اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح روسیه در شورای امنیت علیه داعش


رسانه های خارجی از طرح روسیه در شورای امنیت با هدف قطع منابع مالی گروه تروریستی داعش خبر دادند.

خبرگزاری مهر: رسانه های خارجی از طرح روسیه در شورای امنیت با هدف قطع منابع مالی گروه تروریستی داعش خبر دادند.

سخنگوی هیئت روسی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که مسکو پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه کرده است که هدف از آن قطع منابع مالی داعش است.

«الکسی زایتسف» با اعلام این خبر افزود: پیش نویس مذکور مانع از دستیابی داعش به درآمدهای حاصل از صادرات نفت در سوریه و عراق، قاچاق آثار باستانی و گروگان گیری می شود.

وی در ادامه گفت: اعضای شورای امنیت در حال بررسی این پیش نویس هستند و ما امیدواریم طی روزهای آتی این پیش نویس تصویب شود.


ویدیو مرتبط :
خبر فوری:قطعنامه شورای امنیت در مورد انحلال داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح جدید شورای امنیت علیه داعش


شورای امنیت سازمان ملل در حال آماده‌سازی پیش‌نویس قطعنامه‌ای است تا بتواند منابع مالی گروههای تروریستی از جمله تکفیری‌های «داعش» را قطع کند.

خبرگزاری فارس: «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری «ریانووستی» اعلام کرد که مسکو به همراه شورای امنیت سازمان ملل بر روی سندی کار می‌کند که بر لزوم اجرای سختگیرانه‌تر قطعنامه 2199 تأکید دارد.

طبق این گزارش، قطعنامه فوق تجارت غیرقانونی نفت با گروههای تروریستی را سرکوب و منع می‌کند. پیش‌نویس قطعنامه مذکور در صدد است منابع مالی گروههای تروریستی از جمله تکفیری‌های «داعش» را قطع کند.

چورکین تصریح کرد: «ما از شیوه‌ کنترل و اجرای قطعنامه ۲۱۹۹ که ابتکار ما بوده است خرسند نیستیم. ما خواستار تشدید کل این رویه هستیم. ما از قبل با چندین نفر از همکاران خود درباره متن پیش‌نویس بحث کرده‌ایم و من باید بگویم که تابحال مشاجره زیادی درباره آن رخ نداده است».

«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که «هدف مشترکی» با روسیه درباره این موضوع وجود دارد زیرا این کشور نیز تلاش می‌کند منابع مالی تروریسم را متوقف کند.

این پیش‌نویس جدید بر اساس قطعنامه ۲۱۹۹ تهیه شده است که در ۱۲ فوریه سال جاری میلادی در سازمان ملل به تصویب درآمد تا معاملات غیرقانونی نفت با ساختارهای تروریستی را از طریق ابزار تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متوقف کند.

در پی سرنگونی جنگنده «سوخو ۲۴» روسیه توسط جنگنده «اف ۱۶» ترکیه بر فراز آسمان روسیه، تنش‌های بین دو کشور تیره و تار شد و روسیه می‌گوید که ترکیه در حریم هوایی سوریه، جنگنده‌های این کشور را هدف قرار داده است و این در حالی است که آنکارا مدعی است مسکو حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود.

بعد از آن «ولادیمیر پوتین» اعلام کرد که ترکیه به منظور محافظت از تجارت نفت با داعش، جنگنده روسی را هدف گرفته است و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که اگر این ادعا اثبات شود، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که پیش‌نویس قطعنامه جدید احتمالاً کمتر از سه هفته دیگر ارائه می شود و ارائه آن زمانی صورت می‌گیرد که آمریکا ریاست‌ دوره‌ای شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت.

«الکساندر یاکوونکو» سفیر روسیه در بریتانیا و ایرلند شمالی به راشاتودی گفت: «قطعنامه ماه فوریه، بخش جدایی‌ناپذیر تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت فعال روسیه برای تحکیم بخشیدن به چارچوب قانونی مهار تهدید تروریستی داعش و جبهه‌النصره است. فوریت این قطعنامه‌ به دنبال درآمدهای چشمگیری است که تروریست‌ها از طریق تجارت هیدروکربن از مناطق اشغالی سوریه و عراق به دست می‌آورند».

بعلاوه، قطعنامه فوق، تمامی انواع تجارت نفت با داعش و جبهه‌النصره را ممنوع می‌کند. اگر چنین معاملاتی کشف شود، فرد یا شرکت و کشور مذکور بعنوان حامی مالی تروریست‌ها شناخته می‌شود و هدف تحریم های شورای امنیت سازمان ملل می شود که علیه افراد و شرکت‌های حامی تروریست‌ها وضع شده است.

جدیدترین قطعنامه علیه داعش و دیگر گروههای تروریستی، اواخر آبان ماه و به پیشنهاد فرانسه تصویب شد که در آن تکفیری‌های داعش به عنوان یک تهدید بی‌سابقه و جهانی علیه صلح و امنیت بین‌المللی معرفی شدند و شورای امنیت تأکید کرد که در صدد استفاده از تمامی ابزارهای موجود برای مقابله با داعش می‌باشد.