اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح محدود شدن برنامه جاسوسی آمریکا از شهروندان رد شد



برنامه جاسوسی آمریکا از شهروندان


در مجلس نمایندگان
طرح محدود شدن برنامه جاسوسی آمریکا از شهروندان رد شد

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۷ رأی مخالف در مقابل ۲۰۵ رأی موافق با طرح محدود شدن اختیارات سازمان امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از شهروندان این کشور مخالفت کرد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه «بی بی سی»، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با 217 رأی مخالف در مقابل 205 رأی موافق به لایحه محدود شدن حوزه اختیارات سازمان امنیت ملی (NSA) برای جاسوسی از شهروندان آمریکا رأی منفی دادند.
بنا بر این رأی‌گیری، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت نسبی، از ادامه برنامه جمع‌آوری اطلاعات تماس‌های تلفنی شهروندان توسط آژانس امنیت ملی این کشور حمایت کرده است.

روز گذشته برخی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره، طرحی را پیشنهاد دادند که طبق آن اختیارات سازمان امنیت ملی برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیک و تماس‌های تلفنی افراد محدود شده و تنها زمانی اجازه داشته باشند اطلاعات تماس‌ها را جمع‌آوری کنند که بحث افراد مظنون به تروریست مطرح باشد.
روز گذشته، 217 نماینده در مقابل 205 نماینده، به طرحی که برای محدودکردن اختیارات NSA برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیک پیشنهاد شده بود، رأی منفی دادند.

«کیت الکساندر» رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا تمامی تلاش خود را به کار گرفته بود تا این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا رأی نیاورد و نشست‌های جداگانه و پشت درهای بسته با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برگزار کرده بود تا جلوی تصویب این متمم را بگیرد.
کاخ سفید نیز پیش از رأی‌گیری، به کنگره آمریکا درباره طرح محدود شدن اختیارات جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا هشدار داده و خواستار تصویب ‌نکردن آن شده بود.

جنجال جاسوسی از شهروندان آمریکایی بیش از یک ماه پیش، زمانی آغاز شد که «ادوارد اسنودن» مأمور سابق «سیا» و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» از برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا تحت عنوان «پریسم» پرده برداشت.

وی تأکید کرد که نهادهای امنیتی آمریکا چون «سازمان امنیت ملی آمریکا» و پلیس فدرال (اف بی آی) از تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و شهروندان کشورهای دیگر جاسوسی می‌کنند.

این افشاگری خشم بسیاری از مقامات آمریکایی را درآورد و خواستار استرداد اسنودن به آمریکا شد اما اسنودن هم‌اکنون در ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می‌برد و مقامات اداره مهاجرت روسیه موافقت کرده‌اند تا به او مجوز ورود به روسیه بدهند تا بتواند اقدامات دیگر برای پناهندگی در این کشور یا عزیمت به کشورهای دیگر را انجام دهد.

طرحی که در مجلس نمایندگان آمریکا رأی نیاورد، بودجه برنامه «NSA» برای گردآوری اطلاعات کلیه تماس‌های تلفنی که یک یا دو طرف آن در آمریکا باشد را قطع می‌کرد مگر آن‌که این جمع‌آوری اطلاعات، جزئی از تحقیقات به‌خصوصی می‌بود.

این طرح را «جاستین اماش»،یک نماینده جمهوری‌خواه، بعنوان متممی برای طرح بودجه دفاعی آمریکا پیشنهاد داده بود و روز چهارشنبه در جریان بحث درباره این متمم، گفت که مخالفان آن از همان ترفندهایی استفاده می‌کنند که هر حکومتی در طول تاریخ برای توجیه زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان به کار گرفته است.
بر اساس این گزارش، علیرغم تلاش دولت آمریکا علیه این متمم، اکثر نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، یعنی 111 نفر در مقابل 83 نفر، به نفع آن رأی دادند و از جمهوری‌خواهان نیز 94 نفر به نفع این متمم و 134 نفر علیه آن رای دادند./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
افشاگر طرح جاسوسی آمریکا علیه ایران محکوم شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گاردین: اطلاعات بیشتری درباره برنامه جاسوسی آمریکا در حال افشا شدن است



برنامه جاسوسی آمریکا,افشا شدن برنامه جاسوسی آمریکا

گاردین: اطلاعات بیشتری درباره برنامه جاسوسی آمریکا در حال افشا شدن است

خبرنگار روزنامه انگلیسی «گاردین» که از طریق مأمور سابق «سیا» از برنامه جاسوسی سازمان‌های امنیتی آمریکا پرده برداشته بود، در مصاحبه‌ای اعلام کرد طی هفته‌ها و ماه‌های آتی، اطلاعات بیشتری درباره برنامه جاسوسی آمریکا فاش می‌شود.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از «گلن گرینوالد» خبرنگار روزنامه انگلیسی «گاردین» که از طریق «ادوارد اسنودن» مأمور سابق 29 ساله «سیا» برنامه‌های محرمانه جاسوسی آمریکا را فاش کرده بود، گزارش داد که ظرف چند هفته و ماه آینده گزارشات بیشتری درباره برنامه جاسوسی سازمان‌های امنیتی آمریکا منتشر خواهد شد.

وی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: ما قدصد داریم افشاگری‌های ویژه بیشتری را که هنوز شنیده نشده در چند هفته و ماه آینده منتشر کنیم.

گرینوالد تصریح کرد که این افشاگری‌ها بر اساس اطلاعاتی است که اسنودن در اختیار آنها قرار داده است.

اسنودن، مشاور فنی سابق سیا و کارمند کنونی «بوز آلن همیلتن»، پیمانکار دفاعی سازمان امنیت ملی آمریکا است که از وجود برنامه محرمانه «PRISM» سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) پرده برداشت.

این برنامه جاسوسی به سازمان امنیت ملی آمریکا و پلیس فدرال این کشور موسوم به «اف بی آی» اجازه می‌دهد تا به ایمیل‌ها، ویدئو‌ها، چت‌ها، تصاویر و دیگر اطلاعات کاربران اینترنتی و همچنین تماس‌های تلفنی شهروندان آمریکایی و افراد خارجی دسترسی داشته باشند.

گرینوالد ادامه داد: چندین داستان توسط اسنادی که اسنودن ارائه داده است، وجود دارد و ما قصد داریم تمامی این ماجراها را دنبال کنیم.

رویترز به نقل از برخی شاهدان ماجرا گزارش کرد که اسنودن آخرین بار روز دوشنبه در حالیکه از هتل خود در «هنگ‌کنگ» خارج می‌شد، دیده شده است.

بر اساس این گزارش،‌ تاکنون هیچ‌گونه اتهام و یا درخواست بازداشت اسنودن توسط مقامات آمریکایی مطرح نشده است./خبرگزاری فارس