اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه کلید خورد



اخبار,اخبار اجتماعی,دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران گفت: اولین دستگاه حفرتونل انتقال آب از غرب کشور به دریاچه ارومیه، منتقل شده و در حال مونتاژ است و تا دوماه آینده نصب این دستگاه تمام و حفر تونل انتقال 650 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه اغاز می شود.

محمدرضا رضا زاده با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح دو دستگاه حفاری خریداری شده است ، افزود: حجم آب تعیین شده از سد کانیسید درغرب کشور با حفر تونلی بیش از 30 کیلومتر به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.


وی زمان اغاز انتقال آب را درسال 97و ابتدای سال 98 دانست وتصریح کرد: تونل این پروژه به دو قطعه تقسیم شده است که هرقطعه با یک دستگاه حفاری خواهد شد؛ دستگاه اول هم اکنون در کارگاه درحال مونتاژ است ودستگاه دوم تا بهمن ماه به بندرعباس وسپس به کارگاه منتقل و حفاری دوم نیز ازسال آینده اغاز خواهد شد.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران با اشاره به اینکه زیرساخت های اجرای طرح آماده شده است ، گفت: با توجه به اینکه حفاری دوم از زیرکوه شروع می شود؛ تونل دسترسی برای انتقال دستگاه ، احداث شده است وهم اکنون در حال حفاری محلی هستیم که دستگاه برای شروع کار باید در آن قرار بگیرد.


رضازاده با اشاره به مطالعات لازم برای انتقال آب ازدریای خزر به دریاچه ارومیه تصریح کرد: با توجه به حساسیت های زیست محیطی این پروژه در دریای خزر و دریاچه ارومیه ، اجرای آن با درنظرگرفتن همه جوانب انجام خواهد شد.


وی با بیان اینکه برای مطالعات طرح انتقال آب خزر به ارومیه از بهترین مشاوران ایرانی و خارجی در جهان دعوت به همکاری شده است ، افزود : نتیجه مطالعات تا یک سال آینده مشخص و درصورت مثبت بودن آن مراحل بعدی پروژه نیز اجرایی خواهد شد.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران گفت: در صورتی که اصولی بودن اجرای این
طرح مشخص نشود ادامه بقیه روند کار ممکن نیست.

اخبار اجتماعی - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه‎ با حفاری و احداث تونل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی طرح انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه



اخبار,اخبار اجتماعی , دریاچه وان

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از بررسی طرح انتقال آب دریاچه وان در کشور ترکیه به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش ایرنا هادی بهادری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این طرح در مراحل بررسی الزام و شرایط انتقال است که امیدواریم بتوانیم به نتایج خوبی در این خصوص دست یابیم.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط مناسب ایجاد شده به ویژه در کشور ترکیه می توان ابعاد مختلف آن را بررسی کرد.

وی اظهار کرد: در کنار بررسی این طرح، پروژه های احیای دریاچه ارومیه با قدرت و قوت در دست اجرا هستند و اعتبارات خوبی نیز برای اجرای آنها تزریق می شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از اختصاص 19 هزار و 370 میلیارد اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در سال جاری از سوی دولت خبر داد و گفت: دولت اهتمام قابل توجهی برای احیای این دریاچه دارد که قابل تقدیر است.

بهادری با انتقاد از برخی مواضع نادرست و سیاسی در خصوص احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: ما چاره ای جز نجات این دریاچه نداریم و در واقع با نجات آن، مردم، نسل آینده و سلامت جامعه را نجات می دهیم.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با وجود اصرار ستاد احیا، هیچ کار عملی در خصوص مطالعه پیامدهای خشک شدن دریاچه صورت نداده ولی با بررسی های صورت گرفته در صورت خشکی این دریاچه، بیماری هایی نظیر سرطان، آسم و تنگی نفس، سقط جنین، تولد نوزادهای ناقص به شدت شیوع می یابد و این نگران کننده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، کشاورزی در حوضه این دریاچه به کلی از بین می رود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به این تبعات، نباید با خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان یک مساله پیش پا افتاده سیاسی برخورد کنیم و باید همه ما به ویژه نمایندگان مجلس خود را در این خصوص مسوول بدانیم.

بهادری ادامه داد: متاسفانه نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی بحران دریاچه ارومیه را جدی نگرفته اند و حتی در یک و نیم سال گذشته، یک گزارش در خصوص وضعیت و روند کاری دریاچه از من درخواست نکرده اند.

وی گفت: تبعات، ضرورت و ساز و کار احیای دریاچه ارومیه باید از تریبون مجلس به مردم گفته شود که تاکنون اینچنین نبوده است.

وی با اشاره به لزوم همراهی مردم به ویژه کشاورزان برای احیای دریاچه ارومیه افزود: برخی اقلام در حوضه آبریز این دریاچه کشت می شوند که هر کیلوگرم آنها هزاران لیتر آب مصرف می کند که این امر به هیچ وجه به صرفه نیست و باید اصلاح شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: چغندر قند، یونجه و سیب از جمله این محصولات کشاورزی هستند که هر سال نیز سطح زیر کشت آنها افزایش می یابد و از حق آبه دریاچه برای به بار آوردن آنها برداشته می شود.

وی اظهار کرد: روند تثبیت دریاچه ارومیه در سال جاری با موفقیت به پیش می رود و تنها چند سانتی متر کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم که این امر امیدوارکننده است.

بهادری ادامه داد: سطح تراز دریاچه ارومیه، امروز سه سانتی متر نسبت به زمان مشابه سال گذشته کمتر شده و به 1270.52 متر رسیده است.

دریاچه ارومیه از 19 سال گذشته با کم آبی مواجه شده و همه ساله این روند تشدید یافته است.

در زمان حاضر این دریاچه حدود سه و نیم متر از تراز اکولوژیک و نزدیک به هشت متر از بالاترین تراز خود در 19 سال پیش پایین تر است.

 

اخبار اجتماعی - ایرنا