اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: آنچه برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی توافق نمی‌کنیم/روسیه: ایران و 1+5 در مورد پارامترهای تمدید مذاکرات به توافق نرسیده اند




اخبار سیاست خارجی - ظریف: آنچه برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی توافق نمی‌کنیم/ به توافق پایدار نیاز داریم

وزیر خارجه ایران گفت: گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ فرصتی تاریخی برای توافق هستند.

محمد جواد ظریف، در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان  ضمن اذعان به پیشرفت‌ در گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفت‌ برخی اختلاف‌ها هنوز وجود دارند.

ظریف اشاره ای به این اختلاف ها نکرد، اما شیوه برداشتن تحریم هاهمچنان مهمترین موضوع در مذاکرات وین 6 است و  خبر تمدید مذاکرات نشان می دهد آنچه عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی« ادامه ماراتن» نامیده،در حال محقق شدن است. رسانه ها از تمدید مذاکرات تا اذر ماه خبر داده اند.

رویترز روز پنجشنبه از پیشنهادی خبر داد که آن را« تسهیل گسترده و سریع تحریم‌های ایران را به عنوان مشوقی برای ایران» عنوان می کرد. تحلیل رویترز در این باره با نگاه آمریکا به بحث تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای قرابت زیادی دارد.این سخنان بعد از آن مطرح شد که کری وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با یهودیان کنگره تصویب تحریم‌هایی که اجرای آنها به شکست مذاکرات منوط باشد را قابل طرح دانست.خبری که کاخ سفید آن را رد کرد.

وزارت خارجه آمریکا هم گفته است که سیاست رسمی این وزارت‌خانه هنوز« مخالفت با تحریم‌های جدید» است.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از طریق پست الکترونیکی به خبرنگاران گفته است که «موضع ما تغییر نکرده است، ما از تحریم‌های اضافی مرتبط با مساله هسته‌ای در حین مذاکرات حمایت نمی‌کنیم».

هارف در عین حال، ادامه داده است که « ما با کنگره که نقشی کلیدی در ایجاد رژیم تحریم‌های فعلی ایران داشته است، درباره مذاکرات جامع و مسیر پیش‌رو مشورت خواهیم کرد»

اظهارات وزیر خارجه ایران در مصاحبه با سی.ان.ان این پیام مهم را به طرف مقابل رساند که خط قرمز های ایران مشخص است. او تأکید کرد: «می‌خواهیم به توافق برسیم و می‌خواهیم به توافقی پایدار دست پیدا کنیم اما این بدان معنا نیست که ما همه چیزهایی که برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی کنیم تا آن را (توافق را) به دست آوریم.»

وی با تأکید بر اینکه موضع‌گیری صرف، مشکلات را حل نمی‌کند گفت فکر می‌کند طرفین به رویکرد حل مسئله روی آورده‌اند و این رویکرد اگرچه حل مشکل را به تأخیر می‌اندازد اما حل دیرهنگام مشکل بهتر از این عدم حل آن است.

ظریف درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت: «در این باره برخی مسائل فنی وجود دارند که باید حل شوند که همکاران در حال بحث درباره آن هستند.»
وی افزود: «در این باره نیاز به تصمیمات سیاسی هم هست که آن هم در فرایند رایزنی قرار دارد.»

خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه به ظریف گفت: «آیا شما (خود شما، جان کری و مذاکره‌کنندگان اروپایی) در این مذاکرات به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اید که به رهبران سیاسی کشورتان بگویید این مذاکرات ارزش ادامه دادن دارند و این پیشرفت‌ها از چه نوعی هستند؟»ظریف پاسخ داد: «فکر می‌کنم پیشرفت کرده‌ایم. جان کری این توصیه را مطرح کرده، خود من هم مطرح کرده‌ام. البته ما هنوز در آنجایی نیستیم که با قطعیت بگوییم باید این کار را انجام بدهیم، اما ما در فرایند رسیدن به آن نقطه هستیم.»

ظریف ادامه داد: «اما نکته مهم این است که آیا رسیدن به توافق ممکن است. ما درباره توافق خوب یا بد صحبت نمی‌کنیم، بلکه درباره توافق قابل انجام یا توافق پایدار صحبت می‌کنیم. و آنچه ما به آن نیاز داریم توافق عناصر مهم در این معمای بزرگ است.»

وی همچنین با بیان اینکه اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از لحاظ علمی امکان‌پذیر است گفت: «این موضوع به خطوط قرمز خودسرانه و [ارائه] اعداد و ارقام دلخواهانه نیازی ندارد.»

وی ادامه داد ما به روش‌هایی علمی نیاز داریم که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران بر نیازهای عملی این کشور استوار است و این چیزی است که ما آن را سر میز قرار داده‌ایم.»


دیگر اظهارات وزیر امور خارجه ایران به نقل از فارس به شرح زیر است:

تحریم‌ها عامل انتخاب روحانی به ریاست جمهوری ایران؟
*دلیل انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری این بود که احترام بین‌المللی را به ایران بازگرداند.تحریم‌ها ما را به زانو در نیاورده‌اند و هرگز در نخواهند آورد.»

تهدیدات گروه تروریستی داعش
*داعش برای عراق، سوریه و کل منطقه تهدید است و ایران هم بخشی از این منطقه است.
*ایران عدم ثبات در هیچ یک از کشورهای همسایه‌اش را دوست ندارد. ایران از لحاظ داخلی از تمامی کشورهای منطقه مصونیت بیشتری در برابر افراط‌گرایی داشته است.
* امنیت داخلی ایران از تمامی کشورهای همسایه‌‌اش بیشتر است، اما امنیت داخلی ما موضوعی نیست که بتوان آن را از امنیت همسایگانمان جدا کرد.

