اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح مسکن اجتماعی دولت چیست؟


رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در یک نشست خبری جزئیات طرح مسکن اجتماعی دولت یازدهم را اعلام کرد.

خبرآنلاین: رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در یک نشست خبری جزئیات طرح مسکن اجتماعی دولت یازدهم را اعلام کرد.

اجرایی شدن ایده « مسکن اجتماعی » به یکی از امید های اصلی شهروندان برای صاحب خانه شدن تبدیل شده است. در همین راستا  رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در یک نشست خبری جزئیات طرح مسکن اجتماعی دولت یازدهم را اعلام کرد تا حدی از ابهام های آن کاسته شود.

بخش هایی از توضیحات محمد پژمان، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه آمده است:

* از 215 میلیون متر مربع اراضی تصرف شده، 194 میلیون متر مربع رفع تصرف شده است.

*یک میلیون و 245 هزار و 721 واحد از مجموع دو میلیون و 150 هزار هکتار واحد مسکونی در شهرهای بالای 25 هزار نفر دستور کار ما بوده است که از این تعداد 351 هزار واحد خود مالک بودند و مابقی واحدها در دو بخش تعاونی و قراردادهای سه جانبه در حال اجرا است.

* 30 درصد از اقتصاد کشور در حوزه مسکن و ساختمان است و دولت تاکنون برنامه ای در این خصوص نداشته است.

*وزارت راه و شهرسازی در حال آماده سازی طرح جامع در بخش مسکن است.  در سال 83 و 84 یک طرح نهایی شد اما به اعتقاد ما ابعاد و اندازه آن کامل و فراگیر نبود و مسائل مسکن روستایی و بافت فرسوده در آن در نظر گرفته نشده بود.

* حدود 30 درصد جامعه ما در دهک های بالای جامعه هستند. حدود 20 تا 25 درصد از مردم در دهک های یک و دو و بخشی از دهک سه هستند و حدود 50 درصد هم در میانه قرار دارند

* ما برای دهک های بالا ضرورتی برای تامین مسکن نداریم، اما می توانیم شرایطی را برای کیفی سازی و تولید واحدها با شرایط تسهیلاتی با سود بانکی فراهم کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای دهک های متوسط جامعه که ناتوان در تامین مسکن نیستند بلکه نیاز به کمک دارند هم برنامه ای خواهیم داشت.

پژمان تصریح کرد: برای این خانوارها تسهیلات در حد وسع آنها با سود معقول پرداخت می شود و با سیاست تولید انبوه مسکن نیازهای آنها در نظر گرفته خواهد شد. رئیس سازمان زمین و مسکن با اشاره به تامین نیاز دهک های پایین جامعه گفت: برای اینها دولت زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت و سایر خدمات را در نظر خواهد گرفت که تفاوت های عمده ای با مسکن مهر دارد.

*در طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی 50 متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند به 70 متر می رسد، اما الان واحدهای مسکن مهر 90 متر مربع وسعت دارند. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در مسکن مهر بجز وام مابقی هزینه ها را متقاضیان می دهند اما در مسکن اجتماعی این طور نیست، بلکه واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت گذاری شود و حداکثر با 40 درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا کنند.

* ما این واحدها را به صورت اجاره در اختیار متقاضیان قرار می دهیم، در حال حاضر هم مشغول بررسی تعداد و پراکندگی متقاضیان هستیم تا در یک برنامه پنج ساله سیاستگذاری ها را مشخص کنیم. البته تعداد واحدها و واگذاری آنها از سال 93 شروع می شود.


ویدیو مرتبط :
صندوق پس نداز مسکن، راهکار دولت برای رونق بخش مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اختصاص بن اجاره به 700 هزار خانوار در طرح مسکن اجتماعی و حمایتی دولت



اخبار,اخبار اقتصادی ,طرح مسکن اجتماعی

 

اخبار اقتصادی - اختصاص بن اجاره به 700 هزار خانوار در طرح مسکن اجتماعی و حمایتی دولت

دولت سپرده‌ای در بانک می‌گذارد و به ازای 700 هزار نفر تقسیم‌بندی صورت می‌گیرد؛ به طوری که ماهانه 650 هزار تومان بن را بین 70 هزار مدنظر نفر تقسیم می‌کند و با در نظر گرفتن 1500 میلیارد تومان سپرده در بانک‌ها با نرخ 23 درصد 340 میلیارد تومان پول دریافت خواهد کرد.

در طرح مسکن اجتماعی و حمایتی قرار است دولت 60 درصد اجاره بهای واحد مسکونی را به صورت بن اجاره برای 700 هزار خانوار دهک‌ یک و دو تامین کند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیات مدیره دانشگاه امام صادق (ع) و علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس با حضور در برنامه پایش جزئیات مسکن اجتماعی و حمایتی را تشریح کردند.

عبدالمالکی درباره مشکلات مسکن اظهار کرد: با ابهام خیلی جدی مواجه هستیم؛ بحث مسکن را قطعا باید در گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی مطرح کنیم چراکه در اصل 31 قانون اساسی که برگرفته از مکتب اقتصادی 31 اسلام است.

وی افزود: داشتن مسکن برای هر خانواده ایرانی لازم و ضروری است و دولت باید برنامه‌ریزی لازم برای تامین آن را داشته باشد. اگر به تنهایی از وزارت راه و شهرسازی توقع داشته باشیم که از مشکلات بکاهد این توقع غیر منطقی است بلکه همه مجموعه دولت باید به وزارت راه و شهرسازی کمک کنند و حمایت چند جانبه از بازار مسکن داشته باشند.

این کارشناس درباره برنامه‌های دولت اظهار کرد:‌ مسکن حمایتی و اجتماعی برنامه‌هایی هستند که از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده و برنامه دیگر بازار رهن ثانویه و تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مسکن است.

خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز اظهار کرد: دولت می‌خواهد 60 درصد اجاره بهای مسکونی 700 هزار خانوار را به صورت بن تامین کند و آن‌ها را تحت حمایت خود قرار دهد.

وی افزود: دولت سپرده‌ای در بانک می‌گذارد و به ازای 700 هزار نفر تقسیم‌بندی صورت می‌گیرد؛ به طوری که ماهانه 650 هزار تومان بن را بین 70 هزار مدنظر نفر تقسیم می‌کند و با در نظر گرفتن 1500 میلیارد تومان سپرده در بانک‌ها با نرخ 23 درصد 340 میلیارد تومان پول دریافت خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: گفت: نحوه اجرای این برنامه برای دهک‌های یک و دو مدنظر است به طوری که این رقم در کلان‌شهرها به یک صورت و در روستاها به طور دیگری نیز باید اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن اطلاعات دقیق در این زمینه وارد میدان مین می‌شویم؛ به طوری که ما در اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها هم به این اشکالات برخوردیم و اطلاعات پایه‌ای ناقصی داشتیم.

خسروی درباره کلیات طرح مسکن اجتماعی گفت: کلیات این طرح این است که برای 700 هزار نفر بن اجاره یا کمک هزینه اجاره در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که باید دقت زیادی در مسکن اجتماعی صورت گیرد تا اشتباهی در آن رخ ندهد، تاکید کرد: با دقت زیاد باید ابهامات این طرح را نیز برطرف کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره بررسی نیاز مسکن در 10 سال آینده گفت: با توجه به اینکه شش میلیون زوج در سن ازدواج قرار دارند و دو میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم، برای کنترل بازار باید برای 10 سال آینده 20 میلیون واحد مسکونی (سالی دو میلیون خانه) ساخته شود.

خسروی در پاسخ به اینکه اگر سالی دو میلیون خانه ساخته شود دیگر کسی مشکل مسکن نخواهد داشت یا وضع فعلی ادامه پیدا می‌کند؟ پاسخ داد: باید دید چه افق جمعیتی خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ولی اگر در 10 سال متوالی سالی دو میلیون تولید داشته باشیم می توان گفت مشکلات مسکن حل خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره تامین منابع این طرح خاطر نشان کرد: بار مالی سنگینی برای هزینه این طرح بر دوش دولت خواهد بود چرا که هزینه تعمیر و نگهداری این واحدها سر به فلک می گذارد.

خسروی درباره مشکلات این طرح اظهار کرد: تصدی ‌گری بخش حاکمیتی، مشکلات اجتماعی کوچک بودن متراژ، گسترش اجاره‌نشینی و ابهام در محاسبه منابع از مشکلات این واحدها به شمار می رود.

پرداخت 95 میلیون تومان برای خرید خانه در طرح مسکن حمایتی
وی درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درباره مسکن حمایتی تاکید کرد: مسکن حمایتی برای 250 هزار واحد برنامه‌ریزی شده و برنامه به این صورت است که 50 درصد قیمت متوسط یک واحد 75 متری یعنی حدود 95 میلیون برای خرید به افراد داده شود.

خسروی افزود: به طوری که افراد 50 میلیون باید سپرده گذاری کنند و بعد از یک سال 95 میلیون به آن‌ها داده خواهد شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس درباره بازگردان این پول‌ها گفت: افراد به دو روش این پول را بازمی‌گردانند؛ روش اول به گونه‌ای است که 35 درصد از اقساط تسهیلات را در 10 سال پرداخت می‌کنند و روش دوم بازپرداخت از 50 درصد در طول مدت پنج سال صورت می‌گیرد که نهایتا این اقساط می تواند برای خرید به مردم کمک کند.

وی در پایان درباره حل مشکلات مسکن اظهار کرد:‌ مدل کشور مالزی در حال حاضر مدنظر است که از آن به عنوان مدل موفق مشارکتی یاد می‌شود و ما باید از آن استفاده کنیم؛ به طوری که زمین را در اختیار افراد قرار دهیم چون 50 درصد قیمت مسکن زمیش است و با ارائه تسهیلات به افراد به طوری که 25 درصد در اختیار خود افراد است و 25 درصد در اختیار دولت که به هر صورت که می‌خواهد می‌توانند وارد شوند و 50 درصد باقیمانده به قیمت تمام شده قابل فروش است. 

اخبار اقتصادی - ایسنا