اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طعنه روحانی به نامزدهای جمهوری‌خواه آمریکا


حسن روحانی رییس جمهوری در گفت و گو با کریستین امانپور مجری شبکه خبری سی ان ان آمریکا نامزدهای جمهوریخواه آمریکا را با طعنه مورد انتقاد قرار داد و آنها را درباره ایران بی دانش و کم اطلاع دانست.

عصر ایران: حسن روحانی رییس جمهوری در گفت و گو با کریستین امانپور مجری شبکه خبری سی ان ان آمریکا نامزدهای جمهوریخواه آمریکا را با طعنه مورد انتقاد قرار داد و آنها را درباره ایران بی دانش و کم اطلاع دانست.

روحانی در مصاحبه خود با سی ان ان گفت نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به توافق هسته ای اخیر بین ایران و گروه 1+5 حمله می کنند حتی نمی دانند دقیقا ایران روی نقشه جغرافیایی در کجا قرار دارد و یا اینکه تهران پایتخت ایران است.

روحانی گفت:" بعضی وقت ها اگر فرصت کنم برخی سخنرانی ها و مناظرات تلویزیونی آنها (نامزدهای جمهوریخواه) را در صورت پخش زنده نگاه می کنم.. برخی از آنها واقعا خنده دار هستند. مسایلی که این نامزدها درباره آن صحبت می کنند بسیار عجیب بود.

رییس جمهور افزود: بعضی از آنها حتی نمی دانند تهران در ایران قرار دارد. برخی شان حتی نمی دانند به لحاظ جغرافیایی ایران در کجای دنیا واقع شده است. حتی بعضی وقتها پایتخت ها را با یکدیگر عوضی می گیرند.

روحانی درباره مناظره جمهوریخواهان گفت:" مسایلی که آنها درباره آن صحبت می کردند کاملا به دور از واقعیت بود. مردم ایران به برنامه های مناظره آنها از جنبه سرگردمی نگاه می کنند."

روحانی سپس در پاسخ به سوالی درباره امکان بر هم زدن توافق هسته ای از سوی دولت و رییس جمهور جمهوریخواه احتمالی پس از اوباما گفت:" آیا می شود دولتی به یک توافق بین المللی برسد و دولت بعدی آن توافق را پاره کند. این کاری است که تنها ممکن است آدم هایی همانند صدام حسین انجام دهند.

روحانی افزود: صدام (5 سال) پیش از حمله سال 1980 (شهریور 1359) به ایران، با ایران یک توافق نامه (الجزایر) امضا کرد و سپس خودش آن توافقنامه را پاره کرد و به ایران حمله کرد.

برخی از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا کنون بارها تاکید کرده اند در صورت راه یابی به کاخ سفید هیچ ارزشی برای توافق هسته ای اخیر با ایران قایل نخواهند شد و تحریم ها علیه ایران را از سرخواهند گرفت.


ویدیو مرتبط :
انتقادهای جلیلی و روحانی در مناظره نامزدهای ریاست جمهوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا: تحریم جدید با وجود "روحانی" تنبیه رای دهندگان ایرانی است



نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا,تحریم جدید ایران

نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا: تحریم جدید با وجود "روحانی" تنبیه رای دهندگان ایرانی است

اگر دولت اوباما با وجود انتخاب روحانی همچنان بر رویکرد اعمال تحریم های بیشتر عیله ایران تمرکز کند، حکومت ایران دیگر انگیزه زیادی برای آمدن پای میز مذاکره نخواهد داشت و در عوض انگیزه بیشتری به حکومت ایران خواهد داد تا برنامه های هسته ای خود را به طور جدی دنبال کند.

همزمان با بالا گرفتن بحث هایی در آمریکا درباره رویکرد دولت اوباما در قبال انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری و برنامه هسته ای ایران، دو نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا با نگارش مقاله ای نوشتند که آمریکا باید از فرصت انتخاب روحانی بهترین استفاده را کند.

