اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح ایجاد آمازون ملی در ایران کلید خورد


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی کتابخانه ملی دیجیتال با استانداردهای بالا که وی آن را «آمازون ملی» می‌نامد، خبر داد.

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی کتابخانه ملی دیجیتال با استانداردهای بالا که وی آن را «آمازون ملی» می‌نامد، خبر داد.

اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز دوشنبه 4 شهریور در نشست خبری خود در سالن کنفرانس حوزه ریاست این سازمان، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره میزان استقبال ناشران کشور از درخواست و پیشنهاد او برای ارائه محتوای کامل کتاب‌هایی که مشمول حقوق مالکیت معنوی نمی‌شوند، در اینترنت و در سایت این سازمان برای استفاده همه مردم گفت: بیشترین موفقیت ما در حوزه کودک و نوجوان بوده که بیشتر آن را هم مرهون آقای مصطفی رحماندوست هستیم که خودش با ناشران و نویسندگان ارتباط نزدیک دارد.

وی افزود: مسئله دیگر این است که تاریخ مصرف کتاب‌های کودک و نوجوان کمتر از کتاب‌های دیگر رده‌های سنی است. در عین حال من شخصاً کماکان بر همان ایده‌ خودم هستم که اگر کتابی با هر محتوایی و مربوط به هر رده سنی، به صورت «فول تکست» روی سایت سازمان کتابخانه ملی قرار بگیرد، مشتری آن بیشتر می‌شود.

رئیس اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه همین بحث از فراهم شدن مقدمات راه اندازی کتابخانه ملی دیجیتال خبر داد و تاکید کرد: ما درصدد راه‌اندازی کتابخانه ملی دیجیتال هستیم و همه مقدمات آن را هم فراهم کرده‌ایم و اگر این کار با همکاری شورای عالی فضای مجازی کشور به پایان برسد، ان‌شاءالله قولی را که برای ایجاد یک آمازون ملی داده بودیم، محقق خواهد شد.

صلاحی با ابراز امیدواری نسبت به امضای تفاهمنامه مربوطه میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و شورای عالی فضای مجازی در آینده نزدیک، اطمینان داد با راه‌اندازی کتابخانه ملی دیجیتال، نگرانی ناشران در مورد استفاده‌های غیرمجاز از کتاب‌هایشان در وبسایت‌های مختلف و از سوی کاربران گوناگون برطرف خواهد شد.

به گفته وی، کتابخانه ملی دیجیتال ملی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و نگهداری کتاب‌های الکترونیکی و دسترس‌پذیری اطلاعات در سطح استانداردهای جهانی، در حال تکمیل شدن است و ایجاد این ساز و کار سال‌ها به طول انجامیده و این فرایند در آینده هم ادامه‌دار خواهد بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در زمینه مشکلات پیش روی تکمیل پروژه کتابخانه دیجیتال ملی هم گفت: مسئله حق‌التألیف و اجازه ناشران به منظور قرار دادن متن کتاب‌ها به صورت تمام متن در پورتال کتابخانه ملی یکی از مهم‌ترین موانع است که البته همانطور که گفتم در حوزه کتاب‌های کودکان و نوجوانان این مسئله تا حدود زیادی برطرف شده است.


ویدیو مرتبط :
طرح لیزینگ مسکن دوباره کلید خورد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح انتقال آب خزر به مركز ایران کلید خورد


طرح انتقال آب از دریای خزر به شهرهای مركزی ایران از فردا با پیمانكاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و با سرمایه‌ای بالغ بر سه هزار میلیارد تومان كلنگ‌زنی خواهد شد.

 خبرگزاری ایسنا: طرح انتقال آب از دریای خزر به شهرهای مركزی ایران از فردا با پیمانكاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و با سرمایه‌ای بالغ بر سه هزار میلیارد تومان كلنگ‌زنی خواهد شد.

