی عراق,مذاکره ایران با گروه 5+1

ظریف: اگر ۱+۵ جدیت داشته باشد مسئله هسته‌ای ایران قابل حل است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر طرف مقابل ایران در بحث هسته‌ای جدیت و درایت داشته باشد، این مسئله قابل حل است.

به گزارش فارس، عادل عبدالمهدی معاون سابق رئیس جمهور عراق و از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق که در ایران به سر می‌برد، امروز (دوشنبه) در تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که مناسبات دوستانه و نزدیک تهران - بغداد و آخرین تحولات منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، ظریف انجام اولین سفر خود به عراق پس از تصدی به این سمت را نشانه اهمیت منطقه به ویژه عراق برای جمهوری اسلامی ایران و متبرک کردن این مسئولیت با زیارت عتبات متبرکه توصیف کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اوضاع خطیر منطقه به ویژه سوریه و تأکید بر اینکه تروریسم در منطقه ریشه خارجی دارد، سوابق ایجاد فتنه در افغانستان و عراق به هزینه مردم این کشورها و تلاش بیگانگان برای ایجاد توازن مورد نظر خود در منطقه را یادآور شد و تصریح کرد که با جلوگیری از جنگ بر ضد سوریه، طرفداران افراط و تکفیری‌ها در منطقه ناکام شدند.

ظریف با تأکید بر اینکه ما ایران و عراق را از یکدیگر جدا نمی‌دانیم، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت بیشتر همکاری‌های فیمابین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، امور عمرانی، انرژی و فعالتر شدن بخش‌های خصوصی در این عرصه‌ها در جهت منافع و مصالح دو کشور و کمک به تحکیم ثبات، امنیت و پیشرفت و رفاه منطقه اعلام کرد.

عادل عبدالمهدی نیز در این دیدار انتصاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

وی افزود: حکومت ایران تحت یک رهبری مقتدر در سخت‌ترین شرایط، موفقیت‌های بزرگی به دست آورده است.

عبدالمهدی با اشاره به تلاش‌های مستمر قدرته‌ای بیگانه برای تغییر موازنه در منطقه و جهان به ویژه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران اینک به کشور مقتدر منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده و ما همواره تأکید داریم که هیچ طرحی در منطقه موفق نخواهد بود، مگر اینکه ایران به عنوان بازیگر اصلی در منطقه مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: قدرت های مادی نمی‌توانند در مقابل مواضع اصولی قرار گیرند.

عبدالمهدی با اشاره به اینکه امروزه اسلام در عراق جایگاه بسیار مستحکمی دارد، موضوع حاکمیت مقتدر و پایدار، تقویت امنیت و آرامش و ارائه خدمات مناسب به مردم عراق را مورد توجه قرار داد و بر علاقمندی و تمایل برای گسترش همکاری‌های فیمابین تهران - بغداد تأکید کرد.

در این دیدار همچنین موضوع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران نیز مورد توجه قرار گرفت و  ظریف تأکید کرد که چنانچه جدیت و درایت در طرف مقابل وجود داشته باشد، این مسئله قابل حل است.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان دادند که تا چه حد قدرت و اقتدار خود را باور داشته و از حقوق خود نمی‌گذرند، افزود: دانش و فناوری هسته‌ای در ایران بومی شده و بر این اساس ما ضمن تاکید بر حق قانونی خود آماده مذاکره برای حل و فصل این مسئله هستیم./فارس


ویدیو مرتبط :
قاضی سعید: اگر ایران در مسئله هسته ای کوتاه بیاید غرب مسئله حقوق بشر را پیش می کشد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه انگلیس:نیمه دوم 2013 زمانی بسیار مهم برای حل مسئله هسته‌ای ایران است



حل مسئله هسته‌ای ایران,وزیر خارجه انگلیس

هیگ: نیمه دوم 2013 زمانی بسیار مهم برای حل مسئله هسته‌ای ایران است

وزیر خارجه انگلیس می‌گوید نیمه دوم سال جاری میلادی فرصتی بسیار مهم برای حل موضوع هسته‌ای ایران است و این کشور باید نشان دهد به آنچه که می‌گوید اعتقاد دارد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه «آی‌تی‌وی»، «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس نیمه دوم سال 2013 را زمانی مهم برای حل مسئله هسته‌ای ایران دانست.

هیگ که در حاشیه نشست وزرای خارجه هشت کشور صنعتی صحبت می‌کرد، گفت نیمه دوم 2013، «برای حل بحران هسته‌ای ایران بسیار مهم است».

نشست وزرای خارجه گروه موسوم به جی‌8 امروز در لندن برگزار شد. در این نشست موضوع بحران سوریه، تنش در شبه جزیره کره و مسئله هسته‌ای ایران از جمله مهمترین موضوعات بحث شده بود. انگلیس ریاست دوره‌ای جی 8 را در اختیار دارد و قرار است در سال جاری نشست سران این گروه را در ایرلند شمالی برگزار کند.

هیگ در صحبت‌های امشب خود گفت ایران در نیمه دوم 2013 باید نشان دهد که واقعا به آنچه که می‌گوید اعتقاد دارد.

وی به موضوع سوریه نیز پرداخت و گفت «جهان نتوانسته» به مسئولیت خود در قبال سوریه عمل کند و به همین دلیل هم هست که درگیری‌ها همچنان در این کشور ادامه دارد.

گروه جی 8 در بیانیه‌ای که در پایان نشست امشب خود منتشر کرد، در مورد اوضاع سوریه ابراز «نگرانی عمیق» کرده است./فارس