اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح جدید آژانس برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

در حالی که مدت یک هفته تعیین شده برای تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 امروز به پایان می رسد، همچنان طرفین از پابرجا بودن برخی اختلافات اساسی سخن می گویند و به نظر می رسد گفت و گوها دستکم چند روز دیگر ادامه داشته باشد. در این میان، شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی مدعی شده آژانس بین المللی انرژی اتمی شیوه جدیدی را برای مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران مطرح کرده است.

 طی روزهای اخیر ودر پی سفر پنجشنبه گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، منابع مختلف از توافق ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل فنی باقیمانده سخن گفته اند. در این راستا، شبکه خبری «الجزیره» در قالب گزارشی مدعی شده طرح جدید آژانس برای اطمینان یافتن درباره ماهیت فعالیت های هسته ای ایران، شامل «مصاحبه غیرمستقیم» با دانشمندان هسته ای ایران است.

بنا بر این ادعا، در پی مخالفت ایران با مصاحبه بازرسان آژانس با دانشمندان هسته ای کشور، این نهاد قصد دارد بدون دیدار غیرمستقیم و در مواردی بدون افشای هویت دانشمند موردنظر، با این افراد به گفت و گو و مصاحبه بپردازد. این موضوع در قالب راه حل هایی مطرح می شود که پس از ورود آژانس به روند تدوین توافق نهایی هسته ای ایران و گروه 1+5 مورد توجه قرار گرفته اند.

الجزیره همچنین می افزاید آژانس قصد دارد از شیوه های پیشرفته ای در بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران استفاده کند که بر اساس آن، امکان دور زدن یا کنار گذاشته شدن مفاد توافق نهایی هسته ای وجود نداشته باشد.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از منابع نزدیک به مذاکره کنندگان آمده در حال حاضر، مسائل حل نشده میان طرفین تنها پنج درصد از مجموع مسائل را شامل می شود و در مورد ضمائم و پیوست ها نیز روند نگارش تا 70 درصد انجام شده است. به گفته این منابع، در مقطع کنونی بحث درباره مسائل مورد اختلاف کاملاً از دست کارشناسان نمایندگان سیاسی طرفین خارج شده و در اختیار وزیران قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین به اظهارات اخیر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره شده که گفته به علت وجود اختلافات سیاسی و فنی، هنوز توافقی با ایران حاصل نشده است. وی تصریح کرده که اگر این اختلافات حل و فصل نشود، هیچ گونه توافقی به امضا نخواهد رسید. کربی همچنین احتمال ادامه مذاکرات پس از روز سه شنبه (امروز) را رد نکرده است. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به ایران می رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عباسی: لغو تحریم ایران در مقابل نظارت 5 ساله آژانس هسته ای



 

 

 

فریدون عباسی یكی از دو استادی است كه صبح دوشنبه 8 آذر 89 در تهران مورد سوء‌قصد ناموفق منافقین قرار گرفت. هم‌زمان، سوءقصد دیگری نسبت به جان دكتر مجید شهریاری از اساتید و متخصصان كشور صورت گرفت كه به شهادت وی منجر شد.

نام و چهره فریدون عباسی كه تا پیش از این بیش‌تر نزد دانشگاهیان شناخته شده بود در 24 بهمن همان سال با انتصابش به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی از سوی رییس‌جمهور بر سر زبان‌ها افتاد. بعد از آن، این سوال برای افكار عمومی و صاحبنظران و كارشناسان به وجود آمد كه فریدون عباسی كیست؟

فریدون عباسی دوانی كه شش ماه است مسوولیت سازمان انرژی اتمی را بر عهده گرفته است در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا در پاسخ به این پرسش كه نام شما برای افكار عمومی تا پیش از سوءقصد به جان شما كه به لطف خدا ناموفق بود، شناخته شده نبود و حال فرصتی است تا از زبان خودتان با شما آشنا شویم، گفت: "مردم با نام و چهره من مثل بسیاری از مدیران كشور آشنا نبودند، اما بنده در كارهای اجرایی و علمی فعالیت داشته‌ و دارم."

عباسی پیش از انقلاب فعالیت‌های گسترده سیاسی و تشكیلاتی داشته است كه بیش‌تر آن‌ها در استان‌های فارس و خوزستان متمركز بوده است. پیش از شروع جنگ، مسوول ستاد واگذاری زمین منطقه‌ای در شمال فارس بوده است و به گفته وی حدود 120 روستا را مدیریت می‌كرده است.

او كه در كارهای مهندسی در جنگ تحمیلی فعالیت داشته، معتقد است كه "جنگ برای كشور مدیر ساخت."

اولین برخورد عباسی با مسایل هسته‌یی به سال‌های جنگ و وقتی كه او و دوستانش در منطقه دارخوین مقدمات آزادسازی خرمشهر را فراهم می‌كردند، باز می‌گردد.

او گفت: "در آن منطقه نیروگاه دارخوین دست ما بود. آنجا در كنار بتون‌ریزی‌ها می‌رفتم و كارهای انجام شده را می‌دیدم اما نمی‌دانستم اینها چه می‌خواهد بشوند. فقط می‌دانستم كه قرار است آن‌جا نیروگاه هسته‌یی ساخته شود."

او در تابستان 1363 برای كارآموزی در رآكتور تحقیقاتی تهران از شیراز به تهران می‌آید. در عین حال هم‌زمان به جبهه جنگ هم رفت و آمد داشته است.

بعد از اخذ فوق لیسانس در جریان جنگ تحمیلی یك بار دیگر به جبهه برمی‌گردد و این‌بار با توجه به آسیب‌هایی كه كشور و مردم از حملات شیمیایی عراق دیده بودند در زمینه پدافند به فعالیت می‌پردازد.