نوری مالکی و ارتباط با ایران
* ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کند . در عراق فرایند دیپلماتیک در جریان دارد که علی‌رغم جوان بودن، بسیار سرزنده است.
*هر کسی که مردم عراق انتخاب کنند، از حمایت کامل ایران برخوردار خواهد بود.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


معاون وزیر خارجه روسیه: ایران و 1+5 در مورد پارامترهای تمدید مذاکرات به توافق نرسیده اند/ممکن است مذاکرات امروز یا چندین روز دیگر به اتمام برسد

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به ایتارتاس گفت: ایران و 1+5 در مورد پارامترهای تمدید مذاکرات به توافق نرسیده اند.


سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به ایتارتاس گفت: ایران و 1+5 در مورد پارامترهای تمدید مذاکرات به توافق نرسیده اند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این دیپلمات ارشد روسیه بیان داشت: تاکنون بر روی پارامترهای مذاکرات بیشتر به توافق نرسیده ایم.

وی افزود: در کنار این مسئله، بحث در مورد  تمام وجوه توافق جامع که نیاز به تصمیم مقامات بلندپایه ندارد در جریان است.

ریابکوف گفت: دور فعلی مذاکرات ممکن است روز جمعه تمام شود یا تا چندین روز دیگر ادامه پیدا کند.

وی در ادامه تاکید کرد: هر یک از این دو مورد ممکن است، احتمال دارد مذاکرات 18 جولای به اتمام نرسد.

اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین،انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
مذاکرات وین آغاز شد؛ توافق جامع هسته ای یا تمدید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لحظه به لحظه با «وین ۶»؛ جان کری: فتوای رهبر ایران را بسیار جدی گرفته‌ایم /ظریف: برای رسیدن به توافق چاره‌ای به جز تمدید مذاکرات نیست



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با چهاردهمین روز «وین ۶»؛
عراقچی: تحریم ها باید یک باره و کامل لغو شود / جان کری: فتوای رهبر ایران را بسیار جدی گرفته‌ایم

احتمالاً در ادامه ظریف و اشتون و کری دیدارهای دو و چندجانبه با هم خواهند داشت. در صورت موافقت طرفین مهلت مذاکرات تمدید خواهد شد. یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: در حال حاضر مذاکرات ادامه دارد و مطالبی که از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است. تا زمانی که مذاکرات به پایان نرسد درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.

روز چهاردهم از ششمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان به عنوان حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین مقطع از مذاکرات هسته‌ای در حالی با نشست «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه ایران با «ویلیام برنز» معاون «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا، آغاز شد که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تمدید مذاکرات برای دوره‌ای چند هفته‌ای شدت گرفته است.

به گزارش «تابناک»، دوره تازه‌ای مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم، مذاکرات تخصصی و بسیار پیچیده را در طولانی‌ترین دور این مذاکرات پشت سر می‌گذارند و با دستور کار نگارش توافق‌نامه و بحث و گفت‌و‌گو برای رسیدن به راه‌حلی همه‌جانبه‌نگر برای نقاط مورد اختلاف، مذاکرات استمرار یافته است.

در این دور از مذاکرات که از روز چهارشنبه یازدهم تیر ماه آغاز شد، افزون بر وندی شرمن، قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا، ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس»، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه، به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه ۱+ ۵ شده است.

هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در گروه ۱+ ۵ نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نمایندگی کشورش را در گروه ۱+ ۵ و وانگ چون، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امور خاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

در سومین روز مذاکرات و پس از نشست‌های متعدد دو و چندجانبه، عباس عراقچی و هلگا اشمیت، معاونین ظریف و اشتون، وارد نگارش متن توافق نهایی یا‌‌‌‌ همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ روندی که در روز سوم‌، هفت ساعت و نیم ‌تا واپسین ساعات روز جمعه ادامه داشت و تقریباً بخش عمده روز چهارم نیز متمرکز بر آن بود و هم اکنون در روز پنجم نیز در حال پیگیری است.

ناظران برقراری نشست‌های نگارش و استمرار این را دلیلی بر پیشبرد مذاکرات می‌دانند؛ اما در مقابل موارد قرار گرفته در پرانتز ـ که ظاهراً چشمگیر است ـ گواه اختلافات متعددی است که کار را برای رسیدن به توافق نهایی دشوار می‌کند و در این شرایط طرف غربی باید تصمیم‌ دشواری بگیرد و در قبال انعطاف عمل طرف ایرانی، از برخی خواسته‌های غیرمنطقی‌اش بگذرد.

در روز پنجم مذاکرات، طرفین مذاکره در حال مشورت داخلی بودند و عصر روز پنجم، هلگا اشمیت و عباس عراقچی با هم گفت‌و‌گویی دو ساعت و نیمه ‌داشتند. در روز ششم مذاکرات، نشست‌های کار‌شناسی در سایه دیدار محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون برگزار ‌و روز هفتم نیز عراقچی و اشمیت برای نگارش ادامه توافق نامه رایزنی کردند و ظریف و اشتون نیز دیدارهایی داشتند.

در این میان، بیانات مقام معظم رهبری درباره نیاز برنامه هسته‌ای ایران و تأثیر اعلام این سیاست‌ها در روند مذاکرات با ۵+۱ از مسائلی است که گویا از امروز و در روند مذاکرات ارزیابی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسأله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آن‌ها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند؛ البته نخست از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنانشان تأکید کردند: البته ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آن‌ها به دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

ایشان مسأله تحقیق و توسعه در موضوع هسته‌ای را یکی دیگر از مواردی دانستند که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود و افزودند: یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل، تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آن‌ها برای دشمن امکان پذیر نیست. آن‌ها درباره تأسیسات فردو می‌گویند، چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده آور است!

در پایان روز هفتم مذاکرات، محمدجوادظریف از توافق طرفین بر سر 50 درصد متن توافق جامع سخن به میان آورد و حتی برخی منابع غربی امروز صبح از توافق بر سر ۱۰۰ درصد کلیات متن توافق نامه نهایی و مذاکرات درباره جزئیات مورد اختلاف خبر دادند.

