اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس قرائت شد



طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس قرائت شد

عضو هیإت رئیسه مجلس متن سوال از رئیس جمهور را قرائت کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 14 آبان) متن سوال از رئیس جمهور به این شرح قرائت کرد: 

باسمه تعالی

سؤال از رئیس جمهور

هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با اهداء سلام

به استناد اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی و مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به منظور رفع ابهامات و تنویر افکار عمومی، بدین وسیله سؤال ذیل از رئیس جمهور محترم که به امضای ۱۰۲ نفر از نمایندگان محترم رسیده است جهت ارجاع به کمیسیون مربوط تقدیم می شود: 

جناب آقای دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور محترم 

با سلام و تحیت، همان طور که مستحضر هستید، از اسفند ماه ۱۳۹۰ تا امروز، خصوصا در شهریور ماه و نیمه اول مهرماه  ۱۳۹۱، قیمت ارز خارجی نوسان زیادی داشته که باعث کاهش شدید ارزش پول ملی گردیده است، به طوری که پس از خودداری یک ماهه بانک مرکزی از تزریق ارز به بازار، در روز سه شنبه ۲۱/۶/۹۱ دلار هنگام صبح ۲۲۰۰ تومان، ظهر ۲۵۰۰ تومان و شب ۲۷۰۰ تومان قیمت گذاری شد و در روز ۱۱/۷/۹۱ نیز به نزدیک ۴۰۰۰ تومان رسید. این امر باعث افزایش شاخص تورم توام با رکود اقتصادی شده و فعالان اقتصادی را از برنامه ریزی برای کار خود بازداشته است. 

نظر به این که وزیر امور اقتصادی و دارایی خود را از نظر حقوقی پاسخگوی مسائل ارزی نمی داند و رئیس کل بانک مرکزی نیز از حضور در مجلس خودداری ورزید و به طور کلی مسئولان اقتصادی کشور تلویحا نشانی جناب عالی را به عنوان تصمیم گیر اصلی می دهند و از طرفی مطابق قانون پولی و بانکی کشور مسئول تنظیم و اجرای سیاست ها و مقررات مربوط به معاملات ارزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و طبق بند (۵) ماده (۱۰) قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ریاست مجمع بانک مرکزی بر عهده رئیس جمهور قرار گرفته و همچنین تمام مصوبات شورای پول و اعتبار، کمیسیون اقتصادی دولت و کار گروه ویژه تحریم باید به تایید جناب عالی برسد، مستدعی است درباره علت تعلل دولت در تصمیم‌گیری در خصوص تنظیم بازار ارز و رهاسازی آن در مدت مذکور توضیح بفرمایید. 

درچنین شرایطی که موجودی ارز خارجی کشور باید با رعایت دقیق اولویت ها تخصیص یابد چرا کارهایی برخلاف این تدبیر صورت گرفته است؟ مثلا در شش ماه اول سال ۹۱ ، مطابق اسناد گمرک، تعداد ۱۵۷۰۰ خودروی خارجی با ارز مرجع وارد شده است و یا در اثر سخت‌گیری در تعیین قیمت تضمینی خرید گندم و صرف نکردن این قیمت برای کشاورزان، بخشی از گندم تولیدی به صورت خوراک دام مصرف شده و بخشی نیز به کشورهای همسایه قاچاق گردیده است و در نتیجه دولت ۵/۲ میلیارد دلار صرف واردات گندم کرده است. آیا این قبیل کارها با اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب سازگار است؟/خانه ملت

تهدید مجلس به آبستراکسیون در پی طرح سوال از احمدی نژاد

تعدادی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در پی اعلام وصول طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن مجلس با تشکیک در تعداد امضاهای این طرح تهدید به ترک صحن علنی مجلس کردند.

به گزارش مهر پس از اعلام وصول طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی علی اصغر زارعی و مهدی کوچک زاده اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در جایگاه هیئت رئیس حاضر شده و نسبت به اعلام وصول این طرح اعتراض کردند.

علی اصغر زارعی با تشکیک در تعداد امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور که بر اساس اعلام هیئت رئیسه با 77 امضا اعلام وصول شده بود اظهار داشت:فراکسیون بیانیه داده و 40 امضا از طرح سئوال را پس گرفته است در اعتراض به اعلام وصول این صحن علنی را ترک خواهیم کرد.

علی لاریجانی ریاست مجلس در پاسخ به این اعتراض اعلام کرد: کسی حق ندارد جلسه را ترک کند و اگر کسی این کار را انجام دهد خلاف کرده است شما حقوق از مجلس می گیرید که اینجا باشید و کار کنید.  

طرح سئوال از رئیس جمهور امروز با 77 امضا در صحن علنی قرائت شد که مهمترین محور آن نوسانات شدید بازار ارز است. این طرح که مرحله بررسی در کمیسیون را گذرانده است باید یکشنبه هفته گذشته در صحن مجلس قرائت می شد اما به دلیل تعطیلات مجلس قرائت نشد./مهر

 


ویدیو مرتبط :
سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح سئوال از رئیس‌جمهور با 100 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد


علی مطهری نماینده تهران از طراحان اصلی سئوال از رئیس جمهور که از مدتها پیش این طرح را پیگیری می کند روز یکشنبه (دیروز) این طرح را با 100 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد.

این طرح زمانی به هیئت رئیسه تقدیم شد که محمد رضا باهنر ریاست جلسه علنی مجلس را در روز یکشنبه عهده دار بود.

مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور است.

علی مطهری که مدتهاست پیگیر ارائه این طرح به هیئت رئیسه مجلس است پیش از این علت به تعویق انداختن ارائه آن را جلوگیری از به هم زدن آرامش در کشور عنوان کرده بود و تاکید داشت این طرح در شرایط مناسب پیگیری خواهد شد.

طبق اصل 88 قانون اساسی "در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سئوال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سئوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتاد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی".

در ماده 196 آیین نامه داخلی مجلس نیز می خوانیم : "براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به‏طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى ارجاع مى‏نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال‏کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

‎‎‎پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس (که سؤال را امضاء نموده‏اند) از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار مى‏گیرد."

بر اساس ماده 197 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز" رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سئوال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سئوال پاسخ گوید مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس، مدت طرح سئوال از طرف نماینده منتخب سوال کنندگان حداکثر 15 دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود".‎

منبع: خبرگزاری مهر