عباسی اظهار كرد:" از آن‌جایی كه گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت عراق در زمینه هسته‌یی وجود داشت و ممكن بود در صورت دسترسی به آن علیه ایران استفاده كند در بحث پدافند هسته‌یی وارد شدیم. تجهیزاتی را برای تشخیص ایزوتوپ‌های مختلف سفارش دادیم و ایستگاه‌های هواشناسی را تجهیز كردیم به طوری كه در جبهه‌ها پایش‌گرهای هسته‌یی (مونیتورینگ هسته‌یی) داشته باشیم تا اگر در جبهه مواد آلوده‌ای وجود داشته باشد یا طرف مقابل بخواهد سلاحی را در این زمینه علیه ما استفاده كند، كشف كنیم و یا از آسیب‌هایش جلوگیری كنیم. بعد از آن نیز در این مسیر قرار گرفتیم كه آموزش در زمینه‌ پدافند هسته‌یی را دنبال كنیم."

او از1370 تا 1385 عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین بوده است. وی همزمان در حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم و برای مدتی با بنیاد مستضعفان در كارهای صنعتی فعالیت داشته است.

عباسی سال 85 به دانشگاه شهید بهشتی می‌رود تا در دانشكده مهندسی هسته‌یی به فعالیت‌های علمی خود ادامه دهد. او هم‌چنین از موسسان انجمن هسته‌یی ایران است.

آشنایی وی با دكتر مجید شهریاری به سال 1373 وقتی كه او با معاونت دانشجویی وزارت علوم همكاری می‌كرد، برمی‌گردد.

عباسی گفت: "با همراهی دكتر شهریاری برای توسعه آموزش و تحقیقات در دانشگاه‌ها تلاش می‌كردیم و در این مسیر به سازمان انرژی اتمی هم كمك می‌كردیم. توانستیم در بخش محاسبات و اندازه‌گیری تابش‌های هسته‌یی مقدمات لازم را فراهم كنیم و در توسعه آموزش و تحقیقات خوشبختانه موفقیت‌هایی به دست آوردیم؛ به طوری كه امروز برای طراحی و بومی‌سازی رآكتور‌های تحقیقاتی در زمینه تامین تجهیزات اندازه‌گیری، حفاظ‌سازی، فیزیك بهداشت و غیره به توان خود تكیه داریم."

وی در پاسخ به این پرسش كه فكر می‌كنید پیام انتصاب شما به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی برای دنیا به ویژه دشمنان كشور پس از اقدام به ترورتان چه بود؟ با بیان این‌كه انتصاب بنده در این جایگاه ناشی از شجاعت شخص دكتر احمدی‌نژاد و تایید مقام معظم رهبری بود، افزود: "از سویی این پیام را در بر داشت كه اگر قصد داشتید این فرد (فریدون عباسی) را از بین ببرید و در جامعه علمی رعب و وحشت ایجاد كنید، ما به طریق دیگر آن را پاسخ می‌دهیم و در جایگاه حساس‌تری قرار می‌دهیم."

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش كه برخی معتقدند حضور شما در این جایگاه با توجه به سوءقصدی كه به جانتان صورت گرفته است، حساسیت‌ها نسبت به فعالیت سازمان انرژی اتمی را افزایش می‌دهد؟ با رد این مطلب تصریح كرد: بله درست است، این سوال در جامعه به وجود آمد كه این افراد چه كسانی بودند كه مورد ترور قرار گرفتند؟ خداوند این‌طور مقرر كرده بود كه دكتر شهریاری كه تقوا و علمش بیش‌تر از بنده بود به شهادت برسند و من كه 16 سال با وی همراهی كردم ماموریت داشته باشم ایشان را به دیگران معرفی كنم و آموخته‌هایم از وی را اجرایی كنم."

پیش از ترور هم تجارب اجرایی و علمی مرتبط داشته‌ام

عباسی خاطرنشان كرد:" بر سابقه من در سپاه تبلیغ می‌شود. برخی دلسوزان در كشور بودند كه می‌گفتند اعضای سپاه وارد این قبیل كارها نشوند. اما مگر كسانی كه در سپاه پاسداران بودند بیگانه‌اند؟ سپاه، پاسدار انقلاب اسلامی است. با توجه به این‌كه سرمایه‌گذاری كشور در دوران جنگ به طور كلی و در ابعاد مختلف در سپاه پاسداران نیز متمركز بوده است، عقل حكم می‌كند از این پتانسیل در تمامی ابعاد در كشور استفاده شود. بدون شك اقدام به ترور، بنده را بیش‌تر به جامعه شناساند، اما به این معنا نیست كه پیش از این تجارب اجرایی و تجارب علمی مرتبط نداشته باشم."

رییس سازمان انرژی اتمی درباره اولویت‌های كاری‌اش در آینده در تقسیم‌بندی جغرافیایی اولویت‌هایش را این‌گونه برشمرد:

5 اولویت‌ كاری سازمان انرژی اتمی

وی گفت:" راه‌اندازی رآكتور40 مگاواتی اراك، بهینه‌سازی غنی‌سازی اورانیوم و توسعه‌ آن در حد مورد نیاز، تولید سوخت و بهینه‌سازی محصولات در كارخانه‌های تولید سوخت (FMP, ZPP, …) در اصفهان، تكمیل، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری نیروگاه بوشهر و برنامه‌ریزی برای صادرات مواد و خدمات تخصصی با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی."

