اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح نمایندگان برای حمل سلاح و طرح ترافیک


نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح موسوم به «حفظ حقوق غیرمادی نمایندگان» با موضوعیت «حمل سلاح، پاسپورت سیاسی و طرح ترافیک» را تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح موسوم به «حفظ حقوق غیرمادی نمایندگان» با موضوعیت «حمل سلاح، پاسپورت سیاسی و طرح ترافیک» را تشریح کرد.
 
حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس در تشریح جزئیات طرح موسوم به «حفظ حقوق غیر مادی  نمایندگان» یادآور شد: مجلس در گذشته طرح حقوق مادام‌العمر برای نمایندگان را مطرح کرد.

وی افزود: طبق آن طرح، وکلای ملت پس از پایان دوره نمایندگی شان می‌توانستند حقوق مستمر دریافت کنند که در مجلس هشتم، کل این حقوق و مزایا را لغو کردیم.

گروسی خاطر نشان کرد: آن زمان در قالب بررسی طرح مذکور، تمامی حقوق و مزایایی که برای نمایندگان بعد از پایان یافتن دوره نمایندگی شان در نظر گرفته شده بود، لغو شد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به تجارب و تخصص نمایندگان و با بیان اینکه این تجارب و تخصص برای کشور مفید است، گفت: در همین راستا طرحی نوشتیم که در آن بحث صدور «پاسپورت سیاسی» و «طرح ترافیک» برای نمایندگان در نظر گرفته شده است.

گروسی با بیان اینکه در این طرح بحث حمل سلاح هم وجود دارد، افزود: طبق این طرح، افرادی که به دلیل مسائل امنیتی نیاز به استفاده از سلاح داشته باشند، درخواست خود را به مراجع ذیصلاح ارائه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه صرفا امتیازات غیر مادی را در این طرح لحاظ کرده‌ایم، اظهار داشت: در واقع فردی که چند دوره نماینده مجلس است، می‌تواند از برخی امتیازات غیر مادی بهره ببرد که استفاده از آنها آسیبی به کشور نمی زند.

گروسی متذکر شد: اگر در این زمینه بحثی درباره هزینه‌ها هم باشد، نمایندگان باید خودشان تمامی هزینه‌ها را بپردازند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اعلام اینکه این طرح توسط کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تدوین شده، ابراز امیدواری کرد که طرح یاد شده در صحن علنی مطرح شود.

وی طراح این طرح را عزت‌الله یوسفیان نماینده آمل در مجلس معرفی کرد و با بیان اینکه طرح مذکور به امضای حدود 25 نفر از نمایندگان رسیده است، عنوان دقیق طرح را «حفظ حقوق غیر مادی نمایندگان» عنوان کرد.

نماینده مردم شهریار در مجلس با بیان اینکه استفاده از حقوق و امتیازات به درخواست نمایندگان بستگی دارد، گفت: این حقوق مادام‌العمر نیست، زیرا باید نمایندگان درخواست دهند و بر اساس درخواست‌ها امتیازات تعلق می‌گیرد.

گروسی همچنین با ذکر این نکته که این طرح باید در صحن علنی مجلس بررسی شود و ممکن است تصویب نشده یا دچار تغییراتی شود، افزود: وقتی کسانی به دلایلی می توانند از مراجع قانونی طرح ترافیک یا مجوز حمل سلاح اخذ کنند، یک نماینده به طور اولی می تواند از این مزایا استفاده کند.

وی با اشاره مجدد به طرح حقوق مادام‌العمر نمایندگان اظهار داشت: بعد از منتفی شدن آن طرح در مجلس بسیاری از افراد توانمند، متخصص و با تجربه که می توانستند به کشور کمک کنند، از سیستم دولتی خارج و وارد سیستم خصوصی شدند.

این نماینده مردم در مجلس همچنین با تاکید بر اینکه در آن طرح بحث حقوق مادام‌العمر مطرح نبود، اظهار داشت: بر خلاف جوی که در آن زمان ایجاد شد که نمایندگان حقوق مادام‌العمر می‌گیرند، اصلاً چنین بحثی نبود.

گروسی در پایان اعلام کرد که طرح حفظ حقوق غیر مادی نمایندگان هنوز در دستور قرار نگرفته و حتی در کمیسیون هم مطرح نشده و یک پیشنهاد است که در مرحله ابتدایی قرار دارد.


ویدیو مرتبط :
چرا به طرح ترافیک آمدید؟/مگر قرار نبود طرح جمع شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای امتیاز حمل اسلحه، طرح ترافیک و پاسپورت سیاسی نمایندگان چیست؟



امتیاز حمل اسلحه,پاسپورت سیاسی نمایندگان

ماجرای امتیاز حمل اسلحه، طرح ترافیک و پاسپورت سیاسی نمایندگان چیست؟

بعد از حقوق مادام‌العمر و رد آن از طریق خود مجلس، این‌بار نمایندگان می‌خواهند بدون سروصدا به سراغ حقوقی به قول خودشان «غیرمادی» بروند؛ حقوقی که اگر این‌بار از سوی نمایندگان تایید شود آنان می‌توانند بعد از اتمام دوران نمایندگی خود هنگام مسافرت از «پاسپورت سیاسی» استفاده کرده «مجوز حمل سلاح» داشته باشند و «از طرح ترافیک» استفاده کنند. طرحی که روز یکشنبه 16‌تیرماه در قالب طرحی مطرح شد و برخی از نمایندگان نیز آن را امضا کردند.

