اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طولانی‌ ترین تعطیلات نوروزی آغاز شد؟!


از وزارت آموزش و پرورش که امسال برای روزهای باقی مانده، خط و نشان کشیده تا مراکز آموزش عالی که هر یک ساز خود را می‌زنند، همیشه هفته‌های پایانی سال و‌ آغاز سال بعد با این پرسش همراه بوده و هست: «کلاس رفتن تمام/شروع شد؟»؛ پرسشی که همه کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و پاسخی برای آن نیست!

تابناک: از وزارت آموزش و پرورش که امسال برای روزهای باقی مانده، خط و نشان کشیده تا مراکز آموزش عالی که هر یک ساز خود را می‌زنند، همیشه هفته‌های پایانی سال و‌ آغاز سال بعد با این پرسش همراه بوده و هست: «کلاس رفتن تمام/شروع شد؟»؛ پرسشی که همه کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و پاسخی برای آن نیست!

به فاصله هشت روز مانده تا پایان سال، فضاهای آموزشی به سرگردانی سابقه‌داری دچار شده‌اند که رنگ و بوی نوروزی می‌دهد، ولی تفاوت آن با سال‌های گذشته این است که امسال کمی زودتر از هر سال دچار آن شده‌ایم و به نظر دیرتر از همیشه از آن رهایی خواهیم یافت!



نیم نگاهی به تقویم امسال و قیاس آن با تقویم سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که اگر امروز روز آغاز تعطیلات نوروزی در مدارس و دانشگاه‌ها باشد، عملا‌ طولانی‌ترین تعطیلات نوروزی در سال‌های اخیر را داشته‌ایم و چه بسا در آستانه طولانی‌ترین تعطیلات نوروزی کشور در‌ تاریخ نیز باشیم؛ تعطیلاتی بیست و سه روزه!

برای شرح ماجرا ناگزیریم از تعطیلات نوروزی در مدارس و دانشگاه‌ها شروع کنیم؛ تعطیلاتی که ‌فراگیر همه ارکان جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و به نوعی سکان‌دار آغاز تعطیلات نوروزی و همچنین آغاز سال کاری بعد است؛ اما غالبا زمان ظهور و بروز و پایان یافتن آن مشخص نیست و به ناباورانه تحت تأثیر آرایش روزها در تقویم قرار دارد.

این در حالی است که تقویم نشان می‌دهد امروز، بیست و یکمین روز اسفند ماه پتانسیل زیادی برای آغاز‌ تعطیلات نوروز 93 در خود نهفته داشت؛ به این صورت که برخی خانواده‌ها‌ با لحاظ کردن تعطیلی پنجشنبه‌ها در تقویم آموزشی و موعد آغاز ‌سفرهای نوروزی به فاصله چند روز تا پایان سال، بر این باورند که عملا هفته آتی فرصتی برای کلاس رفتن و دایر بودن و مدارس و دانشگاه‌ها نیست و چون مخالفتی هم با این باور سراغ ندارند، به خود حق می‌دهند که ایده‌شان را قانونی نانوشته برای آغاز تعطیلات بدانند.

این باور البته مورد تأیید برخی مسئولان نیست و حتی مخالفانی دارد؛ هرچند این مخالفت‌ها اینقدر رقیق بیان می‌شوند که به گوش کسی نمی‌رسد، چراکه شاید خود مسئولان هم می‌دانند، باور عموم را در این باره، نه سخنان ایشان و قوانین، بلکه تقویم می‌سازد!

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: روزهای فعالیت مدرسه را تقویم برای ما مشخص می‌کند و بنا بر آن، مدارس تا پایان اسفند دایر هستند و بر اساس روزهای تعطیلی یا غیرتعطیل‌ در تقویم، دانش‌آموزان موظف‌اند در کلاس‌ها حضور پیدا کنند.

