اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح توسعه حرم امام حسین (ع) کلید خورد


عملیات اجرایی طرح توسعه حرم امام حسین(ع) با ایجاد دیوار آب بند به صورت رسمی کلید خورد.

خبرگزاری ایرنا: عملیات اجرایی طرح توسعه حرم امام حسین(ع) با ایجاد دیوار آب بند به صورت رسمی کلید خورد.

عملیات حفاری و اجرای دیوار آب بند طرح توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) طی آئینی با حضور رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، تولیت حرم مطهر و جمعی از مقامات عراقی و ایرانی پیش از ظهر امروز آغاز شد.

براساس این گزارش، دراین مراسم، با شروع به کاریک دستگاه هیدروفرز عملیات اجرایی صحن حضرت زینب (س) به عنوان یکی از بخش های طرح جامع توسعه حرم مطهرامام حسین(ع) در کربلا وارد فاز جدیدی شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در این مراسم گفت: واقع شدن دو طبقه از پروژه در زیر زمین و بالا بودن سطح آب های زیر زمینی موجود در منطقه، عملیات حفاری و اجرای این طرح را با پیچیدگی و ابعاد فنی خاصی همراه کرده که مهندسان ایرانی به این منظور از تجهیزات پیشرفته ای مانند دستگاه هیدروفرز که در خاورمیانه کم نظیر است برای انجام پروژه استفاده می کنند.

حسن پلارک وی افزود: به گفته کارشناسان این طرح از نظر فنی و تکنولوژی شبیه به اجرای سازه های سنگین دریایی است.

وی تصریح کرد: دستگاه های هیدروفرز در این پروژه، دیوار بتونی آب بندی به عمق 33 و عرض بیش از یک متر را ایجاد می کنند.این دیوار همانند سد بتنی در برابر نفوذ آب و فشار خاک مقاومت کرده و بستر منطقه را برای ایجاد سازه آماده می کند.

پلارک گفت: به دنبال استقبال باشکوه زائران به ویژه در ایامی مانند عاشورا و اربعین، ستاد بازسازی عتبات عالیات 4 گام توسعه ای برای حرم مطهر سیدالشهدا(ع) تعریف کرده است که شامل صحن های عقیله بنی هاشم(س)، صحن امام حسین(ع)، صحن امام رضا(ع) و صحن جامع است.فاز اولیه اجرای پروژه صحن عقیله بنی هاشم(س) با زیربنای بیش از 160هزارمترمربع در حد فاصل خیمه گاه تا باب القبله حرم مطهر امام حسین(ع) از چند ماه پیش با تجهیزکارگاه و انتقال تجهیزات آغاز شده بود که امروز با فعالیت دستگاه هیدروفرز وارد فاز جدیدی شد و قرار است ظرف 6 سال به اتمام برسد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: این صحن مجموعه ای از شبستان های زیارتی، فضای رو باز، کتابخانه، موزه و دارالضیافه است، طراحی معماری این صحن بزرگ، توسط دکترخان محمدی از اساتید دانشگاه علم و صنعت و جمعی از مهندسان و کارشناسان ایرانی براساس معماری ایرانی - اسلامی و طی سال ها کار تحقیقاتی صورت گرفته است.

پلارک افزود: تاکنون بیش از150 پروژه مختلف از سوی مجموعه خادمان ستاد بازسازی عتبات عالیات با تمرکز بر اقدامات کوتاه مدت و میان مدت درحرم های مطهرانجام شده است که از بین آنها می توان به بازسازی حرم مطهر امامین عسکریین(ع) پس از تخریب و انفجار، بازسازی بخش های مختلف حرم مطهر امامین جوادین(ع) و ساخت ضریح های سیدالشهدا(ع)، حبیب بن مظاهر، ابراهیم بن مجاب و درهای نفیس متعدد در کربلای معلی یاد کرد.

وی ادامه داد: پس از این سلسله فعالیت ها و با توجه به رویکرد بهبود و ارتقاء کمیت و کیفیت ارائه خدمات به زائران این حرم ها، برنامه ریزی برای انجام طرح های توسعه ای با نظارت تولیت مشاهده مشرفه آغاز شد که نخستین گام طرح توسعه حرم علوی بود.با اهتمام دست اندرکاران این طرح، فاز نخست از بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) در سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.

براساس این گزارش، صحن عقیله بنی هاشم(س) در چهار طبقه و در ضلع جنوبی و غربی حرم و در حد فاصل درهای ورودی باب الراس و باب القبله و در اماکنی چون خیمه گاه و تل زینبیه احداث می شود.

منابع مالی این طرح توسط شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ایرانی و عراقی تامین می شود که با اتمام آن شاهد ارتقاء سطح خدمات رسانی و رفاه حال زائران خواهیم بود.

توافقنامه ساخت صحن عقیله بنی هاشم (س) سال گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، تولیت حرم امام حسین(ع) و رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات امضا شد.


ویدیو مرتبط :
تیزر طرح توسعه آستان امام زاده حسین بن علی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح حمله به حرم امام حسین (ع) چه بود؟


یک مقام امنیتی در کربلای معلی از کشف توطئه حمله به حرم امام حسین (ع) و تلاش برای خنثی‌سازی آن خبر داد.

شیعه آنلاین: یک مقام امنیتی در کربلای معلی از کشف توطئه حمله به حرم امام حسین (ع) و تلاش برای خنثی‌سازی آن خبر داد.

 این مقام امنیتی در این‌باره گفت: "محمود الصرخی" معروف به "سید حسنی" روحانی‌نمای شیعه مدعی دیدار با امام زمان (عج) که حدود سه سال پیش ناپدید و مدتی در محل نامعلومی پنهان شده بود، چند ماهی است مجددا در شهرهای جنوبی عراق ظاهر شده و هوادارانش به تخریب مراجع شیعه به‌ویژه آیت‌الله سیستانی می‌پردازند.

وی ادامه داد: هواداران "الصرخی" که از اعضای حزب منحله بعث عراق به شمار می‌رفت، تلاش می‌کنند که آیت‌الله سیستانی را مرجع تقلیدی ایرانی و غیر عراقی معرفی کنند تا از این طریق از محبوبیت او در میان شهروندان عراقی کاسته شود.

این منبع امنیتی در کربلا اظهار کرد: "الصرخی" و هوادارانش حدود سه هفته پیش، پس از درگیر شدن با ساکنان بومی یکی از شهرهای جنوبی عراق، از این شهر طرد شدند و به کربلا آمدند و در این شهر استقرار یافتند. آنان پس از ورود به کربلا، برنامه‌ریزی برای حمله به حرم مطهر سید الشهداء (ع) را آغاز کردند و طی این مدت چندین بار قصد این کار را داشتند که ما پس از اطلاع یافتن از این امر، از نوری مالکی نخست‌وزیر عراق درخواست کمک کردیم. او هم یک گردان نیروی مجهز و آموزش‌دیده به کربلا اعزام کرد و حدود دو هفته‌ای است که در نقاط مختلف کربلا مستقر شده‌اند تا در صورت اقدام هواداران "الصرخی"، فورا طرح حمله آنان به حرم را خنثی کنند.