توان احداث كارخانه‌ فرآوری سوخت، صدور دانش فنی ساخت سانتریفیوژ و تركیبات دوتریمی را داریم

عباسی توضیح داد:" به عنوان مثال با انجام اصلاحات در رآكتور تهران و افزایش معقول تعداد رآكتورها در كشور، می‌توانیم صادركننده رادیودارو باشیم. ما قابلیت صادرات تركیبات دوتریمی داریم، یعنی محصول جانبی كارخانه آب سنگین كه انواع تركیبات دوتریمی است و در آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف شیمی، زیست‌شناسی و مواد به كار می‌رود بیش از نیاز داخلی است و قابل صدور است. هم‌چنین در تولید آب تهی شده از دوتریم كه قابلیت جلوگیری از رشد سرطان داشته و می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را كاهش دهد، توانمند هستیم. از سویی ایران توان احداث كارخانه‌های مختلف فرآوری سوخت و صدور دانش فنی ساخت ماشین‌های سانتریفیوژ برای كشورهای متقاضی را دارد."

وی تاكید كرد: "ما نمی‌خواهیم اقدامی خارج از عرف و قوانین بین‌المللی انجام دهیم. در عین حال كه این اقدامات بر اساس معاهده NPT از حقوق مسلم ایران است و تحت نظارت آژانس انجام خواهد شد."

در ساخت برخی تجهیزات نیروگاهی با دقت بالا، دانش تخصصی لازم داریم

معاون رییس‌جمهور ادامه داد:" جمهوری اسلامی ایران در تكنولوژی و دانش هسته‌یی آن‌قدر توانمند شده است كه می‌تواند اقدام به صدور خدمات تخصصی كند. هم‌چنین می‌توانیم با كشورهای دیگر در این زمینه سرمایه‌گذاری مشترك داشته باشیم، چرا كه ما در ساخت برخی تجهیزات نیروگاهی با دقت بالا دارای تبحر و دانش تخصصی لازم هستیم."

عباسی با اشاره به مخالفت برخی كشورها با برنامه‌ هسته‌یی ایران خاطرنشان كرد:" این مخالفت به این دلیل است كه دانش و تكنولوژی هسته‌یی به طور كل توانمندی تخصصی كشور را بالا می‌برد كه این اتفاق هم افتاده است. اگر الان می‌توانیم به فضا دست پیدا كنیم به خاطر تلاشی است كه در چند سال گذشته در مواد، تجهیزات و ابزار دقیق در هسته‌یی به دست آوردیم. هر كشوری كه در دنیا به فضا دست پیدا كرده است به نحوی قبلا از تكنولوژی هسته‌یی عبور كرده است و ایران هم الان جزو آن كشورها است."

برخی كارشكنی‌های خارجی باعث كندی كار در رآكتور اراك شده است

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه این گفت‌وگوی دو ساعته با ایسنا كه در سالن كنفرانس شهید شهریاری انجام شد، درباره زمان تكمیل و راه‌اندازی رآكتور 40 مگاواتی اراك گفت:" برنامه ما بر این اساس است كه كار رآكتور به لحاظ ساختمانی و نصب تجهیزات غیرهسته‌یی هر چه سریعتر به پایان برسد، اما برخی كارشكنی‌های خارجی باعث كندی كار شده است. به طور قطع مدیران پیشین سازمان، تلاش خود را در این زمینه انجام داده‌اند. با این حال با توجه به این‌كه این رآكتور با توان بومی ساخته می‌شود سعی كردیم بخش خصوصی كشور را در این زمینه توانمند سازیم و توانایی بالقوه موجود در آن‌ها را شناسایی و به توان اجرایی تبدیل كنیم."

وی در پاسخ به این پرسش كه رآكتور 40 مگاواتی اراك باید سال 2009 راه‌اندازی می‌شد، اما بعد به 2012 و الان به 2013 موكول شده است، خاطرنشان كرد: "شاید مدیران پیشین سازمان انرژی اتمی بر روی صنعت داخلی به گونه‌ای حساب می‌كردند كه این تاریخ‌ها را اعلام كردند، اما بعد كه وارد كار شدند متوجه شدند صنعت داخلی نیاز به حمایت و آموزش بیش‌تری برای بر عهده گرفتن چنین تعهداتی دارد."

به زودی تجهیزات رآكتور اراك را برای نصب منتقل می‌كنیم

عباسی درباره نقش تحریم‌ها در تاخیر راه‌اندازی رآكتور تحقیقاتی اراك اظهار كرد: "معتقدم بیش از تحریم، توان تخصصی داخلی در تاخیر تكمیل و راه‌اندازی رآكتور موثر بوده است. هر چند شركت داخلی‌ای كه پذیرفته است به عنوان مثال محفظه داخلی رآكتور را بسازد شجاعت به خرج داده و برای انجام این كار هم برنامه‌ریزی كرده است و تجهیزات خاص مورد نیاز را ساخته یا تامین كرده است، اما طبیعی است كه این روند زمان‌بر است. با این حال در حال حاضر شركت‌های مورد نظر توانمند شده‌اند. ما به زودی تجهیزات ساخته شده را به رآكتور منتقل و نصب می‌كنیم. سعی كردیم زمان را مدیریت كنیم تا در عین رعایت استانداردهای ایمنی در نیروگاه‌ها و رآكتورها در كوتاه‌ترین زمان كار ساخت و آماده‌سازی ر‌آكتور را انجام دهیم و منتظر سوخت و آب سنگین باشیم."

