اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح مجلس برای مقابله با تهدید کنگره آمریکا


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تهیه طرحی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس برای الزام دولت به ادامه کار غنی سازی با استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تهیه طرحی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس برای الزام دولت به ادامه کار غنی سازی با استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها خبر داد.

سید حسین نقوی حسینی اظهار کرد: اخیرا که کنگره شروع به تهدیداتی علیه ایران درباره‌ی اعمال تحریم‌های جدید کرده نمایندگان د رحال تهیه طرحی هستند که دولت را ملزم می‌کند کار غنی سازی خود را با نسل جدید سانتریفیوژها ادامه دهد.

وی اضافه کرد ‌که این طرح توسط کمیته هسته‌ای مجلس وبه صورت فنی و دقیق و عملیاتی در حال پیگیری است.

نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: ما با دولت آمریکا در مورد مساله‌ی هسته ای مذاکره می‌کنیم بنابراین این که کنگره می‌خواهد چه کار کند به ما ارتباطی ندارد و رئیس جمهور آمریکا باید در این زمینه پاسخگو باشد، ما نباید درگیر مسائل داخلی آمریکا شویم.

نقوی حسینی با بیان اینکه اعمال هر نوع تحریم علیه ایران خلاف توافق ژنو است خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیافتد قطعا خط پایان و شکست مذاکرات خواهد بود و در این صورت آمریکایی‌ها باید مسئولیت شکست مذاکرات را بپذیرند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی قبلا هم آمادگی خود را برای مواجه با چنین مسائلی اعلام کرده و حتی طرحی دراین زمینه آماده شد که اگر غربی‌ها بخواهند بر سر راه مذاکرات مانع تراشی کنند دولت ملزم می‌شود غنی سازی خود را تا 60 درصد افزایش دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: هر دو طرح مجلس در مورد غنی سازی به عنوان گزینه‌های روی میز پارلمان ایران است و اگر کنگره بخواهد همچنان مانع تراشی کند و تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال وتصویب کند ما هم این طرحها را به جریان می‌اندازیم و از دولت می‌خواهیم به راه خودش ادامه دهد.


ویدیو مرتبط :
عضو کنگره ملی آمریکا خبرنگار را تهدید به مرگ کرد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح دفاعی کنگره آمریکا با هدف مقابله با ایران در منطقه



اخبار,اخبار سیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران


 اخبار سیاست خارجی - طرح دفاعی کنگره آمریکا با هدف مقابله با ایران در منطقه

طی چند روز گذشته، کنگره آمریکا مشغول بررسی لایحه بودجه دفاعی سال آینده این کشور بوده است. لایحه ای که عموماً به عنوان شاخصی برای دریافتن اولویت بندی های نظامی و امنیتی ایالات متحده در قبال مناطق مختلف جهان از آن یاد می شود. در همین زمینه، بررسی این لایحه جدید از تلاش آمریکا برای تقابل با ایران و ایجاد «بازدارندگی» از طریق تقویت بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی طرح بودجه دفاعی سالیانه این کشور را منتشر کرده که بر اساس آن، از دولت اوباما خواسته شده برای جلوگیری از قدرت یابی و نفوذ ایران، مجموعه ای از قراردادهای دفاعی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به امضا برساند.

به نوشته «المانیتور»، بند 1239 طرح دفاعی سال 2015 آمریکا تحت عنوان «حضور و همکاری ایالات متحده در منطقه خلیج ع... (فارس) به منظور بازدارندگی ایران»، پیشنهاد می کند که ایالات متحده حضور خود را در منطقه افزایش داده و در جست و جوی راه هایی برای حمایت از وضعیت امنیتی کشورهای شورای همکاری در مقابل ایران برآید.

در این طرح بیان شده که ایالات متحده با کشورهای کلیدی عضو شورای همکاری خلیج فارس قراردادهای دفاعی به امضا نرسانده که بتواند سبب بازدارندگی ایران شود. بر این اساس، واشنگتن باید در اولین فرصت نسبت به تکمیل چنین موافقتنامه هایی اقدام نماید.

این پیشنهادات در شرایطی مطرح می شود که جمهوری خواهان اخیراً انتقادات خود از اوباما را به واسطه آنچه ناکامی وی در تضمین حضور آمریکا در عراق و همچنین اشتباهات وی در افغانستان می خوانند افزایش داده اند. جمهوری خواهان اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند.

آنچه اعضای مجلس نمایندگان خواستار انعقاد آن با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، قراردادهایی است که به نام «موافقتنامه های وضعیت نیروها» از آن یاد می شود. بر اساس تعریف سرویس تحقیقات کنگره، این عنوان به موافقتنامه های دوجانبه یا چندجانبه ای اطلاق می شود که بر اساس آن، چارچوب عملکرد نیروهای نظامی آمریکا در یک کشور خارجی و نحوه شمول قوانین داخلی کشور میزبان بر این نیروها تعیین می گردد.

اما به جز بحث حضور نظامی در منطقه، از جمله دیگر موضوعاتی که در طرح دفاعی کنگره مطرح شده، بیان این موضوع است که در توافق نهایی هسته ای با ایران، باید «جنبه های نظامی» برنامه هسته ای این کشور نیز مورد توجه قرار بگیرد. افزون بر این، از دولت اوباما خواسته شده بر «شبکه ای از سازمان هایی ایرانی که اقدام به انجام فعالیت های خرابکارانه در منطقه می کنند»، فشار قابل توجهی وارد شود. تداوم اعمال تحریم های موجود علیه ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که در این طرح به آن اشاره شده است.

به هر حال، آن گونه که از این بخش طرح دفاعی آمریکا برداشت می شود، یکی از دغدغه های عمده نمایندگان کنگره آمریکا در شرایط کنونی، چگونگی مواجهه با ایران در شرایط جدید شکل گرفته در منطقه و همچنین در عرصه بین الملل است.

در این زمینه، با توجه به متن طرح مذکور و همچنین تحلیل های گوناگونی که طی ماه های اخیر از سوی تحلیلگران و سیاستمداران سابق و فعلی آمریکایی منتشر شده، می توان چنین استدلال کرد که نگرانی از توسعه قدرت و نفوذ منطقه ای ایران در پی حصول توافق جامع هسته ای و برداشته شدن تحریم ها، در حال حاضر به یکی از دغدغه های مهم سیاستمداران آمریکایی، به ویژه عناصر تندرو در کنگره تبدیل شده است.

بر این اساس، نمایندگان کنگره در تلاشند تمهیداتی را فراهم کنند که با استفاده از آن، آمریکا بتواند خود را برای شرایط جدید در حال شکل گیری در منطقه خاورمیانه در پی اوج گیری قدرت ایران آماده کند. از سوی دیگر، این افراد بد نمی بینند که با زنده نگه داشتن ادعاهایی همچون وجود «جنبه های نظامی در برنامه هسته ای ایران»، راه را برای اعمال فشار مجدد بر ایران در آینده باز نگه دارند.  
اخبار سیاست خارجی - تابناک