اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طلای سبز قربانی کم آبی در ایران



اخبار,اخباراجتماعی,خشکبار ایران

 

اخبار اجتماعی  - طلای سبز قربانی کم آبی در ایران

این موضوع موجب شده است که در استان کرمان که قطب تولید پسته کشور است، میزان برداشت محصول از باغ‌های پسته به شدت کاهش یابد.

خشکبار به عنوان مواد اولیه صنایع غذایی ارزش معاملاتی معادل ۱۸۰ میلیارد دلار را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است.

به گزارش کاسب نیوز، تنها ۲ میلیارد دلار در بخش صادرات آن و کمتر از نیم میلیارد دلار در بخش تولید ناخالص داخلی به خشکبار ایران تعلق دارد. روزی رتبه نخست تولید و صادرات این اقلام به ایران اختصاص داشت، اما امروز در تولید پسته به رتبه دوم، کشمش به رتبه پنجم و در صادرات خرما به رتبه ششم تنزل کرده ایم.

خشکبار ایران به عنوان کالایی استراتژیک با سابقه ۱۴۰ ساله، یکی از مهم ‌ترین زمینه‌های صادرات در دهه‌های گذشته بوده است تا جایی که در چند سال اخیر نیز محور اصلی صادرات غیرنفتی ایران به شمار رفته است.

به منظور روشن تر شدن هر چه بیشتر این موضوع کاسب نیوز به سراغ سلطان پسته کشور رفته است. کسی که از قبل از انقلاب صادرات پسته را شروع کرد و هم اکنون از بازرگانان مهم وبرجسته خشکبار کشور است او کسی جز «اسدالله عسگراولادی» نیست.

وی بزرگ ترین مشکل پسته کشور را کم آبی وشوری آن می داند و می افزاید: این موضوع  موجب شده است که در استان کرمان که قطب تولید پسته کشور است، میزان برداشت محصول از باغ‌های پسته به شدت کاهش یابد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از استان‌های سمنان و خراسان جنوبی و یزد به عنوان مناطق جایگزین استان کرمان درآینده ای نزدیک به منظور تولید و برداشت انواع پسته خبر داد و افزود: متأسفانه مشکل آب در تمام نقاط کشور فراگیر شده است که این امر در دولت‌های مختلف پی گیری شده اما راه کاری به منظور حل اساسی تاکنون پیشنهاد نشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران خواستار حمایت دولت به منظور تبلیغات و حضور صادرکنندگان وتولید کنندگان پسته کشور در نمایشگاه‌های بین المللی فرانسه، آلمان و امارات شد و افزود: متأسفانه تبلیغات انواع پسته‌های ایرانی در کشورهایی مانند چین و روسیه و حتی آمریکا بسیار ضعیف است و به همین دلیل است که بسیاری از کشورهایی که محصولات آن‌ها از نظر کیفیت بسیار پایین تر از مشابه ایرانی است فروش بالایی در بازارهای بین المللی دارند.

در هر حال طلای سبز نخستین محصول صادرات غیرنفتی کشور است که در سال های گذشته  توانسته بیش از 15 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص دهد. پسته محصول درختی با خاصیت سال های آور و ناآور می باشد که به همین دلیل در سال های مختلف میزان برداشت این محصول متفاوت شده است.

با این وجود می توان تخمین زد به طور متوسط در یک دوره 5 ساله سالانه 170 تا 180هزار تن پسته صادر می شود اما کمبود منابع آبی باعث می شود دوره های آبیاری مزارع و باغ ها از 25 تا 30 روز لازم به 55 تا 70 روز تغییر کند که همین امر سبب کاهش تولید این محصول می شود.

خرده مالکی و عدم اطلاع تولیدکنندگان از مسایل جهانی را باید به مشکل کم آبی اضافه کرد واین درحالی است که طلای سبز نیاز شدیدی به توجه مسئولان اجرایی کشوردارد.

در مجموع طلای سبز ایران از نظر شکل ظاهری دارای پوست سخت و دلپذیراست به طوری که از نظر کیفیت طعم و تنوع درشکل، پسته ایران در دنیا بی همتا است.

تا کنون 60 رقم پسته در ایران شناسایی شده است که مهم ترین آنها اوحدی است که حدود 60 درصد کل سطح زیر کشت، کله قوچی 20 تا 25 درصد و فندقی، اکبری، احمد آقایی به همراه سایر ارقام هم 15 تا20 درصد کل پسته کشور را تشکیل می دهند.

نباید ازاین موضوع گذرکرد که چندسالی است که پسته را خشکبار ثروتمندان در کشور معرفی کرده اند و این درحالی است که با فرا رسیدن عید نوروز بسیاری از هموطنان به دلیل بالا بودن قیمت پسته در بازار از خرید آن صرفنظرمی کنند و در کشوری که زادگاه پسته دنیاست باید بسیاری از مردم از خرید طلای سبز عاجز باشند.


