اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح کنگره بر عدم همکاری تسلیحاتی با روسیه



اخبار,اخبار بین الملل,معامله تسلیحاتی روسیه


 اخبار بین الملل - طرح کنگره بر عدم همکاری تسلیحاتی با روسیه

این طرح که تحریم جنگ افزارهای روسی 2014 نام دارد، هرگونه قرارداد همکاری میان وزارت دفاع آمریکا و شرکت های داخلی و خارجی را که با شرکت تسلیحاتی روزوبرون کار می کنند ، ممنوع می نماید.

نمایندگان دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در کنگره آمریکا در ادامه تهدید به افزایش تحریم ها ضد روسی، طرحی را برای ممنوعیت معامله تسلیحاتی و همکاری نظامی با شرکت تسلیحاتی روزو برون روسیه ارایه کردند.

به گزارش ایرنا، شبکه فاکس نیوز آمریکا روز شنبه در گزارشی با اعلام این خبر افزود که این طرح بستن قرارداد میان پنتاگون و شرکت تسلیحاتی روزوبرون اکسپورت روسیه را ممنوع می کند.

این طرح که تحریم جنگ افزارهای روسی 2014 نام دارد، هرگونه قرارداد همکاری میان وزارت دفاع آمریکا و شرکت های داخلی و خارجی را که با شرکت تسلیحاتی روزوبرون کار می کنند ، ممنوع می نماید.

پنتاگون هم اکنون یک قرارداد 553 میلیون دلاری با شرکت تسلیحاتی روزوبرون دارد که برای خرید هلیکوپترهای ترابری برای ارتش آمریکا در افغانستان بسته شده است.

به گفته سناتورهای حامی این طرح، دخالت های روسیه در اوکراین تجارت با آن کشور را به موضوعی غیرقابل قبول تبدیل کرده است.
اخبار بین الملل - ایرنا
 


ویدیو مرتبط :
عدم کمک تسلیحاتی ایران به حزب الله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست کمک جان کری از روسیه/ طرح جدید کنگره آمریکا درباره «برجام»



 کیوسک بین المللی

انتقاد از نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول، برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، درخواست کمک وزیر خارجه آمریکا از روسیه، طرح نمایندگان کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، دستور کار موگرینی در سفر به تهران و پیشتازی کلینتون بر سندرز در نظرسنجی های انتخاباتی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 انتقاد از نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول، برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، درخواست کمک وزیر خارجه آمریکا از روسیه، طرح نمایندگان کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، دستور کار موگرینی در سفر به تهران و پیشتازی کلینتون بر سندرز در نظرسنجی های انتخاباتی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، یک روز پس از پایان نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول، تحلیل ها در این زمینه در شماری از مطبوعات و رسانه های منطقه ای و بین المللی به چشم می خورد. روزنامه «رای الیوم» در مطلبی در این زمینه می نویسد نشست سران سازمان همکاری اسلامی که پنجشنبه به میزبانی استانبول آغاز به کار کرد، بدترین نشست از زمان تأسیس این سازمان بود که پس از به آتش کشیدن مسجد الاقصی در اوت 1969 تأسیس شد. همچنین بعید نیست که این نشست در این شکل کنونی، آخرین نشست این سازمان باشد زیرا نتوانست فتنه مذهبی را در جهان اسلام به ویژه در خاورمیانه مهار کند. نشست اخیر سران، بیماری‌های جهان اسلام و اختلافات آن را در بدترین شکل منعکس کرد؛ تا جایی که دیگر مضمونی از نام آن باقی نمانده است و بهتر است آن را نشست سران «اختلاف» و نه «همکاری اسلامی» توصیف کرد.

*****

همزمان، با آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به این موضوع اختصاص یافته است. شبکه خبری «المیادین» اظهارات رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه را بازتاب داده که دیدار خود با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را مفید و سازنده خوانده است. بشار الجعفری اظهار داشته: «هیئت اعزامی ما امروز پس از رسیدن به ژنو به طور مستقیم  وارد مذاکره با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه شد. ما در این جلسه، پیشنهادهای دی میستورا در خصوص اصول اساسی راه حلی سیاسی در سوریه را بررسی کردیم». وی افزوده: «امروز ما  اصلاحاتی را که دولت سوریه به پیشنهادات فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه وارد کرده بود، ارائه کردیم و از وی و هیات همراهش خواستیم که اصلاحات پیشنهادی دولت سوریه را بررسی و آن را به طرف های دیگر نیز ارائه کنند».

