اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح توزیع پول بین مردم، در آستانه انتخابات!


پس از اقدام دولت به حذف یارانه پردرآمدها، اکنون نمایندگان مجلس به تکاپو افتاده اند تا دولت را در این راه همراهی کنند‌ و با ارائه طرح‌هایی، قصد حمایت از قشرهای ضعیف و کم‌درآمد را البته به شیوه خودشان مد نظر قرار داده اند.

تابناک: پس از اقدام دولت به حذف یارانه پردرآمدها، اکنون نمایندگان مجلس به تکاپو افتاده اند تا دولت را در این راه همراهی کنند‌ و با ارائه طرح‌هایی، قصد حمایت از قشرهای ضعیف و کم‌درآمد را البته به شیوه خودشان مد نظر قرار داده اند.

برخی نمایندگان مجلس بر آن شده‌اند ‌با ارائه طرحی دوفوریتی، به خانوارهای فقیر از ۲۴۰ تا ۵۹۰‌ هزار تومان، معادل ۲۰ تا ۵۰‌درصد حداقل دریافتی کارگران کمک نقدی کنند و می‌گویند، این طرح اورژانسی است تا به تعداد فقرا در جامعه اضافه نشود؛ اما مسإله اینجاست که نه‌ تنها منابع مالی منطقی‌ برای آن ارائه نشده ‌که فشار آن نیز اساسا روی دوش دولت گذاشته می‌شود، زیرا از هیچ راه معقولی نمی‌توان هزینه‌های سفر مسئولان را کاهش داد و نه حقوق دریافتی مربی‌های ورزشی را.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده طراح این طرح در دفاع از طرح خود گفته است: رقم دریافتی هر یک از این شش میلیون نفری که تحت حمایت بهزیستی هستند، ۵۳هزار تومان است که با ۴۵هزارتومان یارانه، باز هم جمعا زیر صدهزار تومان بوده و با این رقم واقعا زنده‌ ماندن معجزه است.

وی برای تأمین مالی طرح خود نیز پیشنهاد‌های جالبی داده و بر این باور است، می‌شود حق مأموریتی‌ که برخی ‌مسئولان یا کارکنان دولت یا مجلس به خارج از کشور می‌روند، کم کرد، چون خودش عدد درخور توجهی می‌شود. می‌شود برخی از همایش‌هایی را که جز صرف هزینه، ‌چیز دیگری برای سیستم اداری کشور ندارد، ‌کم کرد و همین‌طور با کاهش اسراف‌ها و پول‌های هنگفتی که به یک بازیکن یا مربی خارجی در رشته‌های ‌ورزشی داده می‌شود، می‌توان‌ صرفه‌جویی کنیم.

به نظر می‌رسد، پرداخت نقدی که ملاک این طرح قرار گرفته، بوی فعالیت‌های سیاسی از آن به مشام می‌رسد، زیرا نزدیکی به انتخابات مجلس دهم است و نمایندگان به تب‌وتاب برای جلب‌نظر رأی‌دهندگان خود افتاده‌اند. این ‌موضوعی است که یکی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بر آن اذعان دارد.

محمد باقری بناب با اشاره به طرح کمک به افراد محروم و پرداخت نقدی به برخی قشرهای آسیب‌پذیر از 290 تا 600 هزار تومان گفت: گویا این طرح هنوز آن پختگی لازم را ندارد و کارهای کارشناسی بر‌ آن در کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس صورت نگرفته است. این طرح،‌ دو فوریتی است‌؛ بنابراین، نخست باید ریزه‌کاری‌های آن انجام‌ و پس از آن در سطح جامعه مطرح شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ‌در سال‌های گذشته، طرح های اینچنینی برای حمایت از افراد مستضعف داشته‌ایم؛ بنابراین‌ می‌شد با این طرح‌ها، این مشکلات را رفع کرد، ولی با توجه داشت که مشکل امروز ما تولید است، نه توزیع پول در بین مردم. به گمانم هنوز این موضوع ‌برای برخی از نمایندگان جا نیفتاده است.

وی گفت: هنوز برخی‌ نمایندگان متوجه نیستند ‌برای رسیدن به اقتصاد موفق، باید مشکل اشتغال حل شود. این نمایندگان قطعا سوراخ دعا را گم کرده‌اند و متوجه نیستند در جامعه چه می گذرد‌ و تنها دنبال مسائل سیاسی و رأی خود هستند تا در حوزه‌های انتخابیه‌شان با انجام کارهای پوپولیستی به مقاصد خود برسند.

این نماینده‌ مجلس گفت: این کارها تنها برای رأی‌آوری است که به نظر من، با این طرح ها نه تنها کمکی به قشرهای ضعیف نمی شود، بلکه یک ظلم در حق این افراد است. به نظر می رسد، به جای این کارها باید از سرمایه های موجود استفاده کنیم و با جذب سرمایه‌های خارجی و سرمایه‌گذاران ایرانی ـ که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند ـ مشکلات اقتصادی کشور را رفع کنیم و طرح‌هایی دهیم که این‌ها علاقه‌مند به سرمایه گذاری باشند.

این نماینده مجلس بار دیگر بر پوپولیستی بودن این طرح ها تأکید کرد و گفت: این کارها در سال آخر مجلس طبیعی است. برخی می خواهند کارهای سیاسی خود را در جامعه برجسته کنند، ولی مردم ‌آگاه شده‌اند و دیگر گول توزیع پول و نقدینگی را نخواهند خورد. آنان‌ می‌دانند که هدف نماینده‌های مطرح‌کننده از این گونه طرح ها چه چیز است.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر، شورای نگهبان نیز به این طرح رأی نخواهد داد، زیرا خلاف اصل 75 قانون اساسی بوده و از سوی دیگر، این طرح با سیاست های اصل اقتصاد مقاومتی مغایر است. اجرای این طرح فرصت سرمایه‌گذاری در زیرساخت های کشور را از بین خواهد برد و با افزایش نقدینگی و توزیع پول نفت و مالیات اقتصاد کشور را به ورطه نابودی خواهد برد.

اما غلام‌رضا اسد‌اللهی در‌باره این طرح نظر دیگری دارد و می‌‌گوید: ما این طرح را از زمان اجرای هدفمندی یارنه ها مد نظر قرار داده بودیم و قرار بود با تقسیم جامعه به ده دهک و حذف سه دهک اول به صورت پلکانی به دهک های پایین جامعه مقادیر بیشتری پرداخت کنیم.

وی گفت: کسانی که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند، باید قیمت واقعی خدمات را پرداخت کنند و درآمدی که از این راه حاصل می شود، صرف طبقات پایین جامعه کرده و از اینها حمایت کنیم.

وی گفت: این طرح‌ خوبی است و باید همه جوانب آن دیده شود. همچنین باید در این طرح واقعیات در نظر گرفته شود و جامعه را به صورت اداره عقلانی پیش ببریم؛ البته شاید این کار ‌شبهه سیاسی داشته باشد و‌ به نتیجه هم نرسد. متأسفانه ما کشور را به جای اینکه عقلانی اداره کردن، سیاسی اداره می کنیم و همین جامعه را آسیب‌پذیر کرده است.


ویدیو مرتبط :
نا آرامی در آستانه انتخابات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نادران:دولت در توزیع پول در آستانه انتخابات سابقه دار است





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تخلف در افزایش یارانه از محل فروش ارز/دولت در توزیع پول در آستانه انتخابات سابقه دار است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات غیر رسمی رسیده به نمایندگان مجلس اخبار مبنی بر تلاش دولت برای افزایش 3 برابری یارانه های نقدی از محل افزایش قیمت ارز را تایید می کند، گفت: دولت پیش از این هم سابقه توزیع پول در آستانه انتخابات را داشت.

الیاس نادران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، در خصوص تلاش دولت برای افزایش سه برابری یارانه های نقدی از محل مابه تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد گفت: در قانون بودجه91 نسبت به مازاد درآمدهای ارزی ناشی از افزایش قیمت ارز تعیین تکلیف شده است براین اساس باید بخشی از این درآمد به حساب صندوق توسعه ملی برای مصارف پیش بینی شده واریز شود و بخشی از آن نیز به خزانه برای جبران درآمدهای محقق نشده واریز گردد.

واریز تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی و به حساب یارانه های نقدی خلاف قانون است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برداشت از مابه تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی و واریز آن به حساب نقدی خلاف قانون است، تاکید کرد: طبق قانون بودجه 91 دولت جز از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حق افزایش درآمد برای اجزای هزینه ای هدفمندی یارانه ها را ندارد و هر گونه برداشتی برای پرداخت یارانه های نقدی از غیر از محل درآمدهای هدفمندی خلاف قانون است.

افزایش یارانه های نقدی وحجم نقدینگی بازار بر خلاف رهنمود رهبر انقلاب است

نادران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر هیئت دولت با ایشان اظهار داشت: رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند که دولت باید از افزایش نقدینگی و حجم پول در گردش کشور خودداری کند. بنابراین تلاش دولت برای افزایش سه برابری یارانه ی نقدی کاملا بر خلاف فرمایشات رهبر انقلاب است.

افزایش یارانه های نقدی قیمت ها را افزایش می دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: افزایش توزیع یارانه نقدی، حجم نقدینگی و در نتیجه قیمت کالاها را افزایش می دهد.

وی افزود: دولت با افزایش پرداخت یارانه های نقدی قیمت ها را افزایش می دهد و قصد دارد از محل پرداخت یارانه ها این افزایش قیمت را جبران کند، این اقدام از لحاظ اقتصادی منطق قابل دفاعی ندارد.

نادران با اشاره به اینکه در شش ماه پایانی سال قرار داریم، گفت: دولت فقط شش ماه فرصت دارد از این تفاوت نرخ ارز استفاده کند اما با توجه به پیش بینی درآمدهای ارزی بازار و فشارهای تورمی پایان سال این اقدام در این حد قابل تحقق نیست و انتظارات تورمی را تا حدی افزایش می دهد که دولت مجبور شود اقداماتی را برای کنترل بازار انجام دهد و  نارضایتی مضاعف مردم را به همراه دارد.

وی در خصوص مشکلاتی که این اقدام دولت برای تولیدکنندگان ایجاد می کنند، تصریح کرد: بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ماه‌های متوالی است که شکاف شاخص های تولیدکننده و مصرف کننده بطور معنی داری به ضرر تولیدکنندگان در حال افزایش است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این شکاف در بعضی از ماه های سال دو برابر بوده و در ماه های دیگر حداقل 50 درصد تفاوت داشته است، اضافه کرد: بیش از 18 ماه است که تولیدکنندگان فشارهای تورمی ناشی از سیاست های اقتصادی را تحمل می کنند و امکان انتقال این فشارها به مصرف کنندگان را ندارند.

وی ادامه داد: اگر دولت با این اقدام سیاسی شوک جدید پولی به اقتصاد ملی وارد کند شکاف قیمتی میان تولیدکننده و مصرف کننده به ضرر تولیدکننده تشدید خواهد شد و رکود بازار تولید نیز تشدید می شود، به ناچار دولت باید اجازه دهد تولیدکنندگان قیمت های خود را افزایش دهند که این امر ضرر مضاعفی را به مصرف کنندگان وارد می کند.

توزیع پول میان مردم در آستانه انتخابات پیش از این هم در دولت سابقه داشته است

نادران در خصوص انگیزه دولت از افزایش سه برابری یارانه های نقدی در ماه های پایانی دولت دهم گفت: قبلا هم سابقه داشته که دولت نزدیک انتخابات بعضی پول ها را میان مردم توزیع کند.

وی افزود: دولت از سال گذشته برای چنین کاری خیز برداشت و ابتدا پیشنهادی را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه داد که براساس آن سقف بودجه هدفمندی یارانه ها 130 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما مجلس با این کار موافقت نکرد و این رقم را به کمتر از نصف کاهش داد.

نادران تصریح کرد: مجلس به دلیل نگرانی هایی که از رفتارهای دولت داشت احکام سختیگرانه ای را در قانون بودجه 91 نوشت که دولت نتواند تمایلات خود در حوزه سیاسی را بر مولفه های اقتصادی اعمال کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: امروز این تمایلات سیاسی بارزتر شده، از قبل هم اطلاعات غیررسمی به نمایندگان داده می شد که این گونه اخبار را تاکید می کرد.

وی ادامه داد: اقدام تعمدانه دولت در عدم عرضه ارز به بازار آزاد و ایجاد نوسان آشفتگی در بازار بیشترین لطمه را به اعتماد مردم به دولت زده و مردم را نسبت به توانمندی های دولت بدبین کرده است این گونه اقدامات به نفع دولت نیست./مهر