وی در پاسخ به اینکه مدارس تا چه روزی در اسفندماه دایر هستند، می‌گوید: به نظر بنده، نباید اینگونه پرسش‌ها مطرح شود. باید اجازه داد مردم یاد بگیرند که وظیفه دارند بر پایه تقویمی که دولت اعلام می‌کند، پیش روند؛ با توجه به اینکه تقویم در اختیار همه مردم است، پس جای پرسش برای این موضوع نمی‌ماند.

اینکه چرا سخنان یکی از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش درباره سؤالی که خانواده‌های حدود دوازده میلیون دانش‌آموز با آن مواجهند تا این اندازه غیر دقیق و مبهم بیان می‌شود، چه بسا دلیلی نداشته باشد، جز اینکه مکانیزم‌های آموزش و پرورش به گونه‌ای تنظیم شده که عملا اگر دانش‌آموزی در این روزهای پایان سال غیبت کند، تبعات چندانی متوجه وی نخواهد شد.

اما هرچه آموزش و پرورشی‌ها در این زمینه دستشان بسته به نظر می‌رسد و چه بسا ترس از شکست، مانع تلاششان برای به مدرسه کشاندن دانش‌آموزان در روزهای پایان هر سال شده، در آموزش عالی اوضاع متفاوتی حاکم است؛ آنجا اساتید ابزار قدرتمندی برای جذب دانشجویان به کلاس‌های درس دارند.

در آموزش عالی، حضور و غیاب اساتید در کنار عواقب سختی که انتظار دانشجویان پر غیبت را می‌کشد، از یک سو می‌تواند منجر به دایر شدن کلاس‌های دانشگاه در روزهای پایانی سال شود و از سوی دیگر، ممکن است ابزاری در دست دانشجویان قرار گرفته و زمینه‌‌ساز تعطیلی دانشگاه شود.

کافی است دانشجویی از آغاز ترم غیبت نکرده باشد تا بتواند به سادگی قید حضور در کلاس و دانشگاه را در این روزها بزند که در این صورت یا استاد ترجیح می‌دهد با وی و امثال وی همراه شده و کلاس را تعطیل کند و یا بر پایه قوانین عمل کرده و مجبور است کلاس را با شمار اندکی پیش برده و در پایان کار، جریمه‌ای برای غایبان در نظر بگیرد.

البته تعطیلی یا دایر بودن کلاس در مراکز آموزش عالی، برگرفته از عوامل دیگری نیز هست؛ همراهی دیگر اساتید و نوع دانشگاه؛ یعنی در دانشگاه‌های دولتی ماجرا به یک شکل پیش می‌رود و در مراکز غیر دولتی، غالبا به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

بدین ترتیب، موج تعطیلی از مدارس (با حدود دوازده میلیون دانش آموز و جامعه بزرگی از اولیای مدرسه) و دانشگاه‌ها (با چهار و نیم میلیون دانشجو و جامعه اساتید و کارکنان دانشگاه) به سایر بخش‌های جامعه تسری یافته و عملا تعطیلات نوروزی به خواسته این بخش کثیر از جمعیت جامعه و تا زمانی که تقویم اجازه بدهد، ادامه خواهد یافت.

از چرایی شکل‌گیری این تعطیلات که بگذریم، سکوت مسئولان در قبال آن، چه بسا جذاب‌ترین بخش ماجرا باشد؛ آنجایی که یک بار هم که شده، مسئولان وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و علوم و حتی سایر دولتمردان برای یک بار هم شده، گرد هم نمی‌آیند تا برای پایان سال تحصیلی پیش از نوروز تصمیم گرفته و هم مردم را از سرگردانی خلاص کنند و هم بنای تخلف از قانون را با تعریف قوانین قابل اجرا در این زمینه، از بین ببرند.


ویدیو مرتبط :
‫تعطیلات نوروزی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز بازگشت موج اول تعطیلات نوروزی


رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با اشاره به رو به اتمام بودن بخش اول تعطیلات نوروزی از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های چالوس، هراز، فیروزکوه و دیگر محورهای مواصلاتی کشور خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با اشاره به رو به اتمام بودن بخش اول تعطیلات نوروزی از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های چالوس، هراز، فیروزکوه و دیگر محورهای مواصلاتی کشور خبر داد.

سرهنگ محمدحسین حمیدی با اشاره به وضعیت جوی پایدار در تمامی راه‌ها و محورهای مواصلاتی کشور گفت: خوشبختانه امروز با توجه به بهبود شرایط جوی جاده‌ها و محورهای بین‌شهری از وضعیت مناسبی برخوردار است و ترافیک عبوری از این معابر روان گزارش شده است.
او گفت: تنها محورهای شهداد به نهبندان، شمشک به دیزین و قم به گرمسار مسدود است و دیگر محورهای مواصلاتی کشور از ترافیکی روان برخوردار هستند.

سرهنگ حمیدی با بیان اینکه بخشی از تعطیلات نوروزی رو به اتمام است گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اتمام تعطیلات دور اول نوروز مسیرهای برگشت از ترافیک نیمه سنگینی برخوردار شوند و از این رو پلیس در برخی از محورهای جاده‌ای محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند.

او در ادامه گفت: با توجه به این موضوع تردد انواع وسایل نقلیه از 12 ظهر امروز تا ساعت 3 صبح روز پنجم فروردین در مسیر کرج به چالوس و در محدوده کرج به مرزن‌آباد ممنوع می‌باشد و در این مسیر حرکت خودروها از ساعت 15 امروز از مرزن‌آباد به سمت کرج یکطرفه می‌شود.

سرهنگ حمیدی ادامه داد: در محور هراز نیز از ساعت 1 صبح امروز تا 1 صبح فردا (5 فروردین) تردد انواع وسایل نقلیه سنگین به استثنای کامیون‌های حامل مواد سوختی و فاسد شدنی ممنوع می‌باشد و تردد خودروهای سواری نیز از ساعت 13 امروز تا یک بامداد فردا از رودهن به سمت آبسک ممنوع و تردد خودروها از ساعت 15 امروز تا یک بامداد فردا از آبسک به سمت رودهن یکطرفه خواهد بود.

او در ادامه با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی در محور فیروزکوه از ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین یه استثنای حاملین سوخت و مواد فاسد شدنی خبر داد و گفت: همچنین در محو فیروزکوه از ساعت یک بامداد امروز تا یک بامداد فردا تردد انواع کامیون و تریلر به استثنای کامیون‌های حامل سوخت و مواد فاسد شدنی از سمت تهران به قائمشهر و بالعکس ممنوع است.

سرهنگ حمیدی ادامه داد: محدودیت تردد برای انواع کامیو‌نها از ساعت یک صبح امروز تا یک بامداد فردا در محورهای قدیم قزوین - رشت و ساوه - همدان نیز اعمال می‌شود.
او در ادامه گفت: محوره ایذه به شهرکرد، سلفچگان - قم، جاده قدیم کاشان - قم و تهران - قم نیز با محدودیت تردد کامیون‌ها خودروهای نقلیه سنگین به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 7 صبح امروز تا 24 اعمال می‌شود.

امیری تردد خودروهای سنگین و به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی را در محور یزد - طبس از ساعت یک بامداد امروز تا ساعت 24 امشب عنوان کرد و در ادامه گفت: محورهای اصلی استانهای بوشهر و اصفهان نیز با محدودیت ترافیک مواجه خواهند بود و در محورهای این استانها تردد انواع کامیون و تریلر به استثنای کامیونهای کمپرسی حامل سنگ و مصالح ساختمانی از ساعت یک بامداد امروز تا یک بامداد فردا ممنوع است.

او در پایان گفت: با توجه به رو به اتمام بودن تعطیلات اولیه نوروز پیش‌بینی می‌شود که با ترافیک در مسیرهای برگشت سنگین بوده و تردد در این محورها با ترافیک روبرو باشد.