 محمدرضا عطارزاده ـ معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ـ با اعلام این خبر در یك نشست خبری افزود: طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مركزی ایران از دو سال پیش مطالعات خود را آغاز كرده است و با پیگیری‌های دولت و شخص رییس جمهور و تامین اعتبار این پروژه از منابع اعتباری خارج از مجموعه‌ آب كشور با سرعت بیشتری در دستور كار قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌كه برای تامین آب فلات مركزی ایران كه با بحران جدی كمبود آب مواجه است، سه مسیر اصلی انتقال آب در نظر گرفته شده است ادامه داد: اولین مسیر كه عملیات اجرایی آن از فردا آغاز می‌شود شیرین‌سازی آب دریای خزر و انتقال آن از مسیر ساری، سمنان، قم، كاشان و اصفهان را در دستور كار دارد.

به گفته عطارزاده در فاز نخست این طرح كه با هدف تامین آب شرب و صنعت اجرا می‌شود، انتقال آب تا سمنان اجرایی خواهد شد كه در ادامه در صورت اعلام نیاز مشتریان امكان ادامه خطوط انتقال آب به شهرهای فوق الذكر وجود دارد.

معاون وزیر نیرو همچنین درباره‌ این پروژه افزود: پیمانكار طرح انتقال آب خزر به مناطق مركزی ایران قرارگاه خاتم الانبیا است كه تجربیات خوبی در این زمینه داشته و پیش‌تر پیمانكار خط لوله نفت نكا ـ ری هم بوده است.

* جزییات پروژه انتقال آب خزر به سمنان

معاون وزیر نیرو زمان اجرای این پروژه را 24 ماه اعلام كرد و گفت: انتظار می‌رود با توجه به تجربه‌هایی كه قرارگاه خاتم در اجرای پروژه‌های مشابه داشته در زمان مشخص شده این پروژه را به اتمام برساند.

به گفته عطارزاده، سرمایه مورد نیاز برای اجرای این پروژه از منابعی غیر از منابع تخصیص یافته برای بخش آب كشور تامین می‌شود و بالغ بر دو هزار میلیارد تومان سهام شركت پتروشیمی با پیمانكاران پروژه تهاتر شده و هزار میلیارد تومان باقیمانده نیز در طول زمان اجرای پروژه تامین خواهد شد.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به جزییات طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: برای اجرای این طرح 9 گزینه مسیر متفاوت را مطالعه كرده‌ایم كه در نهایت هفتمین گزینه كه از مسیر خطوط لوله نفت نكا ـ ری عبور می‌كرد توجیه اقتصادی بیشتری داشت چرا كه این مسیر با حداقل مشكلات زیست محیطی، اجتماعی و استملاك روبرو بود و زیرساخت‌های لازم از جمله جاده‌های مورد نظر از پروژه‌های قبلی موجود بود كه این كار موجب می‌شد حداقل زمان اجرا با استفاده از تجربیات قبلی مسیر خط لوله نفت و آب به ثبت برسد و همچنین هزینه اجرای طرح نیز در بهینه‌ترین حالت ممكن ارزیابی شود.

وی افزود: مسیر خط انتقال آب خزر به سمان با 179 كیلومتر خط انتقال و 185 كیلومتر خط لوله 12 ایستگاه پمپاژ دارد و پیش بینی می‌شود كه در فاز اول صد میلیون متر مكعب در سال را از دریای خزر به سمت مركز ایران منتقل سازد.

*انتقال آب تنها برای مصارف شرب و صنعتی است

عطارزاده با تاكید بر این‌كه آب انتقالی از دریای خزر به مركز ایران به هیچ عنوان برای محصولات كشاورزی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، گفت: با مطالعاتی كه انجام شد آب انتقالی تنها برای مصرف آب شرب و صنعت به استفاده می‌رسد و به هیچ عنوان برای كشاورزی غرق‌آبی به استفاده نخواهد رسید.

