اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طلا تحت‌فشار



اخبار ,اخبار اقتصادی ,طلا

 

اخبار اقتصادی - یورو با احتمال تشدید تحریم‌های روسیه سقوط کرد

طلا تحت‌فشار

بهای طلا روز سه‌شنبه را با کاهش تا سطح 1307 دلار به پایان رساند تا تشدید فشار بر فلز زرد نمایان‌تر شود.

«سودگیری» معامله‌گران و خریدهای وابسته به نمودارهای فنی کوتاه‌مدت دلیل اصلی این افت اعلام شده است. همچنین سه‌شنبه شاخص دلار ایالات‌متحده تقویت شد و به بالاترین میزان در پنج هفته گذشته رسید تا طلا بیشتر تحت‌فشار قرار گیرد.

 

سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها نمایان می‌شود و عبارت است از فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولا باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود. ارزش دلار نیز همیشه با ارزش طلا نسبت معکوس دارد. البته کاهش «ریسک گریزی» نیز در روز سه‌شنبه مشهود بود که این عامل نیز بر قیمت طلا اثر کاهشی داشت.

 

ریسک‌گریزی هنگامی رخ می‌دهد که یک سرمایه‌گذار دو سرمایه‌گذاری مختلف انجام داده که انتظار بازدهی‌شان یکسان است، اما میزان ریسک متفاوتی دارند. سرمایه‌گذار در این حالت سرمایه‌گذاری با خطر کمتر را انتخاب می‌کند و این رفتار در بازارهای مالی ریسک‌گریزی نام دارد.

 

به این ترتیب طلا سه‌شنبه با کاهش ریسک‌گریزی مواجه بود؛ چراکه بازارهای سهام آمریکا و چندین بازار عمده دیگر سه‌شنبه با رشد روبه‌رو شدند. به این ترتیب طلا در حال حاضر تحت‌فشار سودگیری، کاهش ریسک‌گریزی و تقویت دلار است.


اما مسائل ژئوپلیتیک نیز همچنان در کانون توجه بازار مانده‌اند تا طلا با وجود افت سطوح قیمتی، بالای مرز روانی نوسان داشته باشد. حملات گسترده به غزه و پرتنش ماندن مرزهای شرقی اوکراین مسائل مهمی برای بازارهای مالی هستند. طلا، اوراق بهادار ایالات‌متحده و دلار آمریکا دارایی‌هایی هستند که سرمایه امن در نظر گرفته شده و با افزایش تنش‌ها در جهان با حمایت روبه‌رو شده‌اند.

 

جیم وایکوف، گزارشگر اصلی بازار فلزات گرانبها در پایگاه اینترنتی کیتکو می‌گوید که به گمان او وضعیت بازارهای مالی تا چندی همین افت و خیز با کاهش و افزایش اخبار بحرانی خواهد بود. توجه به مسائل سیاسی در روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که در این روز اخبار اقتصادی هم کم نبود. داده‌های منتشرشده در روز سه‌شنبه شامل گزارش هفتگی میزان خرده‌فروشی جانسون ردبوک و گلدمن ساکس، شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا، میزان پس‌اندازهای واقعی در ایالات‌متحده، شاخص ماهانه بهای خانه در آمریکا، میزان فروش خانه‌های دست دوم در آمریکا و گزارش تجارت ریچموند بود.

 

مهم‌ترین داده سه‌شنبه و درواقع مهم‌ترین داده اقتصادی هفته، شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا بود که نشان می‌داد این شاخص در ماه ژوئن 3/0 درصد بوده است. با این وجود این آمار منطبق بر انتظارها بود و نتوانست بازار طلا را تکان دهد. در حالی که دوشنبه بازار روی قیمت 1312 دلار برای هر اونس بسته شده بود، روز سه‌شنبه نیز قیمت 1307 دلار ثبت شد که دلایل آن را پیش‌تر ذکر کردیم.

 

چهارشنبه تا لحظه تنظیم این خبر، اونس طلا به قیمت 1306 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید احتمالا قیمت‌های متفاوتی ثبت شده است.چهارشنبه در بازارهای جهانی ارز، مهم‌ترین خبر افت قابل توجه یورو بود. نگرانی از تاثیر تحریم احتمالی روسیه بر رشد شکننده منطقه یورو و در نتیجه ارز واحد اروپایی باعث شد که یورو مقابل دلار به پایین‌ترین ارزش در هشت ماه گذشته برسد.

 

یورو در برابر پوند استرلینگ نیز سقوط کرد. استرلینگ خود در آستانه انتشار جزئیات نشست‌های بانک مرکزی انگلستان با رشد روبه‌رو شده بود. دلار استرالیا هم حدود نیم درصد مقابل دلار آمریکا رشد کرد. این ارز جهانی تحت‌تاثیر داده‌های خوب از اقتصاد این کشور است، اما در کنار افت یورو، خبر مهم دیگر چنانکه اشاره شد، تداوم تقویت دلار است. شاخص دلار که نرخ برابری این ارز را با 6‌ارز عمده جهان مقایسه می‌کند روز چهارشنبه و یک روز پس از انتشار شاخص بهای مصرف‌کننده ایالات‌متحده همچنان به رشد خود ادامه داد.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
PERSIAN RAG رَنگ طلا - رَگِ طلا -رِنگ طلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فشار شاخص دلار بر نفت و طلا