لزومی نمی‌بینیم در تولید آب سنگین سرمایه‌گذاری بیش‌تری داشته باشیم

وی افزود: "لزومی نمی‌بینیم در تولید آب سنگین، در چند سال آینده سرمایه‌گذاری بیش‌تری داشته باشیم. كارخانه موجود تولید آب سنگین پاسخ‌گوی نیاز كشور است. ظرفیت كنونی كارخانه آب سنگین اراك 17 تن در سال است و تولیدات چند سال گذشته را نیز در انبار نگهداری می‌كنیم."

تابستان آینده رآكتور40 مگاواتی اراك با سوخت مجازی تست می‌شود

عباسی درباره ساخت سوخت رآكتور تحقیقاتی اراك گفت: "قبلا نمونه‌ای از سوخت برای این رآكتور ساخته شده است. اما ساخت سوخت اصلی و یا مشابه با دقت لازم زمان‌بر است. با توجه به بالا رفتن توان و دقت در كارها برای ساخت سوخت مشكلی نداریم. در حال حاضر بر روی ساخت سوخت مجازی تمركز كرده‌ایم تا انشاءالله در تابستان سال آینده سوخت‌های مجازی را در داخل محفظه رآكتور كه تا آن موقع نصب خواهد شد، قرار دهیم و آزمایش‌های اولیه را آغاز كنیم."

وی گفت: "برای ساخت سوخت مشكل تولید UO2 با گرید سرامیكی حل شده و كارخانه مربوطه در حال تولید آن است. 150 مجموعه سوخت باید برای ر‌آكتور آب سنگین اراك آماده شود كه به طور طبیعی ساخت آن یك تا دو سال به طول می‌انجامد.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به رعایت مسایل ایمنی در رآكتور اراك با توجه به بومی بودن طراحی و ساخت این رآكتور اظهار كرد: "ما برای اولین بار می‌خواهیم چنین رآكتوری را تجربه كنیم و باید احتیاط كنیم. اگر بتوانیم در تابستان آینده رآكتور را با سوخت مجازی تست كنیم، می‌توانیم زمان بهره‌برداری رآكتور را دقیق‌تر اعلام كنیم. در حال حاضر سال 2013 برای راه‌اندازی ر‌آكتور اعلام شده است."

هرمن ناكارتس از تاسیسات هسته‌یی ایران بازدید داشت نه بازرسی

اگر آژانس نشان دهد تحت تاثیر فشار كشورهای متخاصم نیست همكاری بیشتری خواهیم داشت

عباسی در پاسخ به این پرسش كه چرا ایران فراتر از تعهداتش در چارچوب پادمان جامع در اجازه بازرسی و بازدید و یا اعلام اقدامات و فعالیت‌ها زودتر از موعد مقرر با آژانس همكاری دارد؟ با رد این مطلب گفت: "ایران در چارچوب پادمان جامع با آژانس همكاری دارد و به سوالاتش پاسخ می‌دهد."

وی با اشاره به سفر معاون مدیركل آژانس در امور پادمان‌ها به ایران ادامه داد:‌ "وقتی برخی اتباع خارجی برای بازدید از كارخانه و رآكتور آب سنگین اراك به ایران می‌آیند یا هرمن ناكارتس، معاون مدیركل از تاسیسات هسته‌یی ایران بازدید می‌كنند بازرسی محسوب نمی‌شود؛ بلكه صرف بازدید است. ما برای معاون آقای آمانو و شخص مدیركل آژانس احترام قائلیم و اجازه می‌دهیم از برخی تاسیسات كشورمان بازدید كنند. بنابراین این اقدامات همكاری فراتر از پادمان یا اجرای كد اصلاحی 1/3 ترتیبات فرعی موافقت‌نامه پادمان نیست. هدف از این اقدامات این است كه به این افراد نشان دهیم ما با آژانس مشكلی نداریم. اگر آنها به این نتیجه و باور برسند كه آژانس از اختیارات لازم برخوردار است و نشان دهند كه آژانس تحت تاثیر و فشار كشورهای متخاصم با ما قرار نمی‌گیرد، ما می‌توانیم همكاری بیش‌تری با آژانس داشته باشیم."

معاون رییس‌جمهور با اشاره به هدف ایران از امضای معاهده NPT گفت: "ما می‌خواستیم با جامعه جهانی واقعی هماهنگ باشیم، نه جامعه جهانی خود خوانده. بنابراین اگر آمانو و همكاران‌شان نشان دهند كه قدرت لازم برای اعتبار بخشیدن به كرسی مدیركلی آژانس را دارند و آژانس نقش واقعی خود را بازی كند، به طور حتم ما با آژانس همكاری‌های بیش‌تری خواهیم داشت."

آمانو بیش‌تر از البرادعی تحت تاثیر غربی‌ها قرار می‌گیرد

عباسی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش كه با وجود همكاری‌های مثبت ایران با آژانس لحن و ادبیات گزارش‌های آژانس و شخص یوكیا آمانو درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران هر بار تندتر و منفی‌تر از قبل می‌شود، با بیان این‌كه شخصیت یوكیا آمانو با مدیران قبلی متفاوت است و باید این مساله را در نظر گرفت، تصریح كرد: "از سویی آقای آمانو سابقه‌ای كه آقای البرادعی در پرونده هسته‌یی ایران داشت را ندارد و شاید به كامل نبودن اطلاعاتش از مشكلات منطقه ما وهمراهی كردن با كشورش این پتانسیل را دارد كه بیش‌تر تحت تاثیر غربی‌ها قرار گیرد. با این حال ما تلاش زیاد و خوبی در آژانس داریم تا كشورهای عضو جنبش غیرمتعهد و گروه 77 و دیگر كشورها با خواست آمریكا و برخی كشورهای اروپایی علیه ایران در آژانس همراهی نكنند."

مدیركل می‌تواند ادبیات گزارش‌نویسی‌اش را تغییر دهد

وقتی آژانس نسبت به چیزی اطمینان ندارد نباید آن را در گزارش بیاورد

آمانو تا زمانی ‌كه روی مطالعات ادعایی با ایران مذاكره‌ای نكرده، آن را در گزارش نیاورد

وی ادامه داد: "البته ما از آمانو یا هر كس دیگری كه در جایگاه مدیركلی می‌نشیند، انتظار نداریم كه به نفع‌مان كاری انجام دهد. آمانو می‌تواند ادبیات گزارش‌نویسی‌اش را تغییر دهد و یا تا زمانی ‌كه بر روی مطالعات ادعایی با ایران مذاكره‌ای نكرده آن را در گزارش نیاورد. سال‌هاست آژانس در گزارش خود می‌نویسد «آژانس نمی‌تواند درباره‌ مواد هسته‌یی اظهار نشده در ایران اطمینان داشته باشد» این جمله می‌تواند در گزارش‌های آژانس نیاید. وقتی آژانس نسبت به چیزی اطمینان ندارد لزومی ندارد آن را در گزارش بیاورد. بنده این مساله را به شخص آمانو و معاون وی تذكر دادم. تمام مواد هسته‌یی ایران تحت بازرسی و نظارت آژانس است."

آژانس برای اطمینان از نبود مواد هسته‌یی اظهار نشده در ایران، طی دوره‌ای پنج ساله نظارت كند

عباسی با بیان این‌كه به مدیركل پیشنهاد كردم برای اطمینان از این‌كه ایران مواد هسته‌یی اظهارنشده ندارد در یك دوره پنج ساله نظارت بر برنامه هسته‌یی ایران را انجام دهد، افزود: "با برداشتن تحریم‌ها و اجرای تكالیف متقابل میان طرفین، بدون این‌كه به موضوع مطالعات ادعایی و ابعاد نظامی وارد شوند آژانس می‌تواند فعالیت‌های هسته‌یی ایران را به طور كامل تحت نظارت قرار دهد."

اگر آژانس بخواهد می‌توانیم نسبت به كشف تخلفات كشورهای دیگر اقدام كنیم

وی اضافه كرد:" ما مدعی هستیم اسناد مربوط به این مطالعات ادعایی جعلی و ساختگی است. این‌كه بگویید ایران مشكوك است دلیل طرح برخی مسایل نمی‌شود. اگر آژانس بخواهد ما می‌توانیم نسبت به كشف تخلفات كشورهای دیگر اقدام كنیم. ما می‌توانیم به عنوان بازوی امین آژانس در این خصوص وارد عمل شویم."

هیچ‌كس نمی‌تواند ما را از فن‌آوری هسته‌یی به دلیل داشتن نفت و گاز محروم كند

معاون رییس‌جمهور با اشاره به مذاكره احتمالی ایران با آژانس در آینده با 1+5 تاكید كرد: "ایران با بالا بردن سطح تخصصش در تولید سوخت، غنی‌سازی، رادیودارو و توسعه كاربرد پرتوها در زندگی و تكمیل رآكتور 40 مگاواتی اراك با آن‌ها مذاكره می‌كند. ما طبق مقررات آژانس پایبند به مقررات هستیم، اما پایبندی ما وقتی است كه حقوق‌مان را در قبال انجام تكالیف مطالبه كنیم. هیچ‌كس نمی‌تواند ما را از داشتن فن‌آوری هسته‌یی به دلیل این‌كه ما نفت و گاز داریم محروم كند."

شرایط مذاكره با آژانس و كشورهای دیگر با توجه به پیشرفت‌های هسته‌یی ایران تغییر كرده است

عباسی با بیان این‌كه شرایط در مذاكرات با آژانس و دیگر كشورها با توجه به پیشرفت‌های ایران در زمینه هسته‌یی تغییر كرده است، گفت: "یك روز حرفشان این بود كه ایران غنی‌سازی نداشته باشد، الان می‌گویند ماشین‌های سانتریفیوژ را ثابت نگه دارید یا تولید سوخت تا غنای 20 درصد را متوقف كنید. درعین حال مرتب به دنبال آسیب زدن به تاسیسات هسته‌یی ما از طریق ویروس یا فروش تجهیزات معیوب و غیره هستند. وقتی در این كارها هم موفق نشدند دوباره به سراغ آژانس رفتند كه پرونده‌ ایران را در آژانس پررنگ كند تا به این واسطه قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران صادر كنند. ما باید كارمان را به لحاظ تخصصی جلو ببریم و در آن بخشی كه سازمان انرژی اتمی باید با بخش سیاسی كشور در بحث هسته‌یی هماهنگ باشد، اقدام لازم را انجام می‌دهیم."

پیشرفت در بحث هسته‌یی فرصت‌های بیش‌تری در اختیار سیاسیون قرار می‌دهد

سوخت طبیعی، غنی‌شده تا 5/3 و غنی‌شده تا 20 درصد را فقط برای رآكتورهای‌مان تولید می‌كنیم

رییس سازمان انرژی اتمی تاكید كرد: "ما تمام توان‌مان در سازمان را بر روی این مساله متمركز می‌كنیم كه سوخت مورد نیاز كشور چه سوخت طبیعی یا غنی شده تا 5/3 درصد یا غنی شده تا 20 درصد را فقط برای رآكتورهای‌مان تولید كنیم و از سوی دیگر رآكتورهای‌مان را هم توسعه دهیم و به صدور مواد و محصولات در آینده فكر كنیم. پیشرفت در بحث هسته‌یی به طور طبیعی سطح مذاكرات سیاسی را هم بالا می‌برد و فرصت‌های بیش‌تری در اختیار سیاسیون قرار می‌دهد."

