اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح تازه تهران برای نشست ژنو



 ظریف,طرحی تازه دولت   برای حل و فصل موضوع هسته ای كشور


طرح تازه تهران برای نشست ژنو

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاكره كننده ارشد هسته ای بزودی در صدر هیاتی بلند پایه عازم ژنو سوئیس می شود تا طرحی تازه را برای حل و فصل موضوع هسته ای كشورمان روی میز مذاكره بگذارد.

به گزارش  ایرنا، طرح تهران هنوز به نمایندگان كشورهای ۱+۵ و «كاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه نشده اما گمانه زنی های رسانه های غربی درباره آن از چند روز پیش آغاز شده است، گمانه زنی هایی كه بعضا به جای واقع بینی مبتنی بر تمایلات و خواسته های برخی تندروها در طرف مقابل است.

با روی كارآمدن دولت دكتر «حسن روحانی» و تغییر مذاكره كننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران، گرچه عرصه سیاست خارجی ایران، رویكردی نو مبنی بر تعامل سازنده با جهان را در پیش گرفته اما اصول آن همچنان غیرقابل تغییر است.

اصولی همچون برخورداری از حق غنی سازی در خاك ایران و پذیرفتن تعهدات در چهارچوب معاهده ان.پی.تی در زمره موضوعاتی است كه در مشی سیاست خارجی تهران غیرقابل تغییر است و بارها نیز مقامات جمهوری اسلامی ایران بر آن تاكید كرده اند.
 
طرح تازه تهران برای دور جدید مذاكرات
دولت تدبیر و امید كه به گفته رییس جمهوری در مدت ۵۰ روز در عرصه سیاست خارجی، گام هایی به اندازه ۵۰۰ روز برداشته است، قرار است در گام عملیاتی دیگری پس از دستاوردهای سفر نیویورك، هفته آینده در ژنو طرحی مكتوب را به ۱+۵ ارائه كند.

منابع دیپلماتیك می گویند تهران با در نظر گرفتن اصول خود و نیز درك برخی نگرانی های غیرسیاسی و تا حدی منطقی غرب، این طرح را در دور جدید مذاكرات ارائه می كند كه نه تنها گام های پیش بینی شده در آن منطقی و ملموس است بلكه به پیشبرد بازی برد - برد كمك خواهد كرد.

در واقع، تهران بنا ندارد در دور جدید مذاكرات در دالانی تاریك، بی هدف و بدون روشن بودن دورنمای آینده گفت و گوها گام بردارد.

جمهوری اسلامی ایران در تلاش است برای تغییر مسیر عملی مذاكرات از فضای «تقابل» به «تعامل»، پیشنهاداتی كاملا منطقی و واقع بینانه ارائه كند تا نه تنها اراده سیاسی غرب بلكه میزان صداقتش را هم در عمل محك بزند.

در بازی برد - برد تهران، هدف مشتركی برای رسیدن دو طرف به آن تعیین خواهد شد تا هم حقوق به حق ملت ایران محفوظ بماند و هم ابهامات و نگرانی های غیرسیاسی غرب درباره برنامه هسته ای صلح آمیز كشورمان برطرف شود.

مذاكره كننده ارشد هسته ای ایران برای مذاكراتی جدی و واقعی راهی ژنو است و انتظار دارد طرف مقابل نیز با اراده سیاسی محكم و حسن نیت لازم وارد این دور از گفت و گوها شود؛ گفت و گوهایی كه چهارچوب زمانی مشخصی خواهد داشت و مذاكره برای مذاكره نخواهد بود.

باید دید با ارائه طرح مكتوب تهران به گروه ۱+۵ و نیز با توجه به اینكه دكتر ظریف طرح پیشنهادی این گروه در مذاكرات آلماتی را طرحی به تاریخ پیوسته دانسته، اراده سیاسی غرب برای برداشتن گام های اعتماد سازی همچون لغو تحریم های یك جانبه و دو جانبه و نیز تحریم های شورای امنیت سازمان ملل تا چه حد استوار است؟/ایرنا


ویدیو مرتبط :
پایان بدون نتیجه نشست ژنو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همراهان ظریف در نشست ژنو/ مذاکرات ظهر سه‌شنبه به وقت تهران



همراهان ظریف در نشست ژنو

همراهان ظریف در نشست ژنو/ مذاکرات ظهر سه‌شنبه به وقت تهران

عراقچی، تخت روانچی، محمدنیا، بعیدی‌نژاد و امیری، وزیر امور خارجه کشورمان را در مذاکرات با 1+5 در ژنو همراهی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهر ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که قرار است فردا (دوشنبه) در راس هیئتی عازم این شهر شود، ریاست هیئت جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با 1+5 را بر عهده دارد.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.

مذاکرات ساعت 9:30 صبح سه‌شنبه به وقت ژنو (12 ظهر به وقت تهران) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می‌شود.

یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی در این باره به فارس گفت که مذاکرات ژنو به ریاست ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز و سپس در سطح معاونان ادامه می‌یابد که سید عباس عراقچی به عنوان مذاکره کننده ارشد به همراه تیم ایرانی مذاکرات را ادامه خواهد داد.

تیم ایران در این دور از مذاکرات با جدیت و اختیارات لازم برای مذاکره‌ای هدفمند و رو به جلو آماده است و قرار است طرح پیشنهادی جدید و مکتوب خود که مبتنی بر رویکردهای واقع‌بینانه است را به 1+5 ارائه کند.

پس از آنکه محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اول مهر ماه در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به توافق رسیدند، مذاکرات ایران و 1+5 برای اولین بار در سطح وزرای امور خارجه پنجم مهر ماه در نیویورک برگزار و همچنین قرار شد مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه اکتبر در ژنو سوئیس برگزار شود.

در نهایت وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون پنجم مهر ماه در نیویورک بر سر یک میز گرد هم آمدند و مقرر شد که ژنو 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) میزبان این مذاکرات باشد و ظریف و اشتون ریاست طرف‌ها را عهده‌دار باشند./فارس