در روز هشتم سفر وزرای امور خارجه شش کشور طرف مذاکره با ایران به وین قطعی شده و در روز هشتم مشخص شد که جان کری به همراه وزرای خارجه پنج کشور دیگر برای مذاکره راهی وین می‌شود و البته در نهایت مشخص شد وزیرامور خارجه روسیه و احتمالاً وزیرامورخارجه چین به این مذاکرات نخواهند آمد و لاوروف نیز علت عدم سفرش به وین را همراهی با پوتین عنوان کرده، هرچند برخی ناظران، علت واقعی را با اختلافات داخلی 1+5 بی‌ارتباط نمی‌دانند.

در روز نهم مذاکرات همزمان با نگارش برخی جزئیات پیش نویس توافق‌نامه نهایی و برگزاری نشست‌های دو و چند جانبه میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و آلمان، مشخص شد در این حضور وزرا، متن توافق نامه قطعیت نخواهد یافت و به واسطه پیشرفت نسبی مذاکرات علی رغم برخی اختلافات، قرار است مذاکرات در سطح بالاتری پی گرفته شود و در نهایت اگر نیاز به تصمیم حتی در سطح بالاتری بود، وزرای خارجه به پایتخت‌هایشان بازگردند و در صورت دستیابی به نقطه نظرات نزدیک به هم، مجدداً در واپسین روزهای باقی مانده تا 20 جولای راهی وین شوند.

در این میان در روز دهم مذاکرات مصادف با یازدهم جولای و بیستم تیرماه و در فاصله 9 روز تا به اتمام ضرب الاجل شش ماهه و در شرایطی که ظاهراً نگارش متن نهایی توافق‌نامه در حال پیشرفت است، خبرها درباره احتمال تمدید مذاکرات شدت گرفته و مشخصاً کنگره آمریکا در حال بردن مذاکره کنندگان آمریکایی به سمت این گزینه است؛ گزینه‌ای که هم مذاکره کنندگان ایران و هم طرف‌های غربی از جمله خود آمریکایی‌ها به عنوان گزینه مطلوبی از آن یاد نکرده‌اند.

در این میان برخی ناظران تصور می‌کنند احتمال دارد اصرار بر تمدید مذاکرات توسط برخی نمایندگان کنگره یک تقسیم کار میان دولت و کنگره آمریکا بوده باشد و مذاکره کنندگان آمریکا با همین حربه در واپسین روزهای مذاکرات در پی امتیازگیری بیش از عقلانیت باشند و همان بازی شاهین-قُمری را که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه هشدار داده بود، در پیش گیرند.

در روز یازدهم مذاکرات نیز نشست‌هایی میان طرف‌های ایرانی و غربی برگزار شد و در نهایت اظهارنظرهایی منتشر شد که نشان می‌داد شکاف‌های عمیق همچنان وجود دارد.

با ورود جان کری به خاک اتریش در روز دوازدهم، عملاً برگزاری نشست‌های دوجانبه و سه جانبه کلید خورد؛ نشست‌هایی که مطابق با پیش بینی‌ها به منزله نزدیک شدن به توافق نهایی نبود و در نهایت پس از نشست ظریف و کری، ظریف با وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان و همچنین نشست‌های مستقل با همتایان اروپایی و معاون وزیرخارجه چین، اظهارات مثبتی از طرف‌های اروپایی شنیده نشد.

با خروج شبانگاهی وزرای خارجه اروپایی از وین و ادامه یافتن مذاکرات در روز سیزدهم با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارج اتحادیه اروپا، جان کری وزیرامورخارجه آمریکا و محمدجوادظریف وزیر امورخارجه ایران در روز سیزدهم به گفت و گو ادامه دادند و امروز نیز احتمالاً این نشست‌ها ادامه خواهد یافت و احتمالاً درباره اینکه امکان توافق در این دور وجود دارد یا مذاکرات برای چندهفته تمدید می‌شود، تصمیم گیری خواهد شد.

در این شرایط که در اقدامی غیرمنظره ویلیام هیگ نیز برای در اختیار گرفتن مسئولیتی دیگر از مقام وزرات امور خارجه انگلیس استعفاء داد، گمانه‌زنی رسانه‌های غربی پیرامون توافق چند هفته‌ای مذاکرات شدت گرفته است.


21:48- رویترز گزارش داد، تهران بر این باور است که امکان تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی وجود دارد ولی جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است ایران اگر می‌خواهد به توافقنامه بلندمدت هسته‌ای دست پیدا کند باید ظرفیت غنی سازی اورانیوم را کاهش دهد.

 

بر اساس این گزارش، ایران و قدرت‌های جهانی قصد دارد تا 20 جولای به توافق نهایی برای پایان دادن به اختلافات موجود بر سر برنامه هسته‌ای ایران که در 10 سال گذشته وجود داشته دست یابند.

ایران بارها بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده ولی قدرت‌های غربی تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرده‌اند. در حالی که هنوز هیچ تصمیمی در خصوص تمدید مذاکرات هسته‌ای اتخاذ نشده ولی یک مقام رسمی ایران که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد: من بر این باورم که تمدید مذاکرات هسته‌ای روز یکشنبه بسیار محتمل خواهد بود.

جان کری برای مشورت با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به واشنگتن بازگشته است. یک گزینه تمدید مذاکرات هسته‌ای به مدت 6 ماه دیگر است که این مساله از نظر تئوری و در چارچوب توافق موقت هسته‌ای امکان پذیر است.

بر اساس توافقنامه موقت هسته‌ای بخشی از تحریم‌های تجاری و اقتصادی در ازای متوقف شدن قسمتی از برنامه هسته‌ای ایران لغو شده است. 

20:40- نتایج یک بررسی جدید از افکار عمومی آمریکا نشان می‌دهد 61 درصد خواهان توافق با ایران در ازای برداشتن برخی تحریم‌ها هستند. این نظرسنجی شامل 62 درصد جمهوریخواهان، 65 درصد دموکرات‌ها و 51 درصد افراد مستقل است.