به گزارش فردا، روزهای پایانی کار مجلس هشتم بود که بار دیگر بحث بر سر دریافت حقوق مادام العمر نمایندگان مجلس به وجود آمد و طی آن قرار بود که مجلسی ها بعد از  پایان دوران 4 ساله شان نیز تا پایان عمر خویش حقوقی را که در دوران حضور در مجلس دریافت می کردند را دریافت کنند اما این طرح با مخالفت جمعی از نمایندگان مجلس اجرا نشد. 

 

اما این روزها خبرهای جدیدی از مجلس به گوش می رسد و گویا جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را فراهم کرده اند که طی آن نمایندگان بتوانند «پاسپورت سیاسی» «مجوز حمل سلاح کمری» و همچنان «مجوز ورود به محدوده طرح ترافیکشان» را داشته باشند و به نوعی جزو شهروندان درجه یک قرار گیرند.  

 

حالا بعد از حقوق مادام‌العمر و رد آن از طریق خود مجلس، این‌بار نمایندگان می‌خواهند بدون سروصدا به سراغ حقوقی به قول خودشان «غیرمادی» بروند؛ حقوقی که اگر این‌بار از سوی نمایندگان تایید شود آنان می‌توانند بعد از اتمام دوران نمایندگی خود هنگام مسافرت از «پاسپورت سیاسی» استفاده کرده «مجوز حمل سلاح» داشته باشند و «از طرح ترافیک» استفاده کنند. طرحی که روز یکشنبه 16‌تیرماه در قالب طرحی مطرح شد و برخی از نمایندگان نیز آن را امضا کردند.

 

این طرح اما با مخالفت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز مواجه شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس با مخالفت در بخشی از گزارش خود آورده است: «به نظر می‌رسد طرح این مسئله نیازمند دلایل متقنی است و تنها تجربه بعضی کشورها نمی‌تواند مستمسک مناسبی برای طرح قانون مشابه در کشور باشد.» اما به غیر از مرکز پژوهش‌های مجلس، اداره کل تدوین قوانین مجلس نیز نظر مساعدی در‌باره تصویب این طرح ندارد. اداره کل تدوین قوانین مجلس معتقد است استمرار حقوق مکتسبه نمایندگان در چنینی شرایطی خلاف اصل منع تبعیض ناروا (بند 9 اصل سوم قانون اساسی) و اصل کلی حقوق منع دارا‌شدن غیرعادلانه و سند چشم‌انداز 20ساله جمهوری‌اسلامی ایران مبنی بر عدالت اجتماعی و فرصت‌های برابر است. 

 

موافقان طرح چه می گویند؟ 

حسین گروسی از امضا‌کنندگان این طرح با دفاع از تعلق گرفتن حق و حقوقی مانند داشتن مجوز طرح ترافیک و حمل سلاح و حتی داشتن پاسپورت سیاسی بعد از اتمام دوران نمایندگی به «بهار» می گوید: این حق نمایندگان است.  این حق مادی نیست. نمایندگان می‌خواهند بعد از اتمام دوران نمایندگی خود یک‌سری حقوق داشته باشند. این حقوق مادی نیست، کما این‌که دیدیم وقتی نمایندگان طرح حقوق مادام‌العمر را مطرح کردند این طرح به دلیل سروصدای رسانه‌ای از سوی مجلس رد شد. شاید این طرح مخالفانی در مجلس داشته باشد. شاید هم رای نیاورد. اما تاکید می‌کنم خواسته ما مادی نیست. 

 

نادر فریدونی از دیگر نمایندگان امضاکننده این طرح به «فرارو» گفته است: یک نماینده مجلس پس از اتمام دوره نمایندگی نباید به عنوان یک شهروند عادی محسوب شود. چون مردم و نظام برای این نماینده هزینه کرده‌اند و باید برنامه‌هایی تدوین شود که از پتانسیل‌های وی استفاده شود. 

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس البته تصریح کرد که با حمل سلاح موافق نیست اما گفته این طرح باید طوری باشد که پس از دوران نمایندگی بتوان از «پتانسیل، وجاهت و تمکن فکری» نماینده استفاده کرد. این در حالی است که فاضل موسوی از نمایندگان سابق مجلس با این طرح مخالف بوده و معتقد است که نمایندگان بعد از اتمام دوران نمایندگی خود باید شهروند عادی باشند. 

 

پیرموذن: امضای خودم را پس می گیرم

 یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از امضای این طرح اظهار پشیمانی کرد و گفت: به خاطر ارادتی که به همکاران داشتم بدون خواندن متن، این طرح را امضا کردم اما وقتی امروز در رسانه های محتوای آن را فهمیدم، تصمیم گرفتم که امضای خودم را پس بگیرم. 

 

کمال الدین پیرموذن در گفتگو با خبرنگار «فردا» با بیان مطلب فوق خاطر نشان کرد: امروز دیدم که نام من هم در طرح امتیازات ویژه از قبیل داشتن حق تردد در محدوده طرح ترافیک، حمل اسلحه و دائمی شدن پاسپورت سبز وجود دارد و از امضا کردن این طرح پشیمان شدم. از همین رو همین جا اعلام می کنم که بنده مخالف این طرح هستم و قاطبه نمایندگان مجلس نیز با این طرح مخالفت خواهند کرد. 

 

نماینده مردم اردبیل در بخش پایانی اظهارات خود به مغایر بودن این طرح با رفتارهای علوی و عدالت راستین اشاره کرد و عنوان کرد: تا آنجایی که من خبر دارم بیش از 20 نفر از نمایندگان این طرح را امضا کرده اند اما من به جد با این طرح مخالف هستم و در مجلس نیز به عنوان یک مخالف در این زمنیه صحبت خواهم کرد./فردانیوز