اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طلسم پیمان‌ های پولی ایران شکست


معاون ارزی بانک مرکزی از بسته شدن چند پیمان پولی دو جانبه بین ایران و سایر کشورها خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: بعد از سالها دور ماندن ایران از ورود به پیمانهای پولی بالاخره بانک مرکزی پای قرارداد دو جانبه را امضا کرد.

آنطور که کامیاب-معاون ارزی بانک مرکزی- به ایسنا اعلام کرده ایران با سه کشور ترکیه، عراق و روسیه پیمان پولی دو جانبه بسته است.

اظهارات معاون ارزی بانک مرکزی در حالی مطرح می شود که در اواخر سال گذشته هیاتی به سرپرستی وی به منظور پیگیری و انجام مذاکرات و نهایی‌سازی موافقتنامه پولی بین دو کشور ایران و روسیه به این کشور سفر کرد که این هیات ضمن انجام مذاکرات کارشناسی و مفصل با بانک مرکزی روسیه، نهایتا موفق شد در بسیاری از موارد مورد علاقه طرفین برای همکاری و توسعه روابط به توافقاتی دست یابد.

اگر چه جزئیاتی از پیمانهای پولی بین ایران و سه کشور ترکیه، عراق و روسیه منتشر نشده است، اما در مجموع با انعقاد پیمانهای پولی به عنوان یک روش نوین، تجارت با استفاده از پول های محلی انجام می شود به عبارتی دیگر به جای استفاده از پول واسط مانند دلار و یورو پول کشورهای مبدا و مقصد مورد مبادله قرار گرفته و دیگر دلار واسطه تجاری نخواهد بود.

اولین پیمان پولی در دسامبر 2001 بین بانک مرکزی چین و تایلند در قالب طرح "چیانگ مای" امضا شد و تا به امروز بیش از 50 پیمان پولی دوجانبه بین بانکهای مرکزی کشورهای مختلف امضاء شده تا علاوه بر استفاده از دلار و یورو، پولهای ملی کشورها نیز در تسویه تجارت بین المللی بکار گرفته شود. این در حالی است که چین با بیش از 31 مورد بیشترین پیمان پولی را منعقد کرده و ژاپن، کره و روسیه در رده های بعدی قرار دارند.


ویدیو مرتبط :
دلار و پیمان پولی دو جانبه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات پیمان پولی ایران و ترکیه اعلام شد



اخبار,اخبار اقتصادی ,رابطه ایران و ترکیه

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه جزئیات برقراری پیمان پولی دو جانبه بین ایران و ترکیه را اعلام کرد.

سید جلال ابراهیمی درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: موضوع ایجاد پیمان پولی دو جانبه بین ایران و ترکیه در نشست روسای جمهور و هیات‌های بازرگانی دو کشور به منظور ایجاد تسهیلات برای صادرکنندگان و واردکنندگان مطرح شد.

وی افزود: در این نشست دو راه برای این کار پیشنهاد شد؛ یک راه اینکه کالایی را با کالای دیگر مبادله کنیم، یعنی کالایی را صادر کنیم و در مقابل کالای هم ریال یا هم لیر آن را وارد کنیم و دومین راه نیز استفاده از پول ملی دو کشور بود.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه یادآور شد: این اقدام پیش از این با چین عملیاتی شده بود که البته بخشی از آن اجرایی شد ولی در مورد ترکیه نیز قرار بر این شده روابط تجاری‌مان از طریق پول ملی انجام شود؛ به این معنی که برابری ریال در مقابل دلار یا یورو و همچنین برابری لیر درمقابل دلار و یورو انجام شود.

ابراهیمی همچنین عنوان کرد که با این روش مبادلات تجاری بین دو کشور راحت‌تر صورت می‌گیرد و بانک‌های مرکزی دو کشور به عنوان پشتوانه، تضمین‌های اجرایی اعتباری و برابری آن را بر عهده خواهند داشت.

وی ادامه داد: با توجه به پایین آمدن ارزش لیر در مقابل دلار و یورو که باعث شده ارزش پول ملی ترکیه افت کند اکنون ترکیه دنبال این اتفاق است که از پول ملی خود در مبادلات تجاری‌اش استفاده کند.

ابراهیمی زمان اجرایی شدن این پیمان پولی گفت: این پیمان‌ پیش از این بین شورای راهبردی مشترک اقتصادی ایران و ترکیه بسته شده است و روسای جمهور و وزاری مسئول دو کشور به توافقات قبلی رسیده بودند و اکنون قرار است این پیمان اعمال شود.

اخبار اقتصادی - ایسنا