در عین حال 35 درصد نیز خواستار رویکردی عکس بودند و از ادامه مذاکرات جاری با ایران موافقت نکرده و بر افزایش تحریم‌ها برای توقف تمام برنامه غنی سازی اورانیوم تاکید کردند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد 61 درصد حامی همکاری با ایران برای پرداختن به اوضاع عراق هستند. بیش از 70 درصد نیز خواهان اقدامات اعتماد ساز متعدد مانند تبادل فرهنگی و برگزاری مسابقات ورزشی و مذاکرات بین دولتی بیشتر در زمینه موضوعات مشترک شدند

این نظرسنجی توسط مرکز "برنامه رایزنی عمومی" و اندیشکده مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی در دانشگاه مریلند با حضور 748 نفر برگزار شد.

20:02-"اد رویس" رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه گفته است که امیدوار است دولت اوباما با کنگره برای بحث درباره تحریم‌های بیشتر علیه ایران تعامل کند.

 

وی با تحریف سخنان امام خامنه ای و نادیده گرفتن فتوای ایشان در خصوص حرام بودن تولید و استفاده از تسلیحات هسته‌ای گفت: رهبر معظم ایران به صراحت گفته است که ایران با برچیدن برنامه تسلیحات هسته‌ای خود موافقت نخواهد کرد. در واقع او بدنبال توسعه آن است. همانطور که جان کری وزیر خارجه در گذشته گفته است "توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است". با توجه به سخنان امروز کری در وین که گفت "اختلافات بسیار واقعی" میان ایران و جامعه جهانی وجود دارد، امید من آن است که دولت اوباما نهایتا در گفتگوهای جدی با کنگره در زمینه آماده کردن تحریم‌های بیشتر علیه ایران، وارد شود.

این اظهارات رویس در حالی مطرح می‌شود که وی هفته گذشته به همراه 343 تن از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کردند هر گونه کاهش دائمی تحریم‌های ایران نیازمند تایید کنگره است. امضا کنندگان این نامه همچنین با توجه به نزدیک شدن به بیستم جولای خواستار رایزنی بیشتر درباره رویکردهای توافق هسته‌ای شدند.

19:31- سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی در راستای ادامه مذاکرات سیاسی ایران و 1+5 امشب گفت‌وگوهای دوجانبه‌یی با معاونان سیاسی وزارت خارجه روسیه،‌ فرانسه و آلمان خواهد داشت.

18:47- محمدجواد ظریف در نشست خبری پس از دیدار با جان کری که عصر امروز سه شنبه انجام شد در جمع خبرنگاران گفت: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در وین پایتخت اتریش در نشستی خبری گفت که ایران آماده است تا به همه نگرانی‌ها بپردازد و ما اینجا هستیم تا به توافق برسیم و توافق یعنی اینکه هر دو طرف از آن راضی باشند.


ظریف گفت: نمی‌خواهیم برای رسیدن به توافق از تاریخ 20 جولای (29 تیرماه) فراتر برویم ولی گریزی از آن نیست و ممکن است این تاریخ تمدید شود هر چند مهلت واقعی ضرب‌الاجل 25 نوامبر (4 آذر) است.

برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و آماده‌ایم نگرانی‌ها را رفع کنیم. وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به مذاکراتی که طی روزهای گذشته صورت گرفته است خاطرنشان کرد: تنها راه حلی قابل پذیرش است که واقعی باشد.


ظریف در پاسخ به سوالی درباره میزان 190 هزار سو که مد نظر مقام معظم رهبری است و تصمیم گیری در این مورد گفت: ضروری است که یک تصمیم سیاسی جدی گرفته شود. ما نیاز داریم به راه حل فکر کنیم. بیان 190 هزار سو از سوی مقام معظم رهبری نشان دهنده یک تصمیم سیاسی صلح آمیز از ابتدای برنامه غنی سازی ایران است. زمانی که ما تولید 20 درصد غنی سازی را آغاز کردیم بر این اساس بود که سوخت نداشتیم و بر اساس برنامه اقدام مشترک نیز اکنون تصمیم گرفته ایم که 20درصد را فعلا تولید نکنیم.

وی ادامه داد: اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد به جای تعیین تکلیف به راه حل و به جای تصمیم گیری به مذاکره برسیم مساله حل می شود. امیدوارم که طرف‌های مقابل به این نتیجه برسند که تصمیم‌های درست بگیرند. در چند روز گذشته مشاهده کردم که طرف‌ها آمادگی شنیدن را دارند که این امری مهم و راه حلی در دسترس است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن موضوع پذیرش کاهش غنی سازی از سوی ایران خاطرنشان کرد: هیچ کس به صورت عمومی مذاکره نمی کند. حتما روش‌‌های مختلفی برای رسیدن به راه حل از سوی ما مطرح است.

وی در این باره که آیا با طرف آمریکایی در خصوص غزه و سایر موضوعات منطقه صحبت کرده‌اید گفت: مذاکرات منحصر به بحث هسته‌ای است. ما یک تصمیم گرفته ایم که مذاکرت در موضوع هسته ای باشد.

محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: ما با سایر بخش‌ها مذاکرات سیاسی داریم اما با آمریکا تنها در موضوع هسته‌ای گفتگو می کنیم چرا که این موضوع آنقدر مهم است که همه وقت ما را گرفته البته قطع کشتار مردم در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی و بحران عراق بسیار مهم است اما سیاست ما این است که مذاکرات هسته ای را دنبال کنیم.

وی درباره موارد اختلاف در متن بیان کرد: ما متن را تا آنجا که ممکن بود اصلاح کردیم. متن نیاز به توافق سیاسی دارد که قسمت‌های مورد اختلاف وارد متن شود و دیگر مشکلی وجود نداشته باشد. توافق سیاسی پیش از حل موضوعات دو طرف پیش داوری است و باید سعی کنیم به هدف و حل مشکلات محتوایی برسیم. متن به جایی رسیده که از یک مرحله امکان کار وجود داشته باشد. متن در فاصله چندین روز آماده خواهد شد

ظریف درباره بحث لغو تحریم‌ها نیز خاطرنشان کرد: لغو تحریم‌ها از موضوعات مورد بحث در مذاکرات است. تحریم‌ها باید به صورت کامل لغو شود و باقی صحبتهایی که شده و گزارشها پیشتر گمانه زنی های خبری بود و جایگاهی در واقعیت ندارد. نگاه مسئولانه برای پیشبرد کار کاملا مشخص است. ما خواهان لغو تحریم‌ها از طریق مذاکره هستیم.

وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد موضوع اراک و طرح آن در مذاکرات گفت: درباره همه موضوعات مفصل بحث کردیم. درباره اراک نیز بحث کردیم. به نظر ما مساله اراک یک موضوع قابل قبول و راستی آزمایی است و در این زمینه مشغول مذاکره هستیم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات و تهدیدهایی که از سوی کنگره آمریکا مطرح می شود بیان کرد: من احساس می کنم هیچ زمانی به اندازه امروز زمان مناسبی برای رسیدن به راه حل نیست. ظاهر امر این طور است که همه طرف‌ها اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل را دارند و به این نتیجه رسیده اند که روشهای قبلی مناسب نبوده و نمی توان به مردم ایران با فشار چیزی را تحمیل کرد. همین امر فضا را در شرایط مناسبی قرار می دهد. ریل آماده است، سوزن و بقیه مراحل آماده است که قطار را به مقصد برساند.

وزیر امورخارجه گفت: جامعه ایران یک جامعه چند صدایی است و ما افتخار می کنیم دیدگاه‌های مختلف در ایران وجود دارد و مطرح می شود و ما به عنوان مجموعه ای که مذاکره می کنیم وظیفه داریم در چارچوب منافع کشور و رفع مشکلات و نگرانی‌ها مذاکره کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ایران و در ایالات متحده ضرورتهای قانونی وجود دارد تصریح کرد: ما بعد از مذاکره وظیفه رسیدگی به ضرورتهای قانونی را داریم. برخی تصمیم‌ها مبتنی بر اختیارات دو رئیس جمهور، شورای امنیت و غیره است که در چه زمانی باید این امور به مجلس سپرده شود. حتما در مرحله ای باید مجلس نمایندگان سنای آمریکا وارد شوند که این تصمیمی است که رئیس جمهور امریکا باید بگیرد. ما در موضوع داخلی آمریکا دخالت نمی کنیم. ما نیز بر اساس مقررات و قانون و تنظیم قوای دولت و مجلس اگر بخواهیم درباره پروتکل الحاقی تصمیمی بگیریم باید حتما مجلس تصویب کند و هیچ راه دیگری جز تصویب مجلس نیست.

ظریف با اشاره به اینکه حتما نیاز به اجماع سازی داخلی است گفت: باید مردم از شرایط آگاه باشند و بر اساس واقعیات منافع ملی و نیازهای کشور تصمیم گیری شود.

وی درباره پشتیبانی رهبر انقلاب از گروه مذاکره کننده هسته ای گفت: پشتیبانی رهبر بزرگترین پشتوانه ما بوده است. ایشان در طول چند روز گذشته چندین بار با بزرگواری حمایت کردند. نظرات ایشان برای ما راهبرد است.

وزیر امورخارجه درباره پایان یافتن مسئولیت کاترین اشتون گفت: خانم اشتون تا پایان نوامبر به عنوان مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مشغول فعالیت خواهد بود و من یقین دارم این زمان برای رسیدن به نتیجه کافی است. البته ما شنیده ایم که ممکن است ظرف امروز و فردا درباره جانشین ایشان بحث شود ولی ایشان به ما اطمینان دادند که تا روز پایانی اکتبر مسئولیت خود را با جدیت دنبال می کند.

 

18:31- جان کری وزیر امورخارجه آمریکا وین را ترک کرد.

17:40- با پایان رایزنی های محمد جواد ظریف با وزیر خارجه آمریکا، وی با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می کند. این نشست در ادامه رایزنی های ایران و 1+5 برای نگارش توافق جامع هسته ای انجام می شود. قرار است ظریف در پایان این رایزنی ها نشست مظبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی داشته باشد.

17:13- رایزنی نیم ساعته ظریف و کری لحظاتی پیش پایان یافت. قرار است تا دقایقی دیگر اشتون و ظریف دیدار کنند.

16:57- محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارش با جان کری،‌ همتای آمریکایی‌اش نشست خبری برگزار می‌کند. قرار است این نشست خبری ساعت 15:30 به وقت محلی (18 به وقت تهران) و پس از پایان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا درباره توافق جامع با 1+5 انجام شود.

16:48- محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا در ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 دقایقی پیش در وین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

16:42- جان کری در صفحه توئیترش نوشت که برای تمدید زمان مذاکرات با کنگره و رئیس جمهور مشورت می‌کند.

15:55- واعظ تحلیلگر ایرانی و روزن خبرنگار آمریکایی، لحن کری را بسیار محترمانه دانستند.

15:02- خبرنگار المانیتور در وین گزارش داد حسین فریدون، دستیار ویژه ریاست جمهوری ایران، که به همراه تیم مذاکره کننده ایرانی در وین به سر می‌برد امروز (سه‌شنبه) به تهران بازمی‌گردد.

15:30- جان کری در کنفرانس مطبوعاتی خود در آستریا سنتر مسائل مهمی را در باره مذاکرات هسته‌ای مطرح کرد

- پیشرفت‌های ملموسی در موضوعات کلیدی کسب شد اما ‫هنوز شکاف‌های واقعی وجود دارد.

- ایران باید قدم‌هایی رو به جلو بردارد، ‫هنوز فرمول کاربردی برای رسیدن به توافق جامع با ایران پیدا نشده است.

- اگر دلیلی برای این کار وجود داشته باشد آماده بازگشت به وین هستم، اما فعلا برنامه‌ای برای بازگشت وجود ندارد.

- مذاکرات سختی است و ایران در مواضع خود استوار است و هر دو طرف حسن نیست دارند.

- ما فتوای {آیت‌الله} خامنه‌ای را بسیار جدی می‌گیریم. اما باید این فتوا به شکل قانون در بیاید.

- ایران حق داشتن برنامه صلح آمیز هسته‌ای را دارد. می‌خواهم رهبر عالی ایران بداند که آمریکا معتقد است ایران حق داشتن برنامه هسته‌ای صلح آمیز تحت ان‌پی‌تی را دارد.

- ظریف مذاکره‌کننده سرسختی است ولی مواضع وی مانند مواضع ما در روزهای اخیر برای رسیدن به راه حلی مناسب، شفاف بوده است.

- پرسش‌های آژانس باید پاسخ داده شود. ایران باید به پروتکل الحاقی و سایر اقدامات شفاف‌ساز متعهد شود

- 190 هزار سانتریفیوژ مساله جدیدی نیست. مساله این است که این بازتابی از طراحی ایران برای برنامه هسته‌ای خود در آینده‌ای طولانی است

- کری ضمن اشاره به این که قصد ندارد وارد بحث درباره اعداد بشود، روشن ساخته است که 19 هزار سانتریفیوژ فعلی، بسیار زیاد است.

14:33- مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در حاشیه مذاکرات وین ۶، در گفت‌وگویی با شبکه العالم تأکید کرد که سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به وین باعث پیشبرد مذاکرات هسته‌ای بویژه بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و (کاترین اشتون) همتای اروپایی وی شد. شش کشور (گروه 5+1) مصمم به دستیابی به توافقی هستند که همگان و ایران را راضی کند. این پیشرفت به ویژه در مذاکراتی بود که بعد از ظهر دوشنبه بین ظریف و اشتون برگزار شد. مسائل مربوط به فردو و اراک مطرح است، و همچنین طرف ایرانی خواهان رهایی از تحریم ها است.

وی درباره امکان دستیابی به توافقنامه نهایی فراگیر بین ایران و گروه 5+1 تا روز بیستم ماه ژوئیه کنونی، اظهار داشت: این از امور دشواری است که نمی توان با وجود این اختلافات و شکاف موجود بین دوطرف درباره آن اظهار نظر کرد. اما معتقدم که گروه 5+1 مصمم است تا به توافق دست یافته و اختلافات را کنار بگذارد و این امر بی شک به سود ایران خواهد بود.

مایکل مان درخصوص احتمال تمدید مذاکرات بین ایران و گروه 5+1 بعد از بیستم ماه ژوئیه گفت: نمی‌خواهیم اکنون درخصوص تاریخ تخمین بزنیم. می‌خواهیم تمرکز کنیم و فراموش نکنید که ما شش روز زمان داریم و مصمم هستیم. ما متعهد هستیم تا به نتیجه ای برسیم که به نفع همگان باشد. چند مسأله وجود دارد که باید به طور قطع خصوصا از طرف ایران حل شود؛ ایران باید برخی از مسائل را حل کند و همچنین نگرانی‌های جامعه بین المللی را بین ببرد. مسائل حساس و اصلی مانند غنی سازی اورانیوم، مجتمع فردو و مجتمع اراک وجود دارد و ایرانی ها نیز به نوبه خود خواهان رفع فوری تحریم ها هستند، و نمی خواهند این تحریم ها بعد از یک برهه زمانی برداشته شود. یک سری سوالات واضح و مسائلی وجود دارد که باید درخصوص آنها اقدام کنند.

سخنگوی اشتون درباره مطالب رسانه‌ها به نقل از دیپلماتهای غربی درخصوص تعلیق غنی سازی و کاهش تعداد سانتریفوژها به حدود 9400 دستگاه گفت: همه آنچه (رسانه ها) می گویند گمانه زنی است که چه بسا واقعیت نداشته باشد. واقعیت در اتاق مذاکرات است.

14:30- شبکه خبری وال استریت ژورنال گزارش داد، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست روزانه خود با خبرنگاران روز گذشته (دوشنبه)، گفت: ایرانیان در مذاکرات جامع در یک راه جدی وارد شده‌اند و در محتوای مذاکرات انعطاف‌پذیری‌هایی از خود نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: روند مذاکرات پیشرفت داشته است اما هنوز اختلاف‌های مهمی میان طرف‌های مذاکره‌کننده باقی مانده است. ما مشاهده کرده‌ایم که مذاکره‌کنندگان به سختی کار می‌کنند تا بتوانند راه‌حلی بیابند یا پلی برای رفع اختلاف‌های مهم ایجاد کنند. ایران در مذاکرات جدی بوده و انعطاف پذیری نشان داده است.


14:15- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از سه دور مذاکره با همتای آمریکایی خود در جمع خبرنگاران گفت: تبادل نظرهای خوبی داشتیم و نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم. تلاش ما پایان دادن به بن بستی است که بر پایه چارچوب غیرمنطقی بنا شده است و تلاش می کنیم به آنچه که در توافق ژنو مورد موافقت قرار گرفته برسیم.

ظریف تبادل نظرها با همتای آمریکایی اش را خوب توصیف کرد و گفت: نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم.

یک عضو تیم مذاکره کننده نیز پیش از این به ایرنا گفته بود هنوز اختلافات درباره موضوعات اصلی ادامه دارد ولی در صورتی که طرف مقابل زیاده خواهی نکند توافق صورت خواهد گرفت.

13:55- سید حسین موسویان دیپلمات و سخنگوی اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در یادداشتی در نشریه فایننشال تایمز به بررسی مسیر پیش‌روی مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخت. در این یادداشت آمده است: تا روز یکشنبه دنیا شاهد این خواهد بود که آیا ایران و شش قدرت جهانی راهی به سوی حل صلح‌آمیز بحران موجود بر سر برنامه اتمی ایران دست خواهند یافت. پس از توافق موقت نوامبر سال گذشته، ایالات متحده و قدرت‌های متحد جهانی آن نبایستی شانس دستیابی به یک توافق جامع را از دست بدهند. اگر گفتگوها شکست بخورد برای منطقه و فراتر از آن خطرات بسیاری وجود دارد و اگر توافقی بدست آید نیز حاصل (و منافع) بسیاری خواهد داشت.

