اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طلای سیاه سقوط کرد


کشته شدن بن لادن، افزایش ذخیره سازی نفت، رکود اقتصادی ژاپن و سیاستهای انقباضی چین منجر به سقوط آزاد 15 دلاری قیمت جهانی نفت خام پس از چهار ماه یکه تازی شد.

تحولات جدید سیاسی و قیامهای مردمی در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه فرصت خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت بود که بار دیگر پای نفت شیرین و گوارای 100 دلاری را به سفره های اقتصادی خود باز کنند.

بر این اساس از اواسط بهمن ماه سال گذشته بهای جهانی نفت از مرز یکصد دلار در هر بشکه عبور کرد و حتی قیمت این کالای پرطرفدار در بازارهای جهانی به بیش از 120 دلار هم افزایش یافت.

افزایش قیمت جهانی طلای سیاه منجر به شکوفا شدن اقتصادهای نفتی به ویژه در کشورهای عضو اوپک شد به طوری که آمارهای غیر رسمی نشان می دهد که درآمدهای نفتی ایران به عنوان دومین صادرکننده نفت این سازمان هم متاثر از این جهش قیمتی بین 5 تا 5.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.
 
هفته گذشته با اعلام رسمی خبر کشته شدن اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده توسط آمریکایی ها ترمز افزایش افسار گسیخته نفت در بازارهای جهانی شکسته شد به طوری که در نخستین معاملات نفتی انجام گرفته بهای طلای سیاه بیش از یک دلار ارزان شد.
 
از سوی دیگر به استناد گزارش خبرگزاریهای بین المللی از سه روز گذشته تاکنون بهای جهانی نفت خام حدود 15 دلار کاهش یافته است و پیش بینی ها نشان می دهد کاهش بهای جهانی نفت به روند رو به سقوط خود ادامه خواهد داد.
 
بر این اساس قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات روز گذشته و قبل از تعطیلی هفتگی بازارهای جهانی به 109 دلار و 13 سنت رسید که این رقم نسبت به روز چهارشنبه کاهش 15 دلاری را نشان می دهد.

همچنین بهای جهانی هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک ههم به 97 دلار و 18 سنت رسیده است که نسبت به روز ما قبل ان حدود 2.5 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است.
 
تلاش چین و آمریکا برای کاهش قیمت جهانی نفت

به اعتقاد کارشناسان بین المللی پس از کشته شدن بن لادن، افزایش سطح ذخیره‌سازی نفت‌خام در آمریکا، کاهش ارزش سهام و سیاست‌های اقتصادی انقباضی چین از مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته بوده است.
 
وزارت انرژی آمریکا هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرده است: ذخیره‌سازیهای نفت‌خام در این کشور به میزان 3.4 میلیون بشکه در روز افزایش داشته است در حالی که بازار انتظار داشت این ذخیره سازیها فقط 2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
 
از سوی دیگر آمار اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که بخش خدمات در این کشور از رشد خوبی برخوردار نبوده است و اشتغال نیز نتوانسته است به میزانی که پیش بینی شده بود، رشد یابد.
 
همچنین فعالان اقتصادی بازار پیش بینی می کنند که چین برای مقابله با تورم سیاستهای انقباضی را در پیش بگیرد که ممکن است بر تقاضای نفت خام این کشورنیز تاثیر بگذارد.
 
این در حالی است که ارزش یورو در مقابل دلار به بالاترین سطح خود در 17 ماه گذشته افزایش یافت اما نتوانست به تقویت قیمتهای نفت منجر شود .
 
سونامی ژاپن دامن نفت را هم گرفت

در کنار تحولات اقتصادی، زلزله و سونامی اخیر ژاپن تاثیرات منفی زیادی بر اقتصاد سرزمین آفتاب تابان داشته به طوریکه مطابق برآورد دولت توکیو، بیش از 300 میلیارد دلار براقتصاد آن کشور هزینه وارد شده است.
 
