اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح عربستان و مصر برای تغییر شکل ظاهری خاورمیانه چیست؟



 

طرح عربستان و مصر برای تغییر شکل ظاهری خاورمیانه چیست؟

 

اشپیگل نوشت: مصر و عربستان سعودی در حال کار بر روی طرحی برای ساخت یک پل 32 کیلومتری بر روی خلیج ایلات هستند که این دو کشور را به یکدیگر متصل می کند. (خلیج ایلات یا خلیج عقبه نام خلیجی است بزرگ در دریای سرخ. خلیج ایلات در شرق صحرای سینا و غرب شبه جزیره عربستان، سرزمین های اشغالی، فلسطین، مصر و اردن واقع شده است.)

انتظار می رود که صندوق های سرمایه گذاری شورای همکاری خلیج فارس و شرکت های خصوصی هزینه مالی ساخت این پل را برعهده داشتند باشند که باعث می شود مسافران این مسیر را در طی 22 دقیقه طی کنند.

بر اساس این طرح، راس نصرانی که در نزدیک شرم الشیخ مصر است به راس الحمید در شمال غربی عربستان سعودی متصل می شود.

این پل به جز جاده، مسیر ریلی را هم شامل می شود .

برآورد هزینه ای این طرح، نزدیک به 5 میلیار دلار اعلام شده که جایگزینی برای هزینه ی 1.5 میلیون دلاری و 750 هزار دلاری سعودی ها است که سالانه برای رفت و امد مصرف می شود.

از لحاظ ژئوپولتیکی، این پل می تواند آینده کشورهای عربی در خاورمیانه و شمال افریقا را تغییر شکل دهد چرا که می تواند باعث افزایش ارتباط بین دولت های عربی شود.

این پروژه در سال 1988 در ابتدا مورد بحث قرار گرفت، اما رئیس جمهور سابق مصر ساخت این پل را پس از اعتراض اسرائیل به آن طرح، متوقف کرد. اسرائیل آن روزها، از لحاظر امنیتی نگران بود!

این پل جدید باعث می شود که سرزمین های اشغالی دور زده شود و کشورهای عربی مستقیما به یکدیگر متصل شوند که در نتیجه باعث ضعیف شدن موضع اسرائیل در منطقه می شود..../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
شکل ظاهری و قطعات داخلی آیفون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر تغییر روابط میان ایران، عربستان و گروه 1+5 بر خاورمیانه



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رابطه ایران و عربستان

 

اخبار سیاست خارجی - تاثیر تغییر روابط میان ایران، عربستان و گروه 1+5 بر خاورمیانه

"میدل ایست آنلاین" در مقاله‌ای نوشت تغییر مناسبات میان ایران و گروه 1+5 و ایران و عربستان، آرایش سیاسی منطقه را از نو می‌سازد.

میدل ایست آنلاین در یادداشتی به قلم "رامی  خوری" نویسنده فلسطینی- امریکایی با اشاره به بهبود جزئی روابط میان ایران و عربستان و پیشرفت در روند مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5  می نویسد که بهبود مناسبات با ایران آرایش سیاسی منطقه را از نو رقم خواهد زد.

مدیر موسسه  عصام فارس برای سیاست عمومی و امور بین الملل دانشگاه بیروت بر این باور است که اگر حس مشترک اساسی و استانداردهای غیر نژادپرستانه  پایبندی به قانون  رعایت شود ، ایران  اختلافات خود با گروه 1+5  را برطرف خواهد ساخت و روابط عربستان و ایران به حالت عادی باز خواهد گشت .

 خوری در  میدل ایست آنلاین می نویسد:
"چند ماه پیش ما تقریبا در سراسر خاورمیانه شاهد بدترین خشونت ها و اختلافات سیاسی بودیم و جنگ و شورش و تروریسم روزانه بسیاری از نقاط منطقه  را در بر گرفته بود. منطقه  اصلی خشونت سیاسی  منطقه وسیعی از لبنان ، سوریه و عراق  بود.

ماه دسامبر سال گذشته، خشونت ها در سوریه و عراق افزایش یافت، و ده ها نفر در بیروت و دیگر نقاط لبنان  در اثر بمب گذاری های  مهیب کشته شدند. رهبران سیاسی  همه طرف ها به وضوح از مرگ ده ها نفر در سفارت ایران ، اماکن عمومی در مقر سیاسی  اصلی حزب الله در جنوب بیروت ومنطقه اعیان نشین غرب بیروت که نمادی از پیروان سعد حریری تحت حمایت عربستان است، وحشت زده شدند. ترس و وحشت همه جا را فرا گرفت ، زیرا خطوط قرمز سابق نقض شده بود ، وهمه در کشور و منطقه در معرض ترور قرار گرفتند.