 اخباراجتماعی  -  کاسب نیوز


ویدیو مرتبط :
آیا در مورد کم آبی در ایران "بزرگنمایی" شده است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش لس آنجلس تایمز از بحران کم آبی در ایران



اخبار,اخبار اجتماعی , بحران کم آبی

 

اخبار اجتماعی - گزارش لس آنجلس تایمز از بحران کم آبی در ایران

ماه هاست که از باران خبری نیست. آب های بسته بندی به وفور در بازار وجود دارد اما بسیاری از مردم قدرت خرید این آب را ندارند. بسیاری از ایرانی ها برای آب شرب و آب شستشو به آب لوله کشی خانگی وابسته اند.

روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا می نویسد : ایرانی ها برای بحران آب متوسل به نماز باران شده اند.

به گزارش عصر ایران این روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به بحران کمبود آب و خشکسالی در ایران می نویسد : سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در نماز جمعه های ایران از بین نرفته است، اما اخیرا ستاد برگزاری نماز جمعه در ایران موضوعی را در دستور کار خود قرار داده که بیش از آنکه ایدئولوژیک باشد ، مساله ای اقلیمی است.

این روزنامه می نویسد : نماز گزاران جمعه نماز باران می خوانند یا دستکم به آنها توصیه می شود این کار را انجام دهند. آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در این باره در خطبه های نماز جمعه تهران به نماز گزاران گفت ، به خاطر خدا برای نزول باران به درگاه خداوند بروند و از او بخواهند تا باران را نازل کند.

لس آنجلس تایمز می نویسد: نگرانی جدی از بحران کمبود آب در سرتاسر ایران از شهر تهران پر دود و دم و شلوغ گرفته تا حومه های این شهر بزرگ و تا دور افتاده ترین روستاهای این کشور خشک و بیابانی را فرا گرفته است و کاهش سطح باران و خشکی رودخانه ها و پایین آمدن و برداشت از  منابع آب زیر زمینی به سطوحی عمیق تر از بحرانی جدی از کمبود آب در ایران حکایت دارد. آب حتی در برخی مناطق ایران قطع شده و به جیره بندی رسیده است.

بر اساس این گزارش : مردم از کاهش خدمات آب و قطعی آن گله مندند. خیلی ساختمان ها در پشت بام هایشان تانکرهایی قرار داده اند تا آب باران را جمع کنند ، اما متاسفانه ماه هاست که  از باران خبری نیست. آب های بسته بندی به وفور در بازار وجود دارد اما بسیاری از مردم قدرت خرید این آب را ندارند. بسیاری از ایرانی ها برای آب شرب و آب شستشو به آب لوله کشی خانگی وابسته اند.

یک شهروند 40 ساله در خیابان خراسان تهران می گوید روزانه بین 7 تا 8 ساعت آب منطقه مسکونی آنها قطع می شود. او می افزاید: مصرف ما در پایین ترین حد خود رسیده است. ما تنها دو بار هفته به حمام می رویم. ما که مسئول این بحران آب نیستیم."

کارشناسان عوامل مختلفی را برای بحران کمبود آب در ایران بر می شمرند: خشکسالی بلند مدت، تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع اب در بخش کشاورزی و خانگی که بهینه نیست و  باعث افزایش بی رویه هدر دهی و مصرف آب می شود. مقامات ایرانی می گویند در مدیریت بهینه مصرف آب ایران در رتبه های نازل جهانی قرار دارد.

تابستان سوزان سال جاری پایتخت شاهد بارانی نبود و این روند در ماه سپتامبر و در اوایل پاییز هم ادامه دارد و گمان نمی رود بحران آب در ایران به این زودی ها حل شود.

پروفسور بی. علیجانی مدرس دانشگاه در تغییرات اقلیمی و جغرافیا در این رابطه می گوید: در کوتاه مدت این بحران هیچ راه حلی ندارد. اما در بلند مدت ایرانی ها باید بیاموزند آب را اقتصادی و بهینه مصرف کنند هم در خانه ها و هم در مزارع کشاورزی.

او برای مثال به سیستم آبیاری کشاورزی در ایران اشاره می کند که به گفته او اساسا بهینه نیست و به نابودی منابع آب زیر زمینی می انجامد. او می گوید سفره های اب زیر زمینی که دریاچه ارومیه را تغذیه می کردند در اثر استفاده بیش از حد کشاورزان خشک شد و هم اینک این دریاچه در شمالغرب ایران در حال خشک شدن کامل است. او می پرسد : سوال من این است : چرا ما باید در کنار دریاچه شوری چون ارومیه باغ های سیب و گیلاس داشته باشیم و آنها را از منابع آب زیر زمینی آبیاری کنیم؟

لس انجلس تایمز می نویسد: همه چیز به باران بستگی دارد مقامات ایران می گویند اگر در پاییز باران نبارد ذخائر آب شرب رو به پایان است و بحران آب در ایران به مراحل حاد تر خواهد رسید.
اخبار اجتماعی - عصر ایران