معاون وزیر نیرو با اشاره به نظر برخی كارشناسان كه به انتقاد از اجرای این پروژه با هدف تامین آب بخش كشاورزی پرداخته و آن راتوجیه‌پذیر نمی‌دانستند تصریح كرد: براساس مطالعاتی كه انجام شده ما هم با كارشناسان موافقیم كه انتقال آب با این هزینه‌ها برای استفاده كشاورزی توجیه منطقی و اقتصادی ندارد و به همین دلیل موارد مصرف آب انتقالی را تنها آب شرب و صنعت در نظر گرفته‌ایم و در مراحل بعدی ممكن است از این آب برای كشاورزی صنعتی نیز استفاده شود.

*قیمت تمام شده آب انتقالی خزر

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود قیمت تمام شده آب انتقالی از خرز به مناطق مركزی اشاره كرد وگفت: قیمت تمام شده آب فعلا در حدود هزار و 500 تومان تا دو هزار تومان برآورد می‌شود كه برای زمان مصرف با در نظر گرفتن قیمت تمام شده ممكن است تا دو هزار و 500 تومان برسد.

عطارزاده در رابطه با سرمایه گذاری این پروژه نیز گفت: سرمایه فعلی دو هزار میلیارد تومانی از سهام پتروشیمی در اختیار پیمانكار قرار گرفته شده تا بتواند كار را دنبال كند وامیدواریم بتوانیم با بهره گیری بیشتر از سرمایه دولت و جذب سرمایه گذاری جدید برای این خط پروژه را سرعت دهیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به این كه این پروژه هیچ تداخلی با مناطق حفاظت شده محیط زیست ندارد گفت:‌ سعی كرده‌ایم مسیری را انتخاب كنیم كه قبلا كریدور نفت از ساری به ری در آن ایجاد شده و بخشی از مسیر هم مربوط به خط انتقال آب چشمه روزبه به سمنان است. بنابراین بخش عمده‌ای از اراضی منطقه بیشتر تملك شده و این كار به پروژه سرعت می‌بخشد.

*تامین آب شهرهای ساحلی در اولویت است

عطارزاده در واكنش به برخی انتقادها كه در زمینه انتقال آب خزر به مركز ایران مطرح شده در شرایطی كه هنوز شهرهای ساحلی كشور با مشكل تامین آب مواجه هستند، گفت: در شورای عالی تصویب شده كه هر جایی كه قرار است آب جابه جا شود اول باید تامین آب منطقه مبدا در دستور كار باشد.

وی ادامه داد: ما طرح‌های گسترده‌ای برای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان داریم و براساس مطالعاتی كه برای طرح‌ها انجام شده نهایتا تمام مناطق این سه استان تامین آب خواهند شد.

*طرح انتقال آب ربطی به انتقال پایتخت ندارد

عطارزاده در واكنش به برخی اظهارات مطرح شده كه اجرای پروژه انتقال آب خزر به مناطق مركزی را پیش زمینه‌ای برای انتقال پایتخت از تهران به سمنان می‌دانند گفت:‌در طرح ما به هیچ وجه این موضوع مدنظر قرار نداشته و این پروژه تنها با هدف تامین آب برای شهرهای مركزی ایران كه با بحران كم آبی مواجه‌اند طراحی شده است.

وی افزود:‌از سوی دیگر این پروژه به صنایع این اجازه را می‌دهد كه واحدهای صنعتی را در سمنان و شهرهای اطراف آن توسعه دهند كه این مغایر با هدف دور كردن واحدهای صنعتی از پایتخت خواهد بود.

*پاسخ ما به منتقدان اطلاع‌رسانی است

معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سوال كه واكنش وزارت نیرو به انتقادهای مطرح شده برای اجرای پروژه انتقال آب خزر چیست؟ گفت: كار اول ما ارائه اطلاعات است. چون برخی كارشناسان كه اطلاعات كافی نداشتند دچار سو تفاهم شده بودند.

 این پروژه همان طور كه كارشناسان تاكید دارند هیچ توجیهی برای كشاورزی غرق‌آبی یا حتی گلخانه‌ای ندارد و آب انتقال یافته تنها برای مصارف شرب و صنعت استفاده خواهد شد و در نهایت تنها ممكن است به استفاده كشاورزی صنعتی برسد كه اگر متخصصان در جریان این اطلاعات باشند قطعا نظرشان فرق خواهد كرد.