در همین حال بانک مرکزی ژاپن با ادامه سیاستهای انبساطی پولی ومالی تلاش می کند از رشد اقتصادی کشور حمایت کند. مجلس این کشور هم بودجه 48 میلیارددلاری بازسازی آن کشور را تصویب کرد اما در مجموع پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد ژاپن حداقل تا ماه اوت سالجاری به شرایط عادی باز نگردد.
 
از سوی دیگر نرخ تورم منطقه یورو در ماه آوریل 2011 میلادی به 8/2 درصد رسید که بالاترین رقم در دو سال اخیر بوده است. شاخص اعتماد تجاری اروپا که درماه مارس 2011 میلادی معادل 3/107 واحد بود درماه آوریل به 2/106 واحد کاهش یافت که این بیشترین کاهش اعتماد تجاری در اقتصاد اروپا از ماه مه 2010 به شمار می‌رود.

بانک مرکزی اروپا در ماه مارس 2011 میلادی برای نخستین بار در دو سال گذشته، نرخ بهره بانکی منطقه یورو را به 1.25 درصد افزایش داد و کارشناسان اقتصادی معتقدند، بانک مرکزی اروپا برای مقابله با افزایش نرخ تورم در آینده نزدیک بار دیگر نرخ بهره بانکی خود را افزایش خواهد داد.

منبع : خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
سیر سیاه و طلای سیاه و چجوری تهیه کنید کادر درماني فردوسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ خطر سقوط قیمت طلای سیاه برای ایران



زنگ خطر سقوط قیمت طلای سیاه برای ایران

پنجم ماه آوریل سالجاری میلادی نفت خام سبک ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی با کاهش قیمت روبرو بوده است.

 

همزمان با فرا رسیدن دوره تعمیرات اساسی و دوره‌ای پالایشگاه‌های نفت و گرم شدن هوا در نیمکره شمالی زمین زنگ خطر کاهش بهای جهانی طلای سیاه به صدا درآمد و در آخرین معاملات هم قیمت نفت سبک و سنگین ایران ناشی از این تغییرات کاهش یافته است.

 

به گزارش مهر، همزمان با کاهش بهای نفت خام برنت و نفت دبلیو.تی.آی آمریکا در بازارهای جهانی بهای نفت خام سبک و سنگین ایران هم در بازارهای آسیایی، شمالغرب اروپا، حوزه مدیترانه و افریقای جنوبی کاهش یافت.

 

بر این اساس در معاملات پنجم آوریل هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران برای عرضه در بازار آسیا با کاهشی حدود یک دلار و ۴۱ سنت با قیمت ۱۲۳ دلار و ۸۱ سنت به مشتریان آسیایی تحویل شده است.

همچنین در این روز هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با یک دلار و ۳۹ سنت کاهش قیمت نسبت به معاملات چهارم آوریل ۲۰۱۲ میلادی حدود ۱۲۱ دلار و ۷۱ سنت به مشتریان آسیایی تحویل شده است.

 

مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: پنجم ماه آوریل سالجاری میلادی نفت خام سبک ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی با کاهش قیمت روبرو بوده است.

به طوریکه هر بشکه نفت خام سبک ایران به ترتیب در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی با قیمت ۱۲۰ دلار و ۹۶ سنت، ۱۱۹ دلار و ۵۵ سنت و ۱۲۱ دلار تحویل خریداران بین‌المللی شده است.

 

میانگین قیمت نفت خام سبک صادراتی ایران از ابتدای ماه آوریل ۲۰۱۲ میلادی تاکنون هم حدود ۱۲۲ دلار و ۲۷ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران در معاملات پنجم آوریل کاهش یافت به طوریکه نفت خام سنگین ایران با بهای ۱۲۱ دلار و ۷۱ سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به ۱۱۹ دلار و ۳۶ سنت، ۱۱۸ دلار و ۱۱۹ دلار و ۴۰ سنت معامله شده است./عصرایران