اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظرفیت کنکور ارشد افزایش نمی‌یابد


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در دوره‌های ارشد روند افزایش ورودی را دنبال نمی‌کنیم برنامه ما گسترش شاخص‌های کیفیت در این دوره‌ها است.

خبرگزاری مهر: ابراهیم خدایی صبح امروز در حاشیه بازدید از محل برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران درخصوص حذف کنکور در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: براساس آخرین قانون مجلس که شهریور 92 ابلاغ شد قانون پیش‌بینی کرد براساس تقاضا در رشته‌های پرمتقاضی مدل امتحانی تعیین شود.

وی ادامه داد: 3 نوع مدل تعیین شد مدل با سوابق تحصیلی، مدل با سوابق تحصیلی آزمون عمومی و مدل با سوابق تحصیلی آزمون اختصاصی.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: 85 درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد، دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم براساس سوابق تحصیلی پذیرش شوند و ما اکنون در دومین سال اجرای این قانون و در مرز 80 درصد هستیم اما نکته مهم در 15 درصد رشته‌های پرمتقاضی دوره‌های روزانه، مهندسی و پزشکی است که قانون زیرساخت‌های لازم این مساله را پیش‌بینی کرده کل سوابق تحصیلی برای دوره آموزش متوسطه باید آماده شود تا بتواند جایگزین شود. این مساله نیز زمان می‌برد و اینگونه نیست که ما فردا تصمیم بگیریم که کنکور حذف شود یا نشود، رقابت به شدت زیاد است.

وی ادامه داد: رقابت در رشته‌های پر متقاضی بسیار زیاد است به عنوان مثال 540 هزار نفر برای 7 هزار رشته پزشکی رقابت می کنند و اصولا وضعیت به طوری است که در این رشته‌های پر متقاضی نمی‌شود حذف کنکور صورت گیرد.

خدایی ادامه داد: قرار است اسفندماه جلسه شورای سنجش و پذیرش انجام شود و ما گزارش کامل آن را اعلام می‌کنیم. البته وضعیت برای سال 94 قطعی و اعلام شده و ما برای سال 95 تصمیم‌گیری می‌کنیم که نتیجه آن نیز اعلام می‌شود.

وی در ادامه درخصوص آزمون کارشناسی ارشدی که در حال برگزاری است نیز گفت: 812 هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد امسال شرکت کرده‌اند که با احتساب 2 رشته‌ای‌ها تعداد آنها 892 هزار نفر می‌شود و امروز 158 هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند که بیشتر رشته‌ها، رشته‌های بین رشته‌ای است.

رئیس سازمان سنجش افزود: این آزمون در 62 شهرستان و 102 حوزه امتحانی برگزار می‌شود. دفترچه سوالات 19 بهمن 6 بعدازظهر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و یکشنبه هفته آینده کلید اولیه سوالات منتشر می‌شود و یک هفته نیز بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به سیاست وزارت علوم در دوره‌های کارشناسی ارشد روند افزایشی ظرفیت را نداریم براساس قانون برنامه پنجم 20 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند یعنی باید 160 هزار نفر پذیرش شوند این در حالی است که 350 هزار نفر پذیرش شدند یعنی 45 درصد فارغ‌التحصیلان کارشناسی وارد کارشناسی ارشد شده‌اند. به اعتقاد ما گسترش کمی در این زمینه انجام گرفته و ما باید به سمت کیفیت‌گرایی هدفمند حرکت کنیم.

وی ادامه داد: 55 درصد داوطلبان ارشد در حوزه علوم انسانی هستند آیا ما واقعا به این میزان کارشناس ارشد علوم انسانی نیاز داریم.

وی ادامه داد: ما روند افزایش ورودی را در دوره ارشد دنبال نمی‌کنیم و نتایج اولیه این آزمون همراه با انتخاب رشته نیمه دوم اردیبهشت ماه سال آینده و نتایج نهایی نیز اول شهریورماه اعلام می‌شود.


ویدیو مرتبط :
ظرفیت های سال 91 کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مواد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش‌ پذیرش‌ در تکمیل ظرفیت کنکور ارشد



 

افزایش‌ پذیرش‌ در تکمیل ظرفیت کنکور ارشد

 

ظرفیت‌ پذیرش‌ رشته‌های جدید و تکمیل ظرفیت برخی از کد رشته محلهای آزمون‌ کارشناسی‌ ارشد سال 90 بازهم افزایش یافت و 637 نفر به این ظرفیت اضافه شد.

به گزارش مهر، سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور ظرفیت‌ پذیرش‌ در این رشته ها را با توجه به اعلام دانشگاهها و میزان ظرفیت پذیرش آنها اعلام کرد.

بر اساس اعلام سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور 637 نفر به ظرفیت جدید در کارشناسی ارشد در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اضافه شده است.

دانشگاهها و موسسات‌ آموزش‌ عالی پس از اطلاعیه های مربوطه اعلام‌ ظرفیت‌ کرده اند و داوطلبانی که برای فرآیند تکمیل ظرفیت اقدام کرده اند می توانند با اطلاع از کدرشته های مربوطه در این کدرشته ها ثبت نام کنند.

همچنین بر اساس اعلام سازمان سنجش، کدرشته محلهای 1032 , 1415 , 9691 , 1953 , 2044 , 2045 , 2062 , 2129 , 2155 , 2156 , 9692 , 2838 , 2839 , 7502 و 7503 مربوط به دانشگاه قم براساس درخواست دانشگاه مذکور از ردیف رشته محلهای مندرج در اطلاعیه دوم تکمیل ظرفیت حذف شده و پذیرش دانشجو نخواهند داشت. ظرفیت پذیرش مابقی کدرشته های دانشگاه قم نیز به درخواست دانشگاه کاهش یافته است.

تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 90 می توانند از 10 تا 13 مهرماه جاری با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور برحسب مورد نسبت به انتخاب کد رشته های موجود که در سایت قرار می گیرند، اقدام کنند..../تحلیل:عصرایران