*****

در همین حال، خبرگزاری «رویترز» از درخواست کمک آمریکا از روسیه در موضوع سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، جان كری، وزیر امور خارجه آمریکا، در یك تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، اظهار داشت: «آمریكا انتظار دارد روسیه از سوریه مصرانه بخواهد ترک مخاصمه را رعایت كند و ما نیز در همكاری با جناح مخالف همین كار را انجام خواهیم داد». در عین حال، كری برای لاوروف تصریح كرده كه امریكا نگران گزارش های موثق در مورد نقض آتش بس در داخل و اطراف حلب است و از آنجا كه این موارد با كمک و پشتیبانی حملات هوایی روسیه صورت می گیرد، یک موضوع نگران كننده برای آمریکا است. كری ضمن تأكید بر درخواست روسیه از دولت سوریه برای متوقف ساختن نقض آتش بس، قول داد كه متقابلاً چنین كاری را در مورد گروه های مخالفی انجام دهد كه تحت حمایت آمریکا قرار دارند.

*****

در مطلبی مربوط به ایران، نشریه «نشنال اینترست» از طرح نمایندگان کنگره آمریکا برای تشکیل کمیسیون نظارت بر توافق هسته ای ایران خبر داده است. بر اساس این گزارش، نمایندگان کنگره آمریکا با ارائه طرحی به دنبال تشکیل کمیسیونی متشکل از قانونگذاران آمریکا و اعضای دولت باراک اوباما هستند که وظیفه این کمیسیون، نظارت بر اجرای برجام خواهد بود. این طرح که جرالد کانلی، نماینده حزب دموکرات و ریچارد هانا، نماینده حزب جمهوری‌خواه تهیه آن را به عهده داشته‌اند، 10 سپتامبر سال 2015 در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است. تهیه‌کنندگان این طرح در یادداشتی، نوشته‌اند که بعد از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده‌اند که کنگره باید مناقشات پیرامون برجام را کنار گذاشته و اکنون در راستای نظارت بر اجرای آن فعالیت کند. این طرح، در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، کمیسیون مورد نظر را مأمور راستی‌آزمایی از پایبندی ایران به تعهداتش در برجام خواهد کرد.

*****

خبرگزاری فرانسه به موضوع سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران پرداخته و آن را نشانه ای از تمایل اتحادیه اروپا به توسعه همکاری های تجاری با ایران دانسته است. این خبرگزاری می نویسد فدریكا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، روز شنبه در رأس هیئتی از این اتحادیه راهی ایران خواهد شد و امیدوار است بتواند پس از توافق هسته ای سال گذشته با این سفر موجب تقویت روابط تجاری و صلح منظقه ای شود. این سفر 24 ساعته درست چند روز پس از آن صورت خواهد گرفت كه متیو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا، به بلندپایه ترین رهبر اروپایی دیدار كننده از تهران از زمان توافق هسته ای تبدیل شد. موگرینی در بیانیه ای اشاره کرده که این دیدار، یک گام مهم به سمت تقویت روابط اتحادیه اروپا و ایران از طریق تعامل و همكاری است. وی آخرین بار در ماه ژوئیه گذشته و پس از موافقت قدرت های جهانی با لغو تحریم های ایران، از تهران دیدار كرد.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، سایت شبکه خبری «سی بی اس» به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پرداخته و از ادامه پیشتازی هیلاری کلینتون بر برنی سندرز در نظرسنجی های مربوط به حزب دموکرات خبر داده است. بر اساس این گزارش، هیلاری کلینتون هنوز هم از رقیب درون حزبی‌اش، برنی سندرز، پیش است؛ اما اکثریت آمریکایی‌ها معتقدند نمایندگی‌های حزبی باید بر اساس آرا عمل کنند، نه به شکل دلبخواه. میزان محبوبیت وزیر خارجه پیشین هنوز هم به مانند ماه پیشین میلادی 50 درصد است اما ساندرز 1 درصد نسبت به ماه پیش کاهش پیدا کرده و به 44 درصد تنزل یافته است. کلینتون در مجموع 1758 نمایندگی در مقابل 1069 نمایندگی ساندرز را در اختیار دارد، بخش اعظمی از این نمایندگی‌ها را نمایندگی‌های فوق‌العاده (سوپر دیلیگیت) تشکیل داده‌اند.


 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک