اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح 6 طبقه برای تامین مسكن(+جدول)



اخبار اقتصادی - جزئیات نیمه‌نهایی «مسكن‌اجتماعی» برای 4 دهك اول اعلام شد
طرح 6 طبقه برای تامین مسكن(+جدول)

گفت‌وگو با فردین یزدانی، مدیر بازنگری طرح جامع مسكن

مدیر بازنگری طرح جامع مسكن در وزارت راه‌وشهرسازی، بخش‌های نیمه‌نهایی برنامه دولت برای تامین مسكن گروه‌های كم‌درآمد را تشریح كرد.


تركیب این گروه را اجاره‌نشین‌های 4 دهك اول تشكیل می‌دهند و برای 2 میلیون و 500 هزار خانوار عضو این گروه، برنامه «مسكن‌اجتماعی» تدارك دیده شده است.


در متن پیش‌نویس طرح جامع مسكن كه اوایل امسال منتشر شد، پیش‌بینی شده بود سالانه نیاز 150 هزار خانوار فاقد مسكن كم‌درآمد از طریق «مسكن‌اجتماعی» پاسخ داده شود اما آن زمان، نحوه اجرای این برنامه به‌طور كامل مشخص و طبقه‌بندی نشده بود.


هم‌اكنون مطابق آنچه در طرح جامع مسكن، به مراحل نهایی تصویب رسیده، برنامه‌ای در 6 طبقه برای مجموعه گروه‌های كم‌درآمد و میان‌درآمد متقاضی مسكن در نظر گرفته شده است. 3 طبقه از برنامه كلی تامین مسكن، برای 4 دهك اول است و به «مسكن‌اجتماعی» اختصاص دارد كه در قالب مسكن‌اجاره‌ای، اجاره به شرط تملیك و مسكن‌ملكی با ظرفیت سالانه 130 هزار واحدمسكونی قرار است اجرایی شود. در طبقه‌بندی برنامه‌های كلی تامین مسكن، برای دهك‌های 5 تا 8 نیز به سه شكل پرداخت وام خرید، ارائه وام نوسازی و ساخت مسكن‌‌ اجاره‌ای، حمایت‌های دولتی صورت می‌گیرد.
برنامه‌های سه‌گانه «مسكن‌اجتماعی» قرار است در قالب سیاست‌های رفاه اجتماعی از طریق مشاركت چند وزارتخانه از جمله وزارت رفاه، عملیاتی شود. هدف «مسكن‌اجتماعی»، توان‌پذیر كردن خانوارهای كم‌درآمد اجاره‌نشین است. برای این منظور، مسكن‌اجاره‌ای ساخته می‌شود و با اجاره‌بهای یارانه‌ای در اختیار کم درآمدها قرار می‌گیرد تا برای دوره‌ای مشخص، خانوارها فرصت پس‌انداز و تجهیز مالی برای ارتقا به دهك بالاتر و در نتیجه ورود به جامعه متقاضیان مسكن‌ملكی را پیدا كنند.


فردین یزدانی مدیربازنگری طرح جامع مسكن در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام كرد: در 13 سال آینده به 3/12 میلیون واحد مسكونی جدید نیاز داریم كه بخشی از این واحدها با برنامه‌های حمایتی دولت، ساخته و تامین خواهد شد. یزدانی تحقق برنامه كلی ساخت و تامین مسكن را متناسب با سه سناریو برای رشد اقتصادی، در سه سطح 9 میلیون، 10 میلیون و 3/12 میلیون واحدمسكونی ممكن دانست و اعلام كرد: متوسط نرخ رشد اقتصادی در سال‌های منتهی به 1405، با وضع موجود اقتصاد كشور، می‌تواند یكی از سه رقم 3درصد، 2/5درصد یا 6درصد باشد كه ظرفیت ساخت‌وساز براساس هر كدام از این نر‌خ‌ها، قابل تنظیم خواهد بود.


یزدانی همچنین با بیان اینكه، در حال‌حاضر شاخص دسترسی به مسكن كه از نسبت كل درآمد سالانه خانوارها به متوسط قیمت یك آپارتمان معمولی به دست می‌آید، 12 سال است، افزود: هر چند ایده‌آل این شاخص، 2/5 سال است اما با ظرفیت اقتصادی كشور، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این شاخص در افق طرح جامع مسكن به 8 سال خواهد رسید بنابراین امكان خانه‌دار شدن همه خانوارهای متقاضی مسكن در 13سال آینده وجود ندارد. به همین خاطر، بخشی از برنامه‌های حمایتی در قالب مسكن‌اجاره‌ای اجرا می‌شود.

معایب اصلی سیاست‌های قبلی مسکن
یزدانی با بیان اینکه یک ایراد اساسی در مسیر سیاست‌های حمایتی مسکن طی دهه‌های اخیر این بوده که نهادسازی در این بخش وجود نداشته و تجمیع منابع برای حل مشکل مسکن انجام نشده است، خاطرنشان کرد: در واقع هر یک از نهادها به صورت جزایر پراکنده و فاقد یک نظم سیستماتیک این سیاست‌های حمایتی را در برهه‌های زمانی مختلف دنبال کرده اند.


وی ادامه داد: ایراد دوم اینکه بسیاری از واحدهای مسکونی که واگذار شده، براساس نتایج مطالعات علمی و میدانی صورت گرفته، به اقشار فقیر و کم‌درآمد داده شده است که چون وضعیت اقتصادی آنها به صورت عمومی ارتقا پیدا نکرده است و فقط یک واحد مسکونی به آنها تزریق شده است در نتیجه این واحد مسکونی برای تامین سایر نیازهای ضروری‌تر به فروش رفته و دوباره این افراد در صف نیازمندان به واحد مسکونی قرار گرفته‌اند. یزدانی تاکید کرد: ما باید حل مساله مسکن کم‌درآمدها را در چارچوب یک سیاست رفاه اجتماعی و برنامه‌های جامع توانمندسازی و فقرزدایی ببینیم. نمی‌توان به کسی که بیکار است و درآمدی ندارد یا امراضی دارد و هزینه درمان ندارد مسکن بدهیم. اینها باید همزمان با هم باشد، در غیر این صورت نتیجه‌ای جز پرت منابع نخواهد داشت.وی خاطرنشان کرد: بر همین مبنا برنامه نهادسازی ما در این راستا قرار دارد که نهادی تحت عنوان نهاد مسکن اجتماعی تاسیس شود. در این نهاد، نهادهای مختلف عضویت داشته باشند  و با مدیریت و نظارت وزارت راه و شهرسازی و حتی در صورت امکان در سطح ریاست‌جمهوری وظیفه پایش،   تدوین برنامه‌های عملیاتی، اجرا و پیگیری اجرا توسط بازیگران مختلف را پیگیری کند، یعنی اصل تجمیع منابع و برنامه‌ها از طریق این نهاد دنبال شود.

آخرین ویرایش مسکن اجتماعی در طرح جامع
یزدانی گفت: برای آن دسته از گروه‌های هدف که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند باید بسته‌های حمایتی طراحی کنیم که نقش بازیگران و آورده هر کدام مشخص شود و مجری هم همان نهاد پوشش‌دهنده باشد و نه وزارت راه و شهرسازی. این وزارتخانه باید بسترساز و حمایت کننده باشد.


وی ادامه داد: براساس برآوردهای ما، چیزی در حدود 45 درصد از خانوارهای اجاره‌نشین در 4 دهک اول که بخشی از گروه‌های هدف دولت به حساب می‌آیند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند یعنی بیش از 980 هزار خانوار. همچنین 250 هزار خانوار تحت پوشش نهادهای بیمه‌های خدمات کشوری و بازنشستگی، حدود   400 هزار خانوار تحت پوشش نهادهای حمایت اجتماعی مانند کمیته امداد، بهزیستی، نهادهای خیریه، بنیادها و... هستند و 890 هزار خانوار هم تحت پوشش هیچ نهادی نیستند. در این راستا برای سازمان تامین اجتماعی دو برنامه طراحی کردیم که در حال حاضر این برنامه‌ها در مجلس و دولت در حال بررسی است.


یزدانی تاکید کرد: برآوردهای ما حاکی است در میان دهک‌های 1 تا 4، دهک 1 و 2 به هیچ‌وجه قادر به تامین مسکن ملکی نیستند، بنابراین برای آنها برنامه اجاره را مورد نظر قرار داده‌ایم.


اما دهک‌های 3 و 4 را می‌توان با ابزارها و تمهیداتی مالک کرد. برای اقشار تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی ازقبیل کارگران و مستمری‌بگیرانی که در دهک‌های 3 و 4 قرار می‌گیرند برنامه تامین مسکن ملکی پیشنهاد کرده‌ایم و برای مستمری‌بگیران دهک‌های 1 و 2 برنامه مسکن استیجاری. وی افزود: مکانیزم پیشنهاد شده برای مسکن ملکی برای دهک‌های 3 و 4 این است که اولا خود فرد باید مشارکت داشته باشد، در اصل دوم باید یک دوره انتظار برای خانه‌دار شدن طی شود.

اخبار,اخبار اقتصادی,مسکن

 


اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
طبقه‌بندی چند معیاره تامین‌کنندگان شرکت ساپکو با استفاده از روش‌های فراابتکاری ا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر طرح تفصیلی تهران بر بازار مسكن+جدول


مشاوران‌املاك می‌گویند با اجرای طرح تفصیلی، قیمت مسكن در برخی محله‌ها افزایش پیدا می‌كند و در برخی دیگر از مناطق، ارزش ملك با افت شدید مواجه می‌شود.

