اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح نجات ذخایر پنهان آب کلید خورد


یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام آغاز طرح احیای ذخایر و سفره های آب زیرزمینی کشور گفت: به‌زودی دستورالعمل‌های تدوین شده به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

خبرگزاری مهر: یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام آغاز طرح احیای ذخایر و سفره های آب زیرزمینی کشور گفت: به‌زودی دستورالعمل‌های تدوین شده به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

جواد میبدی با بیان اینکه مراحل عملیاتی اجرای طرح احیا و تعادل‌ بخشی از ابتدای امسال آغاز شد، اظهارداشت: نخستین گام، تهیه دستورالعمل‌های اجرایی است که از ۱۵ پروژه تعریف شده و در این طرح ۱۳ پروژه برعهده وزارت نیرو و دو پروژه برعهده وزارت کشاورزی است و اجرای هر کدام از پروژه‌ها نیازمند یک دستورالعمل جداگانه است.

مدیرکل نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر اجرایی شدن گام‌های نخست اجرای طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌ های زیرزمینی گفت: برای تدوین و اجرایی‌ شدن هر دستورالعمل، با حضور تمامی ذینفعان و ذیمدخلان همچون محیط زیست، وزارت جهاد، انجمن‌ های صنفی کشاورزی و سازمان‌ های مردم‌ نهاد نشست‌ هایی برگزار شد و با دریافت نظر تمام اعضا، دستورالعمل‌ های اجرایی برای هر پروژه تهیه شد.

میبدی افزود: در نهایت چک‌ لیستی برای هر کدام از پروژه‌ ها برای نظارت بر عملکرد شرکت‌ های آب منطقه‌ ای تهیه می‌ شود و پس از نهایی شدن، قرار است به‌ زودی این دستورالعمل‌ها به تمامی استان‌ها ابلاغ شود.

وی گام بعدی را برگزاری کارگاه‌ های آموزشی برای تبیین دستورالعمل‌ ها عنوان کرد و بیان داشت: این دستورالعمل‌ ها با دقت باید به مرحله اجرا برسد. در همین راستا برای حذف عملکرد سلیقه‌ ای در استان‌ ها، قراردادهای تیپ برای یکسان‌ سازی تمامی قراردادهای انجام طرح طراحی شده که این قراردادها نیز به‌ زودی ابلاغ خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: با توجه به اینکه مبادله موافقت‌ نامه‌ های طرح احیا و تعادل‌ بخشی به استان‌ ها واگذار شده، شرکت مدیریت منابع آب برای نظارت دقیق بر عملکرد شرکت‌ ها از تمامی استان‌ ها خواسته تا اعتبارات موردنیاز هر پروژه را ارائه دهند و پس از مشخص شدن اولویت‌ های هر استان و تایید وزارت نیرو، قراردادهای اجرایی با مشاوران و پیمانکاران منعقد خواهد شد.

میبدی درباره برنامه‌ های نظارت بر اجرای طرح گفت: برای فراهم کردن امکان نظارت بیشتر در زمان اجرای طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌ های زیرزمینی، تصمیم بر این شده که افزون‌ بر وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب و شرکت‌ های آب منطقه‌ ای، عامل چهارمی نیز در مدیریت منابع آب مستقر شود که نماینده‌ ای در هر استان دارد و این تیم بر عملکرد پیمانکاران اجرایی نظارت داشته باشند و در هر ماه از عملکرد طرح در ۳۱ استان کشور گزارش ارائه کند.

وی تصریح کرد: بسترسازی اجرای طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌ های زیرزمینی بسیار مهم است و در این راستا، افزون‌ بر نشست‌ های توجیهی با استانداران و مسئولان استانی و کشوری همچون مجلس، قوه‌ قضائیه، وزارت صنعت، جهادکشاورزی و سازمان محیط زیست؛ اطلاع‌ رسانی عمومی گسترده‌ ای نیز برای تشریح ابعاد طرح به مردم و ذینفعان طرح انجام گرفته است.


ویدیو مرتبط :
طرح لیزینگ مسکن دوباره کلید خورد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه کلید خورد



اخبار,اخبار اجتماعی,دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران گفت: اولین دستگاه حفرتونل انتقال آب از غرب کشور به دریاچه ارومیه، منتقل شده و در حال مونتاژ است و تا دوماه آینده نصب این دستگاه تمام و حفر تونل انتقال 650 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه اغاز می شود.

محمدرضا رضا زاده با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح دو دستگاه حفاری خریداری شده است ، افزود: حجم آب تعیین شده از سد کانیسید درغرب کشور با حفر تونلی بیش از 30 کیلومتر به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.


وی زمان اغاز انتقال آب را درسال 97و ابتدای سال 98 دانست وتصریح کرد: تونل این پروژه به دو قطعه تقسیم شده است که هرقطعه با یک دستگاه حفاری خواهد شد؛ دستگاه اول هم اکنون در کارگاه درحال مونتاژ است ودستگاه دوم تا بهمن ماه به بندرعباس وسپس به کارگاه منتقل و حفاری دوم نیز ازسال آینده اغاز خواهد شد.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران با اشاره به اینکه زیرساخت های اجرای طرح آماده شده است ، گفت: با توجه به اینکه حفاری دوم از زیرکوه شروع می شود؛ تونل دسترسی برای انتقال دستگاه ، احداث شده است وهم اکنون در حال حفاری محلی هستیم که دستگاه برای شروع کار باید در آن قرار بگیرد.


رضازاده با اشاره به مطالعات لازم برای انتقال آب ازدریای خزر به دریاچه ارومیه تصریح کرد: با توجه به حساسیت های زیست محیطی این پروژه در دریای خزر و دریاچه ارومیه ، اجرای آن با درنظرگرفتن همه جوانب انجام خواهد شد.


وی با بیان اینکه برای مطالعات طرح انتقال آب خزر به ارومیه از بهترین مشاوران ایرانی و خارجی در جهان دعوت به همکاری شده است ، افزود : نتیجه مطالعات تا یک سال آینده مشخص و درصورت مثبت بودن آن مراحل بعدی پروژه نیز اجرایی خواهد شد.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران گفت: در صورتی که اصولی بودن اجرای این
طرح مشخص نشود ادامه بقیه روند کار ممکن نیست.

اخبار اجتماعی - خبر آنلاین