از آن زمان به بعد، به نظر می رسد در برخی از جبهه ها اوضاع بهبود یافته ، و ارتباطات منطقه ای  در این مسئله بسیار حائز اهمیت هستند. همانطور که من از مدت ها قبل پیش بینی کرده بودم، ما در حال حاضر شاهد هستیم که ازبین سه رابطه مهم  دولت به دولت که شرایط و آینده خاور میانه را شکل می دهند در دو مورد تغییرات جدی  رو به بهبودی اتفاق افتاده است.

 

این دو مورد عبارتند از روابط ایران - ایالات متحده و ایران –گروه1+5  ( پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان ) –همانطور که در مذاکرات در حال انجام برای حل و فصل مسائل مربوط به صنعت هسته ای ایران و تحریم های غرب علیه ایران مشخص است -  و روابط  بین ایران عربستان سعودی. ( رابطه مهم سوم، اعراب و اسرائیل است ، که قبل از هر گونه حرکت جدی به سوی بهتر شدن  نیاز به صبر بیشتر دارد. )

مذاکرات ایران  و گروه 1+5 در حال حاضر در مرحله نهایی تهیه  پیش نویس موافقتنامه دراز مدت  قرار دارد که ، صنعت هسته ای ایران مبتنی بر غنی سازی اورانیوم در داخل  برای مقاصد صلح آمیز و در عین حال لغو تحریم های بین المللی را به رسمیت می شناسد ، و عربستان سعودی به تازگی اعلام کرد از مقامات ارشد ایرانی برای سفر به ریاض دعوت بعمل آورده است . این تحولات بلند مدت  مورد تحسین و تمجید قرار خواهند گرفت و کل خاورمیانه  را به چیزی شبیه به حالت عادی باز خواهد گرداند.

ایران محور این دو تحول سیاسی است که در بیشتر قسمت ها با هم حرکت می کنند، اما یک چیز مهم مشترک دارند: تنش های عربستان - ایران و ایران -غرب تا حد زیادی تهدیدهای واقعی و ملموسی نیستند، بلکه آنها منعکس کننده تهدیدات ایدئولوژیک و نگرانی اغراق آمیزی هستند که در درجه اول  نشان دهنده ناامنی سیاسی و حس غرور بیش از حد طرفین است.

اگر حس مشترک اساسی و استانداردهای غیر نژادپرستانه  پایبندی به قانون پیگیری شود، ایران اختلافات خود با گروه 1+5  را برطرف خواهد ساخت و روابط عربستان و ایران به حالت عادی باز خواهد گشت. من می گویم هیچ تضاد واقعی بین عربستان سعودی و ایرانیان وجود ندارد چرا که این دو کشور یکدیگر را به لحاظ  نظامی یا استراتژیک تهدید نمی کنند، هر چند که آنها  وقتی احساس می کنند که طرف دیگر در تلاش است آنها را از نظرایدئولوژیکی در سراسر منطقه تضعیف کند، آشفته و پر شور واکنش نشان می دهند.

تهران و ریاض هر دو قدرت منطقه ای هستند که باید بتوانند از منافع ملی و استراتژیک خود در منطقه  محافظت کنند. آنها می توانند این کار را با داشتن روابط خوب دوجانبه ، ترویج توسعه اجتماعی و اقتصادی همه افراد دیگر در منطقه ، وتوافق بر سر یک چارچوب امنیت منطقه ای ،با هم و به همراه شرکای کوچکتر ، شبیه به توافقنامه هلسینکی میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی  در دهه 70، انجام دهند.

همین امر در مورد روابط ایران و غرب و ایران – گروه 1+5  صدق می کند. این  روابط  باید از طریق مناسبات اقتصادی و تجاری که  بر پایه احترام متقابلی که همه از آن نفع ببرند،  حفظ شود و نباید با اعمال محدودیت های هسته ای که بر کشور های دیگر تحمیل نمی شود با ایران به شیوه نژادپرستانه رفتار کرد. با توجه به توانمندی های فوق العاده انسانی و منابع ایران ، همگرایی ارزش ها ، و ارتباطات گسترده منطقه ای آن ، ایران باید یکی از ارکان  رابطه غرب با خاورمیانه باشد.

اگر روابط ایران و غرب و ایران و عربستان سعودی از تقابل به همزیستی مسالمت آمیز و سپس همکاری فعال تغییر کند، این روابط به شدت و به طور مثبت سراسر منطقه عربی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  اول در لبنان و سوریه و عراق تغییرات قابل توجهی در عرصه های داخلی و دو جانبه احساس خواهد شد.

 

شهروندان عادی این سرزمین های  شکنجه شده بیشترین بهره را خواهند برد، زیرا  جنگ طلبان و دوره گردان سیاسی کشورهای عربی ، اسرائیل ، آمریکا و دیگر نقاط، در برابر نیروهای  شکست ناپذیر محبت مشترک و همزیستی مسالمت آمیز که  ویژگی اکثریت قریب به اتفاق شهروندان این سرزمین ها است تسلیم خواهند شد."

اخبار سیاست خارجی - ایسنا