 

به گزارش عصر ایران " کیت الیسون " و " جیم مکدرموت" دو نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا با نگارش مقاله ای که وب سایت  " پولیتیکو" آن را منتشر کرده، به دولت اوباما توصیه کرده اند که به جای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، از فرصت انتخاب روحانی برای حل و فصل مشکلات در روابط دو جانبه به ویژه در مساله هسته ای استفاده کنند.

 

این دو نماینده در این مقاله با اشاره به اینکه " روحانی " یکی از منتقدان جدی سیاست های دولت احمدی نژاد در 8 سال گذشته بوده است، انتخاب او را غیر منتظره می خوانند و نشانه ای از تغییر محتمل در سیاست های ایران می دانند.

 

آنها در ادامه با اشاره به برخی مواضع روحانی در جریان رقابت های انتخاباتی و بعد از آن از جمله تاکید او بر تعامل مثبت و سازنده با جامعه جهانی و عدم استقبال او از تنش بیشتر در روابط خارجی با آمریکا ، می نویسند:" روحانی فرصتی است که آمریکا می تواند با استفاده از آن هم از گزینه تسلیح ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند و هم از ورود به عرصه یک جنگ ویرانگر با ایران که ممکن است به یک جنگ منطقه ای گسترده منجر شود جلوگیری کند و این  هر دو تامین کننده منافع ایالات متحده آمریکا است."

 

این دونماینده جمهوری خواه در ادامه از دولت اوباما خواسته اند که بیش از ایران تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نکنند، چون بنا به گفته آنها تحریم های جدید با وجود انتخاب روحانی ، تنبیهی علیه رای دهندگان خواهان "تغییر و میانه روی" در ایران خواهد بود و پیامی به آنها و رهبران شان می فرستد که ایالات متحده آمریکا صرف نظر از اینکه چه کسی در ایران سر کار باشد تنها می خواهد با ایران از در تقابل در آید و فشارهای فلج کننده علیه ایران اعمال کند.

 

این دو نماینده می افزایند اگر دولت اوباما با وجود انتخاب روحانی همچنان بر رویکرد اعمال تحریم های بیشتر عیله ایران تمرکز کند، حکومت ایران دیگر انگیزه زیادی برای آمدن پای میز مذاکره نخواهد داشت و در عوض انگیزه بیشتری به حکومت ایران خواهد داد تا برنامه های هسته ای خود را به طور جدی دنبال کند.

 

در ادامه این مطلب این دو نماینده جمهوریخواه اعلام کرده اند که امریکا برای رویکرد جدید خود در قبال ایران باید سه گام بردارد :

 

نخست: وزارت خارجه تحت ریاست جان کری باید رویکرد عدم تماس و گفتگوی رسمی با ایران را کنار بگذارد؛

 

دوم : ایران و آمریکا توافق کنند بدون پیش شرط و در مورد همه موارد برجسته مورد اختلاف به طور دو جانبه و رودررو گفتگو کنند و در نهایت اینکه رویکرد کنگره در قبال ایران باید علاوه بر تحریم یک رویکرد جدید دیپلماتیک و تاکید بر مساله حقوق بشر متمرکز شود.

 

سوم: این دو نماینده پیشنهاد کرده اند برای پیگیری این رویکرد جدید در کنگره بهتر است مجالس قانونگزاری آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) یک "فرستاده ویژه " برای پیش بردن تعامل و گفتگوهای دو و چند جانبه با ایران تعیین کند.

 

این دو نماینده کنگره آمریکا در خاتمه گفته اند با وجود همه اینها گشودن دریچه تعامل با ایران کار ساده ای نخواهد بود و نیاز به عزم و اراده و کار طاقت فرسا و صبر و تحمل است و در نهایت اینکه :" یک دیپلماسی دقیق و پایدار تنها و بهترین راه آمریکا برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای و آغاز یک جنگ جدید و ویرانگر در منطقه خاورمیانه خواهد بود."/عصرایران