وی گفت: "دنیا باید ایران هسته‌یی را بپذیرد، آن‌ها نمی‌تواند ما را به عقب برگردانند."

در چارچوب حقوق هسته‌یی‌مان با آژانس همكاری می‌كنیم

عباسی درباره نحوه همكاری با آژانس برای پاسخ به سوالات آژانس گفت: "ایران در چارچوبی كه از حقوق هسته‌یی‌اش در قبال انجام تكالیفش بهره‌مند شود با آژانس همكاری می‌كند."

وی در پاسخ به این پرسش كه در قبال پاسخ به سوالات آژانس درباره مطالعات ادعایی انتظار ایران از آژانس چیست؟‌ با تاكید بر این‌كه مطالعات ادعایی بی‌پایه و اساس و جعلی است، در عین حال یاد‌آور شد: پیشنهاد دادیم كه در طی پنج سال، آژانس فعالیت و برنامه هسته‌یی ایران را تحت نظارت كامل بگیرد به شرط آن‌كه تحریم‌ها از ایران برداشته شود."

تحریم را به فرصت تبدیل خواهیم كرد

معاون رییس‌جمهور درباره تشدید تحریم‌ها و تاثیر آن بر برنامه هسته‌یی گفت: "تحریم را به فرصت تبدیل خواهیم كرد. چند سال پیش از سوی انجمن هسته‌یی از شركتی فرانسوی برای خرید تجهیزات اندازه‌گیری دعوت به مذاكره كردیم تا برای دانشگاه تجهیزات مورد نظر را تهیه كنیم، اما ساده‌ترین وسایل اندازه‌گیری را به ما ندادند. از این رو تصمیم گرفتیم تجهیزات مورد نیاز را خودمان بسازیم و این كار با مدیریت بنده و دكتر شهریاری انجام شد و الان كشور توان صادرات تجهیزات اندازه‌گیری هسته‌یی را دارد. در زمینه سوخت هسته‌یی، كشور تحریم است، اما غنی‌سازی و تولید سوخت در كشور انجام می‌شود و یا در آب سنگین تلاش زیادی صورت گرفت تا مانع ایران شوند، اما الان به تولیدكننده آب سنگین تبدیل شده‌ایم. بخش‌های خصوصی ایران امروز باور كرده‌اند كه می‌توانند در زمینه‌های هسته‌یی فعالیت‌ كنند."

دنبال تعامل با دنیا هستیم

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌كه ما به دنبال باز كردن مسیر همكاری‌های بین‌المللی در زمینه‌ دانش و تكنولوژی هسته‌یی هستیم، خاطرنشان كرد: "ما به دنبال تعامل با دنیا هستیم. به هر حال مواردی هست كه ما برای عرضه به دنیا در اختیار داریم."

از اساتید خارجی برای تدریس در كشور دعوت می‌كنیم

عباسی در ادامه با بیان این‌كه در زمینه آموزش نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی برنامه جدی دارد، تصریح كرد: "معتقدم دوره دكتری در سازمان باید در سطحی بالاتر از دانشگاه‌ها برگزار و سمت‌گیری تجربی داشته باشد. سازمان انرژی اتمی باید از نظر مالی و تامین تجهیزات و منابع علمی به دانشگاه‌ها كمك كند. اگر در گوشه و كنار كشور اساتیدی هستند كه از دانش و توان علمی خاص در زمینه‌های مختلف هسته‌یی برخوردارند باید دعوت شوند و از آن‌ها بخواهیم و كمك كنیم تا دانش‌ خود را در قالب كتاب و مستندات دیگر در اختیار دانشجویان و جامعه علمی كشور قرار دهند. سعی داریم از اساتید خارجی نیز برای دوره‌های فشرده كوتاه‌مدت دعوت كنیم و در زمینه‌های مورد نیاز دانشجویان را در دوره‌های كوتاه مدت به خارج از كشور اعزام كنیم."

از آمانو برای شركت در مراسم بهره‌برداری نیروگاه بوشهر دعوت كرده‌ایم

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش كه آمانو در آینده نزدیك به تهران سفر خواهد كرد؟ گفت: "ما از وی برای شركت در مراسم بهره‌برداری نیروگاه بوشهر دعوت كرده‌ایم و ایشان هم در پاسخ اظهار تمایل كردند، اما هنوز پاسخ قطعی دریافت نكرده‌ام. خوشحال می‌شویم در كنار مقامات روسی كه برای بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر به ایران می‌آیند، مدیركل آژانس هم حضور داشته باشد. چنان‌چه آمانو بخواهد از تاسیسات هسته‌یی ایران بازدید كند، مانعی وجود ندارد."

به ایمنی نیروگاه بوشهر به لحاظ هسته‌یی مطمئنیم

نیروگاه، اواخر آبان یا اوایل آذرماه به بهر‌ه‌برداری می‌رسد

وی در پاسخ به این‌كه بهره‌برداری كامل نیروگاه بوشهر چه زمانی انجام می‌شود، با بیان این‌كه نمی‌توانم زمان دقیقی را برای این كار اعلام كنم، تصریح كرد: " احتمالا اواخر آبان یا اوایل آذر شاهد بهر‌ه‌برداری كامل از نیروگاه خواهیم بود."