با این حال موانع عمده‌ای باقی مانده است.اول از همه تقاضاهای مطرح از ایران برای تعهد نسبت به الزاماتی فراتر از معاهده منع اشاعه هسته‌ای است. این موارد شامل تعطیل کردن سایت غنی‌سازی فردو، به عنوان یک منبع بالقوه (تولید) اورانیوم دارای غنای لازم برای ساخت تسلیحات، تعدیل و اصلاح راکتور آب سنگین، برای کاهش توانایی آن برای تولید پولوتونیومی که می‌تواند برای ساخت سلاح به کار گرفته می‌شود و پذیرش رویه‌های نظارتی فراتر از پروتکل‌های بین‌المللی است. ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان - موسوم به گروه 1+5 - همچنین به دنبال این هستند تا مانع این شوند که ایران سوخت مورد نیاز برای نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تولید کند، بر سر فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ممنوعیتی اعمال کنند و قابلیت موشکی ایران را محدود کنند.

نهایتا، گروه 1+5 تأکید دارد که اجرای تمامی بخش‌های این توافق (جامع) خاصه در بحث برچیدن و حذف تحریم‌ها می‌تواند برای 20 سال به درازا بکشد. به عبارت دیگر، از ایران خواسته شده است تا امتیازهای عمده‌ای را ارائه کند، (آن‌هم) در مقابل یک قول (وعده) که تحریم‌ها طی دو دهه آتی کاهش یافته و تضعیف شوند. این نه یک امر واقع‌گرایانه و رئالیستیک است و نه در دراز مدت به نفع منافع گروه 1+5 است.

دولت ایران با پذیرش این خواسته‌ها - که اولین تعامل با آمریکا پس از دهه‌ها دشمنی است - دست به یک خودکشی سیاسی می‌زند. فراتر از آن، دوره زمانی دو دهه‌ای برای اجرای این توافق می‌تواند تمامی این سازوکار و قرارداد را در معرض خطر قرار دهد، و آن را وابسته به و متأثر از تغییرات سیاسی رخ داده در تهران و واشنگتن می‌کند.

(در این وضعیت) مقداری رئالیسم و واقع‌گرایی مورد نیاز است. توافق موقت (ژنو) برای این حاصل شد که ایالات متحده سیاست غیرواقع‌گرایانه خود در مورد "غنی‌سازی صفر" را به کناری نهاد. ایران نیز ایستار و موضع خود را تغییر داد. ایران آماده است تا حداکثر سطح شفافیت را بر مبنای قواعد ان.پی.تی بپذیرد. حتی آماده است تا در مورد برخی اقدامات موقت و داوطلبانه فراتر از قواعد ان.پی.تی منعطف باشد، که شامل مواری همچون ارائه تضمین‌های اضافی در مورد عدم انحراف برنامه هسته‌ای آن به سوی تسلیحاتی شدن است.

علاوه بر آن، همانطوری که در پیشنهاد ارائه شده از سوی دانشمندان هسته‌ای دانشگاه پرینستون مطرح شده است، تغییرات تکنیکی و فنی در طراحی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک می‌تواند مواد استحصالی از آن را که قابلیت استفاده در بمب اتمی داشته باشند را حذف کند. از این طریق پولوتونیوم تولیدی آن طی یک سال می‌تواند به کمتر از یک کیلوگرم که بسیار کمتر از 8 کیلوگرم مورد نیاز برای ساخت یک بمب است کاهش یابد.

اما تقاضا برای تعطیلی تأسیسات زیرزمینی فردو تا زمانی که واشنگتن و اسرائیل اصرار دارند که برای جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران "تمامی گزینه‌ها روی میز است" امری غیرواقع‌گرایانه است. فردو تنها تأسیساتی است که می‌تواند خارج از محدوده و توان حملات نظامی اسرائیل و آمریکا باشد.

پرچالش‌ترین موضوع توافق بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایران مطابق با نیازهای عملی ایران برای نیروگاه‌های هسته‌ای غیرنظامی و راکتورهای تحقیقاتی صلح‌آمیز آن است.

برای حل این نزاع و اختلاف، گام‌هایی باید مورد مورد توافق قرار گیرد که بتوانند وجهه دو طرف را حفظ کنند، مواردی همچون محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم تا کمتر از 5 درصد خلوص، نگهداری حداقل میزان ممکن از از اورانیوم غنی‌سازی شده، و استفاده از سایت فردو به عنوان تأسیسات تحقیق و توسعه برای خنثی کردن تهدید نظامی. علاوه بر آن، هر دو طرف می‌توانند در مورد تعیین یک بازه زمانی چندساله برای جایگزینی نسل اول سانتریفیوژها با تعداد کمتری از سانتریفیوژهایی است که کارایی بهتری داشته باشند، توافق کنند. در این دوره انتقالی، تمامی قابلیت غنی‌سازی فعال ایران در حد نیازهای عملی ایران محدود خواهد شد.

در توافق نهایی، طرفین باید بر روی یک طرح گام به گام مبتنی بر اقدامات متقابلِ متناسب توافق کنند. برای مثال، این یک امر حیاتی است که پیش از اینکه دوره ریاست جمهوری اوباما پایان پذیرد، تحریم‌های عمده برچیده شوند. و گفتگوهای مستقیم بین ایران و ایالات متحده برای هرگونه توافق لازم و ضروری است.

در شرایطی که سوریه و عراق در آستانه فروپاشی هستند و افغانستان شاهد هرج و مرج داخلی است، فزونی تروریسم افراطی سنی یک تهدید فوری و سنگین برای منطقه و کشورهای 1+5 ایجاد می‌کند. واشنگتن و تهران - دو رهبر مرکزی بین‌المللی و منطقه‌ای - منافع متقابل مستحکمی برای همکاری در این بحران‌ها دارند. اگر توافق جامع حاصل شود، موانع عمده موجود بر سر این راه از بین می‌روند.