دنیای اقتصاد:تعدادی از متقاضیان مسكن كردند: مشاوران‌املاك می‌گویند با اجرای طرح تفصیلی، قیمت مسكن در برخی محله‌ها افزایش پیدا می‌كند و در برخی دیگر از مناطق، ارزش ملك با افت شدید مواجه می‌شود.

در پی این تماس‌ها، تحقیقات در بازار مسكن نشان داد: در حال حاضر این تصور در بازار مسكن به وجود آمده كه اجرای طرح تفصیلی، تهران را به دو بخش تقسیم می‌كند؛ به طوری كه محله‌هایی كه در بخش اول قرار می‌گیرند با رشد قیمت و محله‌های گروه دوم نیز با افت قیمت روبه‌رو خواهند شد.

همچنین برخی دلالان ملكی در روزهای اخیر با سازنده‌های فعال در محله‌شان تماس گرفته‌اند و توصیه‌هایی بابت نحوه قیمت‌گذاری روی املاك فروشی‌ به آنها ارائه كرده‌اند.

گروهی دیگر از این واسطه‌ها نیز به خریداران توصیه كرده‌اند برای خرید عجله كنند تا مشمول زیان حاصل از اجرای طرح تفصیلی نشوند.

اما با توجه به وقایع این چند روز، لازم است خریداران مسكن با واقعیت طرح تفصیلی آشنا شوند تا نسبت به برخورد با شایعه‌ها و سوءرفتارهای گروهی دلال، رفتار مناسب از خود نشان دهند.

 خریداران مسكن در هر نقطه از تهران لازم است از امروز با توجه به اجرای طرح تفصیلی، قبل از خرید و تنظیم مبایعه‌نامه، درباره ملك مدنظر «استعلام» كنند.

خریداران مسكن كه تا پیش از این، درباره داشتن پایان‌كار و عدم خلاف ملك مورد نظرشان، از طریق شهرداری‌های مناطق یكسری استعلام‌ها را دریافت می‌كردند از امروز باید علاوه بر مراحل قبلی استعلام، درباره موقعیت ملك در طرح تفصیلی نیز استعلام جدیدی به عمل بیاورند.

برای انجام این استعلام باید با مراجعه به سایت اینترنتی www.tehran.ir، مشخصات ملكی كه قصد خرید آن را دارید، وارد لینك طرح تفصیلی كنید و نتایج آن را مشاهده كنید.

برای ورود مشخصات ملك به سایت طرح تفصیلی، كافی است شماره بلوك ملك قید شده در قبض نوسازی كه هر سال از طرف شهرداری به درب منازل ارسال می‌شود را از صاحب ملك دریافت كنید و آن را وارد قسمت خالی موجود در سایت طرح تفصیلی كنید.

 پس از فشار دادن دكمه جست‌وجو در سایت، نام پهنه‌هایی كه ملك در آن قرار گرفته، با یك كد برای شما به نمایش در می‌آید.


اگر ملك در پهنه مسكونی قرار گرفته باشد، كد R به نمایش در می‌آید و اگر ملك در پهنه‌ فعالیت، مختلط یا سبز باشد به ترتیب كدهای S، M و G به نمایش در می‌آید.

اگر شما با هدف سكونت، قصد خرید ملك را دارید و با استعلام آن در طرح تفصیلی متوجه شدید ملك در پهنه سكونت قرار ندارد، حتما از خرید آن پرهیز كنید و مراتب را از طریق مراجعه حضوری به شهرداری منطقه پیگیری كنید.

توصیه دیگری كه باید این روزها مدنظر خریداران مسكن قرار بگیرد درباره حرف‌های دلالان بابت افزایش قیمت مسكن در اثر اجرای طرح تفصیلی است.

واقعیت این است كه اجرای این طرح در درازمدت ممكن است تغییراتی را در بازار مسكن به وجود بیاورد، اما اینكه آیا طی حداقل یكی دو فصل آینده، این تغییرات اتفاق می‌افتد یا نه؟ باید گفت پاسخ كاملا منفی است.

طرح تفصیلی تغییرات اساسی را در ساخت‌وساز ایجاد می‌كند؛ بنابراین اثر این طرح بر بازار مسكن از نیمه دوم امسال به تدریج بروز می‌كند. بنابراین به خریداران توصیه می‌شود در روزهای آتی بدون نگرانی بابت اجرای طرح تفصیلی، نسبت به جست‌وجو در محله‌های موردنظر اقدام كنند و با استعلام درست، احتمال سوءاستفاده برخی سودجویان را به صفر برسانند.