عباسی ادامه داد: "مهم‌ترین مساله در نیروگاه بوشهر این است كه بخش هسته‌یی آن، یعنی رآكتور فعال شده است و الان مدتی است كه تحت كنترل است و همه چیز به خوبی كار می‌كند. حتی به طور عملی در كارش اخلال ایجاد كردیم كه در تمامی این مراحل، آزمایش‌ها با موفقیت انجام شد. الان ما به بخش هسته‌یی و ایمنی نیروگاه به لحاظ هسته‌یی مطمئن هستیم.تلاش می‌شود كه تجهیزات غیرهسته‌یی نیروگاه با هم سازگار شوند."

وی درباره حساسیت‌ها و فضاسازی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای درباره نیروگاه بوشهر، تصریح كرد: بنده و مقامات بالاتر بر رعایت استانداردهای ایمنی در سطح بالا درباره نیروگاه بوشهر تاكید داریم. ما سعی داریم از جدیدترین استانداردهای ایمنی روز با همراهی روس‌ها استفاده كنیم."

پیش‌بینی كردیم مقداری از تولید سوخت تا غنای 20 درصد را تحت نظارت آژانس انبار كنیم

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا در پاسخ به این‌كه ایران قبلا اعلام كرده بود به اندازه نیاز رآكتور تهران سوخت 20 درصد تولید می‌كند، اما شما اعلام كردید میزان فعلی تولید شده را سه برابر خواهید كرد و روند تولید این سوخت متوقف نخواهد شد؟ گفت: "ما شاهد تشدید اقدامات خرابكاری در تاسیسات هسته‌یی كشور بوده‌ایم. در مقابل ما سپرهای ایمنی ایجاد كردیم و اقدامات‌شان را خنثی كردیم؛ اتفاقا در این زمینه به دانش و مهارت خوبی دست پیدا كردیم و همین جا اعلام می‌كنم می‌توانیم به كشورهایی كه می‌خواهند مثل ایران در بحث هسته‌یی رشد كنند خنثی‌سازی اقدامات خرابكاری را آموزش دهیم. در عین حال چون ما همواره در معرض خطر هستیم، پیش‌بینی كردیم مقداری از تولید سوخت تا غنای 20 درصد را انبار كنیم كه این كار تحت نظر آژانس صورت خواهد گرفت."

برنامه موشكی ایران تدافعی است

امروز دیگر دعوای ما با دنیا بر سر حضور ایران در فضاست

وی درباره چالش ایران با برخی كشورهای قدرتمند بر سر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی‌مان با بیان این كه فكر می‌كنم تا 10 سال آینده مشكل‌مان با دنیا حل شده است و روندی عادی را در روابط شاهد خواهیم بود، ادامه داد: همان‌طور كه دنیا ایران را در بسیاری از مسائل پذیرفته است، در بحث هسته‌یی هم خواهد پذیرفت. دیگر دوره تهدیدات و اعمال فشارهای غیرقانونی و زورگویانه در این مساله تمام شده است. معتقدم در حال حاضر مشكل ما با برخی كشورها بر سر فضا است. آن‌ها در همین اندازه هم ورود ایران به فضا را برنمی‌تابند. بازی آن‌ها بر سر برنامه موشكی ایران به این دلیل نیست كه ما قصد داشته باشیم كشوری را هدف قرار دهیم، چرا كه اساسا برنامه موشكی ایران تدافعی است."

وی هم‌چنین گفت:‌ "ایران در درازمدت برنامه توسعه رآكتورها را در دستور كار دارد كه برای تامین سوخت آن‌ها به تولید سوخت تا غنای 20 درصد نیاز داریم."

طراحی رآكتور 5 مگاواتی با توان داخلی رو به اتمام است

رییس سازمان انرژی اتمی درباره‌ آخرین وضعیت طراحی یك رآكتور 5 مگاواتی شبیه رآكتور تهران اظهار كرد: "مقدمات شروع تصمیم‌گیری برای طراحی این رآكتور بومی رو به اتمام است و به زودی به نقطه‌ای می‌رسد كه آن را به آژانس اعلام كنیم. در عین حال سازمان انرژی اتمی در آینده به‌ غیر از رآكتور تهران، برنامه ساخت 4 رآكتور دیگر مشابه آن در كشور را تهیه خواهد كرد. وقتی این برنامه‌ در دولت و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و بودجه آن تامین شود جزئیات را به آژانس اعلام می‌كنیم."

تولید سوخت 20 درصد باید ادامه یابد

عباسی در پاسخ به این پرسش كه بنابراین تولید سوخت تا غنای 20 درصد سقف مشخصی دارد؟ تاكید كرد: "بله. وقتی در تولید سوخت به مقدار كافی پیش برویم و از ذخایرمان مطمئن باشیم، دلیلی ندارد بیش‌تر هزینه كنیم. در عین حال بخشی از سوخت یك رآكتور 5 مگاواتی به میزان مشخصی باید سالانه تعویض شود، بنابراین تولید سوخت باید ادامه یابد."

وی درباره تاخیر در تامین صفحه سوخت رآكتور تهران كه قرار بود شهریورماه سال جاری به دست آید و ظاهرا به پایان سال جاری موكول شده است، گفت: "برخی سازندگان داخلی كه تجهیزات ما را تامین می‌كنند به دلیل مشكلات داخلی‌شان هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل كنند. سازمان در رابطه با ساخت سوخت مورد نیاز مشكلی ندارد. ما منتظریم تجهیزات را به ما تحویل دهند تا اقدامات لازم را برای تولید انجام دهیم."

وی افزود:" سوخت مجازی در رآكتور تهران آزمایش شده است."