13:59- سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با خبرگزاری کیودو در وین گفت: تهران هر طرحی برای تعلیق جزیی تحریم ها به عنوان گامی اولیه پیش از لغو کامل آنها را رد می کند چرا که تحریم ها باید یکباره و تمام و کمال لغو شود. اگر آنها انتظار دارند ایران تدابیر برگشت ناپذیر را انجام دهد، آنها (گروه 5+1) نیز باید انجام تدابیر برگشت ناپذیر را در دستور کار قرار دهند و تحریم ها باید یکباره و تمام و کمال لغو شود. آنها ترجیح می دهند ابتدا تحریم ها را تعلیق کنند سپس آن را لغو کنند؛ اما این موضوعی است که ما آن را نمی پذیریم.

عراقچی همچنین با یادآوری اینکه تمدید دوره مذاکرات برای یک یا دو هفته دیگر ممکن است، گفت: مذاکرات با جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه مفید بوده است، اما هنوز در مورد مسائل کلیدی پیشرفتی حاصل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: لغو همه تحریم ها به صورت یکباره مورد نظر ماست، اما حقیقت این است که به یک برنامه زمان بندی نیاز داریم که شامل (چگونگی) تدابیری باشد که ایران باید انجام دهد و طرف مقابل بر اساس آن باید به (چه) تدابیری عمل کند. بنابراین اینکه چطور این تدابیر را در برنامه زمان بندی با یکدیگر هماهنگ کنیم، به خودی خود امری دشوار است.

13:50- شبکه خبری وال استریت ژورنال، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست روزانه خود با خبرنگاران روز گذشته (دوشنبه)، گفت: ایرانیان در مذاکرات جامع در یک راه جدی وارد شده‌اند و در محتوای مذاکرات انعطاف‌پذیری‌هایی از خود نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: روند مذاکرات پیشرفت داشته است اما هنوز اختلاف‌های مهمی میان طرف‌های مذاکره‌کننده باقی مانده است. ما مشاهده کرده‌ایم که مذاکره‌کنندگان به سختی کار می‌کنند تا بتوانند راه‌حلی بیابند یا پلی برای رفع اختلاف‌های مهم ایجاد کنند. ایران در مذاکرات جدی بوده و انعطاف پذیری نشان داده است.


13:40- به گفته مقامات آمریکایی، جان کری صبح سه شنبه مجددا در کنفرانسی خبری با خبرنگاران شرکت خواهد کرد.

13:35- گلوبال پست، ‌سرنوشت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 پس از دو روز مذاکرات سخت و فشرده  نامعلوم مانده است. «جان کری» وزیر امور خارجه در سخنانی گفت: ما در میان مذاکرات فشرده با ایران برای کنترل برنامه هسته‌ای آن قرار داریم و مذاکرات بسیار دشوار است.

به گفته یکی از مقامات ارشد آمریکایی هنوز کارهای بسیاری برای انجام باقی مانده است. آخرین مهلتی که برای حصول توافق میان ایران و 5+1 پیش از این تعیین شده است، یکشنبه آینده(20جولای) می‌باشد. در صورت موافقت طرفین مهلت مذاکرات تمدید خواهد شد. واشنگتن معتقد است که در برهه حاضر ایران باید تصمیمات دشواری اتخاذ کند و رسانه‌های ایران عکس این موضوع را اعتقاد دارند.

13:20- یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در رسانه های غربی درخصوص موضوعات مورد توافق با ایران گفت: در حال حاضر مذاکرات ادامه دارد و مطالبی که از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است. تا زمانی که مذاکرات به پایان نرسد درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: تمام ارقام و جزییاتی که در رابطه با سانتریفیوژها و ظرفیت تولید سوخت ایران مطرح می شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه‌ها در غرب است و صحت ندارد. این خبرسازی‌ها برای فضاسازی و تاثیرگذاری بر مذاکرات انجام می‌شود.

روزنامه نیویورک تایمز امروز نوشت: یک مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در گفت وگویی با این روزنامه روز دوشنبه اعلام کرد ایران می تواند توافقی را بپذیرد که ظرفیت اصلی این کشور برای تولید سوخت هسته‌ای را برای چندین سال متوقف کند. ایران می خواهد به صورت گام به گام تحریم ها لغو شود و ایران این پیشنهاد را در وین در مذاکرات پشت درهای بسته اعلام کرده است.


13:16- در ادامه مذاکرات ایران و 1+5، معاونان سیاسی ایران و آمریکا دقایقی قبل با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار پس از انجام سه دور رایزنی بین جان کری و محمد جواد ظریف وزیران خارجه‌ آمریکا و ایران در دو روز گذشته و در چهاردهمین روز مذاکزات ایران و 1+5 انجام شد. در این نشست سید عباس عراقچی، مجید روانچی و ویلیام برنز و وندی شرمن حضور دارند.

13:15- خبرگزاری ایتارتاس، این منبع نزدیک به مذاکرات اضافه کرد: مذاکرات میان ایران و ایالات متحده به صورت فشرده انجام شده است اما تغییر قابل توجهی در مواضع دو طرف به وجود نیامده است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مباحثی را بر اساس انگیزه‌ها و امتیازهای خود مورد بحث قرار داده‌اند اما تغییرات واقعی و بنیادین در مواضع آنها به وجود نیامده است. جان کری در گذشته اعلام کرده است که این احتمال وجود دارد که تا امروز 15 جولای در وین به سر ببرد. طرف‌های مذاکره کننده باید آمادگی خود را برای کار 24 ساعته در جهت پیوند و ایجاد پلی میان مواضع طرفین اعلام کنند تا بتوانند به یک نتیجه مشترک دست یابند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون نیز گفت: ما بسیار دشوار کار می‌کنیم هنوز بر روی نگارش پیش‌نویس متن توافق کار می‌کنیم اما هنوز گفت‌وگوها و اختلافات جدی و آشکاری وجود دارد که باید به سرانجام برسد. ما اکنون تلاش می‌کنیم که این اختلافات را به پایان برسانیم. 

لحظه به لحظه تکمیل می شود

اخبار سیاست خارجی - تابناک