اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح جدید روسیه برای حل موضوع هسته ای ایران



 

طرح جدید روسیه برای حل موضوع هسته ای ایران

 

سوال ها و تشویق های گام به گام

طرح جدید روسیه برای حل موضوع هسته ای ایران

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در یك كنفرانس خبری مشترك با همتای آمریكایی خود در واشنگتن از ارایه طرح جدید روسیه برای حل بحران هسته ای ایران خبر داد.

وزیر خارجه روسیه با " گام به گام " خواندن این طرح جدید در توضیح مشخصات آن گفت كه بر اساس این طرح دولت ایران در چارچوب یک جدول زمانی مشخص، به سوالاتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برخی جوانب برنامه هسته ای این کشور دارد جواب خواهد داد و در هر مرحله اگر پاسخ قانع کننده تشخیص داده شد، تدابیر تشویقی برای تهران در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه افزود كه آژانس بین المللی انرژی اتمی در ابتدا از آسان ترین سوال ها و ابهامات خود شروع خواهد كرد تا به سوال های دشوار تری كه پاسخ دادن به آنها از سوی ایران به زمان بیشتری احتیاج دارد ، برسد .

لاوروف گفت كه علاوه بر ایالات متحده این طرح برای بررسی در اختیار چین هم قرار گرفته است .

وی افزود که در صورت رضایت اعضای گروه 1+5 از پاسخ های ایران در هر مرحله اقدام های متقابل از جمله توقف برخی تحریم ها یا كاهش تدابیر تنبیهی برای ایران در نظر گرفته خواهد شد.

در واكنش به سخنان لاوروف هیلاری كلینتون وزیر امور خارجه آمریكا نیز اظهار داشت كه كشورش این طرح جدید روسیه را بررسی خواهد كرد .

كلینتون با اشاره به اینكه كشورش برای بررسی طرح جدید مسكو یک گروه کارشناسی را برای مشورت با کارشناسان روسیه اعزام خواهد کرد ، در عین حال افزود كه واشنگتن همچنان به سیاست تحریم و مذاکره با ایران پایبند است .

وزیر خارجه آمریكا افزود كه که كشورش استراتژی تعامل موثرتر در برابر ایران را با روسیه مورد بررسی قرار خواهد داد.

هنوز واكنشی از جانب مقامات كشورمان به طرح جدید روسیه ابراز نشده است .

پس از نشست روز سه شنبه علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین ، آژانس با صدور بیانیه ای مدعی شده كه ایران هنوز به تعهدات بین المللی خود در زمینه فعالیت های هسته ای عمل نمی كند.

پس از مذاكرات صالحی و آمانو تنها توافق اعلام شده دو طرف تداوم مذاكرات بوده است ..../تحلیل:عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
توافق نهایی ایران و 5+1 در موضوع هسته ای -سایت الو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارائه طرح آمریکایی‌ها به 1+5 برای حل موضوع هسته‌ای ایران/ تعطیلی فردو و ...



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ارائه طرح آمریکایی‌ها به 1+5 برای حل موضوع هسته‌یی ایران

با مشخص شدن دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در هشتم اسفندماه در قزاقستان، مرکز کنترل و منع گسترش تسلیحات هسته‌یی در واشنگتن با صدور بیانیه‌ای، پیشنهاداتی برای حل موضوع هسته‌یی ایران به گروه 1+5 ارائه کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری دویچه وله، ژنرال رابرت گارد، از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا و مدیر مرکز کنترل و منع گسترش تسلیحات هسته‌یی در واشنگتن گفت: پس از چند دهه ایستایی و سکون و حرکت با ایران از یک بحران به بحران دیگر، مذاکره‌کننده‌ها در موقعیتی قرار گرفته‌اند که باید با تدوین یک طرح مشخص اطمینان حاصل کنند که ایران به قابلیت توسعه تسلیحات هسته‌یی دست نخواهد یافت.

او ادامه داد: ایران باید برنامه اتمی خود را تحت نظارت گسترده و کنترل‌های سخت‌گیرانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. مرکز کنترل و منع گسترش تسلیحات هسته‌یی در واشنگتن، پس از تحلیل و بررسی مذاکرات پیشین، به این نتیجه رسیده است که در دور جدید مذاکرات باید این موارد مهم در نظر گرفته شود. غنی‌سازی اورانیوم در ایران تنها به غنی‌سازی پنج درصدی و میزانی که برای تولید انرژی مورد نیاز است محدود شود و همه ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده ایران به یکی از کشورهای عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (NPT) منتقل شود.

برای پیشرفت در مذاکرات، ایران باید ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را به کشوری دیگر منتقل کند.

بر اساس بیانیه‌ای که این مرکز منتشر کرده، ایران هم‌چینن باید تاسیسات هسته‌یی فردو را تعطیل کند و بخش عمده‌ای (دست‌کم ۶۰ درصد) از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را تحت نظارت یک عضو دیگر معاهده ان‌.پی‌.تی قرار دهد و نیز پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد.

در مقابل این اقدامات، پیشنهاد شده است که گروه 1+5 مشوق‌هایی چشمگیر به ایران ارائه کند. تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه موجود، از جمله تحریم‌ها علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و صنعت نفت ایران متوقف شود و روند اعمال تحریم‌های جدید هم برای یک دوره مشخص زمانی به حالت تعلیق دربیاید. البته تاکید شده که در صورت تخطی ایران از هر یک از شرط‌های این طرح، تحریم‌ها بلافاصله از سرگرفته خواهد شد.

بر اساس بیانیه مرکز کنترل و منع گسترش تسلیحات هسته‌یی، اگر ایران با همه شرط‌های مندرج در این طرح موافقت نکند، می‌تواند با پذیرش خارج کردن ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی و سپردن آن به یک کشور دیگر، بخشی از تحریم‌ها را متوقف کند. به اعتقاد متخصصان سیاسی و نظامی، این می‌تواند یک موفقیت موقت باشد تا به نگرانی‌های دیگر درباره پرونده هسته‌یی ایران هم رسیدگی شود.

آن‌ها تاکید کرده‌اند که برای پیشرفت واقعی در دور جدید مذاکرات ایران و 1+5، هر دو طرف باید با اهداف منطقی، احترام متقابل و رفتار قابل پذیرش بین‌المللی قدم به قزاقستان بگذارند.

مرکز کنترل و منع گسترش تسلیحات هسته‌یی، از اتاق‌فکرهای مستقر در واشنگتن است که برای کاهش ذخایر تسلیحات هسته‌یی در سراسر جهان تلاش می‌کند. جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌یی و مقابله با تروریسم هسته‌یی، از جمله ماموریت‌های این سازمان است.

به گزارش ایسنا،‌ یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشش درباره برنامه هسته‌یی ایران در آبان‌ماه گذشته با تایید افزایش تعداد سانتریفیوژ‌های سایت فردو اعلام کرد که ایران 82.7 کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده تا 20 درصد را به 38 کیلوگرم اورانیوم به صورت پودرU3O8 تبدیل کرده است.

کارشناسان این اقدام ایران را نوعی اعتمادسازی ارزیابی می‌کنند زیرا این پودر قابلیت استفاده در تسلیحات هسته‌یی را ندارد و صرفا در اهداف صلح‌آمیز قابل استفاده است./ایسنا