یكی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 


بازگشت مجدد شاخص به 63 هزار واحد
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 104 واحدی (معادل 16/ 0 درصد) مواجه شد. در حالی‌که در پایان هفته گذشته صعود شاخص تا بالای 64 هزار واحدی رقم خورد، با عقب‌نشینی یک پله‌ای در 63 هزار و 911 واحد متوقف شد. در این میان، نکته قابل توجه، منفی شدن شاخص توسط نمادهایی است که بر رشد شاخص در روزهای گذشته اثرگذار بودند (مانند «فولاد» و «وغدیر»). این انتظار میان کارشناسان وجود داشت که با ایجاد شفافیت در صنایع بورسی و در ادامه با انتشار اولین پیش‌بینی‌های 94، بازار سرمایه بتواند از حالت رکود خارج شود؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد بازار سرمایه نیازمند محرکی قوی‌تر برای خروج از رکود فرسایشی است. در این شرایط، با توجه به انجام دور جدید مذاکرات در هفته آینده (24اسفند)، انتظار می‌رود بازار سرمایه روند کم‌نوسان خود را ادامه دهد.
بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
افت دلار با سیگنال «مذاکرات»
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3 هزار و 410 تومان معامله شد. به دنبال پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای در پایان هفته گذشته، اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان امیدواری برای توافق را افزایش داده است. ظریف عنوان کرده‌ است ایران جهت جلب اعتماد، فعالیت‌های هسته‌ای خود را به‌صورت داوطلبانه برای مدتی مشخص محدود می‌کند؛ این انعطاف‌پذیری برای انجام توافق، باعث افت قیمت دلار در بازار ارز شد. در این شرایط، به‌رغم سیگنال‌های کاهشی بازار ارز هنوز مقاومت 3400 تومانی در مقابل افت قیمت دلار انتظار می‌رود. از سوی دیگر، رشد شدید شاخص دلار در بازار‌های جهانی، باعث کاهش نرخ برابری یورو به دلار شد (نرخ برابری یورو نسبت به دلار به 08/ 1 رسید)؛ در نتیجه این امر، یورو با افت 80 تومانی به قیمت 3710 تومان معامله شد.
بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
رشد حباب در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 18 هزار تومانی به قیمت 962 هزار تومان معامله شد. با انتشار آمار اشتغال‌زایی آمریکا افت 6/ 2 درصدی قیمت اونس طلای جهانی در بازار روز گذشته نسبت به پنج‌شنبه رقم خورد؛ در این شرایط، سیگنال‌های مذاکرات هسته‌ای افت 3/ 0 درصدی دلار را در بازار ارز رقم زد. در این میان اما مشاهده می‌شود قیمت سکه با قیمت‌های اونس و دلار همراهی نکرد و فقط 8/ 1 درصد افت پیدا کرد. به این ترتیب، رشد حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) تا مرز 20 هزار تومانی مشاهده می‌شود؛ همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد جذابیت قیمت‌های پایین در روزهای پایانی سال (تقاضای فصلی) علت اصلی مقاومت سکه در مقابل ریزش است. با توجه به تعطیلی امروز بازار طلای جهانی، باید منتظر واکنش سریع سکه به تغییرات هرچند اندک دلار بود.
بازار طلای جهانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
بازگشت اونس طلا به سه ماه قبل
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با افت 7/ 3 درصدی به کمترین قیمت خود از ابتدای دسامبر 2014 رسید (7/ 1168 دلار). علت اصلی این افت سنگین به آمار فراتر از انتظار اشتغال آمریکا برمی‌گردد (295 هزار شغل جدید در ماه فوریه ایجاد شد و نرخ بیکاری به 5/ 5 درصد رسید)؛ به این ترتیب، جهش شاخص دلار آمریکا و همچنین امیدواری به افزایش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو فشار شدیدی بر قیمت طلا وارد کردند. این در شرایطی بود که پیش از این نیز، توافق یونان با اتحادیه اروپا و همچنین اعمال سیاست‌های انبساطی (تزریق 60 میلیارد یورو در ماه از دوشنبه) موجب خوش‌بینی به اوضاع اقتصادی حوزه یورو شده بود که با افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران، تقاضا برای طلا را کاهش داده است. در این شرایط، تقاضای فیزیکی عاملی است که می‌تواند از قیمت‌ها حمایت کند.
بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
روزهای آرام «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه9201) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 79 هزار و 500 تومان معامله شدند. گرچه افزایش تقاضا در برخی مقاطع زمانی موجب افزایش قیمت این اوراق می‌شود، اما تقویت سمت عرضه در ماه‌های اخیر نسبت به آنچه در ابتدای سال وجود داشت موجب بازگشت قیمت‌ها می‌شود. با این حال، اگر مشابه 6 ماه ابتدایی سال مازاد تقاضا در این بازار شکل گیرد، حرکت قیمت‌ها تا سطوح 100 هزار تومانی دور از انتظار نیست. در این شرایط، با توجه به رشد سود واقعی این وام‌ها (بیش از 20 درصد) و نرخ تورم 15 درصدی، گرفتن چنین وام‌هایی مقرون به صرفه نخواهد بود. به این ترتیب مشاهده می‌شود قیمت «تسه»ها دوباره در محدوده 80 هزار تومانی آرام گرفته است و با توجه به شرایط فعلی، تداوم حرکت آنها در این محدوده سناریوی محتمل‌تری است.
بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
سومین هفته نزولی بازار نفت
نفت خام آمریکا با کاهش قیمت 3/ 0 درصدی برای سومین هفته متوالی روند نزولی را تجربه کرد. طی سه هفته اخیر، متوسط قیمت نفت 4/ 50 دلار بوده است؛ بنابراین، محدوده 50 دلاری برای نفت WTI می‌تواند سطح متعادلی محسوب شود. در شرایطی که جدال دو عامل تولیدات فعلی و تولیدات آینده ثبات نسبی قیمت نفت را رقم زده بودند، رشد شدید شاخص دلار آمریکا در پایان هفته، فشار زیادی بر قیمت نفت وارد کرد. درخصوص تولیدات فعلی می‌توان به تداوم افزایش موجودی نفت در آمریکا (در هفته منتهی به 28 فوریه 3/ 10 میلیون بشکه به این موجودی‌ها اضافه شد) و عدم عقب‌نشینی اعضای اوپک (به ویژه عربستان) برای کاهش تولیدات اشاره کرد. در رابطه با تولیدات آینده اما، به گزارش بیکر هیوز تعداد دکل‌های حفاری برای سیزدهمین هفته متوالی کاهش یافت (64 مورد در جدیدترین گزارش).
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد