اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح تحریمی جدید آمریکا علیه ایران


در حالی که سنای آمریکا با صدور بیانیه‌ای از باراک اوباما خواسته است به صورت کامل تحریم‌های فعلی علیه ایران را اجرا کند یک کمیته مجلس نمایندگان این کشور نیز طرح تحریمی جدیدی را علیه ایران به تصویب رسانده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: در حالی که سنای آمریکا با صدور بیانیه‌ای از باراک اوباما خواسته است به صورت کامل تحریم‌های فعلی علیه ایران را اجرا کند یک کمیته مجلس نمایندگان این کشور نیز طرح تحریمی جدیدی را علیه ایران به تصویب رسانده است.

تسنیم نوشت، سنای آمریکا روز چهارشنبه بدون رای مخالف و با 99 رای موافق بیانیه‌ای را تصویب کرد که از اوباما می‌خواهد به صورت کامل تحریم‌های فعلی علیه ایران را اجرا کند و «حمایت دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی لازم برای دفاع رژیم اسرائیل از سرزمین، مردم و موجودیت خود را فراهم نماید.»

 این بیانیه افزوده است: «بر اساس قوانین آمریکا و مسوولیتی که قانون اساسی این کشور برای صدور مجوز استفاده از زور بر عهده کنگره گذاشته» اگر اسرائیل «مجبور به دفاع از خود و استفاده از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران شود» آمریکا باید از این اقدام حمایت کند. در این بیانیه همچنین بار دیگر تاکید شده که دولت اوباما باید هر کاری که لازم می‌داند، برای «جلوگیری» از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام دهد.


گسترش تحریم‌ها به معدن و خودروسازی

در همین حال، به گزارش رویترز، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز به اتفاق آرا به بسته تحریمی جدیدی رای داده است که در صورت تصویب نهایی، کشورهای خارجی و شرکت‌هایی که در کاهش خرید نفت از ایران طی 180روز کوتاهی کنند، در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرند. این تحریم‌ها همچنین فهرست شرکت‌های تحت تحریم طرف همکاری مالی با ایران را به شرکت‌های فعال در بخش خودروسازی و معدن ایران نیز گسترش داده است.

بر اساس بخش دیگری از این طرح همچنین اختیار اوباما برای معاف كردن کشورها و شرکت‌های خارجی از تحریم‌ها به دلایل منافع ملی یا امنیت ملی آمریکا حذف شده است. اختیار معاف نمودن از تحریم‌ها که همواره در بسته‌های تحریمی گنجانده می‌شود، به این دلیل است که تحریم برخی کشورها می‌تواند منافع ملی آمریکا را به خطر بیندازد.

این بند به ویژه در مورد چین مطرح است. همچنین اختیار معافیت از تحریم‌ها این امکان را فراهم می‌کرد که در صورت توافق ایران و گروه 1+5، بخشی از تحریم‌ها در مقابل اقدامات اعتمادساز ایران برداشته شود.

هر دوی این اقدامات در حالی انجام می‌شود که جمهوری خواهان سنا قصد ارائه طرح تحریمی دیگری را دارند که انجام هرگونه مبادلات تجاری با ایران توسط شرکت‌های خارجی را ممنوع و رییس‌جمهور آمریکا را از اعطای هرگونه معافیت منع می‌کند. براساس پیش‌نویس این طرح، که تاکنون حمایت دموکرات‌ها را جلب نکرده، تحریم‌ها تنها به موجب تصویب کنگره می‌تواند برداشته یا کاهش داده شود.

افزودن نام ۲۰ شخص و شرکت به لیست‌ تحریم‌ها

از سوی دیگر، پس از تلاش سنا و کمیته‌ای از مجلس نمایندگان آمریکا برای تنگ کردن عرصه بر ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نام ۲۰ شرکت و افرادی را که مدعی است نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران دارند، در لیست تحریم‌ قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی «بیزنس لاین»، وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی نام 20 نفر و شرکت را به لیست تحریم‌های ایران اضافه کرد و آنها را متهم به حمایت از برنامه هسته‌ای ایران و کمک به تهران برای دور زدن تحریم‌ها کرد.

20 نفر و شرکتی که در لیست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفتند، شامل سه شرکت حمل و نقل از جمله شرکت هواپیمایی «آبان ایر»، شرکت بین‌المللی کشتیرانی و حمل و نقل انگلیس موسوم به «دی اف اس ورلد واید» و شرکت «اوراکس» و چند نفر از مسوولان این شرکت‌ها می‌شود. وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که این شرکت‌ها به همکاری با شرکت هواپیمایی ملی ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا متهم‌اند.

 بر اساس این گزارش، شرکت «پترو گرین» که در مالزی مستقر است و «حسین وزیری» یکی از مقامات ارشد این شرکت، نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شد. از دیگر افرادی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست تحریم‌های خود قرار داده است، «رضا مظفرنیا» معاون وزیر دفاع ایران و رییس دانشگاه «مالک اشتر» است که به همکاری با برنامه موشکی این کشور متهم شده است.


بر اساس این گزارش، شرکت‌ها و افراد آمریکایی طبق این تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا از انجام هرگونه رابطه مالی و تجاری با افراد و شرکت‌هایی که در این لیست تحریم‌ها قرار دارند، منع شده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام با هدف افزایش فشار بر ایران به وسیله تشدید تحریم‌های اعمال شده علیه بخش انرژی ایران است.


ویدیو مرتبط :
افشاگر طرح جاسوسی آمریکا علیه ایران محکوم شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تدوین طرح تحریمی جدید علیه ایران در سنای آمریکا/ محتوای دیدار کری با بانکداران اروپایی درباره ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دیدار وزیر خارجه آمریکا با بانکداران اروپایی درباره ایران و قانع نشدن بانکداران از توضیحات کری، طرح تحریمی جدید علیه ایران در سنای آمریکا، ادامه چالش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر موضوع پناهجویان و دیدار اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه با دونالد ترامپ، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

به گزارش تابناک، ادامه بحث‌ها درباره نحوه تعامل بانک‌ها و شرکت‌های تجاری غربی با ایران در دوره پسابرجام، موضوعی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

 

به نوشته «آسوشیتدپرس»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با مدیران ارشد هشت بانک بزرگ اروپایی در لندن، پایتخت انگلیس دیدار کرد. وی گفت: «بانک‌ها، تا آنجا که احتیاط‌های لازم را به کار می‌بندند و می‌دانند که دارند با چه کسی مبادله می‌کنند با معیارهای قانونی نامناسب و غیرمشخص روبرو نخواهند شد». با این حال، مقامات بانک‌های اروپایی پس از این دیدار گفته‌اند اظهارات کری آن‌ها را درباره از سرگیری مبادله با ایران متقاعد نکرده است. به عنوان مثال، بانک «استاندارد چارترد» در بیانیه‌ای اعلام کرده که هیچ مشتری ایرانی نخواهد پذیرفت و تراکنش‌های مالی مربوط به هیچ فردی در داخل این کشور را انجام نخواهد داد.

*****

این در حالی است که به نوشته «رویترز»، کری در دیدار مذکور بار دیگر تأکید کرده که هیچ مانعی برای تعامل بانکی قانونی با ایران وجود ندارد. وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرده که هیچ مانع یا محدودیتی در برابر تعامل بانکی قانونی با ایران وجود ندارد و بانک‌ها برای تجارت مشروع با ایران مشکلی ندارند. کری گفته تلاش می‌کند سوء برداشت‌ها را درباره تحریم‌های ایران برطرف کند. جان کری همچنین اشاره کرده که با بانکداران اروپایی برای پاسخ گویی به سئوالات درباره تحریم‌های ایران دیدار کرد. وی اضافه کرده هدف از برگزاری نشست لندن، شنیدن این نگرانی‌ها و تلاش برای پاسخگویی به آن‌ها بوده است. یک مقام انگلیسی اعلام کرده حدود ۱۰ نفر از مدیران ارشد بانک‌های اروپایی در این نشست حضور داشتند.

*****

اما در همین شرایط، «المانیتور» خبر داده که نمایندگان کنگره آمریکا در حال آماده کردن طرحی جدید برای تحریم ایران هستند. قانونگذاران هر دو مجلس و هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره آمریکا در ماه‌های گذشته با یکدیگر برای آماده کردن یک طرح تحریمی جامع علیه ایران همکاری کرده‌اند. طرح تحریمی جدید قانونگذاران آمریکایی قرار است ایران را به بهانه‌های حقوق بشر، آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های دیگر مورد تنبیه قرار دهد. رابرت منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی که از سخت‌ترین مخالفان «برجام» و تهیه‌کننده چندین طرح قانونی در سال‌های گذشته برای تحریم ایران بوده، می‌گوید: «احساس من درباره حزب جمهوری‌خواه این است که رهبران این حزب تنها به تمدید قانون تحریم‌های ایران، بدون وضع تحریم‌های بیشتر راضی نخواهند شد». وی گفته که طی ماه‌های اخیر به همراه باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه، برای تهیه طرح تحریمی جدید ایران همکاری کرده است.

*****

در میان دیگر موضوعات، استمرار چالش میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر موضوع پناهجویان، در شماری از رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، فرانک وال‌تر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «دبلیو. دی. آر» اظهار داشته: «برای بی‌نیاز شدن شهروندان ترکیه‌ای از ویزای سفر به اروپا باید ۷۵ پیش شرط لحاظ شود. ترکیه فرصت دارد تا ماه ژوئیه این پیش شرط‌ها را عملیاتی کند. ۷۰ شرط را می‌توان به راحتی عملی کرد. اما انجام مابقی شروط، کار سخت و دشواری است. چون باید دید که به طور مثال ترکیه چه نوع آمادگی برای همکاری در زمینه مقابله با تروریسم در این کشور و نیز آزادی روزنامه نگاران و خبرنگاران دارد». به گفته وی، اکنون توپ در زمین ترکیه است و آنکارا ابتدا باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

*****

در نهایت، دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با نامزد پیشرو حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوع دیگری است که از شب گذشته تاکنون در مرکز توجه بوده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، رینس پریباس، رئیس حزب جمهوری‌خواه آمریکا، روز پنجشنبه دیدار مسوولان این حزب با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در واشنگتن را سازنده ارزیابی کرد. پریباس در صفحه توئیتر خود نوشت: «این دیدار بسیار عالی بود و می‌توان آن را گامی بسیار مثبت برای یکپارچگی حزب جمهوری خواه تلقی کرد». این درحالی است که حزب جمهوری خواه آمریکا در قبال نامزدی ترامپ که تنها نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، دچار تشتت است و هیچگونه یکپارچگی ندارد. همزمان، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد حمایت از دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا در میان رأی دهندگان احتمالی افزایش یافته است.