تا پایان سال جاری در تامین رادیودارو مشكلی نداریم

رییس سازمان انرژی اتمی درباره‌ خرید رادیوایزوتوپ از روس‌ها با بیان این‌كه مدتی است فرآیند خرید رادیو‌ایزوتوپ از روس‌ها به دلیل برخی مشكلات دو طرف قطع شده است، افزود: "در مدتی كه از روس‌ها رادیوایزوتوپ خریداری می‌كردیم فعالیت رآكتور تهران را قطع كردیم، اما با مشكلی كه به وجود آمد دوباره رآكتور را فعال كردیم و فعلا با مدیریتی كه داریم تا مدتی برای تامین رادیودارو مشكلی نداریم."

عباسی درباره فعالیت تاسیسات غنی‌سازی نطنز و افزایش نیافتن روند نصب سانتریفیوژ‌ها و غنی‌سازی گفت: "نظام بر منابع كشورمدیریت دارد. دلیلی ندارد بودجه‌ كشور از بخش‌های دیگر بدون هیچ توجیهی به سازمان انرژی اتمی داده شود. آن‌جایی كه دولت باید كمك می‌كرد انرژی اتمی در كشور رشد و توسعه یابد، كمك كرده است و حالا كه رشد خود را كرده، بودجه سالانه آن معقول شده است."

روند فعالیت و تولید سانتریفیوژها اصلاح و بهینه‌سازی می‌شود

وی ادامه داد: "از سویی بعد از سال‌ها منطقی است ماشین‌های سانتریفیوژ و روند فعالیت آن‌ها بهینه‌سازی شود. در حال حاضر بر روی فرآیند گازدهی به ماشین‌ها كار می‌شود و نتایج خوبی به دست آورده‌ایم. هم‌چنین بر روی ولتاژ ماشین‌ها كار كرده‌ایم و استهلاك را كاهش داده‌ایم. اگر بتوانیم طول عمر ماشین‌های فعلی را با مدیریت درست افزایش دهیم، دیگر دلیلی بر نصب ماشین‌های قبلی با راندمان پایین وجود ندارد. از طرفی در نظر داریم شرایط و روند تولید ماشین‌ها را هم اصلاح كنیم و خط‌ تولید جدید مستقر كنیم تا بتوانیم نسل‌های جدید سانتریفیوژ را هم تولید كنیم."

تا پایان سال جاری حتما تعداد سانتریفیوژهای نسل اول را افزایش می‌دهیم

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار كرد: "همزمان با بهینه‌سازی سانتریفیوژها تا پایان سال جاری تعداد سانتریفیوژهای نسل اول در نطنز را تا حدی كه از تولید مستمر مطمئن شویم افزایش می‌دهیم. هم‌چنین به تحقیق در طراحی و ساخت نسل‌های جدید ماشین سانتریفیوژ نیز فكر می‌كنیم."

عجله‌ای برای استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها در فردو نداریم

عباسی در پاسخ به این پرسش كه در سایت فردو از نسل‌های جدید استفاده خواهید كرد؟ با رد این مطلب گفت: "نسل جدید سانتریفیوژهای ایران هنوز به سطح و اندازه تولید نرسیده است. ابتدا باید آزمایش‌های لازم درباره‌شان انجام شود و با رعایت استانداردها كار را پیش ببریم و عجله‌ای دراین‌باره نداریم."

UCF در حال فعالیت است

وی در ادامه اظهار كرد كه كارخانه UCF اصفهان در حال فعالیت است و روند عادی را طی می‌كند.

در غنی‌سازی عقب نیستیم

تا 3 سال آینده مجتمع‌های سوخت در نوع سوخت رآكتور بوشهر را تولید می‌كنیم

وی اضافه كرد: "هنوز سایت نطنز را تكمیل نكرده‌ایم و دلیلی ندارد با اعلام سایت‌های جدید در حال شناسایی زودتر از موعد مقرر و اعلام به آژانس حساسیت بی‌مورد به وجود آوریم. الان در غنی‌سازی عقب نیستیم و معتقدم جلو هم هستیم. با توجه به شرایط‌مان در تولید مجتمع‌های سوخت تا 3 سال آینده می‌توانیم مجتمع‌های سوخت در نوع سوخت رآكتور بوشهر را تولید كنیم."

عباسی تاكید كرد: "مدیریت منابع در چشم‌انداز هسته‌یی كشور بسیار حائز اهمیت است. معتقدم نباید همه منابع كشور را زودتر از زمان مقرر در برنامه و فعالیت‌های هسته‌یی مصرف كنیم."

"گام به گام" در اختیار سازمان قرار گرفته است

اگر این طرح موجب پایمال شدن حقوق‌مان شود آن را نخواهیم پذیرفت

معاون رییس‌جمهور درباره‌ طرح "گام به گام" روسیه كه برای گشایش فضای مذاكراتی بین ایران و 1+5 ارایه شده است، گفت: "این طرح در حال بررسی است و نظراتی هم متقابلا ارایه شده است. هم‌چنین این طرح در اختیار سازمان قرار گرفته است و به اتفاق كارشناسان مربوطه در حال بررسی آن هستیم و نظرمان را به مركز تصمیم‌گیری در این‌باره ارایه خواهیم كرد. مطمئنا نظام در این مساله به یك نظر واحد خواهد رسید."

وی خاطرنشان كرد: "بدون شك هر طرحی باید حقوق هسته‌یی ایران را محفوظ نگه دارد. اگر این طرح موجب پایمال شدن حقوق‌مان شود آن را نخواهیم پذیرفت."

عباسی درباره برخی اخبار مبنی بر تغییر سخنگوی سازمان انرژی اتمی با رد این مطلب گفت: "در حال حاضر سخنگوی سازمان در جای خود باقی است."