اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظرفیت تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر ۲ برابر می شود



 

ظرفیت تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر ۲ برابر می شود

 

معاون وزیر نیرو با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی فاز دوم نیروگاه اتمی بوشهر، اعلام کرد: به زودی ظرفیت تولید برق اتمی ایران دو برابر می شود.

محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر با بیان اینکه تاکنون فاز نخست تولید برق در نیروگاه بوشهر با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات با موفقیت راه اندازی شده است، گفت: به زودی فاز دوم تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر به طور کامل راه اندازی می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه با راه اندازی فاز دوم مجموع تولید برق در نیروگاه بوشهر به یکهزار مگاوات افزایش می یابد، تصریح کرد: پیش بینی می شود تا پایان سالجاری امکان تولید برق با ظرفیت اسمی در نیروگاه بوشهر فراهم شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه تولید نهایی برق ابتدا با ۹۰ درصد ظرفیت انجام می شود، اظهار داشت: به تدریج ظرفیت تولید برق در این واحد نیروگاهی افزایش می یابد.

به گزارش مهر، نیروگاه اتمی بوشهر ساعت ۲۳:۲۹ دقیقه روز شنبه دوازدهم شهریورماه سالجاری برای نخستین بار با تولید ۶۰ مگاوات برق سنکرون شد.

با راه اندازی فاز نخست نیروگاه بوشهر، ایران نخستین کشور در خاورمیانه بوده که صاحب نیروگاه و برق اتمی شده است.

در همین حال شرکت انرگو اتم اوکراین اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: ظرفیت تولید نیروگاه بوشهر تا سال ۲۰۱۲ میلادی به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر در مرحله استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت خود قرار دارد و قرار است مراحل بعدی استفاده از ۷۵ و ۱۰۰ درصد ظرفیت توسط شرکتهای روسی و اکراینی تحویل ایران شود.

نمایندگان روسیه، اوکراین، ارمنستان، مجارستان، فرانسه و بلژیک در تست انجام شده توسط مرکز منطقه ای انجمن جهانی اپراتورهای هسته ای در مسکو شرکت کردند .

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر ژانویه ۱۹۹۵ میلادی در تهران امضا شد و در ماه فوریه ۱۹۹۸ میلادی تهران و مسکو توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را تکمیل کند..... /   خبرگزارى مهر



ویدیو مرتبط :
نیروگاه اتمی بوشهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آلمان محموله‌ روسی برای نیروگاه اتمی بوشهر...



 

 

آلمان محموله‌ روسی برای نیروگاه اتمی بوشهر را توقیف كرد

 

شكایت مسكو به شورای امنیت؛

آلمان محموله‌ روسی برای نیروگاه اتمی بوشهر را توقیف كرد


دیپلما‌‌ت‌های غربی در سازمان ملل اعلام کردند که نماینده روسیه در این سازمان، توقیف کالاهای ارسالی به ایران توسط آلمان را تخطی از قطعنامه‌ شورای امنیت و عملی غیرقابل قبول خواند.

دولت روسیه به دلیل توقیف اقلام ارسالی برای نیروگاه اتمی بوشهر، از آلمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت كرد.
به نقل از رویترز، دیپلما‌‌ت‌های غربی در سازمان ملل اعلام کردند که نماینده روسیه در این سازمان، توقیف کالاهای ارسالی به ایران توسط آلمان را تخطی از قطعنامه‌ شورای امنیت و عملی غیرقابل قبول خواند.
روسیه پیش از این نارضایتی خود از توقیف فناوری‌های ارسالی به ایران و بازجویی از افراد مرتبط با محموله‌های ارسالی توسط دولت آلمان را به اطلاع شورای امنیت رسانده بود.
گمرک آلمان در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی و ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ میلادی محموله‌های ارسالی روسیه را بازرسی و رایانه‌ها و ماشین‌آلات کنترل کیفیت که به مقصد ایران بارگیری شده بود را توقیف کرد.
بنا بر این گزارش، نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاواتی و از نوع آب سبک است که در 15 کیلومتری جنوب شهر بوشهر قرار دارد. احداث این نیروگاه در سال 1974 میلادی با کمک یک شرکت آلمانی آغاز شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرف آلمانی حاضر به همکاری با ایران نشد و سرانجام در 25 ماه آگوست سال 1992 میلادی تهران و مسکو توافق‌نامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند که براساس آن شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» هشتم ماه ژانویه سال 1995 میلادی عملیات تکمیل نیروگاه بوشهر را برعهده گرفت.
بر اساس نخستین تاریخ مورد توافق ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم ماه جولای سال 1999 میلادی تکمیل شود اما تاریخ بهره‌برداری از آن تاکنون حدود 10 سال است که به تعویق افتاده است.
هم اکنون این نیروگاه در مراحل نهایی تکمیل است و شرکت پیمانکار روسی بر شمار نیروهای خود برای افزایش سرعت کار در این نیروگاه افزوده است.
روسیه همچنین از روز 16 دسامبر سال 2007 میلادی تحویل سوخت هسته‌‌ای به نیروگاه را آغاز کرد. عرضه‌ سوخت بر اساس توافق‌نامه بین دولتی روسیه و ایران و تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد...../تحلیل:ایلنا