اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح آمریکا: مبادله سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر



 

طرح آمریکا: مبادله سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر

 

انگلیس و فرانسه مخالف طرح آمریکا برای مبادله سوخت هسته ای با ایران هستند.به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا در حال تهیه پیشنهادی است که براساس آن ایران، دو هزار کیلوگرم  اورانیوم کم غنی شده خود را با سوخت هسته ای مبادله کند.

 

براساس این طرح ، ایران می بایست اورانیوم کم غنی شده خود را برای تبدیل به سوخت هسته ای به روسیه منتقل کند تا در تغذیه نیروگاه اتمی بوشهر  استفاده شود.

روزنامه لوموند در این باره نوشت که انگلیس و فرانسه با این موضوع مخالفت کرده اند.

"روبرت اینهورن" کارشناس مسائل گسترش هسته ای در وزارت خارجه آمریکا این پیشنهاد هسته ای را برای ایران مطرح کرده و آمریکا نیز قبل از فرانسه و انگلیس، این طرح را با کشورهای روسیه و چین به بحث گذاشته است.

آمریکا در طرح جدید خود همچنین طرح گذشته مبادله 1200 کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده در خارج از ایران را احیا کرده که براساس آن ایران می بایست اورانیوم کم غنی شده خود را برای تولید سوخت هسته ای به روسیه و از آنجا به فرانسه بفرستد.

براساس طرح جدید آمریکا، ایران می بایست 30 کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان 20 درصد را نیز واگذار کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این موضوع وجود چنین پیشنهادی را رد یا تایید نکرد.

"فیلیپ کراولی" ادامه داد: مذاکره کننده آمریکایی پیشنهاد قبلی مبادله 1200 کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده ایران با سوخت هسته ای را مورد بازنگری قرار می دهد. کشورهای 5+1 در این باره از لحاظ مقدماتی توافق دارند و مقامات این شش کشور روز پنجشنبه گذشته  تلفنی باهم گفت وگو کردند.

این گزارش ادامه می دهد: این آسان نیست که لندن و پاریس آخرین طرف هایی باشند که از این طرح آگاه می شوند. فرانسه و انگلیس همچنین این طرح را رد می کنند زیرا مشروعیتی را به عملکرد هسته ای ایران می دهد.

کشورهای 5+1 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) به علاوه آلمان پیش از این طرحی را برای مبادله 1200 کیلوگرم اورانیوم 5 درصد غنی شده ایران در مقابل دریافت میله های سوختی مطرح کردند ولی ایران آن را در ابتدا رد کرد ولی پس از آن با میانجیگری ترکیه و برزیل، بیانیه ای در تهران امضا شد و ایران موافقت خود را تحت شرایطی با این مبادله در خاک ترکیه اعلام کرد.

هدف از این طرح، تامین سوخت هسته ای مورد نیاز راکتور تحقیقاتی - پزشکی تهران بود.

البته آمریکا و قدرت های غربی در آن مقطع، این توافق را رد کرده و قطعنامه جدید تحریم ایران را در شورای امنیت به تصویب رساندند.

با این حال در پیشنهاد هسته ای جدید آمریکا هدف از مبادله اورانیوم کم غنی شده ایران، تامین سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر اعلام شده است.

نیروگاه اتمی بوشهر با هدف تامین برق، توسط روسیه ساخته شد و  هم اکنون در مرحله راه اندازی قرار دارد .

براساس قراردادهای موجود میان تهران و مسکو، سوخت نیروگاه بوشهر برای دو سال تامین شده است. ایران در این قراردادها متعهد به بازگرداندن سوخت مصرف شده در نیروگاه بوشهر به روسیه شده است.

با این حال مشخص نیست در طرح جدید هسته ای آمریکا تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
1392/11/17:نخستین مرحله تعویض سوخت نیروگاه بوشهر...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وال استریت ژورنال : افزایش فعالیت های جاسوسی آمریکا از نیروگاه هسته ای بوشهر



وال استریت ژورنال : افزایش فعالیت های جاسوسی آمریکا از نیروگاه هسته ای بوشهر

روزنامه وال استریت ژورنال می نویسد بخش عمده ای از فعالیت های جاسوسی آمریکا از نیروگاه بوشهر شامل پرواز هواپیماهای بدون سرنشین و نیز افزایش مانیتورینگ تصویری و شنود ارتباطات صوتی و تلفنی نیروگاه اتمی بوشهر می شود.روزنامه محافظه کار وال استریت ژورنال آمریکا از افزایش تحرکات جاسوسی این کشور از فعالیت های نیروگاه هسته ای بوشهر از از ماه اکتبر سال جاری میلادی(دو ماه پیش) بدین سو خبر داد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش عصر ایران این روزنامه به نقل از مقامات آگاه آمریکایی نوشت دلیل افزایش این تحرکات جاسوسی افزایش نگرانی های واشنگتن از امنیت پلوتونیوم موجود در این نیروگاه و نیز خروج میله های سوخت از ماه اکتبر از این نیروگاه عنوان شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود مدعی شده است که ایران میله های سوخت رآکتور نیروگاه بوشهر را خارج و به استخر سوخت مصرف شدۀ اتمی منتقل کرده است. دیپلمات های نزدیک به آژانس معنای این اقدام ایران را خاموش بودن نیروگاه بوشهر عنوان کرده اند.

روزنامه وال استریت ژورنال می نویسد بخش عمده ای از فعالیت های جاسوسی آمریکا از نیروگاه بوشهر شامل پرواز هواپیماهای بدون سرنشین و نیز افزایش مانیتورینگ تصویری و شنود ارتباطات صوتی و تلفنی نیروگاه اتمی بوشهر می شود.

یک مقام آمریکایی در این باره می گوید :" ادعای تهران درباره جاسوسی یک هواپیمای بدون سرنشین بر فراز آسمان ایران در اول نوامبر سال جاری (یک ماه پیش) که منجر به شلیک به سمت این هواپیمای بدون سرنشین شد، درست است. ایران مدعی است این هواپیمای بدون سرنشین مشغول جاسوسی از فعالیت های نیروگاه اتمی بوشهر بود ، این هواپیما در واقع جاسوسی می کرد اما نه از نیروگاه اتمی بوشهر بلکه از نقطه ای دیگر از ایران."

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود می نویسد جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی در تاریخ 19 نوامبر سال جاری میلادی (دو هفته پیش) با ارسال نامه ای به بان گی مون دبیر کل سازمان ملل نسبت به افزایش فعالیت های جاسوسی آمریکا از ایران اعتراض کرده است.

ایران در این نامه به افزایش پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و نقض حریم هوایی این کشور در هفته های گذشته به شدت اعتراض کرده است.

آمریکایی ها در پاسخ به اعتراض ایران مدعی اند که پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آنها بر روی حریم هوایی ایران نبوده بلکه طبق حقوق بین الملل در حریم بین المللی صورت می گیرد./عصرایران